Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:06

bah dit is echt te belachelijk voor woorden zeg!
ik ben van het laatste jaar Mavo geweest,heb alles in 1x gehaald,en de Mavo,Havo en VWO leerlingen gingen gewoon in alles met elkaar om,feesten samen,uitjes samen,enz.
er werd niet negatief gedacht over de 'lager opgeleiden'

ik heb nu een MBO niveau 4 opleiding gedaan,ben ook in 1x geslaagd en werk nu voor een goed salaris in een apotheek.
en misschien leer ik later wel verder.

ik kan goed pissig worden om dit soort dingen!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:13

Karin schreef:
Een gemeente hoort IMO op dit punt geen onderscheid te maken. Maar als vmbo'ers zou ik al niet eens naar zo'n feest willen. Knipoog

Ik vind dat het er omgaat dat ze worden ''buitengesloten''. Het gaat er niet om dat de VMBO'ers er wel of niet heen willen. Het gaat erom dat ze anders worden behandeld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:15

Nou- lekker dan. Zo creeer je nog meer schifting en onbegrip tussen verschillende scholen en studenten..

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:24

dit is echt niet te geloven laten we maar lekker iedereen weer in hokjes duwen. bij ons op het vbo was het ook al zo wij mochten alleen mee op uitstapjes/vakantie als er nog plaats was in de bus eerst mocht de mavo enz wij gingen geeneens meer gewoon uit principe

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:24

Discriminerend is het zeker, maar zoals ze in het artikel zeggen is het een startkwalificatiefeest. En het klopt, na je vmbo diploma kan je vaak niet meteen aan een goede baan komen. WEl blijf ik dit discriminerend vinden.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:26

Fijn is dat weer
Ik heb zelf een VMBO diploma en daar heb ik gewoon mijn best voor gedaan. Ik heb nu een MBO niveau 4 diploma, maar ik vind het HBO niet bij mij passen.
Moeten wij daarom minder zijn?
Ik kan me daar zo aan ergeren.
Ook toen ik nog op de middelbare school zat heb ik me enorma geergerd aan 1 ding. In de derde klas ging je op werkweek. En je kon ook kiezen om naar Parijs te gaan. Maar het mooie komt nog. Vanaf de Havo ging iedereen in een Hotel, en de VMBO moest in tentjes op een camping.
Nou dat vind ik bijna discriminatie.

En wat was de reden? Volgens de school omdat de ouders van het vmbo de hotelkosten waarschijnlijk niet konden betalen. Of zoiets belachelijks. Volgens mij ook gewoon omdat ze bang waren dat de vmbo-ers alles zouden slopen in de hotels maar dat durfden ze niet te zeggen.
Doe gewoon iedereen op een camping dan krijg je geen onderscheid, als de vmbo in een tent kan, dan kan de havo en de rest dan heus ook wel.

Tuurlijk zitten er geen lieverdjes op scholen, en het valt op dat het wat vaker op het vmbo zit maar om dan gelijk het hele vmbo zo over een kam te scheren slaat nergens op.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:29

Een mevrouw in de krant reageerde door te zeggen door te zeggen dat deze jongeren vaak de banen hebben die degene met een havo,vwo diploma niet willen.Al erg genoeg dat die geen 'goede'baan krijgen.Maar is dat werk dan minder ?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:30

findira schreef:
Fijn is dat weer
Ik heb zelf een VMBO diploma en daar heb ik gewoon mijn best voor gedaan. Ik heb nu een MBO niveau 4 diploma, maar ik vind het HBO niet bij mij passen.

Wat je hier zegt klopt zeker. Ook ik mag volgend jaar afstuderen aan MBO. Laatst hadden we een lezing over HBO in mijn opleiding, maar ik vond dat 10 keer niets. Het moet maar net in je straatje vallen. WEl ga ik verder HBO studeren maar niet meer in de richting van mijn opleiding.

Dus niet iedereen hoeft perse HBO te doen, maar hier spreken we over vmbo wat lager ligt dan MBO en na de vmbo heb je gewoon geen arbeidsmarkt kansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:33

Iedereen met een vmbo diploma eens het werk wat ze doen voor een maand neer leggen....
wat zal het een puinzooi worden in NL

geen vrachtwagens meer die alle spullen rondbrengen, dus geen kleren in de winkels
geen aanvoer van eten in de supermarkt.
Restaurants waar je maar half bediend word en uiteindelijk sluiten want er is geen aanvoer van eten.
Geen groente meer geplukt in de kassen.
Je vuilnis dat blijft staan...leuk als je riool net dan dicht slibt Lachen
De klusjesman die je lekke dak niet maakt of je kapotte ruit niet vervangt.
Geen post meer in je bus.
En de automonteur die je auto niet maakt...

nog verder gaan...? Lachen

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:35

Cowboy55 schreef:
elledani68 schreef:
prive ja maar niet een gemeente

Ook een gemeente. Dat die niet beschikt over prive-geld maar over gemeenschapsgeld doet daar niks aan af. Zij betalen de rekening(en) en zij bepalen de doelgroep. En als je het daar als burger niet mee eens bent mag je ze bij de volgende verkiezingen je eigen rekening geven.....

Nee dus, zeker neit als het feestje nog eens betaald word uit het potje dat bedoelt is om jongeren van het vmbo te stimuleren door te leren.
Runningkawa helemaal mee eens

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:36

runningkawa je hebt helemaal gelijk. Ok. Vanaf het VMBO kun je gaan baan gaan zoeken als bijv. doktor oid. Maar je kunt zeker wel banen vinden die echt heel belangrijk zijn. Nu zeggen ze dat VMBO'ers geen baan kunnen vinden, maar als wat jij zegt echt een keer gebeurd... Nou dan piepen ze wel anders. Dan zijn de mensen dankbaar dat ze dit werk doen!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:38

findira schreef:
Fijn is dat weer
Ook toen ik nog op de middelbare school zat heb ik me enorma geergerd aan 1 ding. In de derde klas ging je op werkweek. En je kon ook kiezen om naar Parijs te gaan. Maar het mooie komt nog. Vanaf de Havo ging iedereen in een Hotel, en de VMBO moest in tentjes op een camping.
Nou dat vind ik bijna discriminatie.

En wat was de reden? Volgens de school omdat de ouders van het vmbo de hotelkosten waarschijnlijk niet konden betalen. Of zoiets belachelijks. Volgens mij ook gewoon omdat ze bang waren dat de vmbo-ers alles zouden slopen in de hotels maar dat durfden ze niet te zeggen.
Doe gewoon iedereen op een camping dan krijg je geen onderscheid, als de vmbo in een tent kan, dan kan de havo en de rest dan heus ook wel.

Tuurlijk zitten er geen lieverdjes op scholen, en het valt op dat het wat vaker op het vmbo zit maar om dan gelijk het hele vmbo zo over een kam te scheren slaat nergens op.

Ik heb VMBO en HAVO gedaan... zowel op het VMBO als op de HAVO zitten mensen die niet willen werken voor hun diploma en gewoon uit hun neus zitten te vreten. Het is ook maar net hoe je als school met je VMBO'ers omgaat.. Bij ons werd er op een goede manier mee omgegaan, iedereen gelijke kansen en werkte je als VMBO'er hard dan kreeg je dezelfde waardering als iemand op de HAVO of VWO. Mij wilde ze reuze graag hebben op de HAVO vanwege mijn goede lijst.. maar ook mensen op het VMBO met 1 of 2 tekort op eindexamen werd een kans gegeven op de HAVO. Ze moeten mensen leren op hun kansen te grijpen en niet maar VMBO'ers noemen.. hier worden ze niks beter van.
Als HBO'er wordt ik soms ook met de nek aangekeken door WO'ers.. ik walg ervan absoluut. Ik raak er gelukkig alleen maar meer door gemotiveerd en weet dan dat ik straks mijn dromen waar kan maken met mijn HBO opleiding.. en dat moet ik van sommige WO'ers maar afwachten...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:43

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een leuk initiatief om een examenfeest te organiseren. Maar de invalshoek is vanuit de gemeente gewoon erg ongelukkig gekozen. Er gaat IMO helemaal geen positieve prikkel van uit - sterker nog: het wekt vooral irritatie en onbegrip op.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:29

K_im schreef:
Karin schreef:
Een gemeente hoort IMO op dit punt geen onderscheid te maken. Maar als vmbo'ers zou ik al niet eens naar zo'n feest willen. Knipoog

Ik vind dat het er omgaat dat ze worden ''buitengesloten''. Het gaat er niet om dat de VMBO'ers er wel of niet heen willen. Het gaat erom dat ze anders worden behandeld.

HBO-ers, Academen, mensen in de bijstand, illegalen, beroepsvoetballers, bezitters van zwarte Shets......zomaar 6 groepen die ook anders worden behandeld dan deze VMBO-ers. De groepen die ik noem worden immers ook niet uitgenodigd. En waarom worden ze niet uitgenodigd? Omdat ook zij niet aan de criteria voldoen.

Of die criteria nou zo slim gekozen zijn is een heel andere vraag. Maar ik bespeur hier veel mensen die zich bijna persoonlijk aangevallen lijken te voelen. Dat mag natuurlijk, maar dat zegt dan ook wat over jezelf......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:30

het gaat hier allemaal over geslaagden mensen van dat jaar
Hebben er allemaal voor moeten werken...en de reden die ze opgeven??
De verschillen die jij dus aanhaalt vind ik nergens op slaan...heeft niets met elkaar te maken Lachen

Je geeft een feest voor alle allochtonen, maar turken (of welke nationaliteit ook) mogen niet komen...zoiets is dit nu ook...
Ik wil de rel niet zien als ze zoiets zouden doen Lachen

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:42

en wat zou dat zeggen dan cowboy55

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:30

elledani68 schreef:
en wat zou dat zeggen dan cowboy55

Bij sommige van de reacties denk ik te lezen dat mensen bijna vanuit een automatisme/een reflex de behoefte hebben om aan te geven dat VMBO-ers niet minder zijn dan anderen. Maar volgens mij beweert niemand (ook de organisatoren van dat feest niet) dat dit wel zo is.

En dan denk ik: waarom ga je nou roepen dat VMBO-ers niet minder zijn dan anderen zonder dat er een reden is om dat te roepen? Als ik tevreden ben met/me zeker voel in mijn VMBO-er zijn, dan heb ik toch niet te behoefte om mezelf hierover te verdedigen, zeker niet als niemand mij hierop aanvalt?

Of zit ik nou helemaal de verkeerde kant uit te denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:34

Vind van wel ja Ja

de reden die aan gegeven is is gewoon krom...omdat er genoeg vmbo-ers zijn die daarna gewoon een baan hebben (lees de doelgroep maar die ik opsomde)

Verder wordt er op die groep mensen wel veel neergekeken, algemeen bekend...maar ze zouden er maar eens niet zijn Haha!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:39

runningkawa schreef:
het gaat hier allemaal over geslaagden mensen van dat jaar
Hebben er allemaal voor moeten werken...en de reden die ze opgeven??
De verschillen die jij dus aanhaalt vind ik nergens op slaan...heeft niets met elkaar te maken Lachen

Je geeft een feest voor alle allochtonen, maar turken (of welke nationaliteit ook) mogen niet komen...zoiets is dit nu ook...
Ik wil de rel niet zien als ze zoiets zouden doen Lachen

Neen, het gaat NIET over geslaagde mensen van dat jaar, het gaat over geslaagde mensen van dat jaar MET EEN BEPAALDE STARTKWALIFICATIE. En een VMBO-diploma voldoet klaarblijkelijk niet. Dat verzin ik niet, dat is een wettelijk gegeven.

En vanuit die gedachten kun je de VMBO-ers WEL vergelijken met de groepen die ik aanhaal: die voldoen namelijk OOK NIET aan de eis om mee te mogen doen aan het feest.

Je vergelijking met allochtonen loopt -kijkende naar het voorgaande- dan heel erg mank, dus die laat ik voor wat het is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:43

Maar zo kun je altijd wel wat verzinnen om een groep uit te sluiten...
Jij mag niet naar het feest want je...verzin maar wat
geslaagd is geslaagd
geef dan gewoon geen feest of voor iedereen

het gaat om geslaagden, niet meer niet minder
Dit is gewoon een vorm van discriminatie verzonnen door mensen die zich meer vinden..

Die vergelijking is precies goed...alleen wil je dat niet zien en daarom heb je er ook geen antwoord op Haha!

Maar idd, beter deze belachelijke discussie over een belachelijke gemeente te verlaten...zegt teveel over de groep die het maar goed vind...dat klopt wel Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:15

runningkawa schreef:
Iedereen met een vmbo diploma eens het werk wat ze doen voor een maand neer leggen....
wat zal het een puinzooi worden in NL

geen vrachtwagens meer die alle spullen rondbrengen, dus geen kleren in de winkels
geen aanvoer van eten in de supermarkt.
Restaurants waar je maar half bediend word en uiteindelijk sluiten want er is geen aanvoer van eten.
Geen groente meer geplukt in de kassen.
Je vuilnis dat blijft staan...leuk als je riool net dan dicht slibt Lachen
De klusjesman die je lekke dak niet maakt of je kapotte ruit niet vervangt.
Geen post meer in je bus.
En de automonteur die je auto niet maakt...

nog verder gaan...? Lachen

Mischien moeten wij VMBO-ers dat dan maar is gaan doen. Staken dus.

Wat een rot streek zeg! Heb al vaak zat opmerkingen gehad over VMBO, maar ben zelf onwijs trots dat ik geslaagd ben en ga hierna ook gewoon verder studeren op het MBO. Alsof alle VMBO-ers gaan werken na hun diploma Scheve mond. Bij mij op school waren er maar iets van 5 kinderen die volgend jaar gaan werken, omdat ze gewoon nog niet weten wat ze willen.

Heb het zelfs een keer gehad toen ik nog op piano les zat. Ik zat bij zo'n jongen die een jaar jonger was dan mij en die deet gymnasium of een of ander hoog niveau. En, nouja we hadden regelmatig ruzie. Ik vond hem vreselijk irritant en hij mij ook volgens mij Nerd. Maar het waren geen erge ruzie's meer van die irritaties. Maar op een gegeven moment zij hij zomaar: "VMBO-ers zijn domme mensen."
En hij wist dondersgoed dat ik VMBO deet. Had hem bijna aangevlogen, zo boos was ik Nagelbijten / Gniffelen.
Heb hem uitgescholden voor weet ik veel wat, was écht boos. Vind het zo een rot streek, ik ben helemaal niet dom.
Je bent dom als je andere mensen niet respecteert, zoals hij.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:23

VMBO, HAVO, VWO ik vind het echt geen verschil.
De een is meer praktijk bezig en de ander meer op leerwerk,
Uiteindelijk gaat het erom dat je iets gaat doen wat jij wil.
En uiteindelijk gaat het erom dat je het in praktijk kan uitbrengen en je je werk goed gaat doen.
en ik vind mensen die zulke dingen doen als dit ontzettendde domme mensen.
Vind het belachelijk dat er zulke dingen gebeuren!
edit; misschien beetje vaag verhaal Clown

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:10

Als je nou als prive iets organiseert kan je dat mischien nog wel maken maar niet als gemeente want daar gaat het hier om.Zeker als deze gemeente verder niets doet om iets aan te bieden aan deze jongeren.We hebben het namelijk over dezelfde leeftijdsgroep, voornamelijk pubers die waarschijnlijk al genoeg in de knoei zitten met hun wel en niet kunnen.Ook die jongens en meiden van het vmbo hebben toekomstdromen en wat is nou erger dan deze niet te kunnen vervullen ook al doe je nog zo je best.En dan ook nog eens buitengesloten te worden, want daar gaat het hier om, van een superfeest met ik weet niet wat allemaal hoe denk je dat dit moet voelen, en dit mag een gemeente doen?Straks vreemd gaan vinden dat deze jongens en meiden tegen de gemeente aan gaan schoppen?
En ja mijn kinderen zitten op het VMBO en doen hun stinkende best maar ook die hebben al dat stempel dus ja mijn haren schieten overeind als ik dit zo lees.Mijn kinderen zijn niet moeilijk en zullen nooit relletjes veroorzaken maar zo word er wel naar ze gekeken.
Als we allemaal maar denken ach het gaat mij niet aan hoe zou de wereld er dan uit gaan zien

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:19

Danielle_ schreef:
VMBO, HAVO, VWO ik vind het echt geen verschil.
De een is meer praktijk bezig en de ander meer op leerwerk,
Uiteindelijk gaat het erom dat je iets gaat doen wat jij wil.
En uiteindelijk gaat het erom dat je het in praktijk kan uitbrengen en je je werk goed gaat doen.
en ik vind mensen die zulke dingen doen als dit ontzettendde domme mensen.
Vind het belachelijk dat er zulke dingen gebeuren!
edit; misschien beetje vaag verhaal Clown

Helemaal mee eens.

Voor de duidelijkheid: ik vind het ook geen slimme actie, maar dat had ik al eerder opgemerkt. Dat je als gemeente iets op deze manier kan regelen wil nog lang niet zeggen dat je het ook doen moet.

Maar minstens zo belangrijk: wees trots op wat je bereikt hebt in je leven en laat je niet door anderen vertellen dat jouw prestatie er niet toe doet. En ga al HELEMAAL NIET op voorhand in de verdediging hierover!

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:39

Jammer genoeg gaat het om presteren in de maatschapij.Dat bewijst dit 'feest' ook maar weer eens.
Verder ben ik het helemaal met je eens cowboy55, maar dat vinden wij als volwassenen is voor jongeren op een moeilijke leeftijd niet altijd even makkelijk om dat te vinden.