Spits vandaag; Pro Ana.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Re: Spits vandaag; Pro Ana.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:47

Born2BCrazy schreef:
wij hadden vroeger ook zo'n meisje in de klas..

dun..(maar ja dat zijn er wel meer als je 13 bent ofzo..
ik bedoel ik ben ook altijd dun geweest van mezelf..)
blauwe handen
gooide vaak haar eten weg, ging nooit mee saucijzen broodjes eten..(bleek achteraf)

maar dat soort dingen vallen pas op als je het weet..
zo wist ik niet dat blauwe handen erbij hoorden, destijds.

en manipuleren als de beste idd..smoezen waar niemand wat achter zoekt

Een meisje uit mijn klas, toen idd ook 13 of 14 jaar, had ook anorexia. Het meiske was al dun van zichzelf, smal gezicht enzo. Op een gegeven moment zat ze ziek thuis en is de laatste 2 a 3 maanden niet meer op school gekomen. Op die leeftijd merk je idd niet zo goed of iemand anorexia heeft, want idd heel veel meisjes van die leeftijd zijn dun (waaronder ik). Achteraf was heel onzeker over zichzelf en over haar status binnen de klas, ze had wel vriendinnen, maar die sloten naar haar idee, haar buiten. Ze is na een paar maanden (aan het begin van de derde) opgenomen in het ziekenhuis, toen is ze langzaam weer hersteld en terug naar school (weliswaar een ander school) gegaan. Naar mijn idee is ze helemaal hersteld met alle vrouwelijke vormen van dien. Volgens mij was er thuis ook nog iets gaande, maar dat weet ik niet zeker... Zo ken ik nog wel meer mensen in mijn omgeving die het hadden, maar het verhaal daarachter ken ik niet precies, dus laat ik het daar maar bij.

Oh ja een vriendin van mij was van zichzelf een beetje mollig, maar was zeer geobsedeerd met eten. Toen ze 14 was, stond ze soms op het punt om flauw te vallen, gewoon heel slechte eetpatroon. Volgens mij had zij ook een eetstoornis, maar welke weet ik niet, ik denk boulimia. Daar is ze echter nooit eerlijk over geweest, heb er verder ook niks meer over gehoord.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:48

Ik vraag me af of er ook een duidelijke stijging is van anorexia patienten sinds het internet... aangezien je voor die tijd veel minder anoniem in contact kwam met mensen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:50

Muzefee schreef:
Tuurlijk, maar tegen zulke mensen doe je ook niks meer. Bovendien is overál soortgelijke informatie over anorexia te vinden.

sja dat is ook zo..
het zit ook vooral 'tussen de oren' so to speak. Ach gut

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:50

Ik denk dat sinds er media bestaat, het zelfbeeld van mensen (en dan vooral vrouwen) minder is geworden. En dan vooral betreft: schoonheid, slank willen zijn, noem maar op...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:52

Elessar schreef:
Mee eens, maar het is imo wel een stap in de goede richting/eventuele problemen voorkomen.

ja maar het is natuurlijk niet van de een op de andere dag, het sluipt erin... Dus zal het pas opvallen als iemand echt is afgevallen, want als je iemand iedere dag ziet, zie je het ook minder

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:54

Sullie97 schreef:
Ik denk dat sinds er media bestaat, het zelfbeeld van mensen (en dan vooral vrouwen) minder is geworden. En dan vooral betreft: schoonheid, slank willen zijn, noem maar op...

begint al bij het hele ontharingsverhaal Gestoord en idd..in alle soaps, reclames..dunne/mooie mensen

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:55

Hmm, ik heb een sector werkstuk over anorexia nervosa gemaakt en wist er dus al het een en ander van, ik ben op verschillende sites geweest (pro-ana) en werd er gewoonweg ziek van. Ik ben in de tijd dat ik dat werkstuk heb gemaakt een paar keer gewoon echt beroerd geweest.
(Voor de mensen die geintereseerd zijn in de ziekte en/of feiten, kan het sectorwerkstuk via pb gestuurd worden. Had er een 8.2 voor)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 09:36

Wat wil je ook met 'HET' schoonheidsideaal. Alles moet slank, kaal, rimpelloos etc. Scheve mond Iedereen maakt zich énorm druk om zijn uiterlijk en niet meer om hoe ze er geestelijk aan toe zijn.

Want; Wie zegt dat 'slank' hét ideale figuur is ? Als je flinterdun bent is het niet goed, maar als jij behoorlijk wat overgewicht hebt is het net zo goed niet goed.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:01

Sorry heb niet alle reactie's gelezen alleen begin post , Heb nu haast zal dalijk terug lezen :k

Dat spits het in krant zet tja ... het is wel ergens helas een deel van de maatschappij tegenwoordig...

Het ergste vindt ik die meisjes pro-anna meisjes geloven echt zelf dat het een bewuste levenswijze en hun eigen keus is terwijl dat in feite niet zo is , In het begin wel, naderhand wordt het een soort verslaving weet even geen beter passend woord en kunnen ze niet stoppen en denken ze continu dat het hun eigen keus is door dat ze dat denken is het voor hun waarheid .. HELAAS

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:08

orri schreef:
Ik vraag me af of er ook een duidelijke stijging is van anorexia patienten sinds het internet... aangezien je voor die tijd veel minder anoniem in contact kwam met mensen.

is wel aannemelijk

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:10

Born2BCrazy schreef:
orri schreef:

is wel aannemelijk

Is zo Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:11

stond dus in je verslag? Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:15

Zijn ook al een paar topics geweest over dit, en moest zeggen kwamen ook een paar meiden voor die voor pro anna sites waren.
Volgens mij ben je op tiener leeftijd zeer kneedbaar en dan kom je op zo een site. Njah Lachen

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:15

Born2BCrazy schreef:
stond dus in je verslag? Tong uitsteken

Ja

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:16

ja is echt heel erg, had er al vaker van gehoord. Toch denk ik dat het niet alleen alleen in het modebeeld zit, want dan zou iedereen zo dun willen zijn. Volgens mij zijn het meisjes die heeeeeeeel onzeker van zichzelf zijn en helemaal niet sterk in hun schoenen staan en dan is het niet zeker dat je zover gaat. Ik bedoel iedereen wil zich toch mooi voelen, het is het beeld wat je daar bij hebt en waar jezelf je grenzen trekt en hoe ver je wil gaan. In spanje mogen hele dunne modellen niet meer op de catwalk om het modebeeld aan te passen, best goeie actie vind ik.
Ik ben wel benieuwd wie dan zo'n pro ana is...

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:22

elcke schreef:
ja is echt heel erg, had er al vaker van gehoord. Toch denk ik dat het niet alleen alleen in het modebeeld zit, want dan zou iedereen zo dun willen zijn. Volgens mij zijn het meisjes die heeeeeeeel onzeker van zichzelf zijn en helemaal niet sterk in hun schoenen staan en dan is het niet zeker dat je zover gaat. Ik bedoel iedereen wil zich toch mooi voelen, het is het beeld wat je daar bij hebt en waar jezelf je grenzen trekt en hoe ver je wil gaan. In spanje mogen hele dunne modellen niet meer op de catwalk om het modebeeld aan te passen, best goeie actie vind ik.
Ik ben wel benieuwd wie dan zo'n pro ana is...

Heel vaak is het al bij je geboorte vast gesteld of je anorexia gevoelig bent ja of nee.
Het zit meestal in je genen. Dit betekend niet meteen dat je het krijgt, maar wel dat je er (VeeL) gevoelliger voor bent dan andere. Verder heb je ook 3 tot 4 keer zo veel kans op anorexia als je in een slechte thuissituatie leeft, dan praat ik over psygotische ouders, te weinig en daarbij vooral negatieve aandacht e.d.
Geen controle meer over de situatie thuis en over hun lefomgeving dus dan controle over jezelf, door bijv. een eetstoornis

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:23

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:36

ik denk niet dat je ouders persee psychotisch (waanbeelden, stemmen etc) moeten zijn om anorexia te krijgen, ik denk idd dat een thuissituatie ook mee speelt maar hoeft niet altijd te wijten zijn aan een psychisch ziektebeeld maar dat kan ook betekenen te beschermend, te overheersend, te weinig aandacht etc. Heb laatst namelijk ook een documentaire gezien over een meisje met anorexia waarbij die ouders echt heel zorgzaam waren.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:46

elcke schreef:
ik denk niet dat je ouders persee psychotisch (waanbeelden, stemmen etc) moeten zijn om anorexia te krijgen, ik denk idd dat een thuissituatie ook mee speelt maar hoeft niet altijd te wijten zijn aan een psychisch ziektebeeld maar dat kan ook betekenen te beschermend, te overheersend, te weinig aandacht etc. Heb laatst namelijk ook een documentaire gezien over een meisje met anorexia waarbij die ouders echt heel zorgzaam waren.

Ik zeg ook niet dat je in die situatie moet zitten om anorexia te kunnen krijgen, het zijn voorbeelden.
Er is niet een duidelijke oorzaak van anorexia, dit zijn veel voorkomende situaties waarin mensen anorexia krijgen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:53

ja dat is waar, alleen volgens mij bedoelde je psychisch ipv psychotisch Knipoog
ik vind het iig wel heel apart onderwerp en zou wel eens willen weten waarom zo'n pro ana die meisjes zo probeert te beinvloeden... anorexia op zich is al erg genoeg

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:31

elcke schreef:
ja dat is waar, alleen volgens mij bedoelde je psychisch ipv psychotisch Knipoog
ik vind het iig wel heel apart onderwerp en zou wel eens willen weten waarom zo'n pro ana die meisjes zo probeert te beinvloeden... anorexia op zich is al erg genoeg

Kan ja, is dan een typfout geweest.
Pro ana's zien anorexia als een levenstijl, ze proberen andere mensen hun levenstijl mee te geven...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:15

Wat heeft iedereen het er toch over dat pro ana 1 vrouw zou zijn? Pro ana is gewoon een benaming voor een 'levensstijl'?
Ik dacht trouwens ook dat pro ana gewoon voor pro (voor) anorexia stond, maar is dus wat anders Tong uitsteken maar maakt niet uit, komt eig. op het zelfde neer.

Fitch schreef:
Ik denk dat deze versie niet door psychische problemen en dergelijke komt maar meer door het modebeeld. Hebben jullie de documentaire 'Beperkt Houdbaar' gezien? Je kunt 'm dacht ik nog kijken op uitzending gemist, echt een aanrader! Daar is te zien hoe een fotograaf vertelt hoe in ieder tijdschrift modellen met maat 34/36 staan, waarbij na hun foto's hun taille met photoshop nóg smaller wordt gemaakt, hun borsten nóg groter. Het ideaalbeeld is nu een meisje van zo'n 1.75 lang, maat 34 en cup C... Echter wel een fictief ideaalbeeld. Dat dringt helaas niet tot die meiden door... Boos!

Anorexia krijg je denk ik nooit door puur alleen het modebeeld, er zit denk ik altijd meer achter. Het is wel een extra factor, waardoor mss meer gevoelige mensen voor anorexia dus toch anorexia krijgen.

Tis wel zo idd dat het modebeeld tegenwoordig zooo vertekend is en dat veel meiden dat idd niet doorhebben. Beperkt houdbaar is idd een aanrader.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:31

Hier is al een topic over: viewtopic.php?f=18&t=783400
Erg schokkend allemaal Ja Op het internet staat ook een brief van 'ana' en die vond ik nog het meest schokkend van al.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:25

Pro ana is inderdaad niet één vrouw. Nouja. Er zijn verschillende betekenissen van. Kort uitlegje:
Je kunt 'pro ana' zijn. Dit betekent dat je voor anorexia bent als levenstijl.
Er wordt geschreven vanuit een zogenaamde vrouw die 'ana' heet. Deze vrouw moet de ziekte anorexia voorstellen. Daar slaat het verhaaltje in de beginpost ook op.

Nog geven mijn mening over de pro anorexia sites. Het is natuurlijk belachelijk dat er zulke sites zijn. En het is niet normaal zoals die meisjes elkaar aanmoedigen en wedstrijden houden. Zij zien zichzelf ook niet als ziek maar ze zien anorexia als een goede levensstijl. Deze meisjes zijn vaak erg onzeker over zichzelf en daar spelen vaak andere omstandigheden (gepest zijn, gescheiden ouders oid.) een grote rol bij. Ook de media heeft naar mijn idee een grote invloed mbt anorexia. Er wordt ons een ideaalbeeld voorgeschoteld, dit houdt in mooie slanke vrouwen, de reclames stikken van de afslankproducten en op mtv/tmf zie je alleen maar mooie vrouwen. Alles lijkt om het uiterlijk te gaan. Onzekere meisjes proberen zichzelf te veranderen omdat ze zichzelf niet goed genoeg vinden.
Wat betreft de 'andere omstandigheden'. Dit zijn vaak omstandigheden die deze meisjes niet kunnen regelen zoals zij het willen. Daarom zoeken ze iets anders waar ze wel controle over kunnen hebben. Hun lichaam wordt hier vaak het slachtoffer van. Dit is het namelijk vaak bij anorexia-patiënten. Ze willen ergens de controle over kunnen houden. Door middel van de pro ana sites kunnen de meisjes (en ook jongens natuurlijk) elkaar steunen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:34