Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:51

@nickyu ik denk niet dat jij als (ex) nierpatiënt in aanmerking komt voor zoiets hoor. Je ondergaat eerst een hele medische keuring voordat er besloten wordt of je uberhaubt donor kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:01

Nickyu, jij komt niet in aanmerking, jouw medische achtergrond zal je niet in aanmerking laten komen, uit bescherming voor jezelf. De donaties zullen dan regulier gedaan worden, moeten aangevraagd worden, uitgebreide medische checkup, in regulier ziekenhuis met aangesloten chirurgen. Handel vanuit arme landen zal het niet zijn die bestaat er al. Dus iemand kan naar een arm land gaan om een nier te krijgen voor bijna niks. Die mensen krijgen een schijntje, de organisatie die er achter staat, bijna al het geld.

Het is de staat die betaald aan de donor, gelukkig hoeven wij dat zelf niet te doen.

Er zijn trouwens meer nierpatienten dan men denkt. Nierziekte loop je op zonder dat je het merkt, pas als je behoorlijk beroerd gaat worden ga je je laten onderzoeken en komt het met een check aan het licht. Dan heb je al schade aan je nier en dan maar hopen dat het proces langzaam verloopt. Ook diabeten hebben kans op nierfalen, diabetus mellitis staat vrij hoog als volksziekte, dacht zelfs op nummer 3 en de verwachtig gaat nr 1 worden. Vanwege de te dikke bevolking, slechte eetgewoontes en slecht goedkoop voedsel, zullen veel suikerpatienten komen, die ook op een moment na jaren nierproblemen gaan krijgen, buiten de nierpatienten om.

Het krijgen van donoren zal over een tig aantal jaren juist heel erg nodig zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:02

russel schreef:
Op deze manier kun je de organenhandel ook tegen gaan. Hoevelen rijke figuren gaan naar het buitenland om een illegale nier te ontvangen?

Gebeurt hoor, mensen worden ontvoerd, worden van hun nier ontdaan, (wellicht wel van 2 nieren en verdwijnen), ontwaken ergens op een bankje in een park en ontdekken dat ze een operatie hebben ondergaan. De nier wordt voor veel geld verkocht aan iemand die een nier nodig heeft.

Zwerfkinderen worden er voor ontvoerd, armen doneren hun nier in ruil voor een schijntje, de nier wordt voor veel geld verkocht.

Er is een programma geweest in een arm land ergens, weet niet meer welk land, de mensen leefden in sloppenwijken en hadden niets. Voor het geld dat ze kregen konden ze een huisje kopen althans dat dachten ze. Ze zitten ondertussen wel met een slechte gezondheid omdat ze niet de kans kregen om normaal te herstellen.

Was het niet anders, riijke mensen gingen naar indie. En mensen van het boerderij dorpjes kwamen naar de grote stad om hun nier af te staan. Kregen er nog een mooi bedrag voor ook, maar geen medische zorg en maar drie dagen in het ziekenhuis.
Inplaats van te investeren in later, of houden voor eten te kopen, hadden vier van de vijf direct een goude horloge gekocht.
Goed en wel lekker horloge om mee te showen, betekent rijkdom. Maar dan was het geld weer weg, door dat ze blijven werken genezen ze ook niet, en verliezen ze een persoon in het bedrijfje. = armer dan voorheen
Dat was op een docu serie op de nederlandse post.

Ik vind ook dat een donor iets moet krijgen, behalve als je familie bent. Maar zo een hoog bedrag natuurlijk ook weer niet Haha!
Ik zou meer tweeduizend euro ofzo nemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:15

Ja, idd dat was het programma.

In Brazilie las ik ooit eens dat de zwerfkinderen van straat werde geplukt, ontvoerd en dat ze ergens weer gedumpt werden ontdaan van nier. Maar volgens mij is dat een wereld waar wij geen idee van hebben.

2000 euro, is geloof ik een bedrag waar niemand dat voor doet.

Lees wel eens oproepen voor mensen die medicijnen willen testen en dan worden opgenomen voor een week, 2 weken, een maand en daar wordt soms wel tot 1700 euro voor betaald. Vraag mij af of veel mensen dat doen. Zo ken ik een verhaal van een kennis die mij daar voor waarschuwde, hij kende een collega die het had gedaan en 10 jaar na dato een ziekte heeft gekregen die hem invalide maakte en deed overlijden, was een bijverschijnsel van de medicamenten. Hij was al na een jaar een wrak geworden en heeft jaren gekwakkeld. Dan is 1700 euro geen prijs.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:21

Ja, maar nu hebben jullie het over de arme landen..

Nederland is een welvarend land met een zeer goede gezondheidszorg.
Orgaanhandel zal wel niet veel voorkomen als er goed gecontroleerd word van wie de nier word weg gehaalt. Als dat alleen mensen zijn met een Nederlands paspoort dan zal het zeer moeilijk zijn om in organen van buitenlandse mensen te gaan handelen.

Proefkonijn spelen voor nieuwe medicijnen zou ik ook nooit doen tenzij ik aan een ernstige ziekte lijd en dat HET medicijn zou kunnen zijn dat mijn leven red.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:23

Mijn nier mogen ze dan zo komen halen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:24

Ja maar de arme landen hebben er wel mee te maken, nu gaan de gene die het hier niet krijgen. Het daar halen Lachen

2000 dacht ik dat een mooi bedankje is, uiteindelijk doe je het toch als een vrijwilligerswerk denk ik

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:13

russel schreef:
De wereld draait om geld en sommige mensen hebben geld harder nodig dan een ander.

Dat dingen vanuit het hart gedaan worden voor een ander, zeker een onbekende, is niet van deze wereld. Die mensen zijn met een lampje te zoeken.

nou ik vind het nog steeds jammer dat de wereld om geld draait.
en als je geld hard nodig hebt kun je wel ineens een nier afstaan en anders niet?
lijkt zo meer op een uitverkoop dan waar het werkelijk om gaat ---> levens redden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:15

en ja, ik weet heus wel dat de wereld van tegenwoordig om geld draait Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:41

Joyckuh schreef:

Ook hier heb je mensen met financiële problemen en mensen die om verchillende reden niet goed mee kunnen doen met de koop en nog meer kopen cultuur.
Voor die mensen kan de verleiding om een nier af te staan in ruil voor geld erg groot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:30

Daar kan ik niet mee zitten. Als het levensbedreigend is om een nier af te staan, zullen ze het zeer zeker niet toestaan in Nederland.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:25

lindsey schreef:
Joyckuh schreef:

Ook hier heb je mensen met financiële problemen en mensen die om verchillende reden niet goed mee kunnen doen met de koop en nog meer kopen cultuur.
Voor die mensen kan de verleiding om een nier af te staan in ruil voor geld erg groot zijn.

Mooi toch? Nierpatient een nier, arme mensen 50.000 euro. De arme mensen worden er beter op, in arme landen krijgen ze geen goede nazorg, hier wel. Ik zie het probleem echt niet! We kunnen prima leven met 1 nier, mochten de mensen die een nier hebben afegstaan later zelf een nier nodig hebben, dan hebben ze er zo een. Rijke mensen gaan niet naar het buitenland om er daar een te halen. Probleem opgelost lijkt me zo.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 01:54

ik denk dat zo'n ''loon'' mensen zal stimuleren om zich op te geven.
volgens mij zijn een hoop mensen daar te laks voor Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 02:36

een vergoeding voor gemiste inkomsten is misschien wel prettig(de wachtdagen en evt gemiste inkomsten) , je bent imo als donpr zieker na de operatie als de gedoneerde

maar alles verder dan dat vind ik een hele enge ontwinkkeling

russel en crazycactus als een arts enigszins zijn best doet zal deze idd niet mij als donor nemen om meer dan 1 reden
maar gaf het slechts als vcoorbeeld
als ik u in nieuw ziekenhuis kom en zeg niks
word ik kompleet gezond verklaard ]
daar een operatie ansich al mijn kistje kan betekenenen
kn me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat risico , met ruim een 2 jaar inkomens in het vooruitzicht zullen nemen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:48

NIckyu, dat snap ik, was ook een redenering in dit topic, mensen kunnen zich als donor opgeven, maar leven ze wel gezond, zijn ze wel gezond?

Vier jaar geleden ben ik geopereerd, toen was ik in een oppervlakkige check-up gezond verklaard. Ik dacht nl zelf ook dat ik dat was, maar na die operatie nooit meer dezelfde geweest, laat er na een jaar of 3 uit komen dat ik hele slechte nieren heb? Maar dat duurt even eer je daar de consequenties van ondervind. Het eerste traject blijft ongemerkt, maar de schade is er al.

Als ik voor die 3 jaar mij als donor had gemeld, had iemand nu een nierziekte, iemand die al een nier nodig heeft en een zieke krijgt, daar wordt je niet vrolijk van. Zit hij toch weer met 2 zieke nieren. Hij zal heus niet binnen een paar jaar weer aan de beurt zijn. Ik heb wel mijn 50.000 euro, hij een zieke nier, maar ik nog 1 zieke nier over, of was er maar 1 zieke nier en heeft die patient hem nu, of heb ik hem nu Verward Kortom, dat hele donorschap, vraag mij wel eens af.

Kan heel goed zijn dat voor dat vele geld er een hele grondige en uitgebreide onderzoeken komen. Zijn tenslotte levende donoren en een donor dat na zijn leven afstaat, is, lijkt mij russisch roulette. Dat bedoel ik maar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:12

eens , helemaal eens

denk ook dat bij nier en levertranspantaties bij leven er in eerste instantie bij familie gekeken moet worden
word nu ook al gedaan maar zijn er nog weinig die het daadwerkelijk doen (doneren) terwijl dat wel de grootste slagings kans heeft

daarbij idd heeft de donor wel een gezond lijf
zeker bij zoiets als nierziekten waar nog steeds niet enorm veel over bekend is

heel eerlijk als je aan de dyalise ligt en je hebt een kans op een nier
en je weet niet of die heel gezond is ben je echt wel bereid dat risico te nemen ..slechter als slecht kan het toch niet worden

toch hoop ik dat er veel mensen zich opgeven als donor
of liever het systeem "iedereen is donor tot tegenovergestelde is aangegegevn" en dan uiteraard een goed doorgeef systeem
(zoals je nu al vaak ziet bij samenwerkende ziekenhuizen)
als wij nu in ziekenhuis K komen kunnen ze direct online gegevens krijgen
uit ziekenhuis L , als dat systeem nu eens landelijk zou zijn ..
dan zijn iig de bekende gebreken bekend

verder zal het altijd een risico blijven maar als je op sterven na dood ligt neem je die graag

blijf het oneens met de 50,000 regeling
nogmaals een wettelijke regeling dat ondanks dat je als donor bij leven
voor de wet niet ziek bent toch 100% krijgt doorbetaald tijdens onderzoeken operaties en herstel ..lijkt me een veeel betere / veiligere / nuttigere oplosing

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:00

Ik wilde even terugkomen op de opmerking dat een donor mogelijk zieker zou zijn als de gedoneerde na de transplantatie.
Dit is niet waar, de donor is meestal na een dag of 3 weer thuis terwijl de ontvanger een veel langer traject moet doorlopen. Dit is natuurlijk mits er geen complicaties zijn ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:31

En dan maar hopen dat de transplantie lukt zoals bij Bart de Graaf. Als er afstotingsverschijnselen optreden die niet onderdrukt kunnen worden, kun je behoorlijk ziek zijn en uiteindelijk toch overlijden.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:59

Zonde.
Van dat geld kunnen ze zoveel betere dingen doen !
En ik vind dat je een orgaan moet afstaan omdat je dat zelf wil, omdat je dat je medemens gunt, en niet omdat je er voor omgekocht wordt...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:02

Anoniem schreef:
Ik blijf dan nog steeds bij mijn standpunt van niet doneren. Ik vind het belachelijk als er geld aan te pas moet komen om mensen hun organen af te laten geven. Mensen willen het, of niet. Klaar.

Absoluut, maar je kunt er wel veel mensen mee redden.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 28-06-07 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:11

Ik weet eigenlijk nog niet wat ik van het idee moet denken, maar als ik zelf in de situatie zou zitten dat ik een donornier nodig heb, dan zou ik er zo €50000,- voor over hebben iig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:26

moet je het wel hebben liggen Knipoog

maar begreep dat het een staat iets zou worden , iig het idee

Tiessie ik stond op de wahctlijst en had een donor gevonden (donor bij leven) maar die werd toch echt vertekld dat die weken ziek zou zijn en
ik ziender ogen zou opknappen ..
nu praten we over 15 jaar geleden dus misschien dat het nu beter/anders gaat

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:58

50.000 dat is niet niks...
dan mogen ze er ook wel een van mij hebben!
ik denk dat de belastingdienst ook al dollartekens in de ogen heeft, kun je de helft gelijk weer afstaan. Geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:48

Clown Ja idd het is natuurlijk niet belastingvrij, dus met de ene hand geven en met de andere hand weer terugnemen. Maar zo gaat dat in Nederland.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 23:09

Wel raar,want mocht nou iemand plots hersendood raken,en dus in aanmerking komen om donor te zijn. Zouden de nabestaanden dan ook 50.000euro ontvangen?Aangezien de patient nog klinisch in leven gehouden wordt.