Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelynutia

Re: Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:42

Honden kunnen dat echt hebben, een hond van een vriendin heeft ook echt iets tegen zwarte mensen waar hij dat vandaan heeft geen idee.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:51

Trouwens, wat doe die man als hij een zwarte klant heeft?
Dit is puur speculatie, maar volgens mij legt hij die hond dan toch echt wel even vast! Lijkt me ook levensgevaarlijk zo'n hond in deze maatschappij. En als hij een zwarte schoonzoon krijgt, of een kindje met een gemuteerd gen dat zwart uitvalt.
Dit was voor hem 'maar' een sollicitant, die blijkbaar de moeite niet waard was maatregelen te nemen.
Hij had toch éven die hond kunnen vastleggen, en kijken of de sollicitant geschikt was in de eerste plaats, en indien wel, dan had hij verdere maatregelen kunnen nemen met die hond.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:54

reina schreef:
Griebels, een waakhond moet dus bang zijn voor donkere mensen en niet voor blanken? Ga jij er nou werkelijk vanuit dat blanken per definitie niets rottigs uithalen? Ik kan me ineens zo voorstellen dat nou net jouw hond ook reageert op mensen die net even anders zijn. Dat is zeker ook aangeboren?

Waarom lezen mensen altijd dingen die er niet staan??

Ik heb gezegd dat je ze niet kunt leren om niet meer zo agressief op donkere mensen te reageren. Als het een waakhond is, is het geen knuffelhond. Dus als je de hond leert dat donkere mensen ok zijn, zal hij die op zijn terrein laten...

En dat de hond de reactie van de baas overneemt is ook niet waar.
Die vriendin van me met die hond die op huidskleur reageert, heeft een donkere vriend die weleens over de vloer komt. Hij valt hem echt aan als ze de hond niet weg doet
De hond heeft geen slechte ervaringen met donkere mensen...

En ik heb geen hond dus houd je verwijten aub voor je!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:56

Ik zou h et nog maar belachelijk vinden moest hij die man aannemen, en hond daarom muilkorven, vast leggen.
Zowel eigenaar als hond kunnen er niks aan doen...

Een hond die er al 5 jaar rond loopt gaat voor op een sollicitant, dat is mijn mening...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:56

Een smeedijzerbedrijf heeft geen klanten over de vloer
Dus een donkere klant zal daar ook niet komen...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:57

onze mechelaar viel ook donkere mensen aan. Schaamde me soms echt helemaal naar. Dan begon hij te blaffen, grommen niet normaal. Heeft niks met rassime te maken, zat gewoon in hem.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:58

@Griebels, hoe kan het dan dat deze man wél blanken kan aannemen? Daarvan weet de hond toch ook wanneer hij wél alarm moet slaan en wanneer níet?

Lijkt me erg lastig voor je vriendin zo'n hond. Die kan dus nooit los lopen...

TienekeJarig

Als een waakhond getraind wordt, wordt er niet geleerd welke mensen wel of niet ok zijn. Er wordt geleerd wat hij moet doen en wanneer. Die honden kunnen ook heel lief en gewoon doen, maar ze moeten duidelijk aangeleerd worden in welke situatie ze moeten aanvallen en in welke niet. Heeft niets met kleur te maken.

Een hond aanleren wat goed of niet goed is en waar het wel of niet bang van moet hebben, moet gebeuren als ze puppy zijn. Als je er dan niet optijd bij bent, zit je later met dit soort problemen. Een puppy moet je dadelijk goed opvoeden, zeker als het de bedoeling is dat het een waakhond wordt.

Lindaa_T

De hond van mijn oom en tante heeft het ook niet op donkere mensen, dit komt omdat mijn oom een keer inelkaar geslagen is door een donker iemand waar die hond bij was, dit was op een avond sinds die keer gaat hij ook uit z'n dak wanneer je iemand tegenkomt in het donker die hij niet kent of een raar geluid maakt bijv. Eigelijk snap ik de beslissing van die werkgever ook wel want wanneer er ongelukken komen omdat die hond die sollicitant iets aandoet is het wel zijn verantwoordelijkheid, natuurlijk het klinkt gewoon keihard wanneer iemand tegen je zegt 'je kunt niet worden aangenomen omdat mijn hond het niet accepteerd' maar waarschijnlijk zal het ook voor een deel in het voordeel zijn van de sollicitant.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:59

iik had een duitse herder en die had ook precies het zelfde.. dus ik geef de wergkgever groot gelijk..

straks bijt hij hem wel,met de gevolgen van dien. beter voorkomen dan... denk ik

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:02

reina schreef:
@Griebels, hoe kan het dan dat deze man wél blanken kan aannemen? Daarvan weet de hond toch ook wanneer hij wél alarm moet slaan en wanneer níet?

Lijkt me erg lastig voor je vriendin zo'n hond. Die kan dus nooit los lopen...

Hij hoeft geen vrienden te worden met de blanken. Wel met de donkere om een normale reactie te ontwikkelen. Maar dan heb je geen waakhond meer
Een waakhond moet je met rust laten.

En die vriendin heeft haar hond altijd los lopen. Hij reageert alleen zo als ze in huis komen of als ze te dicht bij mijn vriendin komen Ja

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:05

Alle waakhonden die op de manege gebruikt worden, worden eerst als puppy gewoon geschoold zoals met elke pup gedaan zou moeten worden. En die honden moeten ook eerst leren omgaan met mensen, welke kleur ze ook hebben.
Als dan de baas het signaal geeft dat ze 'in waaktoestand' moeten gaan, gaan die honden waken. Dus als ze gewoon loslopen, mogen ze niet aanvallen en dat weten ze goed door de juiste training te krijgen.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:06

Wij hebben trouwens zelf jarenlange ervaring met honden, we hebben gefokt, hondenhotel gehad, puppytraining en gewone training gedaan etc... Een goede opvoeding voor een pup, waakhond of niet, is gewoon erg belangrijk en ik denk dat daar vaak tekort in gedaan wordt.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:10

@Griebels: Ik ben geen waakhondentrainer, maar ik ben geneigd te blijven denken dat je een hond, mist je handigheid hebt en de hond niet getraumatiseerd is, vrijwel alles aan kan leren. Blijkbar denk jij daar anders over, wat niet wegneemt dat ik deze beslissing onder racisme vind vallen.

Verder vind ik het een beangstigend idee dat de hond van je vriendin losloopt. Het zal toch eens gebeuren dat er een onschuldig persoon, met een voor de hond verkeerde huidskleur net te dichtbij jouw vriendin komt op de openbare weg. Ik hoop maar dat dat nooit gebeurt...

@Tieneke, ik ben het helemaal met je eens, de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk altijd bij de eigenaar en als hij zijn hond niet zodanig opvoedt dat hij geschikt is voor de functie die hij heeft, had hij nooit aan de hond moeten beginnen. Er zijn ook goede alarminstallaties te verkrijgen, nietwaar?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:14

reina schreef:
@Griebels: Ik ben geen waakhondentrainer, maar ik ben geneigd te blijven denken dat je een hond, mist je handigheid hebt en de hond niet getraumatiseerd is, vrijwel alles aan kan leren. Blijkbar denk jij daar anders over, wat niet wegneemt dat ik deze beslissing onder racisme vind vallen.

Verder vind ik het een beangstigend idee dat de hond van je vriendin losloopt. Het zal toch eens gebeuren dat er een onschuldig persoon, met een voor de hond verkeerde huidskleur net te dichtbij jouw vriendin komt op de openbare weg. Ik hoop maar dat dat nooit gebeurt...

Ten eerste ben ik het ook met Tieneke eens, maar iedereen weet dat niet alle waakhonden een gedegen training krijgen, maar de mensen gewoon zelf gaan rotzooien.

Ik denk niet anders dan jij, maar het gaat om de eigenaar van de hond.

Dat jij het een beangstigend idee vind dat die hond losloopt kan ik begrijpen, echter woont zij zeer achteraf gelegen in het laatste huis van de straat waar geen mensen komen. Haar achtertuin is de bossen Knipoog
Dus geen gevaar voor andere mensen. Op straat is de hond aangelijnd, en verder loopt de hond altijd los. Hij luistert ook goed naar haar, maar blijft een agressieve/beschermende houding houden tov van donkere mensen...

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:23

griebels schreef:
Dat jij het een beangstigend idee vind dat die hond losloopt kan ik begrijpen, echter woont zij zeer achteraf gelegen in het laatste huis van de straat waar geen mensen komen. Haar achtertuin is de bossen Knipoog
Dus geen gevaar voor andere mensen. Op straat is de hond aangelijnd, en verder loopt de hond altijd los. Hij luistert ook goed naar haar, maar blijft een agressieve/beschermende houding houden tov van donkere mensen...

Gelukkig maar, ik zag haar al in Zuid-oost door Amsterdam lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:50

Tieneke schreef:
Als een waakhond getraind wordt, wordt er niet geleerd welke mensen wel of niet ok zijn. Er wordt geleerd wat hij moet doen en wanneer. Die honden kunnen ook heel lief en gewoon doen, maar ze moeten duidelijk aangeleerd worden in welke situatie ze moeten aanvallen en in welke niet. Heeft niets met kleur te maken.

Een hond aanleren wat goed of niet goed is en waar het wel of niet bang van moet hebben, moet gebeuren als ze puppy zijn. Als je er dan niet optijd bij bent, zit je later met dit soort problemen. Een puppy moet je dadelijk goed opvoeden, zeker als het de bedoeling is dat het een waakhond wordt.

Goede tip! Als wij weer een pup krijgen zal ik maar zwarte wijken in gaan om te leren dat dat heel gewoon is Clown

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:53

Om mensen met verschillende kleuren tegen te komen, hoef je echt niet de "zwarte wijken" in te gaan, dat weet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:56

Ow niet?

Ik woon hier in een gat, geen idee hoe onze waakhond op een donker iemand reageerd, heeft hij nog nooit een gezien.
Kom je hier echt geen 1 tegen.

En ik zou mijn hond daar dus echt niet voor op cursus gaan doen (moet ik overigens een donker persoon charteren die dat mee wil gaan doen) voor het geval dat er eens een hier over de vloer komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:59

Precies Kawa! Helemaal mee eens. Als een vrouwelijke witte sollicitant was geweigerd omdat de hond wat tegen vrouwen had was er nooit zo'n ophef gemaakt!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:01

Ik heb inderdaad meerdere honden gezien, die bang zijn van donkere mensen.
Mij lijkt het voor de sollicitant ook prettiger om daar niet te gaan werken, als zo'n hond constant op je ligt te loeren..
En het is toch vanzelfsprekend dat die hond voor die sollicitant gaat, om hem gelijk vast te leggen en een muilkorf om te doen vind ik echt belachelijk.

Jammer voor de sollicitant en de werkgever, maar hij vindt wel een andere baan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:04

Als die man echt een racist was had hij de man gewoon aangenomen en de hond zijn gang laten gaan Knipoog

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:08

Als jouw hond niet in contact komt met (gekleurde) mensen, is het logisch dat je niet weet hoe hij/zij erop reageert, maar dan lijkt me het ook niet nodig dat hij er wel aan went, als hij er toch nooit mee in contact komt.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:11

Idd mijn oude hondje leeft niet meer, maar die was zelf ook zwart Clown
Maar die moest er ook niks van hebben hoor.

En wij hebben onze hond ook niet weg gedaan omdat hij kleuringen niet moet, wij hadden hier zelfs in die tijd nog een asielzoeker centrum dus ja, was niet altijd even gemakkelijk:D.
En ik vind het wel opzich wel goed dat die werkgever naar zijn hond 'luistert' zeg maar

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:12

Ik geloof best dat die hond dit heeft, maar ik vind het geen goed argument om een sollicitant af te wijzen. Lachen
Als deze man de beste sollicitant was, had hij hem gewoon moeten aannemen. Dat hij de moeite niet wilt nemen zijn hond 'in bedwang' te houden, zegt denk ik dat hij niet de beste kanshebber was, dus had hij net zo goed ook kunnen zeggen dat de voorkeur naar iemand anders ging.