doen jullie aan de dode-herdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dode-herdeking doen jullie mee

Poll eindigt op

ja natuurlijk
110 (86%)
nee ik vindt het niks!
15 (11%)
wat is de dode-herdenking
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 127

Julia

Re: doen jullie aan de dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:25

Ik zat op dat moment in de trein. Vond het érg netjes dat de trein twee minuten werd stilgezet. Ook werd er omgeroepen om mobiele telefoons en mp3spelers uit te zetten. Had niet verwacht dat NS dat zou doen. Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 05-05-07 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: **titel iets aangepast**

Muzefee

Re: doen jullie aan de dode-herdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:45

Elessar schreef:
Ik zat op dat moment in de trein. Vond het érg netjes dat de trein twee minuten werd stilgezet. Ook werd er omgeroepen om mobiele telefoons en mp3spelers uit te zetten. Had niet verwacht dat NS dat zou doen. Schijnheilig

Wist niet dat ze dat deden. Bloos Kan niet anders zeggen dat het netjes is. Ja [ Dan maar 2 min. vertraging. ROFL Haha! ]

Ik houd me ook netjes stil, heb even naar tv gekeken en later weer verder gegaan met waar ik mee bezig was. Lachen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 02:02

Ja, absoluut. Heb samen met mn broer en zusje 2 minuten stilte gehouden en de dodenherdenking op tv gekeken. Vind het heel belangrijk, zonder al die dappere mensen hadden wij geen vrij land..ik kan niet snappen dat mensen er niks om geven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 02:06

nee ik niet, ik vind dat je door moet met leven. Er niet bij stil blijven staan. Herdenken kan ieder voor zich, en tuurlijk ben je ze dankbaar... Maar op deze manier blijf je DL ook toch op een manier schuldig aankijken voor wat hun land ons heeft aangedaan... Herdenken ja, maar niet nationaal... Ieder voor zich!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:44

NM->MW

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:54

Gisteren werd in het op het vliegveld in Barcelona omgeroepen dat over enkele ogenblikken de dodenherdenking begon en je dus mee kon doen. Wij hebben het wel gedaan en vele mensen ook Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:55

Absoluut 2 minuten stilte gehouden, hondje erbij zat op mijn schoot. Volgens mij zag hij wat ik voelde op dat moment...
Hij gaf me een bemoedigend likje aan mijn neus...

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:49

Ja, ik heb stilte gehouden, vind ik wel zo respectvol, en het is goed om er even bij stil te staan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:18

Ik was een uur stil en in gedachten verzonken bij de paarden. Ik krijg altijd rond deze tijd gedachten van hoe het er in 2e W.O aan toen moet zijn gegaan. Militairen van de bezetters op fietsen door de straten , de angst die er toen heerste. Heel vaag altijd, maar dat kan me dan niet loslaten.

Ik heb niks tegen Duitsers, het is voorbij en ik kom geregeld in Duitsland.

En ik zie 2 min. stilte ook voor alle oorlogen.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:01

Adriana schreef:
Ik was een uur stil en in gedachten verzonken bij de paarden. Ik krijg altijd rond deze tijd gedachten van hoe het er in 2e W.O aan toen moet zijn gegaan. Militairen van de bezetters op fietsen door de straten , de angst die er toen heerste. Heel vaag altijd, maar dat kan me dan niet loslaten.

Ik heb niks tegen Duitsers, het is voorbij en ik kom geregeld in Duitsland.

En ik zie 2 min. stilte ook voor alle oorlogen.

ja dat heb ik ook, rond deze tijd, altijd daar over na ga denken enzo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:04

Ik doe het ook ieder jaar, en dan kijk ik daarbij ook nog op TV naar het bloemen leggen op de dam, en daarna de films over de oorlogen (zoals Schindlers List)

Een paar jaar geleden had ik net rond die tijd les, dus ik was op weg met mijn paard aangezien ik er altijd rijdend heen ging. Toen heb ik om 8 uur even haltgehouden langs de weg, en 2 minuten stil gestaan.

Het is toch wel het minste wat je kunt doen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:06

O jeetje, ik lag toen nog te slapen. Ben net wakker, was het al weer helemaal vergeten. Bloos! *schaam schaam*

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:51

griebels schreef:
nee ik niet, ik vind dat je door moet met leven. Er niet bij stil blijven staan. Herdenken kan ieder voor zich, en tuurlijk ben je ze dankbaar... Maar op deze manier blijf je DL ook toch op een manier schuldig aankijken voor wat hun land ons heeft aangedaan... Herdenken ja, maar niet nationaal... Ieder voor zich!

Ja ik vind dat het juist nationaal moet want straks zijn alle mensen die er iets van hebben meegekregen overleden en zal het vergeten worden door de nieuwe generaties. Ik vind dat die ook moeten weten dat er gevochten is voor onze vrijheid.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:02

Ik ging gisteravond Saving Private Ryan (weer) kijken. Die film raakt me toch zó elke keer... Verdrietig
Net als de Pianist en Schindler's List trouwens..

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:01

moodindigo schreef:
Ja ik vind dat het juist nationaal moet want straks zijn alle mensen die er iets van hebben meegekregen overleden en zal het vergeten worden door de nieuwe generaties. Ik vind dat die ook moeten weten dat er gevochten is voor onze vrijheid.

Juist, en daarom is het zo belangrijk dat iedereen even netjes 2 minuutjes zijn mond dicht kan houden...Ik vind het aan gebrek aan opvoeding en respect tonen als je dat niet wilt opbrengen. Doe je het niet voor jezelf, dan voor de echte nabestaanden en mensen die er nu nog dagelijks mee geconfronteerd worden.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:06

Honey79 schreef:
moodindigo schreef:

Juist, en daarom is het zo belangrijk dat iedereen even netjes 2 minuutjes zijn mond dicht kan houden...Ik vind het aan gebrek aan opvoeding en respect tonen als je dat niet wilt opbrengen. Doe je het niet voor jezelf, dan voor de echte nabestaanden en mensen die er nu nog dagelijks mee geconfronteerd worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:09

ja, 2 minuten stil. Voor alle doden die gevallen zijn tijdens de 2e WO en voor alle doden die in oorlogen daarna zijn gevallen en die nog steeds vallen. Even weer het besef dat het prachtige leven dat we hier in nederland hebben niet zo gewoon in...

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:11

Ik vind het erg belangrijk!
Wij zijn naar de herdenking bij kamp Amersfoort geweest.
Ik vind het jammer dat er op (basis)scholen niet meer bij stil wordt gestaan...

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:14

Ik had net paardrijles die om 8 uur is afgelopen, in de kantine vroeg een vrouw wie het wou. Dus daar waren ze allemaal stil. Wij moesten afstappen, en hielden ook twee minuten stilte, vond ik erg netjes.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:21

Ik ben wel 2 minuten stil....maar doe dat eerlijk gezegd meer vanuit een soort van beleefdheid. Van mijn part kan de hele wereld op 4 mei om 20.00 uur 2 minuten stil zijn maar dan vindt ik het toch vrij hypocriet.

Het regelmatig stil staan bij alle oorlogen, nadenken over je geloof, over alle landen die om welke reden met elkaar in oorlog zijn, ik denk dat dat meer waarde heeft dan enkel alleen 4 mei, 20.00 uur voor 2 minuten stil zijn!

Ik vind wel dat we respect moeten hebben voor mensen die dat perse willen.
Petje af voor paardrij-instructeur die er rekening mee houdt, en de NS Knipoog

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:03

xxLientjexx schreef:
Ik had net paardrijles die om 8 uur is afgelopen, in de kantine vroeg een vrouw wie het wou. Dus daar waren ze allemaal stil. Wij moesten afstappen, en hielden ook twee minuten stilte, vond ik erg netjes.

Petje af hoor!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:07

Ik had gisteren ook rijles vanaf 19.30. De rijles duurde wat langer dus ook op dat tijdstip.

De les is stop gezet en we zijn 2 minuten stil geweest.

Ik vind het gewoon belangrijk om op dat moment respect te tonen aan alles mensen die voor ons land gestreden hebben. We leven nu in vrijheid en er zijn een hoop mensen omgekomen om het zover te krijgen.
Ik vind het dus erg belangrijk die 2 minuten. Ook al heb ik de oorlog niet meegemaakt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:34

Ja, ik sta er altijd wel even bij stil met die twee minuten stilte.
Normaal denk ik er wel wat vaker aan, ook door die films en zo die rond deze tijd op TV zijn, maar dit jaar is het me eigenlijk ontgaan. Alleen die twee minuten stilte dan niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:02

Ik snap het niet. Iedereen vindt het vreselijk en is vol 'respect', 2 minuten per jaar. En ondertussen juicht men Wilders toe omdat die zegt 'wat het volk denkt' met z'n islamofobie. Ik weet het niet, maar ik zie toch wel enige paralellen Verward

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:15

Ik heb er ook aan gedaan.

Ookal was ik jarig. en zaten hier een paar meiden,
we waren ook allemaal stil..

Ik vind het erg belangrijk. omdat het zo erg is wat er gebeurt is.