'fibromyalgie, RSI, postnatale depressie zijn modeziekten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'fibromyalgie, RSI, postnatale depressie zijn modeziekten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:27

idd russel
Die eerste zou je bijna de nek om draaien
Die 2e neem ik mijn petje voor af en voor haar is het erg als er gezegt wordt dat ze last heeft van een mode ziekte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:33

Noukie schreef:
of je gaat net zo lang zoeken tot je er wel achter bent wat de oorzaak is..
en ik weet dondersgoed dat, JUIST als je al kapot bent, helemaal leeg en echt niets meer uit je handen krijgt, het gruwelijk moeilijk is om maar door te vragen, te zoeken naar een opossing enz. Ik weet als geen ander dat 100x nee horen en "wat jij nodig hebt is een goede psycholoog", je alleen maar ellendiger maakt.
Maar ik weet ook dat onder de noemer ME maar 'opgeven' een oorzaak te vinden en dan maar met je moeheid gaan pogen te leren leven niet jou weer beter krijgt. En ik zeg niet dat het leuk is, of dat je je voor je plezier zo voelt, echt niet.
Ik begrijp je onmacht, want ik ken m maar al te goed.

MAAR, door er een stempel op te zetten ga je er wel in mee, ipv te zoeken naar de oorzaak. Want feit is dat het niet normaal is dat een persoon als jij (RK), die altijd actief was ineens tot niets meer in staat is. Dan MOET daar dus een oorzaak voor zijn.

Ik heb 5 jaar gezocht, soms echt tot wanhoop gedreven door artsen die dachten dat zij me konden vertellen dat ik niks had, terwijl ik als geen ander wist dat er een oorzaak moest zijn.
En nu we de oorzaak boven hebben (en nog niet eens officieel, alleen bij een homeopaat (ja, nummer 4 van de homeopaten, nadat 1-3 het ook niet wisten)) kan ik ineens weer functioneren, heb ik eindelijk weer eens het gevoel mens te zijn en mee te kunnen draaien in de maatschappij.
Als ik mezelf de ME stempel had laten geven was dat nooit gelukt...

Ik ben nog steeds zoekende hoor, want er MOET idd iets zijn Ja

Want ik ben het ook niet met de term ME eens
Alleen is het wel eens makkelijk te zeggen, want dan is dat een beetje een verzamel naam voor je klachten.
Dus zeggen ik heb ME, wil niet zeggen dat je meteen zoekt met stoppen naar iets dat werkt.
Staat er bij mij iig los van Lachen

Ook ik ben nu weer bezig om mijn urine te laten testen bij homepaat nummer 1001
Mag nu een week geen vitamine B (wat ik van homeoptaat 1000 moest) omdat dan het urine monster niet duidelijk zou zijn.
dus ff deze week afwachten en dan over 3 weken de uitslag.

Ik heb echt al zoveel gedaan (kost je bergen geld, meeste is niet of maar eenbeetje vergoed. iets wat je volgens de schrijvers ook liever kwijt bent dan een leuk nieuw hoofdstel ofzo)
homeopaat
osteopaat
fysio
acupnctuur
mesoloog
chiropractor
psygoloog
handoplegging
biosensor therapie
miljoen keer bloedprikken (ook erg leuk) bij de HA
Onderzoeken in het ziekenhuis

en zo zal ik er vast nog wel vergeten zijn.
Want ja, iets moet er zijn
Alleen nu nog wat Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:36

heb even een tijd gehad dat ik moe was van al die doktoren
ze schoven het af op mijn astma..
maar nu vind de huisarts het tóch niet kloppen
en stuurt ie me eindelijk naar een reumatoloog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:38

ik ken het hoor..
en idd, veel betaal je gewoon uit je eigen zak ook nog Scheve mond

Ik heb echt mazzel gehad met mijn homeopaat. Mn huisarts (heb nu een ander Vork) wilde me naar een psycholoog sturen, ik was namelijk niet vrolijk volgens haar. Nee, gek he, ik had net weer tentamens gemist door t gezeik, zag mezelf een half jaar langer over mn studie moeten doen (kost ook niks) enz enz..
Die homeopaat is van oorpsrong psycholoog en zag daar gelukkig niet direct problemen Haha! en vond voor 1x dus wel iets dat me ontzettend geholpen heeft (echt een wereld van verschil, ongelofelijk)

Maar dat vind ik dus het gevaar... Jij gebruikt het als verzamel term voor je klachten, maar zoekt wel door naar de oorzaak. In dat geval vind ik gebruik van ME dus niet "erg", geen modeziekte maar een manier om te zeggen wat er allemaal mis is..
Helaas zijn er ook velen die zichzelf de stempel laten geven en vervolgens gaan zwelgen in zieligheid "ja, dat kan ik niet he, heb nu eenmaal ME, dus tja.."
En dan zeg ik dus wel: modeziekte
Niet dat er geen probleem is bij zo iemand, maar niet het probleem zoals ze het opgeplakt en geaccepteerd hebben..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:40

Ach, ik kan best begrijpen dat mensen dit modeziektes gaan noemen, maar je kan gewoon niet ontkennen dat die mensen daadwerkelijk iets hebben. Daarbij zijn er ook zoveel mensen die een lijst van de klachten lezen, en vervolgens zeggen: " Oh dat heb ik ook! " Dat werkt er ook niet echt aan mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:48

Citaat:
Maar dat vind ik dus het gevaar... Jij gebruikt het als verzamel term voor je klachten, maar zoekt wel door naar de oorzaak. In dat geval vind ik gebruik van ME dus niet "erg", geen modeziekte maar een manier om te zeggen wat er allemaal mis is..
Helaas zijn er ook velen die zichzelf de stempel laten geven en vervolgens gaan zwelgen in zieligheid "ja, dat kan ik niet he, heb nu eenmaal ME, dus tja.."
En dan zeg ik dus wel: modeziekte
Niet dat er geen probleem is bij zo iemand, maar niet het probleem zoals ze het opgeplakt en geaccepteerd hebben..

Ja dat ben ik helemaal met je eens hoor Ja
Ik kan ook niet snappen dat mensen er bij de pakken bij neer gaan zitten
Zolang er niet duidelijk is wat je echt hebt
Je wilt het toch niet, dan ga je toch door met zoeken?
Ergens moet er wat zijn Lachen
En ik ga er dus ook na al die tijd vanuit dat dat bij mij ook gevonden wordt
Net als bij andere, zoals jij
Ik ga er nog steeds niet vanuit dat ik diegene ben waarbij ze nooit wat vinden, dat wil ik niet, daar ga ik me niet aan toe geven Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:48

ooit dacht men dat mensen met epilepsie door de duivel bezeten waren.
Mensen met MS werden in de jaren 70 nog in inrichtingen voor psychiatrisch patienten opgesloten, omdat men dacht dat ze zich hun aandoening inbeelden.
MS kon in die tijd niet vastgesteld worden.

Nu zijn de chronisch vermoeiden dan weer aan de beurt?

Wie opgelet heeft in de media, is misschien opgevallen hoevaak bepaalde politici bezig zijn met het 'veroordelen' van chronische zieken?
Alsof iedere ziekte een gevolg is van eigen schuld, had je maar niet moeten roken/drinken/patateten/onveiligesexmoetenhebben.
Als het zo makkelijk zou zijn....

Opvallend dat ongeveer alle gevallen van chronische ziekten waar geen meetbare diagnose is te stellen uit de WAO zijn geflikkerd, hoe erg hun ziekte ook mag zijn?
En dat er dus artsen zijn die zich voor dat karretje laten spannen om dat allemaal goed te praten....tsja.

Als chronisch zieke kun je het nooit goed doen. Als je flink loopt te sjouwen in de periodes dat je je goed voelt, zegt men:"zie je wel, nu kan ze het ook dus ze stelde zich gewoon aan, vorige maand."
Als je op je bed blijft liggen heb je dan weer geen ruggengraat.

Weet je wat? Ik verrek al 15 jaar van mijn leven van de pijn, voel me amper levend bij tijd en wijle, heb echt op het punt gestaan eruit te stappen na een jaar of 7 ellende.
Maar ik pak gewoon wat ik pakken kan. Ik heb alles om het voor te doen, ook. En wat dat soort zielige mensen vinden, en de meelopers die nu weer roepen: zie jewel, die dokter (waarschijnlijk gesponsord door verzekeringsmaatschappijen Knipoog ) zegt ook dat het aanstelleritus is, dat dacht ik wel, laat ze lekker.

Mensen oordelen toch altijd op grond van hun vooroordelen? Gun ze ook wat. Haha! Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:55

Modeziekte is een onzin term.
Het zijn verzamelwoorden voor een groep bijelkaar horende klachten die veel voorkomen. Je kunt aan elke klacht wel een ander naampje hangen, maar die worden niet begrepen. De verzamelwoorden worden door bijna iedereen begrepen, het scheelt dus een hoop uitleg en mensen zien het sneller als een serieus iets, ipv aanstellerij. Helaas zullen er altijd mensen zijn die misbruik maken van aandoeningen die heel moeilijk aan te tonen zijn en die voor de leek zeker niet zichtbaar zijn.

Ik heb zelf RSI (2e keer, nu in een andere peesaanhechting en aan beide kanten), heb gelukkig ook een goede fysio/manueel therapeut om me te helpen (had ik alleen veel eerder naar terug moeten gaan).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:14

Ik ben al 18 jaar chronisch ziek, maar dat "zie je wel, ze kan 't wel"-oordelen van anderen heb ik nog nooit meegemaakt, hoor. 't Is ook hoe je jezelf opstelt. RSI, hartstikke vervelend voor je, maar in mijn ogen is dat écht geen ergnstige ziekte of aandoening. Dat is ook een perceptie denk ik van hetgeen je zelf al hebt meegemaakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:17

chevax schreef:
Ik ben al 18 jaar chronisch ziek, maar dat "zie je wel, ze kan 't wel"-oordelen van anderen heb ik nog nooit meegemaakt, hoor. 't Is ook hoe je jezelf opstelt. RSI, hartstikke vervelend voor je, maar in mijn ogen is dat écht geen ergnstige ziekte of aandoening. Dat is ook een perceptie denk ik van hetgeen je zelf al hebt meegemaakt.

Ehhh....chevax, op wiens post reageer je nu eigenlijk? Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:19

Sorry, had ik er bij moeten zetten. Jij schreef iets over dat mensen zeggen "zie je wel" als je het goed gaat. Ik ervaar dat zelf totaal anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:22

toch zijn er wel mensen die dat zeggen

Als ik naar een feestje ga, ga ik daar niet zitten simpen (doe ik nergens overigens)
Dan doe ik lekker mee.
Maar ik mag wel een week na "genieten"
En dat zien mensen niet, dus ze snappen niet dat je wel gewoon mee kon doen op dat feest.
Na uitleg snappen ze het gelukkig wel, maar toch is het niet fijn dat je merkt dat je het al uit moet gaan leggen Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:24

runningkawa schreef:
toch zijn er wel mensen die dat zeggen

Als ik naar een feestje ga, ga ik daar niet zitten simpen (doe ik nergens overigens)
Dan doe ik lekker mee.
Maar ik mag wel een week na "genieten"
En dat zien mensen niet, dus ze snappen niet dat je wel gewoon mee kon doen op dat feest.
Na uitleg snappen ze het gelukkig wel, maar toch is het niet fijn dat je merkt dat je het al uit moet gaan leggen Lachen

inderdaad
vrienden weten het gelukkig van me
en vinden het ook niet erg als ik een keer niet kan komen
hebben ze respect voor
ben ik héél blij om

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:24

Die mensen, daar moet je dan bovenstaan. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die zelf direct een week thuis zitten als ze een keer niezen, want dan hebben ze een zware griep. Je bent maar zo "zielig" of onbegrepen als je jezelf voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:28

klopt, dat zijn die mensen idd
bij een keer kuchen in de ziektewet zitten
Maar die het raar vinden dat jij maar parttime werkt en nooit thuis zit.
Algemeen gezien sta je daar ook wel boven, maar zo af en toe niet
Net zoals zo'n dombo die zo'n artike schrijft...die kun je dan wel ff de nek omdraaien..die weet niet wat het is om niet te kunnen wat je wilt, wat je dag had ingepland

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:33

Tja, ik blijf er bij dat ik wel deels vind dat die man gelijk heeft. Er zijn zóveel mensen die blij zijn een kwaal te hebben en die op een verjaardag tot in den treure te bespreken. Want voor die mensen geldt "aandacht voor alles". En voor die mensen komt het natuurlijk ontzettend goed uit dat er aandoeningen zijn die niet eenvoudig zijn vast te stellen. En daar gaat de groep mensen die echt problemen heeft onder gebukt.

Toen ik in mijn tienerjaren (way back, zegt deze ouwe doos) herstellende was van een erg ingrijpende operatie stelde mijn HA voor om in een praatgroep te gaan. Daar heb ik niet eens over hoeven denken en dat pertinent geweigerd. Want dan zit je daar met een boel mensen die elkaar negen van de tien keer helemaal de put inpraten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:35

Ik heb het er eigenlijk alleen op internet over als er toevallig een onderwerp over gaat
Is gewoon meer anoniem en daarom makkelijker denk ik

In huiselijke kring nooit of er moet naar gevraagt worden.

Toch ben ik het niet met die man eens
Omdat er een paar echte aanstellers zijn, wil dat toch niet zeggen dat die ziektes mode verschijnselen zijn?
nee, dat wil zeggen dat er aanstel mensen op de aarbol rondlopen die het verzieken voor andere

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:38

Da's waar, maar je zult het er toch mee moeten doen. Door mijn ziektes ben ik o.a. overgeleverd geweest aan IVF. Nou, je moest eens weten wat mensen dan voor opmerkingen maken. Dan haal ik mijn schouders op en besluit dat ik echt geen boodschap heb aan die mensen en al helemaal geen behoefte heb om met hen te praten of dingen uit te leggen. Zo lang je voor jezelf weet wat er aan de hand is en je "beperkingen" kent, is het toch goed? Jammer dan voor die mensen die daar een mening over moeten hebben, maar ik trek het me niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:41

Knap van je
Ik heb ook periodes dat me dat lukt
Maar heb ook tijden dat het me wel zeer doet
Juist omdat ik weet dat ik wel wat heb. Denk als ik me aanstelde ik juist weer zou denken, jullie l*llen maar, maar ik heb lekker een uitkering (wat ik overigens niet heb, want minder werken heb ik "vrijwillig" gedaan omdat hele dage niet ging. Dat minder verdienen vind ie meneer zeker ook dat je dat doet om aan te stellen Tong uitsteken )

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:46

We richten een "positivo's-club" op! Lachen
Ik ga nu naar de paarden, tabee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:47

Dat is goed Ja
Ik doe mee Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:05

Ik zie elke dag in de praktijk waar ik werk mensen met de meest uit eenklopende klachten en 'stempels' (stempels zijne FM, bekkeninstabiliteit, whiplash en vele onverklaarbare gewrichts/spier klachten), mensen met al meer dan 10, 20, 30 jaar pijn. De gebruikelijke onderzoeken (rontgenfoto's, scans, bloed onderzoeken) leveren geen resultaat op. Fysiotherapie, ergotherapie, cesartherapie, mensendieck, chiropraktor, osteopaat boeken maar geen vooruitgang. Dit zal voor veel mensen heel bekend klinken.
Wij zien deze mensen elke dag. Zo'n 70 tot 80% van de mensen kunnen wij (verder) helpen.

Vaak blijkt de stempel waarmee ze gekomen zijn geheel onjuist en is er regelmatig een relatief klein of eenvoudig probleem (maar met grote uitwerking!) dat de klachten veroorzaakt.

Wat doen wij? Wij maken echo's van het bewegingsapparaat. De spieren, pezen, banden, kapsels en slijmbeurzen die mogelijk de oorzaak kunnen zijn van pijn en beperking. In zeker 90% van van de gevallen vinden we een oorzaak (of gedeeltelijke oorzaak) van de pijn en dit is veelal (al dan niet door ons) goed behandelbaar.

Een hoop mensen met al vele jaren pijn in schouders, armen, benen, billen, ruggen hebben met succes kunnen helpen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:45

Wat voor werk doe je dan Qimm?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:14

Citaat:
Vaak blijkt de stempel waarmee ze gekomen zijn geheel onjuist en is er regelmatig een relatief klein of eenvoudig probleem (maar met grote uitwerking!) dat de klachten veroorzaakt.

Omdat het 'vage' syndromen zijn worden ze ook gebruikt als "prullenbak" voor mensen die kennelijk wat mankeren maar waar geen diagnose op te plakken is.

Voor sommige artsen is het echter zo moeilijk om te erkennen dat ze het ook altijd niet weten, dat ze patienten schofferen door maar te stellen dat als zíj het niet kunnen vinden, het ook niets is.
Niets arroganter dan een arts.

Daarom vind je onder de noemers ME en Fybromyalgie mensen met uiteenlopende klachten.
Soms ook met ziekten die pas na verloop van tijd zijn vast te stellen (sommige reumasoorten) of syndromen die zeldzamer zijn en waar niet iedere arts ervaring mee heeft.

En ja hoor, ook mensen die misbruik maken van het gegeven dat niet alles meetbaar zijn.
Maar om daar nou al die anderen op af te rekenen....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:17

Goof schreef:
Wat voor werk doe je dan Qimm?

Echografie dus.