Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Noukie schreef:of je gaat net zo lang zoeken tot je er wel achter bent wat de oorzaak is..
en ik weet dondersgoed dat, JUIST als je al kapot bent, helemaal leeg en echt niets meer uit je handen krijgt, het gruwelijk moeilijk is om maar door te vragen, te zoeken naar een opossing enz. Ik weet als geen ander dat 100x nee horen en "wat jij nodig hebt is een goede psycholoog", je alleen maar ellendiger maakt.
Maar ik weet ook dat onder de noemer ME maar 'opgeven' een oorzaak te vinden en dan maar met je moeheid gaan pogen te leren leven niet jou weer beter krijgt. En ik zeg niet dat het leuk is, of dat je je voor je plezier zo voelt, echt niet.
Ik begrijp je onmacht, want ik ken m maar al te goed.
MAAR, door er een stempel op te zetten ga je er wel in mee, ipv te zoeken naar de oorzaak. Want feit is dat het niet normaal is dat een persoon als jij (RK), die altijd actief was ineens tot niets meer in staat is. Dan MOET daar dus een oorzaak voor zijn.
Ik heb 5 jaar gezocht, soms echt tot wanhoop gedreven door artsen die dachten dat zij me konden vertellen dat ik niks had, terwijl ik als geen ander wist dat er een oorzaak moest zijn.
En nu we de oorzaak boven hebben (en nog niet eens officieel, alleen bij een homeopaat (ja, nummer 4 van de homeopaten, nadat 1-3 het ook niet wisten)) kan ik ineens weer functioneren, heb ik eindelijk weer eens het gevoel mens te zijn en mee te kunnen draaien in de maatschappij.
Als ik mezelf de ME stempel had laten geven was dat nooit gelukt...
Citaat:Maar dat vind ik dus het gevaar... Jij gebruikt het als verzamel term voor je klachten, maar zoekt wel door naar de oorzaak. In dat geval vind ik gebruik van ME dus niet "erg", geen modeziekte maar een manier om te zeggen wat er allemaal mis is..
Helaas zijn er ook velen die zichzelf de stempel laten geven en vervolgens gaan zwelgen in zieligheid "ja, dat kan ik niet he, heb nu eenmaal ME, dus tja.."
En dan zeg ik dus wel: modeziekte
Niet dat er geen probleem is bij zo iemand, maar niet het probleem zoals ze het opgeplakt en geaccepteerd hebben..
chevax schreef:Ik ben al 18 jaar chronisch ziek, maar dat "zie je wel, ze kan 't wel"-oordelen van anderen heb ik nog nooit meegemaakt, hoor. 't Is ook hoe je jezelf opstelt. RSI, hartstikke vervelend voor je, maar in mijn ogen is dat écht geen ergnstige ziekte of aandoening. Dat is ook een perceptie denk ik van hetgeen je zelf al hebt meegemaakt.
runningkawa schreef:toch zijn er wel mensen die dat zeggen
Als ik naar een feestje ga, ga ik daar niet zitten simpen (doe ik nergens overigens)
Dan doe ik lekker mee.
Maar ik mag wel een week na "genieten"
En dat zien mensen niet, dus ze snappen niet dat je wel gewoon mee kon doen op dat feest.
Na uitleg snappen ze het gelukkig wel, maar toch is het niet fijn dat je merkt dat je het al uit moet gaan leggen
Citaat:Vaak blijkt de stempel waarmee ze gekomen zijn geheel onjuist en is er regelmatig een relatief klein of eenvoudig probleem (maar met grote uitwerking!) dat de klachten veroorzaakt.
Goof schreef:Wat voor werk doe je dan Qimm?