Dat de criminaliteit hoog is onder allochtonen, heeft niet direct iets te maken met hun ras of beter gezegd etnische achtergrond. Etnische achtergrond alleen is namelijk geen factor die automatisch criminaliteit in de hand werkt. Als dat wel zo zou zijn zouden er veel meer criminele allochtonen zijn

Wat wel een bekende risicogroep is voor criminaliteit, is de lagere sociale klasse en zogenaamde "kansarmen". Een groot deel van de allochtone behoort tot deze lage sociale klasse, niet omdát ze allochtoon zijn, maar door andere factoren. Bijvoorbeeld taalverschil (of taalachterstand, veroorzaakt door taalverschil) schoolsucces, (huiswerk)hulp van thuis uit, opleidingsniveau, geld, omgeving waarin je opgroeit zijn allemaal factoren die criminaliteit in de hand werken. Dit zijn problemen waarmee veel allochtone kinderen al vroeg te maken krijgen en waarin ze verschillen van autochtone kinderen, uitzonderingen daargelaten. Bovendien is er ook niet altijd sprake van "gelijke kansen", helaas. Zo zijn er nog veel allochtone sollicitanten die hun naam veranderen op de sollicitatiebrief in een Nederlandse naam.
Het is dus belangrijk om de oorzaak van de criminaliteit aan te pakken, te beginnen bij de bron, namelijk die lage sociale klasse, en proberen daar zoveel mogelijk mensen uit te houden, zowel allochtoon als autochtoon. Dat heeft veel meer nut dan enkel te roepen dat zoveel allochtonen crimineel zijn, want dat heeft niet (direct) te maken met hun nationaliteit of culturele achtergrond, maar wel met hun plaats in de maatschappij.
Dat is geen naïviteit maar realiteit. Dat er probleembuurten/wijken/steden zijn is niet te ontkennen, dat veel mensen negatieve ervaringen hebben evenmin, maar er moet wel iets aan gedáán worden op een gepaste manier. De huidige tendensen in Nederland (Wilders) en Vlaanderen (Vlaams Belang) zorgen feitelijk alleen maar voor een averechts effect. Dat zorgt niet voor "integratie" (vaak gebruikt in de zin van assimilatie) of motivatie onder allochtone jongeren en immigranten. Het zorgt alleen maar voor meer onbegrip en scheidingen in de bevolking doordat mensen zich tegen elkaar af gaan zetten. Deze partijen bereiken dus het tegenovergestelde van wat ze beweren. Maarja, wie gaat ze dat duidelijk maken... racisme en onverdraagzaamheid zijn nogal "hip" tegenwoordig, en mensen gebruiken vrijheid van meningsuiting om de vreselijkste dingen over elkaar te "mogen" zeggen. En dat wil er bij mij niet in.
Voor mezelf, zoals ik in een ander topic al zei; ik vermijd gevaarlijke situaties ten allen tijde. Ongeacht of er allochtone of autochtone personen bij betrokken zijn. Ik ben me bewust van de risico's als ik midden in de nacht over straat loop, en er zijn bepaalde wijken waar ik liever niet wil wonen. It's not a perfect world, you know