mensen die buitenlands praten op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:02

Op straat heb ik er geen moeite mee
in een gemengde groep wel
of dat nu een andere taal is of streektaal, dar hoor je gewoon nederlands te spreken.
Dat je dan hoort dat je van elders komt is niet erg, maar je moet wel je best doen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:05

Als mensen denken dat het jou IETS aangaat wat ze zeggen, zullen ze het heus wel zeggen in een taal die jij wél begrijpt.

Ik zit met twee marokkaanse meiden op de Unief, die elkaar al van kleins af aan kennen. Soms komen we elkaar tegen en dan praten zij wel eens tegen elkaar in het marokkaans. Daar versta ik inderdaad geen bal van, nee, dus ik wacht rustig, peuter in mijn neus of luister geamuseerd naar de (in mijn oren intens moeilijke) taal waarin zij zo vlot met elkaar comminuceren. Vind ik deze situatie vervelend?? Nee! Ik weet immers dat het voor die meiden erg leuk en belangrijk is om hun moedertaal te onderhouden en te kunnen gebruiken. Ik zou dat ook belangrijk en leuk vinden als ik in een niet-nederlandstalig land zou wonen. Het spreken en gebruiken van de taal is voor hen hartstikke fijn en nuttig en ik zou de laatste zijn om ze daarin tegen te houden.

Soms gaan de gesprekken ook afwisselend in het nederlands en marokkaans zodat ik het mee kan volgen, hartstikke leuk en wie weet leer ik zelfs nog een beetje marokkaans op deze manier Haha!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:17

Ronja schreef:
Als mensen denken dat het jou IETS aangaat wat ze zeggen, zullen ze het heus wel zeggen in een taal die jij wél begrijpt.

Ik zit met twee marokkaanse meiden op de Unief, die elkaar al van kleins af aan kennen. Soms komen we elkaar tegen en dan praten zij wel eens tegen elkaar in het marokkaans. Daar versta ik inderdaad geen bal van, nee, dus ik wacht rustig, peuter in mijn neus of luister geamuseerd naar de (in mijn oren intens moeilijke) taal waarin zij zo vlot met elkaar comminuceren. Vind ik deze situatie vervelend?? Nee! Ik weet immers dat het voor die meiden erg leuk en belangrijk is om hun moedertaal te onderhouden en te kunnen gebruiken. Ik zou dat ook belangrijk en leuk vinden als ik in een niet-nederlandstalig land zou wonen. Het spreken en gebruiken van de taal is voor hen hartstikke fijn en nuttig en ik zou de laatste zijn om ze daarin tegen te houden.
Soms gaan de gesprekken ook afwisselend in het nederlands en marokkaans zodat ik het mee kan volgen, hartstikke leuk en wie weet leer ik zelfs nog een beetje marokkaans op deze manier

Als ik heel eerlijk ben vind ik het best wel onbeschoft. Nu heb jij daar geen moeite mee, maar ik zou
daar absoluut wel moeite mee hebben. Tuurlijk is het goed dat ze hun moedertaal onderhouden en tuurlijk mogen ze in hun eigen taal praten, maar doe dat dat als vriendinnen onder elkaar ergens, of bijvoorbeeld op straat, maar niet als er nog iemand (of meer mensen) bijzijn die het niet verstaan. Ik zou daar zelf geen lekker gevoel bij hebben, ook al weet je dat ze niet over je roddelen of iets dergelijks Lachen .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:18

Ronja, dat doet mij er aan denken dat ik ongeveer in dezelfde situatie zit thuis.

Mijn grootouders van mijn vaders kant zijn van Poolse afkomst. Ik kan me als klein kind niets anders herinneren dan dat de tafelgesprekken tussen mijn vader, zijn broer, zus en mijn grootouders in het Pools gingen. De aangetrouwde familie en de kleinkinderen spraken wel alleen Nederlands. Dus het was een hele mengelmoes tussen Pools en Nederlands.
Nu nog als mijn oma op bezoek komt (opa is ondertussen overleden), spreekt ze nog regelmatig tussendoor een woordje Pools tegen mijn vader. Haar Nederlands is niet zo denderend (het lijkt een soort van vernederlandst Duits), en als ze moeilijk uit haar woorden komt schakelt ze gewoon over naar Pools en legt het zo maar uit.
Heb ik daar ooit moeite mee gehad? Nee, het was even gezellig als anders. En inderdaad, ik heb er ook een beetje Pools bij geleerd. Ik vond het juist reuzeleuk als ik een nieuw woordje Pools had geleerd, dat moest mijn oma dan zeker horen en dat woordje sprak ik dan altijd in het Pools uit. Al sla ik me nu voor mijn kop dat ik het na mijn kindertijd grotendeels vergeten ben.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:23

Sorry maar dan vind ik dat je je verhaal iets te groot verteld. Had dan gezegt dat het over deze jongerengroepen gaat e.d, want normale volwassen mensen doen dit namelijk niet. Als jij het over jongeren hebt, had dat dan even vermeld. Even erbij zeggen waarom je het nu zo vervelend vind geeft al een heel ander beeld, en dan had ik je zelfs een beetje gelijk gegeven. Maar nu leek het alsof je het over normale volwassen mensen had, die hun eigen taal wilde spreken..en daar is imo niets mis mee. Ik vind het trouwens minder erg dat ze in het buitenlands over me praten en naar me wijzen, dan dat ze het in het nederlands zouden doen zodat ik ze versta. Misschien vinden ze je wel leuk, en zo niet..so be it! Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, en dat heeft verder niets met de buitenlandse afkomst van mensen te maken. Er zijn ook nederlandse groepen die wel eens om jou zullen lachen, en deze kunnen dan zo onduidelijk praten of fluisteren tegen elkaar, dat je het nog niet versta. Ga je dan ook een topic over deze mensen beginnen? Nogmaals, had even gezegt over welke doelgroep je het had.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:24

Ik vind het juist wel grappig, vooral als er soms nederlandse woorden tussendoor komen. Ik probeer het dan altijd toch te volgen, maar dat lukt natuurlijk helemaal niet. Aan het eind zeg ik dan waar ik denk dat het over ging, en dan zit ik er altijd falikant naast Haha! Het zijn lieve meiden en goeie vriendinnen, dus we lachen er samen om en doen het gesprek in het nederlands over als dat nodig is, soms geven ze dan de marokkaanse vertaling van woorden, superleuk!

Maarja, ik heb ook veel taalkunde gekregen tijdens mijn studie, dus ik zie sowieso elke taal ter wereld als een verreiking en interessante complexe constructie Haha!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:52

sorry ik had dit topic nog niet gezien, wat ik net in een ander topic had geschreven past beter hier. ik heb het even gequote

jameyskatje schreef:
vind het altijd wel handig als ik met mijn vriend turks kan praten in de bus Haha!. niet iedereen hoef ons af te luisteren Tong uitsteken

als ik ging verhuizen naar de andere kant van de wereld. zal ik in openbaren plekken de taal van het land spreken. maar tegen mijn eigen familie zal ik toch nederlands spreken. dat zit er gewoon in.

beetje gek als je verhuiis naar bv frankrijk, je bent aan het winkelen met je moeder,, en je gaat gezellig frans kletsen. ik kan me dat niet voorstellen

en zo is het ook bij de allochtonen.

leven en laten leven.
ik stoor mijzelf daar niet aan.
het interesseert me niet wat mensen tegen elkaar zeggen.
zolang ze mij maar netjes aanspreken. en bv in winkels en dat soort dingen nederlands praten

en als mensen in een andere taal over mij zouden praten
laat maar praten denk ik dan. het zegt meer over hun dan over mij. ik hou mijn geweten dat schoon (als ze het al doen want ik versta het niet dus ik weet het niet)

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:30

Sorry maar ik heb niet alle reacties gelezen.

Het eerste wat bij me opkomt, waar verspillen jullie je tijd toch aan om over te zeuren?
Dat ze onder elkaar hun eigen taal spreken, is dat echt zo erg? In een ander land ga je toch ook je eigen taal spreken en kun je toch ook niet altijd de taal spreken van het land waarin je verblijft?
Oke als ze iets vragen aan een persoon uit dat land dan zou ik me er ook aan ergeren moest het in hun eigen taal zijn maar ik denk dat het nogal logisch is dat diegene dan een verstaanbare taal gebruikt.

Asjeblieft, ga je zorgen maken om de opwarming van de aarde ofzo...

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:25

Ik heb ook drie jaar in het buitenland gewoond, en ik praatte ook gewoon Nederlands met mijn familie op straat. Als we ergens op bezoek waren is het wat anders, alleen als je er soms niet uitkomt, dan moet je wel.
Ik ken trouwens geen enkele Nederlander/Zweed die in Frankrijk woont (ken er heel veel) die op straat Frans praat tegen zijn familie.
Ik kan het de allochtonen absoluut niet kwalijk nemen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:31

als jij op fakantie gaat,,
bijv naar Frankrijk ga je toch ook niet Frans tegen bijv. je moeder praten Nagelbijten / Gniffelen

lijkt mij het zelfde?

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:06

Niet helemaal hetzelfde, want dan ben je op vakantie, en je woont er niet. Maar ik ben het met je eens dat je niet van mensen kunt verwachten dat als ze dezelfde moedertaal hebben, dat ze dan een andere taal moeten praten!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:09

Inderdaad en dan hebben we het alleen nog maar over Frans.. of Engels... maar moet je je voorstellen als je in een land als Irak, Turkije of Marokko gaat wonen.

Het is voor hen net zo moeilijk om Nederlands te praten, als voor ons om Arabisch te praten!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:26

Ik vind het juist zo leuk als ik in Amsterdam in de tram zit, en ik hoor daar Marrokaanse meisje (ofzo) met elkaar praten in het Marrokaans, maar soms dan een NL-s woordje ertussendoor. Zo grappig dat er dan twee talen zo makkelijk vermengd worden.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:36

Ik woon sinds september in Frankrijk en ik praat met mijn zussen en ouders thuis gewoon nederlands, maar als we op toeristische plaatsen komen waar engelse of nederlanders zijn doen we net of we frans zijn zodat we kunnen verstaan wat de mensen over ons zeggen Clown Maar als we met vrienden waren praatte ik in het begin nog nederlands maar meestal praten we nu dan ook bij vrienden onderling in het frans want ze roepen heel de tijd PRAAT NOU EENS FRANS! Duivel
Maar k vind dat mensen best in hun eigen taal mogen praten

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:43

Waarom zou ik in m'n 'eigen' taal willen praten? Ik ben toch in Nederland om Nederlander te worden? En niet om m'n eigen afkomst door te zetten in een ander land.
Dan was ik wel in mijn geboorteland gebleven.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 15:28

ushi schreef:
Waarom zou ik in m'n 'eigen' taal willen praten? Ik ben toch in Nederland om Nederlander te worden? En niet om m'n eigen afkomst door te zetten in een ander land.

Oh ja... en als er familie uit je geboorte land naar NL komt om je te bezoeken ga je daar dan ook nederlands tegen praten?? Wordt nogal eenzijdige communicatie dan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 15:36

Ik kan me er wel heel erg aan ergeren dat ze eerst bijvoorbeeld bij het bushokje, gewoon Nederlands praten en dan ineens overgaan in hun eigen taal waarbij het dan overduidelijk is dat ze over je aan het kletsen zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 15:39

ik vind het soms wel irritant, maar vind niet dat dat verboden moet worden ofzo.
wel vind ik dat iedereen verplicht Nederlands moet praten in scholen, werk en bv bibliotheken, winkels etc...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 15:50

_rosita_ schreef:
wel vind ik dat iedereen verplicht Nederlands moet praten in scholen, werk en bv bibliotheken, winkels etc...

Oei, dat gaan onze bedrijven en universiteiten niet leuk vinden!! Bloos

Handel met het buitenland? Sorry, kan niet meer, we kunnen geen 'buitenlands' meer praten op het werk!
Al die Engelstalige masters? Doei, doei (En ik heb sinds mijn eerste vak op de universiteit geen studieboek meer gezien dat in het Nederlands was. Dat mag dan zeker ook niet meer?)

Het klinkt wel leuk hoor, alles in het Nederlands, maar wij kunnen helemaal niet zonder het buitenland, en om daar contacten mee te onderhouden moet er 'buitenlands' gepraat worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:05

@shadow...... oké zal ik het even zó neerzetten dat de strekking van mijn verhaal nóg wat duidelijker wordt voor je???

pfff.... laten we het zo zeggen.... op scholen en bedrijven geen andere talen in privé sfeer. dús niet in de kantine portugees babbelen en niet op het schoolplein in het marokkaans... zo beter?
wanneer je een andere taal nodig hebt om je werk goed uit te kunnen voeren, doen! en laten we dan de anderstalige lessen op school ook maar gewoon houden

pfff, is het werkelijk zo moeilijk dingen niet té letterlijk te nemen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:31

Voor mij hangt het er ook vanaf wie er zich dan in die kantine bevindt. Lachen
Als er alleen maar 6 personen met Poolse achtergrond zitten, laat ze dan maar gezellig Pools kletsen. Wie boeit het wat in welke taal ze hun verhalen vertellen?
Maar als er in diezelfde kantine 4 -in mijn geval- Vlamingen binnekomen, dan vind ik het toch wel het minste vorm van beleefdheid om over te schakelen naar Nederlands. Zodat iedereen van de collega's kan volgen waarover het gaat. Anders doe je eigenlijk al automatisch aan uitsluiting en kliekvorming, want de nederlandstaligen mogen bij voorbaat al niet meepraten. En wie weet heeft iemand van de nederlandstalige collega's wel iets heel nuttigs te zeggen over het besproken onderwerp.

en om eerlijk te zijn: als ik het nederlands van sommige allochtone jongeren hoor kan het geen kwaad voor ze om een beetje verplicht Nederlands te praten op school Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:52

_rosita_ schreef:
@shadow...... oké zal ik het even zó neerzetten dat de strekking van mijn verhaal nóg wat duidelijker wordt voor je??? [...]
pfff, is het werkelijk zo moeilijk dingen niet té letterlijk te nemen?

Beste Rosita, je reactie klinkt een beetje aanvallend, is dat nodig? Mijn opmerkingen zijn niet bedoeld om bijdehand te doen, maar omdat ik denk dat mensen zich gewoon niet realiseren dat hun ideeen over 'alleen maar Nederlands' gewoon echt niet haalbaar zijn.

Citaat:
pfff.... laten we het zo zeggen.... op scholen en bedrijven geen andere talen in privé sfeer. dús niet in de kantine portugees babbelen en niet op het schoolplein in het marokkaans... zo beter?

Nee. Een vriend van mij werkt op een internationale helpdesk. Daar werken ook technici uit andere landen. De voertaal, ook tijdens koffiepauzes, is Engels. Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat we vooral tegen Marokkaans en Turks zijn, en dat het 'iedereen moet Nederlands spreken' toch echt heel selectief gericht is tegen bepaalde talen. En dat is een beetje vreemd en niet helemaal netjes.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:10

ushi schreef:

Ik vind dat een beetje simpel. Want wat nou als bijvoorbeeld je ouders besluiten om te verhuizen?
Maar ik snap je punt wel.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:15

Mijn beste vriendin en haar vriend hebben een jaar in Grenada (eiland in het Caribisch gebied) gewoond. Ze spraken daar ook gewoon Nederlands tegen elkaar op straat. Wij hadden het geluk een paar weken bij hen op bezoek te gaan (vakantie voor ons dus) en toen hebben we ook de hele tijd gewoon Nederlands gepraat. Ik merkte toen wel in restaurants dat sommige locals het niet leuk vonden dat wij dat deden, maar wij gaan als 4 Nederlanders natuurlijk geen Engels met elkaar zitten banketstaaf aan tafel. Het speelt natuurlijk ook mee dat ze daar best wel anti-blanken waren.
Dus, hoewel ik het soms ook wel eens vervelend vind als ik denk dat mensen over me praten in hun eigen taal, kan ik het me ook wel voorstellen. Verplaats je eens in die mensen.

@Shadow0, ik ben het met je eens dat het vaak vooral gaat over Turks en Marokkaans. Als er bv Portugees gepraat wordt is het ineens niet meer zo'n probleem..

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:27

Als deze mensen in NL wonen, dan erger ik me daar mateloos aan. Mensen praat eens nederlands! Geloof dat we daar wonen met z'n allen?