Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ronja schreef:Als mensen denken dat het jou IETS aangaat wat ze zeggen, zullen ze het heus wel zeggen in een taal die jij wél begrijpt.
Ik zit met twee marokkaanse meiden op de Unief, die elkaar al van kleins af aan kennen. Soms komen we elkaar tegen en dan praten zij wel eens tegen elkaar in het marokkaans. Daar versta ik inderdaad geen bal van, nee, dus ik wacht rustig, peuter in mijn neus of luister geamuseerd naar de (in mijn oren intens moeilijke) taal waarin zij zo vlot met elkaar comminuceren. Vind ik deze situatie vervelend?? Nee! Ik weet immers dat het voor die meiden erg leuk en belangrijk is om hun moedertaal te onderhouden en te kunnen gebruiken. Ik zou dat ook belangrijk en leuk vinden als ik in een niet-nederlandstalig land zou wonen. Het spreken en gebruiken van de taal is voor hen hartstikke fijn en nuttig en ik zou de laatste zijn om ze daarin tegen te houden.
Soms gaan de gesprekken ook afwisselend in het nederlands en marokkaans zodat ik het mee kan volgen, hartstikke leuk en wie weet leer ik zelfs nog een beetje marokkaans op deze manier
jameyskatje schreef:vind het altijd wel handig als ik met mijn vriend turks kan praten in de bus. niet iedereen hoef ons af te luisteren
als ik ging verhuizen naar de andere kant van de wereld. zal ik in openbaren plekken de taal van het land spreken. maar tegen mijn eigen familie zal ik toch nederlands spreken. dat zit er gewoon in.
beetje gek als je verhuiis naar bv frankrijk, je bent aan het winkelen met je moeder,, en je gaat gezellig frans kletsen. ik kan me dat niet voorstellen
en zo is het ook bij de allochtonen.
leven en laten leven.
ik stoor mijzelf daar niet aan.
het interesseert me niet wat mensen tegen elkaar zeggen.
zolang ze mij maar netjes aanspreken. en bv in winkels en dat soort dingen nederlands praten
en als mensen in een andere taal over mij zouden praten
laat maar praten denk ik dan. het zegt meer over hun dan over mij. ik hou mijn geweten dat schoon (als ze het al doen want ik versta het niet dus ik weet het niet)
ushi schreef:Waarom zou ik in m'n 'eigen' taal willen praten? Ik ben toch in Nederland om Nederlander te worden? En niet om m'n eigen afkomst door te zetten in een ander land.
Dan was ik wel in mijn geboorteland gebleven.
_rosita_ schreef:wel vind ik dat iedereen verplicht Nederlands moet praten in scholen, werk en bv bibliotheken, winkels etc...
_rosita_ schreef:@shadow...... oké zal ik het even zó neerzetten dat de strekking van mijn verhaal nóg wat duidelijker wordt voor je??? [...]
pfff, is het werkelijk zo moeilijk dingen niet té letterlijk te nemen?
Citaat:pfff.... laten we het zo zeggen.... op scholen en bedrijven geen andere talen in privé sfeer. dús niet in de kantine portugees babbelen en niet op het schoolplein in het marokkaans... zo beter?
ushi schreef:Waarom zou ik in m'n 'eigen' taal willen praten? Ik ben toch in Nederland om Nederlander te worden? En niet om m'n eigen afkomst door te zetten in een ander land.
Dan was ik wel in mijn geboorteland gebleven.