hoofddoek thuislaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat een hoofddoek verboden moet worden in de klas?

ja
81 (57%)
nee
52 (36%)
anders, namelijk...
9 (6%)

Totaal aantal stemmen: 142

Mri

Re: hoofddoek thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:53

Snoevie schreef:
ik snap ook dat over het algemeen een pet geen geloofswaarde heeft,maar je kan toch niet tegen de 1 ja zeggen en tegen de ander nee?

en idd je zet je kind bewust op een bepaalde school....niet miepen over de regels dus daar

Haha!

ben het geheel met je eens!
Jammer dat niet iedereen dat inziet

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:54

Ik zat op een christelijke school omdat die het dichtste bij huis was. Ik ben absoluut niet christelijk opgevoed. In mijn klas zaten veel islamitische kinderen die ook in de buurt woonden. Zij mochten een hoofddoek dragen, bleven thuis met suikerfeest en met traktaties werden geen knakworstjes uitgedeeld. Kerstmis, pasen, sinterklaas, we vierden het allemaal gezellig met z'n allen en na het suikerfeest werden we vetgemest met lekkere koekjes en snoep die de kinderen van thuis meenamen. Moeilijk is het niet hoor!

Bovendien komen de christelijke en islamitische normen en waarden voor 85% procent overeen, zoals het gij zult niet doden, heb uw naaste lief, geloof in één god en weetikwat. Daarom doen veel islamitische ouders hun kinderen liever naar een christelijke school, dan naar een openbare school, omdat op christeijke scholen nog enigszins "morele opvoeding" gegeven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:55

KiWiKo schreef:
over aanpassen gesproken........ ik was acht toen ik naar Amerika verhuisde.......

en geloof me ik moest me echt wel aanpassen

heel de dag hamburgers eten net zoals de amerikanen ? Tong uitsteken haha nee flauw grapje

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:56

Ronja schreef:
Ik zat op een christelijke school omdat die het dichtste bij huis was. Ik ben absoluut niet christelijk opgevoed. In mijn klas zaten veel islamitische kinderen die ook in de buurt woonden. Zij mochten een hoofddoek dragen, bleven thuis met suikerfeest en met traktaties werden geen knakworstjes uitgedeeld. Kerstmis, pasen, sinterklaas, we vierden het allemaal gezellig met z'n allen en na het suikerfeest werden we vetgemest met lekkere koekjes en snoep die de kinderen van thuis meenamen. Moeilijk is het niet hoor!

Bovendien komen de christelijke en islamitische normen en waarden voor 85% procent overeen, zoals het gij zult niet doden, heb uw naaste lief, geloof in één god en weetikwat. Daarom doen veel islamitische ouders hun kinderen liever naar een christelijke school, dan naar een openbare school, omdat op christeijke scholen nog enigszins "morele opvoeding" gegeven wordt.

Dus wat wil je zeggen over de hoofddoekjes?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:56

ma_rie_tje schreef:
Hoe kan het dat er 2 (en zelfs 3e!!) generatie mensen in nederland wonen die GEEN WOORD nederlands spreken?
In elk anderland was het niet mogelijk geweest volgens mij

Dat is hier ook niet mogelijk, want elk kind dat in Nederland geboren wordt moet op een gegeven moment naar school, dus dat ze geen Nederlands zouden spreken is onzin, dat kan gewoon niet. Zonder nederlands te spreken kom je de basisschool niet af.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:57

ik zit op een school waar veel mensen van verschillende culturen bij elkaar leven,

ik vind het best dat ze een hoofddoek dragen maar wat ik niet vind kunnen is:

een meisje wat eerst op en top meisje was, egt een slet. opeens een hoofddoek ging dragen en dat dan alleen deed als ze der zin in had, met een kort minirokje en een navel truitje en veel inkijk had, met make-up etc. dit soort dingen vind ik niet kunnen, ben benieuwd wat jullie hierover vinden

bij mij is het gewoon: je bent het of je bent het niet.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:57

tsja...ik vind gewoon dat een hoofddoek verboden moet worden in de klas ja. Anders kan je netzogoed een pet op en dat mag ook niet. Vind krom gezegd dat het gaat om aanpassen. Elk voordeel heeft zijn nadeel he ?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:58

Dniesjj117 schreef:
Dus wat wil je zeggen over de hoofddoekjes?

Ik reageerde op wat er gezegd werd over de school die je uitkiest voor je kind; wel of niet christelijk/islamitisch, en of je je daarin aan de "regels" moet houden Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:58

maar je weet van te voren welke regels er gelden bij deze scholen.
Houd je dan ook aan deze regels, en ga er neit moeilijk over doen.

Er zijn zat christelijke scholen die zich beperken tot het brodje boven de deur.
Ik begon elke dag met het onze vader, we hadden elke dag godsdienst, en voor de lunchwas het bidden, de middag begon met een stukje bijbel lezen en afsluiten was ook het onze vader.

Op de school waar ik heb gezeten zaten (en zitten u nog steeds) geen mensen met hoofddoekjes.
AL deze mensen haken af omdat er zo veel aan godsdienst wordt gedaan. Willen ze de kids wel naar deze school, dan geen hoofddoekjes.

Je hoort je trouwens op elke school aan de regels van deze school te houden. Mochten deze je niet bevallen (als ouder en of kind) dan moet je lekker een andere school kiezen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:00

Het gaat hier om een protestants-christelijke school, ik vind het niet meer dan logisch dat er geen hoofddoek gedragen mag worden. Ik vind dat er sowiso geen hoofddoeken gedragen mogen worden op scholen, maar das een ander verhaal.
En zoals al eerder opgemerkt, als een hoofddoek mag, mag een pet ook. Dat een pet geen betekenis/waarde heeft is grote onzin. Voor mij heeft een hoofddoek immers ook geen waarde/betekenis. En komt dan dus op het zelfde neer.

Ik zat op een rooms-katholieke basisschool omdat deze het dichste bij was, iedere ochtend werd hier het "onze vader" opgezegd. Wij zijn thuis ongelovig, maar toch deed ik mee, het was immers de gewoonte van de school en was het dus logisch dat ik me aanpaste, anders had ik maar naar een andere school moeten gaan Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:01

roxiie schreef:
Dat een pet geen betekenis/waarde heeft is grote onzin. Voor mij heeft een hoofddoek immers ook geen waarde/betekenis. En komt dan dus op het zelfde neer.

Voor jou niet nee, maar voor degene die hem draagt wel Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:01

ma_rie_tje schreef:

Dat weet je neit van te voren. Toen ik was aangemeld op mijn middelbare school, wist ik geen enkele regel van de school. Het regelement kregen we pas halverwege het eerste jaar. Op sommige openbare of Christelijke scholen mag eht wel, en op sommige neit. Daar meot dan wel meer duidelijkheid over zijn, als jij je mening zo stelt.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:03

__Marloes schreef:
Yentl_ schreef:

dan moeten ze naar een OPENBARE school gaan, kunnen ze toch ook nog steeds goed integreren?

Op een openbare school is het ook verboden hoor Dromen

op die site staat toch christelijke school Dromen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:03

Dniesjj117 schreef:
ma_rie_tje schreef:

Dat weet je neit van te voren. Toen ik was aangemeld op mijn middelbare school, wist ik geen enkele regel van de school. Het regelement kregen we pas halverwege het eerste jaar. Op sommige openbare of Christelijke scholen mag eht wel, en op sommige neit. Daar meot dan wel meer duidelijkheid over zijn, als jij je mening zo stelt.

de groeten............. je weet toch op wat voor een school je je inschrijft!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:05

Ronja schreef:
Gut wat maakt het nou toch uit. Vrouwen of meisjes die een hoofddoek dragen hechten er bijzonder veel waarde aan, hebben er zelf voor gekozen en zullen jou ook haarfijn kunnen uitleggen wáárom ze hem dragen. Welk recht, en ook welk argument hebben wij dan om daarover te klagen? Omdat het op je hoofd zit? Omdat het anders is? Omdat wij het ook niet doen? Voor hen betekent het veel, voor ons is het slechts een doek, waar maken we ons druk om? 50 jaar geleden liep menig nederlandse vrouw ook met een hoofddoek.

Als men er een probleem mee heeft dat Moslima's door middel van een hoofddoek openlijk hun geloof uitdragen, dan mag je de keppeltjes en de kruisbedeltjes ook wel afschaffen. Ik persoonlijk vind dat eenieder mag geloven en dragen wat hij of zij wil, tenzij het de veiligheid in gevaar brengt.

de keppeltjes mogen dus ook niet in de klas gedragen worden ..

iemand anders riep dat alle katholieken met de bijbel op zak lopen ..
hmm mijn zoontje zit op een katholieke school , nog niemand , zeker niet dagelijks , met een bijbel zien lopen Haha! , maar daar op school waar respect word getoond naar ieder geloof , zelfs het onze , maar wel binnen de NEDERLANDSE MAATSTAVEN met een knipoog naar het katholieke geloof
(er word bv wel verwacht dat je even stilbent als er gebeden word voor het
eten , het is NIET verplicht mee te doen ..kerst word gevierd dmv toneelstukjes en zang met een rode draad onderwerp van heden dag bv geweld op straat zelfs in de kerk maar zonder bijbelse (zong) teksten )

en die is oa dat het onbeleefd is je hoofddeksel onder dak op te houden
geloof of geen geloof
als dat (de hoofddoek) voor iemand zo enorm belangrijk is ga dan
NIET naar een school waar dat niet geaccepteerd word ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 24-04-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:06

roxiie schreef:
En zoals al eerder opgemerkt, als een hoofddoek mag, mag een pet ook. Dat een pet geen betekenis/waarde heeft is grote onzin. Voor mij heeft een hoofddoek immers ook geen waarde/betekenis. En komt dan dus op het zelfde neer.

Komt niet op hetzelde neer. Voor degene die de hoofddoek *draagt* heeft het ding een grote waarde en betekenis.

Maar het is blijkbaar erg lastig om je in andersmans situatie in te leven..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:07

Dniesjj117 schreef:
ma_rie_tje schreef:

daar heb je gelijk in, op elke christelijke school zouden de regels het zelfde moeten zijn, net als op elke katholieke school en op elke protestantse of openbare school.

Helaas zal dat in NL niet lukken.

Op mijn MBO (schoonheidsverzorging en kapper in 1 gebouw) heb ik NOOIT maar dan ook NOOIT 1 iemand met eenhoofddoekje gezien.
Die mensen vielen al af tijdens de intake gesprekken.
Kapper moet je op elkaar oefenen, en schoonheidsverzorging ook.
Deze mensen haakten hierop af OF droegen geen hoofddoek meer. Dat was de eigen keuze, maar er werd dus wel duidelijk gemaakt (nog voor aanvang van de opleiding) dat een hoofddoek neit werd geaccepteerd.

Als jij als islamitische ouder naar een christelijke school wil met je kids, en je vind een hoofddoek belangrijk dan neem ik aan dat je daar info over heb gevraagd bij de school!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:07

KiWiKo schreef:

Je weet wat voor school, maar er is geen uithangbord waar op staat of je wel of geen hoofddoekje in de les mag dragen. Als zo'n school zijn leerlingen binnen probeert te halen is dit ook neit het eerste dat ze vertellen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:08

Dniesjj117 schreef:
KiWiKo schreef:

Je weet wat voor school, maar er is geen uithangbord waar op staat of je wel of geen hoofddoekje in de les mag dragen. Als zo'n school zijn leerlingen binnen probeert te halen is dit ook neit het eerste dat ze vertellen.

Veel christelijke schoeln staan ook niet te springen om islamitishe kinderen, juist omdeze reden!
(hoe logisch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:09

stalleke schreef:
Misschien ben ik wel heel hard maar ik vind als je in nederland komt wonen moet je je maar aanpassen aan de principes hier!

vind ik ook, en dan als ze dat niet doen maar een enkeltje terug naar eigen land. ik heb absoluut geen problemen met buitenlanders die zich gewoon aanpassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:10

Dniesjj117 schreef:
KiWiKo schreef:

dan is er 1 goede tip!!!!!

wil je graag iets een hoofddoek dragen of iets anders 'apparts' vraag dan bij aanmelding bij de school wat hun gewoontes en regels zijn. kreeg je iig geen botsingen later!!!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:10

jameyskatje schreef:
http://www.home.nl/nieuws/peiling/

echt te belachelijk voor woorden. maargoed

ik ben benieuwd naar jullie mening. aangezien toch 34% van de mensen (op dit moment) tegen een hoofddoek in de klas zijn.

dan vraag ik me af wat voor argumenten hun daarvoor hebben.

hoezo? vind het meer dan normaal. waarom wij geen pet en hun wel zo'n doek? heeft met het geloof te maken zeggen ze dan. doe toch normaal. laat 'm thuis. doe thuis zo'n ding op als je het zonodig wil. anders gewoon aanpassen net als ieder mens

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:12

ma_rie_tje schreef:
Veel christelijke schoeln staan ook niet te springen om islamitishe kinderen, juist omdeze reden!
(hoe logisch)

En openbare scholen dan? Zelfde verhaal. Ze springen miss nit letterlijk, maar geloof maakt neit uit.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:13

laatst ging er ook een jongen in tegen de leraar omdat hij zijn pet af moest doen en een turks meisje uit de klas mocht wel haar hoofddoek ophouden. die jongen is er dus mooi uitgestuurd!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:13

En mensen hebben het over, als je een hoofddoek wil dragen moet je maar naar een islam school. ik vind het al te gek voor woorden dat zulke scholen in NL zijn! dit is geen moslim land!(al begint het er meer en meer op te lijken)