Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:17

heb een keer enorm hard moeten lachen in een winkel. meid vroeg me of ik het plankje met "deze kassa is gesloten" na m'n boodschappen wilde zetten. ik dat netjes gedaan stond niemand achter mij dus ik sta af te rekenen als laatste komt er een kleurling(tegenwoordig mag je niet eens meer de nationaliteit vermelden of je bent al een racist) laat ik het anders zeggen...een noordafrikaan, achter mij staan en het meisje zegt enorm beleefd "sorry meneer deze kassa is gesloten"(voor alle informatie meisje is zelf van turkse komaf) de man antwoord ontzettend boos "gvd je bent een vuile racist en ik mag niet aansluiten omdat ik geen nederlander ben" *schreeuw schreeuw scheld scheld* "en zij(ik dus) mag wel en ik niet en je bent een vuile racist". zo ging het nog even door tot de meid haar chef erbij haalde.
maar ja ik woon dan ook in een fantastische multiculti buurt waar je in weze meer buitenlanders trefd dan nederlanders, maar dat even terzijde. ik heb behoorlijke last van dat soort dingen. Je zegt niks verkeerd en je doet alles verkeerd

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:23

ik kan zeggen dat ik geen racist ben , want nu ja zwarten,indianen weet ik wat is voor mij allemaal goed in orde...

maar sorry..marokanen .. ik kan ze niet hebben!
-een vriend van mij heeft zichzelf opgehangen door problemen met marokanen
-ik heb overval gezien, dat marokaan pleegde
-marokanen komen veel in het nieuws
-in het stad wordt je vooral aangestaard door marokanen
-...

ik weet dat niet ALLE marokanen zo zijn ,maar ik vind toch wel de meeste( toch zeker diegene die naar belgie of nederland zijn gekomen)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:29

ilovequinten schreef:
ik kan zeggen dat ik geen racist ben , want nu ja zwarten,indianen weet ik wat is voor mij allemaal goed in orde...

maar sorry..marokanen .. ik kan ze niet hebben!
-een vriend van mij heeft zichzelf opgehangen door problemen met marokanen
-ik heb overval gezien, dat marokaan pleegde
-marokanen komen veel in het nieuws
-in het stad wordt je vooral aangestaard door marokanen
-...

ik weet dat niet ALLE marokanen zo zijn ,maar ik vind toch wel de meeste( toch zeker diegene die naar belgie of nederland zijn gekomen)

yup, vind ook veel best behalve dat volk...sorry als ik mensen kwets maar na zo'n berg incidenten met die mensen ben ik ze over een kam gaan scheren...vlakbij is ene veldje waar minimaal een keer in de week een meid wordt verkracht of aangerand. het komt niet eens meer op het nieuws of in de kranten. De politie durft er niet eens een rondje te maken omdat ze meerdere keren met de dood zijn bedreigt. alle gemelde incidenten waren gepleegd door...marokanen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:03

superwoman schreef:
Ik heb het idee dat juist de "schoften" zeuren over discriminatie en de "goede", daar hoor je niks van. (maar lijden wel onder de slechte)
Het lijkt idd wel "in" en dat zal ook komen, omdat het werkt. Er wordt altijd serieus gekeken of het waar is, terwijl je soms echt wel weet dat het uit de mond van een "aso" is. Erg frustrerend!

Dat vind ik goed gezegt!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:09

Ik vind ook dat ze abnormaal gedrag vertonen net als gister ik moest nablijven.

Er zaten meerdere mensen en een buitenlandse jongen die er al een beetje 'wijs' doet altijd in een keer hoorde ik allemaal geluiden daar dus ik kijk in die richting.
En dan word er geschreeuwd naar mij : Wat kijk je nou vieze brugger kijk lekker naar je tenen ofso !

En dan denk ik echt van Nouja zeg..

Kleurlingen nemen alles heel erg over vind ik ik vind dat ze zich moeten aanpassen aan ons en neit gaan schelden enzo.

Maarja ze doen maar en ze merken vast wel een keer dat ze er spijt van hebben.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:18

Moderatoropmerking:
Het is NIET de bedoeling om hier een racistisch topic van te maken. Dan gaat dit zonder pardon op slot!

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:25

September schreef:
Ik vind het nog al een verschil, een europese taal en een noord afrikaanse taal. En de meeste kleurlingen voeren gewoonweg geen hol uit, integreren niet en teren lekker op ons geld waar wij voor hebben gewerkt. Lekker joh.

Ik ben het 100% met je eens marloes, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik sowiezo niets met kleurlingen te maken wil hebben. Vaak zijn ze toch niet te vertrouwen. (spreek voor mezelf en uit ervaring, anderen kunnen dat natuulijk weer anders zien) Dus..

Verward Verward

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:32

Eerlijk gezegd, vind ik September best grof, en racicstisch over komen. En ik neem aan dat dat niet de bedoeling is van dit topic?

Kleurlingen zijn evengoed te vertrouwen als blanken, het is maar net waar jij je grens legt tussen vertrouwen, met welke mensen jij omgaat, etc. Ik kén genoeg kleurlingen die 100% te vertrouwen zijn! Maar door de media is dit beeld helemaal omgedraaid. Besteelt een blanke een oud vrouwtje dan kom het niet op het nieuws, als een kleurling dit doet wel.

Pas op, soms denk ik ook wel eens van 'En dan is het raar dat we dat denken.' Maar als je nagaat dat dit evenveel met Belgen/Nederlanders gebeurt vind ik dat wij geen recht hebben op spreken hoor.

En om over die taal terug te keren: Als mensen uit een ander land bij Belgen/Nederlanders staan, en dan in hun taal praten maak ik er ook wel een opmerking van. Dat is gewoon heel erg asso! Je weet niet wat hun zeggen, en geloof me meerendeels gaat het over het geen dat een nederlander/belg juist zij.

Natuurlijk mogen zij praten in hun eigen taal, maar doe dat dan niet als er mensen bij staan die het niet verstaan. In Nood situatie's is dat natuurlijk iets heel anders. Drie jaar geleden zat ik in een klas waar 1/3 russisch was. (heel erg veel dus.) En dan is het ronduit verschrikkelijk lastig als je in een gesprek zit, en twee personen zich omdraaien en gaan vezelen in hun eigen taaltje.

Tegen famillie, of gewoon als iedereen elkaar verstaat, praat je dan gewoon jou landtaal.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:58

Ok September, als ze tegen jou zeggen dat je discrimineert hebben ze WEL gelijk.

Ik heb eerlijk gezegd geen problemen met mensen die op straat een andere taal spreken. Deed ik in Amerika ook wel met mijn Nederlandse huisgenootje. Maar bijvoorbeeld weer niet thuis als er ook andere mensen bij waren, dan spraken we gewoon Engels. Is een beetje een kwestie van normaal sociaal gedrag.

Waar ik me dus wel aan erger is het "slachtoffergedrag" om alles meteen maar op discriminatie te gooien. Er zijn gewoon normen en waarden waar iedereen zich aan moet houden, ongeacht kleur of afkomst. Je moet gewoon aangesproken kunnen worden op je gedrag, ook als je een kleurtje hebt of een andere taal spreekt. Laatst was er in de stad controle op licht op de fiets, toen begon het gezeur ook weer hoor. "ja ik krijg alleen een bekeuring omdat ik Marokkaans ben he" . Terwijl om hem heen Nederlanders net zo goed bekeuringen kregen. Ja als je geen bekeuring wil moet je zorgen dat je licht het doet, slimmerik.
Overigens heb ik ook wel vrienden en kennissen van buitenlandse afkomst, en die ergeren zich minstens net zo hard aan dit fenomeen. Die zijn gewoon goed geintegreerd en zitten er ook niet op te wachten dat er een stel halve garen is dat het voor hun verpest.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:49

ik ben het ook met je eens marloes Ja
ik heb daar nu dus ook een vet probleem mee, had 1 keer niet hoi gezegd tegen een oudklasgenootje van turkse afkomst(die ik overigens niet zag staan), en word meteen uitgemaakt voor racist en dit en dat. nu willen ze me dus helemaal in elkaar slaan Verward omdat ik 1 keer geen hoi had gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:08

Gistere ook met de sportdag:
Ik krijg een trap tegen mijn knie, best hard dus ik zeg "doe toch even normaal ofzo!!" en ik krijg meteen een grote mond terug van "jij vieze vuile rasist, doe toch even normaal, of kan je dat niet tegen buitenlanders ofzo?"

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:16

Citaat:
vind ik normaal. je woont in NL praat dan ook nederlands.

Ik niet, dus je zou tegen familie op straat ook geen andere taal mogen praten omdat je toevallig in nederland woont? Zeg maar tegen een fries dat hij in limburg maar gewoon nederlands moet praten tegen hun familie. Slaat toch nergesn op.[/quote]

je woont in NL! thuis oke doe je best, maar met nederlanders om je heen doe normaal. wie weet wat ze allemaal over je zeggen. aanpassen heet dat

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:16

o0valerie0o schreef:
Citaat:
vind ik normaal. je woont in NL praat dan ook nederlands.

Citaat:
Ik niet, dus je zou tegen familie op straat ook geen andere taal mogen praten omdat je toevallig in nederland woont? Zeg maar tegen een fries dat hij in limburg maar gewoon nederlands moet praten tegen hun familie. Slaat toch nergesn op.

je woont in NL! thuis oke doe je best, maar met nederlanders om je heen doe normaal. wie weet wat ze allemaal over je zeggen. aanpassen heet dat

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:18

Waarom denken er hier zoveel, dat als mensen een andere taal praten, ze het wel over hen zullen hebben? Verward

Beetje teveel eer denk ik hoor.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:19

Vind het ook altijd nogal een arrogant argument. ROFL Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:24

Ronja schreef:
Waarom denken er hier zoveel, dat als mensen een andere taal praten, ze het wel over hen zullen hebben? Verward

Beetje teveel eer denk ik hoor.

Aangezien ik daar ook op in ben gegaan, wil ik hierop wel reageren.
Ik ben dus niet van mening dat ze over mij zouden praten,
Maar vind het gewooon zeer onbeschoft, om in een taal te praten die niet iedereen er omheen kan verstaan.
Dat heeft met normen en waarden te maken.

Die normen en waarden zijn heel belangrijk bij het accepteren en respecteren van elkaar.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:37

zou toch kunnen, niks arrogant.er zijn genoeg mensen die in hun eigen taal praten en dat je niet weet waar ze het over hebben. vind er niks grappigs aan.
het zou toch kunnen wil ik alleen zeggen. ze praten thuis maar hun eigen taal maar je hoort je gewoon aan te passen als je naar een ander land verhuisd wel zo sociaal. en idd wat superwoman zegt: normen en waarden

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:47

vind het altijd wel handig als ik met mijn vriend turks kan praten in de bus Haha!. niet iedereen hoef ons af te luisteren Tong uitsteken

als ik ging verhuizen naar de andere kant van de wereld. zal ik in openbaren plekken de taal van het land spreken. maar tegen mijn eigen familie zal ik toch nederlands spreken. dat zit er gewoon in.

beetje gek als je verhuiis naar bv frankrijk, je bent aan het winkelen met je moeder,, en je gaat gezellig frans kletsen. ik kan me dat niet voorstellen

en zo is het ook bij de allochtonen.

leven en laten leven.
ik stoor mijzelf daar niet aan.
het interesseert me niet wat mensen tegen elkaar zeggen.
zolang ze mij maar netjes aanspreken. en bv in winkels en dat soort dingen nederlands praten

en als mensen in een andere taal over mij zouden praten
laat maar praten denk ik dan. het zegt meer over hun dan over mij. ik hou mijn geweten dat schoon (als ze het al doen want ik versta het niet dus ik weet het niet)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 01:33

Kleurling vind ik een beetje een naar woord, dus dat gebruik ik niet snel (werd in de tijd van de slavernij veel gebruikt volgens mij..)

Ik oordeel puur naar het gedrag van mensen.En ik kijk niet naar hun huidskleur, andere culturen vind ik juist wel boeiend. In een andere taal praten maakt mij ook niets uit.

Heb alleen in een ander topic al aangegeven dat ik met marrokkanen wel uitkijk, en waarom?
Omdat er al vaker spullen van me gesloopt zijn, telefoons uit de handen van vrienden van me gejat, vrienden lastig gevallen/in elkaar geslagen en ga zo maar door.
En we hebben nooit wat uitgelokt, gedraag me altijd netjes, toch lijkt het vooral in Veenendaal steeds erger te worden.

Het zou zo goed zijn als juist de marokkaanse bevolking zelf eens gingen kijken wat ze eraan kunnen doen (het project met de buurtvaders hier is al een heel goed begin, maar nu moet het nog echt gaan werken want de marokkaanse jeugd heeft totaal geen respect voor de buurtvaders die van dezelfde afkomst zijn..)

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 03:20

Ik zat hier laatst nog over na te denken, en toen kwam ik erachter dat ik wel een racist ben. Dit omdat het gedrag van de meeste gekleurde mensen mij niet aanstaat, ik zie ze zowieso bijna nooit want ik woonde eerst in de achterhoek en momenteel woon ik een heel rijk gedeelte in Amerika. Maar als ik ze zie, dan staan ze buiten het Cafe met een hele groep bij elkaar te blowen en te schreeuwen, met kleren die 3 maten te groot zijn, rapmuziek er bij met ook zulke leuke teksten. Nou scheer ik niet niet iedereen over 1 kam en ik heb ook wel enkele gekleurde vrienden, maar over het algemeen heb ik gewoon een hekel aan ze. Ik weet ook wel dat ze het niet makkelijk hebben, maar hun eigen houding draagt hier IMO ook voor een groot aan bij, wat niet weg neemt dat de blanke mensen ze ook meer tegemoed zouden moeten komen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:46

Goh MRmichiel, je lijkt er wel trots op te zijn een racist te zijn. Wees inderdaad maar blij dat je in de voor jou nigga-loze Achterhoek bent geboren en nu in een rijk gedeelte van de VS woont, je zal toch maar die blowende, schreeuwende en te-grote-kleren-dragende gekleurde mensen tegenkomen...

Maar ze over één kam scheren doe je niet hoor. Huilen van het lachen

Ik kom trouwens ook uit de Achterhoek, vlakbij jou vandaan en genoeg culturen om mee heen gehad hoor. Heerlijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:49

Charlotjuuh schreef:
De 'kleurlingen', zoals je het noemt, die ik ken worden vaak zomaar zonder reden uitgescholden op straat vanwege een andere huidskleur (ookal zijn ze in België geboren) en ik bedoel wel héél vaak, iedere dag. Ik kan wel begrijpen dat ze op den duur zo gaan reageren, tja ze moeten zich wel inhouden natuurlijk, maar zij hebben het ook niet makkelijk.
Ik zeg dit niet om ze te beschermen (ik behandel iedereen als een gelijke) maar je moet het toch eens vanuit hun standpunt bekijken.

Beetje onzin.

Ik woon pal naast Borgerhout (voor degenen die dat niet kennen: de bijnaam is Borgerocco, dat zegt genoeg denk ik) en als je levensmoe bent zeg je hier iets negatiefs over buitenlanders. Niet dat ik die neiging heb, maar zelfs al had ik dat dan zou ik me toch echt heel goed inhouden.
Die mensen die daar wonen zijn vaak ook nog eens een bepaald slag volk, niet de gewone beschaafde allochtoon zeg maar Knipoog En reken maar dat ze weten dat je schrik hebt van die groepen! Dat spelen ze keihard tegen je uit. Het is de Bronx van Antwerpen zeg maar.

Bij mijn vorige sportschool ben ik weg gegaan omdat ik in de kleedkamer zeer toevallig even heel kort oogcontact had met een Marokkaans meisje dat zich daar aan het omkleden was, om samen met een vriendin te gaan sporten. Dan krijg je dus gelijk een grote bek a la: 'Zeg, witte *censuur*, wat sta je nou te kijken, *censuur*,!' en op de trap richting sportzalen krijg je dus gelijk een duw.
Daar heb ik geen trek in.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:47

Je kunt kleurlingen best vertrouwen hoor, er zijn ook zoveel Nederlanders die gewoon niet te vertrouwen zijn. Dat heb je bij elk soort volk wel. Ik denk inderdaad ook doordat er zoveel negatief over voornamelijk Marokanen op het nieuws komt dat de mensen denken dat alle Marrokanen niet te vertrouwen zijn en crimineel zijn, dat is echt niet zo! Ik heb een hele goede Marokaanse vriend en dan kan ik altijd fijn mee praten, ik zal niet zeggen dat hij een heilig boontje is maar kijk ik respecteer hem en hij mij. Teveel mensen hebben gewoon een vooroordeel denk ik.

Ik vind het zo gek dat er bij sommige als ik het hier zo lees zo snel met vieze racist word gescholden als je ergens wat van zegt. Dat is hier helemaal niet zo.. Scheve mond Maar dan zeg je het misschien net tegen de verkeerde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:12

Er zijn er zeker wel die te vertrouwen zijn! daar ben ik het met je eens Kimmy!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:22

__Marloes schreef:
Je zit in de les, 2 (toevallig) kleurlingen zijn nogal vervelend en de leraar heeft ze al een paar keer gewaarschuwd, dus hij zegt "jullie luisteren niet, ga dan de les maar uit." en hun zeggen meteen "je bent een vette rasist enzo, jullie gooien mij en *** elke keer uit de les en nooit iemand anders." Iedereen is best wel rustig behalve hun, de hele les dus.

Ik gooide er gisteren een jongen uit en die zei: "Nou mevrouw, dat doet u ook alleen maar omdat ik blank ben!"
Ik kon er wel om lachen. Haha!

Ik heb niks tegen donkere, zwarte, bruine, paarse of groene mensen. Ik heb wel iets tegen vervelende mensen, dus als ik nageroepen wordt door een groepje marokkaanse jongens vind ik dat niet tof. Maar als ik een opmerking naar mijn hoofd krijg van een blanke bouwvakker kijk ik die ook mild onvriendelijk aan.

Ik vind het een beetje raar om van mensen te verwachten dat ze te pas en te onpas nederlands praten terwijl dat misschien hun tweede taal is. Ik praat donders goed Engels, maar als ik in Londen loop met een vriendin van me (die ook Engels heeft gestudeerd) praat ik toch echt gewoon Nederlands. En ja, ik weet dat het anders is wanneer je op vakantie bent, maar ook in dat geval praten wij de taal prima en zóuden we best Engels kunnen praten, maar doen we dat niet. Gewoon omdat het voor ons makkelijker is om Nederlands te praten, en zo is het voor andere mensen makkelijker om Turks of Italiaans of Noors of Spaans te praten. Dat heeft niks met 'normaal' doen te maken, iedereen heeft het recht om met elkaar te praten in de taal die ze willen. Als je met iemand gaat praten die alleen maar Nederlands spreekt okay, maar waarom zouden mensen onder elkaar persé een taal moeten gaan praten die voor hun moeilijker is dan hun eigen taal? Alleen maar omdat er toevallig mensen in de buurt zijn die hun taal niet snappen (en geen bal met hun gesprek te maken hebben)?