Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gaby schreef:avanoort schreef:Dit is echt ongekend, waren er geen tekenen dat deze jongeman zou doorschieten?
Wat zielig voor iedereen![]()
![]()
Tekenen? Tsja ... In de Volkskrant heb ik gelezen dat er wel mailtjes vanuit de leiding van de school zijn uitgegaan, maar dan wel vrij vage. Zo werd er pas over een schutter gesproken en kregen de leerlingen het advies binnen te blijven, toen de schutter al dood was en kregen ze eerder een mail waarin niks over schoten of een schutter werd gezegd, maar waarin wel stond dat men waakzaam moest zijn.
Ik snap niet dat Bush, nadat hij na Colombine een verbod op de verkoop van aanvalswapens (geen idee of de schutter met aanvalswapens heeft geschoten, maar je snapt wat ik bedoel) in het leven had geroepen, dit in 2004 onder druk van de National Rifle Association dit weer intrekt. Ik ben benieuwd hoe de Association dit gaat verantwoorden. Zelf zou ik me wel verantwoordelijk voelen, maar misshien voelen zij dat niet zo.
Maar ja, in England schijn je volgens een internetcontact van me ook probleemloos aan pistolen te kunnen komen (en ook wel aan andere zooi) en enkele jonge mensen daar (denk aan adolescenten) dragen ze ook gewoon. Het is niet iets typisch Amerikaans ...
Citaat:Cho Seung-hui stuurt pakket foto's en film
BLACKSBURG - Cho Seung-Hui heeft een pakket foto’s, beeldopnamen en een manifest naar de televisiezender NBC in New York gestuurd. Toen hij het materiaal verstuurde had hij waarschijnlijk in een studentenflat van zijn universiteit, Virginia Tech in Blacksburg, al twee personen doodgeschoten. NBC leidt dit af uit een stempel met tijdsaanduiding die op het pakje stond.
Twee uur na de eerste moorden schoot Cho in een lesgebouw elders op de campus nog dertig studenten en docenten dood , alvorens zelfmoord te plegen.
Op de digitale foto’s poseert Cho met wapens. Het pakket dat NBC ontving, bevatte ook video-opnamen waarop Cho een manifest voorleest waarin hij tekeergaat tegen rijken en zegt dat hij wraak wil nemen.
‘Jullie hebben honderdmiljard kansen gehad om vandaag te voorkomen’, zegt Cho. ‘Het was jullie beslissing. Nu hebben jullie bloed aan je handen dat er nooit meer af zal gaan.’
Psychiatrisch onderzoek
In november en december 2005 stapten twee studentes naar de politie, omdat ze vervelende telefoontjes en e-mails van Cho hadden gekregen. Omdat ze zich niet bedreigd voelden deden ze echter geen aangifte. Na de tweede klacht en nadat een kennis had gemeld dat hij wellicht suïcidaal was besloot een rechter op verzoek van de universiteit wel om Cho te verplichten om een psychiatrisch onderzoek te ondergaan. Rond dezelfde tijd sprak een professor, Nikki Giovanni, haar bezorgdheid uit naar aanleiding van door Cho geschreven opstellen en gedichten.
Lucinda Roy, een van de docenten van Cho, vertelde dat de student Engels doorgaans tien tot twintig seconden nodig had voordat hij antwoord gaf op een vraag. ‘En altijd fluisterend. Het was heel vreemd.’ Ze sprak met haar assistent een code af die ze zou afgeven zodra ze meende in gevaar te zijn.
Cho maakte ongevraagd foto’s van klasgenoten, hij schreef ‘agressieve’ gedichten voor de colleges Engelse literatuur. Volgens Roy werden de studenten nerveus van hem. ‘Hij was een student in grote problemen. Hij zei tegen me: ‘Ik ben zo alleen’ en ik wist dat het waar was en ik had zeer met hem te doen.’ Ze drong erop aan dat hij zich liet behandelen.
'Intimiderend'
Een andere docent van de universiteit, Nikki Giovanni, verklaarde gisteren: ‘Ik heb les gegeven aan lastige jongeren en krankzinnig mensen. Maar aan deze jongen kleefde iets gemeens. Zijn gedichten waren niet slecht, maar wel intimiderend.’
Karin schreef:Bij het artikel op de website van de Volkskrant is een van de foto's te zien waarop Cho met wapens poseert.