Baby redden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Baby redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:59

Uit het eerste krantenbericht:
Citaat:
Hoe verliep de operatie.
Een noodkeizersnee na de dood en met hoog risico voor de baby, zegt de arts Luís Mendes Graça, hoofdvan het College Obstetrícia da Ordem dos Médicos.

Plaats: ziekenhuis van Faro

Duur:half uur. Tijd is gegokt op grond van gegevens van het ziekenhuis.

MOEDER
Toen de medische equipe van de INEM (equivalent aan ambulance van 112) op de plaats van het ongeluk arriveerden, was het zwangere slachtoffer in adem en hartstilstand (er staat niets over de tijd hoelang het duurde voordat ze ter plekke waren, maar uit ervaring weet ik dat het een half uur tot uur kan duren. feitelijk sterevn er jaarlijks veel te veel mensen omdat ze zo lang op een ambulance moeten wachten en de rit naar het ziekenhuis ook vaak langdurig is) Onderweg naar het ziekenhuis is er reanimatie toegepast. Door de ernst van het ongeluk was het onmogelijk haar te redden, maar de equipe van de INEM reanimeerde om het bloed en zuurstof circulatie op gang te houden (wat niet betekent dat het nog op gang was, het is weer op gang gebracht er staat immers duidelijk dat ze al een hart en ademstilstand had toen ze ter plekke kwamen) Ze had ernstige blessures ter hoogte van de halswervels.

BABY
Na het ongeluk kreeg de baby, net als de moeder, een hart- en ademstilstand.

OPERATIEKAMER

- operatiekamer
- twee chirurgen
- 1 anestesist
- 1 verpleger
- 1 kinderarts

OPERATIE
Het medische team hield de circulatie van de moeder op gang zodat de baby geen schade zou ondervinden, met name op het niveau van de hersenen (dream on, die circulatie was op de plek van het ongeluk al doorbroken.) Na de keizersnee zijn de chirurgen er in geslaagd de baby, die hart- en ademstilstand had, te reanimeren. De baby, een jongen, is naar de neonatolische afdeling vervoerd alwaar het aan de beademing ligt.

DE BABY
- stabiel

De jongen die 21 april geboren had moeten worden, is in een stabiele klinische situatie, maar er is risico op een nieuwe hart en ademstilstand en infectie. De beademingmachine moet hem helpen tot de longen werken. Vandaag, een dag na de operatie, wordt de baby gewogen en gemeten.

Madalena Bentes/Rui Pando Gomes

Feiten uit het tweede bericht (in totaal drie) komen er aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:03

Ann schreef:
Je geeft zelf aan dat het iets anders is als er een 'huilende moeder' was geweest, ik vraag gewoon om wat meer onderbouwing waarom je dat vindt, om jouw standpunt beter te kunnen begrijpen. Lachen

Ik ben tegen kunstmatig in het leven houden van babies, maar kan heel goed begrijpen dat een moeder moeite heeft met loslaten. Maar als de moeder al losgelaten heeft, waarom dan een kind kunstmatig in leven houden?
Maar mijn standpunt heeft geen enkel belang. Ik zit hier niet in en kruisverhoor ofzo, ik heb alleen een topic geopend over een uniek gebeuren waar mensen absoluut verschillende meningen over zullen hebben en ons tot nadenken zet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:05

We zitten hier in een discussie > wisselwerking/interactie tussen verschillende mensen/meningen.
Heeft niets met een kruisverhoor te maken. Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:06

Interressant gegeven is dat de bestuurder die de dood van de moeder op zijn geweten heeft (en is doorgereden, later opgespoord), niet de dood van het kind aangerekend kan worden, omdat ze alleen "bestaan" volgens de wet, ná de geboorte, wat niet het geval was op het moment van het ongeluk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:20

(Volledige) Artikel van de volgende dag (eerste is trouwens van 12 april, deze dus van 13 april

Citaat:
De baby die het ongeluk, dat eergisteren de dood betekende voor zijn moeder, slachtoffer van een aanrijding in Almancil, Loulé, overleefd heeft bevond zich gisteren in coma op de intensive care unit van de afdeling Neonatologia dvan het streekziekenhuis van Faro (HDF). Volgens de klinisch directeur, Helena Gomes, is het jongetje nog steeds in levensgevaar en is het nog niet mogelijk diagnoses te stellen over eventuele neurologische problemen.

Miguel Jorge, die geboren is met hart- en ademstilstand nadat de moeder, als kadaver, een keizersnede heeft ondergaan op de eerste hulp afdeling van het HDF, werd gereanimeerd en beademd. Gisteren toonde het zorgwekkende "neurologische tekenen", maar volgens de klinisch verantwoordelijke is het nog niet mogelijk uit te vinden of de baby hersenletsel heeft door zuurstof gebrek door de hart- en ademstilstand, of door de klappen die het heeft gekregen door de aanrijding.

Maria de Fátima Gomes Pereira, 38 jaar, uit Ovar en wonend in een kamp in Esteval, Almancil, wed aangereden door een chauffeur die waarschijnlijk dronken was en doorgereden is. Ze is geholpen door een equipe van de INEM die reanimatie heeft toegepast om de bloed/zuurstofcirculatie te behouden tot aankomst in het ziekenhuis, waar de keizersnede heeft plaatsgevonden. Er is autopsie verricht op het lichaam.

De chauffeur, een imigrant uit Bangladesh, 41 anos, is 4 uur na het ongeluk geidentificeerd en opgepakt.

Madalena Bentes

Ik heb nu nog een kwartier voor het veel langere derde artikel, van de openingspost.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:24

Anders komt dat later wel? Je moet je niet verplicht voelen de weinige internettijd in de bieb aan dit topic te besteden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:31

Citaat:
Rui Pando Gomes

De chauffeur die Maria de Fátima in Almancil heeft doodgereden, garandeert dat hij niet wist wat hij had gedaan. De baby Jorge Miguel, die de aanrijding van de moeder op woensdag overleefd heeft, is gisterochtend vroeg overleden in het streekziekenhuis van Faro. De toestand van het jongetje, dat zich in coma bevond sinds de geboorte met hart-en ademstilstand, is verwergerd gedurende de nacht, verklaarde de klinisch directeur van het HDF, Helena Gomes.

Volgens deze verantwoordelijke, ontwikkelde Jorge Miguel, die beademd werd, "klinische symptomen die leidden tot multi orgaan falen, wat onomkeerbaar was. hij is 03.15h doodverklaard. Twee dagen nadat hij uit zijn dode moeder is gehaald.

Jullie moeten op de rest wachten, ze gaan sluiten hier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:51

De rest:
Citaat:
“Het bevestigde onze vrees, want de baby was voortdurend in een zeer kritische toestand. Er was een stabilisatie door de reanimatie na de geboorte, maar vanaf dat moment is de toestand achteruit gegaan", verklaarde Helena Gomes, die toegaf dat de dood van de baby "alle professionele betrokkenen ge-emotineerd heeft."

De lichamen van he jongetje en de moeder, Maria de Fátima Gomes Pereira, zijn naar Ovar gebracht, de stad waar vandaag de begravenissen zijn.

Gisteren heeft de zus van de baby, Odete Silva, aan de CM (Correio de Manhã, de krant waar dit uit komt)toegegeven dat ze "hoop/verwachting"(is in het portuges hetzelfde woord) had dat Jorge het zou overleven. "Toen ik hem in het ziekenhuis zak, waarschuwden de medici dat het zich niet op z´n best ontwikkelde, maar we dachten toch nog dat we hem zouden krijgen en grootbrengen", zegt Odete Silva, die hoopt/verwacht te zien dat "de chauffeur verantwoordelijk wordt verklaard " , met spijt.

Odete Silva en haar man die dichtbij de plek wonen waar de aanrijding plaatsvond, worden bijgestaan door een psycholoog en een maatschappelijk werker van het HDF.

De vader van het kind, een immigrant uit het Oostblok, is geinformeerd over de dood van Maria de Fátima en de zoon, maar "wil er niets van weten".

De chauffeur is aangeklaagd en bevind zich onder "termo de identidade e residência" (Dat ze weten wie hij is en waar hij woont.)
De man, werknemer van de Unidade de Triagem de Lixo da Algar, in Loulé (vuilsorteerder), heeft gisteren aan TVI (internationaal Portugees TV station)toegegeven dat hij twee whiskies had gedronken op de morgen van het ongeluk, maar niet doorhad dat hij Maria de Fátima geraakt had, toen hij controle over de auto verloor. "Ik weet niet wat ik met het leven aan moet" zei de immigrant.

De chauffeur de Maria de Fátima aangereden heeft, wordt veroordeeld voor dood door "neglect" (weet het nederlandse woord niet), waarvoor hij een gevangenisstraf van maximaal 5 jaar kan krijgen.
Het kan verergerd worden als dood door schuld bewezen kan worden, waarvoor straffen tussen de 8 en 16 jaar staan.

Daarbij voegt zich nog de "exposiçao" (geen idee hoe ik dat moet vertalen) of verlaten (van de plek) met en maximale straf van vijf jaar, maar wanneer het in de dood eindigt kan het oplopen tot een maximale straf van tien jaar.
Het individu, een immigrant uit Bangladesh, van 41 jaar, kan ook nog veroordeld worden voor dezelfde dingen vanwege de dood van de baby, ondanks dat, volgens de burgerrechten personen alleen rechts-identiteit hebben als ze helemaal en levend geboren zijn, wat niet het geval was bij dit ongeval.
Madalena Bentes/Rui Pando Gomes

Dat laatste is dus, door de woorden "ondanks dat" ander dan ik eerst schreef toen ik dat over het hoofd had gezien.

Ik weet niet hoe het verder afgelopen is, daar kan ik wel even naar speuren, ik geloof dat hij niet echt zwaar gestraft is, maar dat staat allemaal los van de hoofdmoot.

Er blijkt duidelijk dat de baby van het begin af aan in coma is geweest, in zorgwekkende toestand. Iets wat het ziekenhuis niet meteen heeft verteld aan de pers, die de verklaring "hij is stabiel" kreeg.

Verder is wel duidelijk dat de moeder al dood was op de plek van de aanrijding toen de ambulance kwam. Er staat nergens hoe lang de ambulance er over heeft gedaan er te komen en hoelang ze dood was voor dat ze met reanimeren begonnen. En of ze daar gechecked hebben of de baby nog leefde.
ik weet niet of ik in andere kranten nog kan vinden. Ik weet wel dat deze krant gewoonlijk het meest compleet berichtgeeft.

Citaat:
BABY
Na het ongeluk kreeg de baby, net als de moeder, een hart- en ademstilstand

Suggereert dat ze dus wel gechecked hebben en de baby dus ook al in flinke nood geweest moet zijn (om niet te zeggen dat hij al dood was) toen ze nog naar het ziekenhuis gingen voor de keizersnede...

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:17

Ja erg lastig, aan de ene kant zou je zeggen, elk kind heeft het recht op een kans. Maar als het kind een kastplantje wordt vraag je je af of dit nou wel nodig was. Erg lastig, vooral omdat je natuurlijk niet eerst kan schatten wat zijn/haar kansen zijn voordat je iets gaat ondernemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:42

Ik vind ook dat geld er helemaal niet toe doet. Arme mensen kunnen heel gelukkig zijn, veel liefde geven etc etc.

Ten eerste hadden ze wel kunnen zien hoe het kind eraan toe was. Ik heb echo's gehad vanaf heel vroeg waarop de hersenfunctie al te meten is ed.

Mijn zoontje overleed 11 jaar geleden in mijn buik. Ik heb nog aan de bel getrokken paar dagen daarvoor, maar er leek niks aan de hand. Toen was het ook niet te redden geweest. Dat deden ze pas vanaf 28 weken.
Nu doen ze dat vanaf 24 weken. En gaat het vaak redelijk goed. Wil je wel weten dat toen 11 jaar geleden kinderen( weet niet hoe ik het moet zeggen) t/m 24 weken geen naam kregen en niet begraven of gecremeerd konden worden? Die van ons dus wel, maar toch.........Zo erg verandert het.

Ik vind het jammer dat dit kind uit de moeder is gehaald en ze nu toch apart van elkaar begraven worden. Omdat het kind al niet echt levensvatbaar was.

Een echo duurt niet lang en als je toch al zo bezig bent, hadden ze eerst naar de functies kunnen kijken. Hadden ze een reden gehad om het te redden, dan prima en was het naar die zus gegaan, die vast haar best had gedaan, ondanks geen geld.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:53

Ik sluit me helemaal aan bij Lusitana, zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:01

superpony schreef:
Ik vind ook dat geld er helemaal niet toe doet. Arme mensen kunnen heel gelukkig zijn, veel liefde geven etc etc.

Ten eerste hadden ze wel kunnen zien hoe het kind eraan toe was. Ik heb echo's gehad vanaf heel vroeg waarop de hersenfunctie al te meten is ed.

Mijn zoontje overleed 11 jaar geleden in mijn buik. Ik heb nog aan de bel getrokken paar dagen daarvoor, maar er leek niks aan de hand. Toen was het ook niet te redden geweest. Dat deden ze pas vanaf 28 weken.
Nu doen ze dat vanaf 24 weken. En gaat het vaak redelijk goed. Wil je wel weten dat toen 11 jaar geleden kinderen( weet niet hoe ik het moet zeggen) t/m 24 weken geen naam kregen en niet begraven of gecremeerd konden worden? Die van ons dus wel, maar toch.........Zo erg verandert het.

Ik vind het jammer dat dit kind uit de moeder is gehaald en ze nu toch apart van elkaar begraven worden. Omdat het kind al niet echt levensvatbaar was.

Een echo duurt niet lang en als je toch al zo bezig bent, hadden ze eerst naar de functies kunnen kijken. Hadden ze een reden gehad om het te redden, dan prima en was het naar die zus gegaan, die vast haar best had gedaan, ondanks geen geld.

In de eerste plaats vind ik het erg wat je door hebt moeten maken, helemaal omdat je als moeder zelf wel voelde dat er iets niet klopte en dat je dan eigenlijk machteloos bent tegen artesen die denken dat het wel in orde is.

Verder kan ik je gerust stellen met de melding dat ze samen begraven zijn. Omdat er autopsie op de moeder is gedaan is het lichaam in het ziekenhuis gebleven. Normaal wordt je hier binnen 24 uur begraven.
Het kind ligt bij de moeder in de kist.

Verder las ik eens terug over die operatie, maar waar hebben ze in hemelsnaam een tweede chirurg voor nodig, en nog idioter, een anestesist, daar de meoder al dood was dus helemaal geen narcose nodig had?

Het geldprobleem gaat niet over het grootbrengen van een kind (liefde is inderdaad veel belangrijker dan geld), maar het onderhouden van een kasplantje in een ziekenhuis of instituut of thuis met allerelei hulpmiddelen (die niet vergoed woren). Dat is hier allemaal niet zo mooi geregeld nl. Daarom worden er toch wel een aantal gehandicapte kinderen per jaar door een ouder gedood, gewoon omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dus wordt je gehandicapt geboren in een arm gezin, dan heb je niet zoveel kans op een fijn liefdevol leven als men denkt. De meeste worden aan de ouderlijke macht ontnomen zodra er verwaarlozing geconstateerd wordt. Dan komen ze in een tehuis terecht. Dat kán fijn zijn. Maar dan hebben we het over een kind dat enigszins kan functioneren. Krijg je een kind dat in coma ligt aan de beademing mee naar huis? Ik denk het niet.

Personlijk heb ik veel meer last van mijn ziektes omdat ik noodgedwongen moet korten op mijn medicijnen omdat ik het niet op kan brengen. En ik heb iets meer dat het minimum loon... Ziek of gehandicapt zijn is hier echt lijden. Niet te vergelijken met de Nederlandse situatie. Er gaan hier veel mensen onnodig dood, gewoon vanwege de armoe kwestie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:15

Robyn schreef:
Ja erg lastig, aan de ene kant zou je zeggen, elk kind heeft het recht op een kans. Maar als het kind een kastplantje wordt vraag je je af of dit nou wel nodig was. Erg lastig, vooral omdat je natuurlijk niet eerst kan schatten wat zijn/haar kansen zijn voordat je iets gaat ondernemen.

Dat is waar, maar in het geval van een langdurige hartstilstand (was immers op de plek van het ongeluk al geconstateerd)van de baby, kun je wel nagaan dat de kans op een gezond kind bijna nihil is als je er nog langer mee wacht voordat je het er uit gaan halen.
Nogmaals, direct handelen ter plekke had wellicht een andere uitkomst gegeven.

Nou ja, het blijft natuurlijk iets waar niemand van te voren wat zinnigs over heeft kunnen zeggen, omdat er geen vergelijkbare sitiuaties zijn geweest. En ik kan me voorstellen als je het tafereel meemaakt als (eerste) hulpverleners, dat je niet zo rationeel denkt, maar meer uit gevoel. De artsen in het ziekenhuis vind ik weer een ander iets.

Ik vind dat ze hier toch al vreemd met geboorte omgaan. Je moet nl in het ziekenhuis bevallen, maar ze sluiten steeds meer kraamafdelingen. Sommigen moeten in Spanje bevallen! In elk geval moeten heel veel minstens een uur in een ambulance. Gevolg, veel kinderen worden in de ambulance geboren en het gaat ook wel eens goed fout. Het personeel van een gewone ambulance is nl gewoon een (of met mazzel twee) mensen van de vrijwillige brandweer, met een zeer basiskennis van eerste hulp. Het zijn geen (para)medici!!! Allen die van de INEM hebben een opleiding gehad, maar dat is gewoonlijk niet het type ambulance dat en zwangere vrouw vervoerd, omdat ze verbonden zijn aan 112. Dus echt voor trauma.
Als ze dan zo nodig kinderen willen redden, zorg dan dat thuisbevallen mogelijk is en dat je in ene mum van tijd op een kraamafdeling kunt zijn, of gewoon in het gezondheidscentrum kunt bevallen. Het kind komt toch ter wereld op ene plek waar het geen weerstand tegen heeft. Of het nu in een (hier vreselijk smerig) ziekenhuis is, gezondheidscentrum of op straat. Laat het dan in eigen bed geboren worden, waartegen het wel weerstand heeft opgebouwd.
Maar dat is een ander verhaal. Maar in dit verband is het gewon absurd dat ze het kind in zogenaamde steriele omstandigheden hebben willen halen, terwijl ze het beter ter plekke hadden kunnen doen. De overweging om naar het ziekenhuis te gaan daarvoor snap ik niet goed. Heeft wellicht te maken met wat het eerste hulp personeel mag en kan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:56

Misschien teveel van die Amerikaanse 911 series gekeken?
De artsen kunnen steeds meer, dat lees je al als ik je het verschil beschrijf met nu en 11 jaar geleden. Maar soms is berusten in afscheid beter dan mensen hoop geven en dan een lijdensweg. Ik bedoel, nu dachten ze dat ze dit mannetje nog konden redden. En die mensen die helemaal kapot zijn van verdriet kunnen dan niet rationeel denken, dus gaan er ook voor.
Dat het in sommige landen, zelfs zo dichtbij nog zo is, kunnen maar weinig mensen zich voorstellen denk ik hier. Ze doen op hun manier vast hun best, maar als je niet beter weet of er is geen geld.....
Wel schandalig dat jij je medicijnen niet kan gebruiken zoals het moet, want hier wordt er zoveel weggegooid. Toen ik ziek was kreeg ik af en toe zoveel. En heb weleens wat terug gebracht omdat het toch niet hielp, of na ziekenhuisopname WEER was verandert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:14

911 heb je hier niet op TV. Wel Greys´s Anatomy en ER. Haha!