Taalgebruik jongeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Taalgebruik jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:43

Ik zat in de week nog op de bus voor een groepje allochtonen. Nu pas op, niet alles over een kam scheren want ik ken er gelukkig ook een heleboel die godzijdank hun taal wel netjes kennen. Maar wat ik daar hoorde praten... was echt om te janken Verdrietig Soms vroeg ik me af als het geen Turks/Arabisch was, maar als goed luisterde hoorde je toch nog de nederlandse woorden ertussen Huilen .

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:45

romatjuh schreef:
Ik ben ook niet goed in grammatica, maar probeer alles wel op te schrijven zoals geleerd is en hoe het in het woordenboek staat. Er zijn er echt heeeeeel veel die niet weten wanneer je 'zij' of 'zei' moet gebruiken. Dan krijg je: 'Ik zij net nog'.
Ook 'sjagerijnig' is een woord dat vaak verkeerd geschreven word(t?), in het woordenboek staat toch echt chagrijnig. (heb het net nog opgezocht voor de zekerheid Clown )

Dt ja Ja Ik vul altijd het werkwoord ''lopen'' in, zo dus; Ook 'sjagerijnig' is een woord dat vaak verkeerd geschreven ''loopt'', er komt een t achter, dus ook wordt met dt Haha!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:46

Dank u Nadine! Weer wat geleerd! Haha!

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:49

alsjeblieft Knipoog (Wel alstublieft maar alsjeblieft is zonder t, die vind ik ook nogal lastig Nagelbijten / Gniffelen)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:50

maarre dat is toch wel een van de basisdingen als ik me niet vergis?
Net als 't kofschip..
Het onderwijs wordT er ook niet beter op, blijkbaar Knipoog

alsTjeblieft? zie er wel apart uit.. AUB, die is lekker makkelijk! Haha!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:37

Dt fouten of typos zit ik niets mee in. Zolang het maar niet "Ik weed het" of dergelijke extreme vormen zijn Nagelbijten / Gniffelen En ja, helaas heb ik die ook al gezien.
Idd, wss, irri mag van mij best ook, imho zijn dat gewoon afkortingen. Maar 'tog' in plaats van toch en dergelijken?
Daar kan ik me soms echt aan ergeren.

Of nog erger, Engels gebruiken als je het niet kan.
Het is een Nederlands forum, je 'moet' het dus niet gebruiken en het fout gebruiken is écht niet 'stoer'.
En als je het dan echt persé moet gebruiken, zoek het dan eerst eens op of gebruik spelcheck. Dan leer je het ineens. Boos!
Met af en toe een typo heb ik geen probleem, maar spelfouten zijn een andere zaak....

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:55

Ik ben 12 en vind het ook niet echt leuk.. dat breezah-taal.. Frusty
Ik vind het zelf ook wat inteligenter staan dan breezah-taal. Lachen

Groetjes MizzKarice. Lachen

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:06

Ik kan me er ook heel erg aan ergeren. Ook dingen als: 'hun hebben' of 'als/dan mij'. Die verbeter ik ook altijd bij andere(N?) Tong uitsteken
Zelf probeer ik zo netjes mogelijk te typen, maar soms gaat er natuurlijk iets fout. Lachen

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:08

Beter als evengoed dan kan ik me ook kapot aan ergeren..

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:44

Voor de echte taalpuristen hier die willen weten hoe het gesteld is met het taalgebruik op Bokt en hoe je daar ook plezier van kunt hebben, ga HIER even kijken:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=572955&start=11675&st=0&sk=t&sd=a

Wat ik helemaal onbegrijpelijk vind is dat er dan ook nog mensen zijn die boos worden omdat ze worden gequote. Excuseer, dan had je je Nederlands maar fatsoenlijk voor elkaar moeten hebben!!!! Leer er iets van!!!!
En sommige bloopers zijn gewoon hilarisch, JUIST omdat het echt grappige typfouten zijn en geen onkunde. Daar mag je dan toch ook smakelijk om lachen? Ze hebben mij ook weleens gepakt, dan lig ik dus in een deuk, ooooow wat 'n domme fout gemaakt.... Zelfspot siert de mens Tong uitsteken Wij hebben erg veel lol met elkaar in dat topic Haha!

Ook ik erger me rot aan de "me paardjuhs zijn egt supper" en afgeleiden daarvan hier op Bokt. Onbegrijpelijk, het lijkt wel of je het steeds meer ziet. Ook dingen als "groter als mij" etc. laten mij al snel afhaken.
Nou ben ik opgevoed door 'n moeder die Neerlandicus is, tsja, dan kun je niet veel anders. Ben erg erfelijk belast Clown

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:01

xKatleentjex schreef:
Op bokt kan ik me hier ook enorm aan storen.
Trouwens, iemand die in msn-taal schrijft mag nog zo intelligent zijn als ze wil, die neem ik niet au serieux in een discussie. Om het met een extreem voorbeeld te illustreren, stel dat ik niets van paarden afwist en de discussie ging over aan de teugel rijden, en iemand schrijft dit:

"Het is niet moeilijk. Je moet gewoon je teugels goed kort nemen, en afwisselend links en rechts trekken. Dan krijg je een beetje een zaag-effect, waardoor het paard gestimuleerd wordt om zijn hoofd in ee mooie krul te zetten."
en onder het bericht dit:

"neej joh das ni hoe het werkt juh moet juh paardjuh ni in de krul trekke ma ontspane en vanui de 8terhand werke zodat ze vanself zo lopuh ik deed ut vroeger ook verkeert ma ik kwam een lesgeefer tege di het mij wel goed heeft geleert pepper ik zie juh doodgraag kusjuh van je baasje!!!!!!"

Dan ga ik heel vlug automatisch denken dat nummer 1 toch gelijk heeft. Gewoon omwille van het taalgebruik. 'Zij kan beter Nederlands, dus ze zal het ook wel beter kennen.' msntaal hoort imo niet thuis in een serieuze discussie.

Zelf gebruik ik ook wel eens die taal. Maar alleen bij vrienden die het ook doen, ik versta hun, zij verstaan mij ook. Nooit in officiële dingen (herinner me vorig jaar nog een meisje op mijn school waarvan iets gestolen was, zij had via het schoolnetwerk een mail gestuurd naar alle leerlingen, leerkrachten en directie: In BrEeZaH wel te verstaan, ik viel bijna van mijn stoel) en zeker niet als ik echt au serieux genomen wil worden.
En gelukkig heb ik op proefwerken geen last van het msn-syndroom Haha! .

Hahaha wat een gewéldig voorbeeld! Chapeau!

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:06

Ik ben dit bericht in een andere topic tegen gekomen ......

Wat zielig ik ga de DB bellen

Maareh neuh das niet zielig ik gebruik mn bijna 2 jaar oude uk ook als kapstok (gooi er winterdekens maat 205 op, waarschijnlijk weegt dat nog meer dan jou wintec zadel.) Zadel heb ik er nog niet opgegooid maar zou ik zo doen

Daar erger ik mij wel aan ! neuh en uk wat voor een woorden zijn dat Verward Verward
Ik versta dat natuurlijk maar zoiets gebruik je toch niet op een forum ?! Msn ok... maar hier

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:10

ik vind dat me dit, me dat.... zoo irritant! Bloos
dan zit ik echt achter m'n scherm: 'koste het nou zoveel moeite om MIJN te typen?' , en als ik een topic lees waarin zo'n taalgebruik als neuhj en me of uk .. neem ik het automatisch minder serieus Ja ik weet niet hoe dat bij de rest hier zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 05:42

Hmmm, "uk" staat gewoon in de Van Dale anders hoor:

uk (de ~ (m.), ukken)
1 [scherts.] klein kind => dreumes

Andere vorm van "ukkie" dus.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:25

LCharlotte schreef:
Soms erger ik mij behoorlijk aan het taalgebruik van de jongeren onder ons.
Onder andere dat uitspraken: me paard, me dit, me dat...
Waarom niet gewoon mijn paard? Waarom niet gewoon de zin typen zoals het hoort?

Ik vind het persoonlijk wat intelligenter overkomen Nagelbijten / Gniffelen

Of ben ik nu een oude muts? Sigaar

Zo irriteer ik me ook vreselijk aan :
Maar de survis daar (service) is helemaal niet zo goet (goed) hoor!
En zo kan ik nog wel meer verschrikkelijke spellingsfouten vinden, kijk dat je even mistypt oke, maar iedereen gebruikt tegenwoordig ik heb dyslexie duz jah ik kan niet zo goedt tiepen maarjah kan ik tog niets aan doen?

Dat vind ik nóg irritanter.. Haha!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:27

lena_girl schreef:
Born2BCrazy schreef:
KsVrPy schreef:
Idd.. Erger ik me ook dood aan. Ja Ben je dan te lui om er gewoon een lettertje bij te typen of ben je dan gewoon dom? Clown

Idd heel irritant..
Ook vooral dat ick etc..

Beetje jammer zoiets..

Enne wat betreft d's en t's ..probeer er wel aan te denken..maar ja bokt is gelukkig geen spellingstoets, maar is meer voor de vrijetijdsspeller Knipoog (dubbel s lijkt me hier correct Schijnheilig )

EDIT:
@shirley: ben het helemaal met je eens..
Denk dat je op een gegeven moment je 'msn taal' niet meer gescheiden kunt houden van je 'gewone schrijftaal' en gesproken taal..
Is gewoon zonde..maar ja..dat gaan ze niet aannemen en zeker niet toegeven denk ik Bloos

Ja ,je hebt gelijk Ja
Ik heb dat soms op school , was het nu tog of toch (voorbeeld)
Maar op bokt probeer ik zo juist mogelijk te typen. Maar mijn probleem is ook dat ik hier niet ben geboren. Ik kom uit wit-rusland en woon nog maar 5 jaar in belgië . Maar ik doe mijn best Ja Pling

Daarom moet je ook gewoon ABN typen op msn, dan heb je er geen problemen mee. tenminste ik dan Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:32

Ik irriteer mij mateloos aan spelfouten en vooral aan MSN taal. Iedereen maakt wel eens een spel of typefout, maar let er op! Vind het erg dom overkomen als je niet eens je moedertaal goed beheerst.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:49

Citaat:
Leuke Foto's Ziet er goed uit.. Alleen Doe AUB je voorpluk invlechten..(dan is je Pony /paard wat is het. Veel sjieker;)(niet beledigd voelen ofzo. want ik bedoel tniet kwaat:P)

Om te Verdrietig

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:40

Ik vind zulke spelfouten en msn taal ook echt verschrikkelijk. Je kan altijd wel een fout maken maar sommige mensen weten echt niet meer hoe ze normaal moeten schrijven.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:43

SONY schreef:
Ik ben 18, en erger me er soms ( of vaak) aan, vooral dat paardjuhh, schatjuhh, icck geen hoofdletters,leestekens etc. en dat eeuwige irritante breezah gedoe..

Als ik iemand zie schrijven als, Icck ben met me paardjuh etc.. dan neem ik het al niet meer serieus zijn vaak toch ook kinderen van 12 jaar.

Edit:
Oh de PM's stromen binnen wat ik daarmee bedoel. Huilen van het lachen Nou ik bedoel dus, dat het meestal jeugdige bokkers zijn rond een leeftijd van 12 jaar. Dus voel je niet meteen aangevallen hé.. Clown

ik ook, of zinnen in hoofdletters schrijven IK HEB VANDAAG WEER PAARD GEREJE OP ME LOVELY PAARDJUHHH bv Knipoog

maar me of mijn kan mij niks schelen hoor.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:46

ik vind dit een beetje overdreven... je mag toch zelf weten hoe je typt (behalve dan echt msn dat vind ik ook niet) maar als je het irritant vind, kijk er dan niet naar.

ik doe het zelf niet maar het is niet mijn probleem als iemand anders zo typt

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:52

lisa_jpeine schreef:
ik vind dit een beetje overdreven... je mag toch zelf weten hoe je typt (behalve dan echt msn dat vind ik ook niet) maar als je het irritant vind, kijk er dan niet naar.

Als je nou een discussie hebt, wil je toch wel graag weten wat de ander te melden heeft Knipoog
En als dat geschreven is met BrEeZahhHH ToAaLl dan leest dat niet zo prettig lijkt me Bloos

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:04

nadine0204 schreef:
lisa_jpeine schreef:

Als je nou een discussie hebt, wil je toch wel graag weten wat de ander te melden heeft Knipoog
En als dat geschreven is met BrEeZahhHH ToAaLl dan leest dat niet zo prettig lijkt me Bloos

haha tjah dat is wel waar... (dan heb ik het nu even niet over discussies Knipoog ) haha

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:59

Dat MSN taal vindt ik iets voor kleine kinderen. Ik praat altijd gewoon normaal in het Nederlands, iedereen kan me altijd goed begrijpen. Sommige mensen schrijven dan in MSN taal, en begrijp er vaak niks van. Beetje dom vindt ik het overkomen, maarja dat is mijn mening.

renee_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:04

hmm, .. in dit topic kom ik toch ook erg veel ''me" tegen
Als we toch aan het zeiken zijn, kunnen we beter zelf het goede voorbeeld geven;
'ik erger mij er aan' Schijnheilig

Maargoed, ik ben het met jullie eens. De Nederlandse taal vertroebelt en ik erger mij er mateloos aan.

ps, het is idd 'wilden', 'wouden' is geen werkwoord, maar zijn bossen