( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:14

Karin schreef:
El_vis schreef:
Je bent katholiek? En de katholieken geloven in de evolutietheorie? Dat wist ik niet. interesting.

Als je katholiek bent (opgevoed), dan hoeft dat toch niet automatisch te betekenen dat je de evolutietheorie verwerpt? Verward

Zo strikt als vroeger is het allemaal echt niet meer hoor. Geloven gaat tegenwoordig prima samen met zelf nadenken. Knipoog

verkeerd opgevat denk ik, twas geen stelling maar een simpele vraag. ik wist het niet, vandaar.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:27

Nanna schreef:
in de bijbel staat nergens dat Jezus een vrouw had

En Maria Magdalena dan?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:51

er is niet zeker dat maria magdalena met jezus was getrouwd, dat staat nergens geschreven. misschien, misschien niet, maar nergens staat het bewijs dat het wel of niet zo is. dus ik ga daar niet vanuit.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:48

El_vis schreef:
er is niet zeker dat maria magdalena met jezus was getrouwd, dat staat nergens geschreven. misschien, misschien niet, maar nergens staat het bewijs dat het wel of niet zo is. dus ik ga daar niet vanuit.

inderdaad ik ook niet. en als het wel zo was en het niet in de bijbel staat dan was het misschien wel niet belangrijk om te weten??

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:06

Nanna schreef:
El_vis schreef:

inderdaad ik ook niet. en als het wel zo was en het niet in de bijbel staat dan was het misschien wel niet belangrijk om te weten??

Tsja, maar de bijbel is vele malen aangepast in de loop der tijd, dus als een iemand het niet belangrijk vond...

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:59

Citaat:
Tsja, maar de bijbel is vele malen aangepast in de loop der tijd, dus als een iemand het niet belangrijk vond...

maar in de bijbel staat:

ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

(openbaring 22:18 en 19)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:13

Het boek is echt veranderd en dat weten ze ook nog zeker sinds de vondst van de dode zee rollen enzo.
vertalen helpt ook niet. Zo is die fout van Maria Magdalena erin geslopen, want er werd een woord gebruikt in de oorspronkelijke taal dat wel degelijk "vrouw van" betekende. Verder is haar eigen stuk gewoon uit de bijbel verdwenen, maar daar schijnt wel een origineel van te bestaan.

Hoe dan ook de bijbel is duidelijk aangepast, (en veranderd door vertalingen) tegen de waarschuwing in.

Hier wat info over Maria Magdalena.
http://www.seti2.nl/index_bestanden/magdalena.htm

Wat heeft de bijbel als antwoord op de vraag die TS stelt?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:22

Ik vind geloof (met alle respect voor de gelovigen hier Knipoog ) altijd erg vaag.

Het kan er bij mij soms moeilijk in dat je bv: het ene lesuur in school over de formules van water leert en het volgende lesuur moet geloven dat Mozus het water in een rivier laat uit elkaar gaan?

Het vreemste vind ik nog altijd dat gelovigen nooit openstaan voor andere dingen, zoals het feit dat Jesus mss een vrouw heeft gehad? Niemand zal kunnen bewijzen dat het echt zo was, maar evengoed kan niemand bewijzen dat het niet zo was.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:30

Ik vind persoonlijk dat gelovigen veel te makkelijk dingen aannemen en te snel iets accepteren omdat 'God het wil' of omdat het in de bijbel (of koran of waar dan ook) staat.
Ik geloof niet (meer), omdat ik het dus ook allemaal veel te vaag vind en ook geloof dat het geloof in het verleden vaak puur gebruikt is om mensen te onderdrukken/tam te houden.

Edit: ik wil hier verder geen mensen mee veroordelen die wel geloven, maar het is hoe ik er tegenaan kijk.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 23-03-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:33

Jezus wordt niet alleen genoemd in de bijbel, maar ook door niet-christelijke geschiedschrijvers zoals Flavius Josephus, en ook hij schreef niets over de echtgenote van Jezus.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:37

het ruikt hier naar davici code

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:51

sorry als ik in 1 x binnenval..
maar ik lees al een tydje mee.. maar ik hoorde laatst op tv dat er ooit een paus is geweest die heel veel delen van de bijbel heeft laten verbranden om zo hun 'regels & verhalen' (vat mij niet verkeerd op!) staande te houden..

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:02

BraveSpots schreef:
Ik vind geloof (met alle respect voor de gelovigen hier Knipoog ) altijd erg vaag.

Het kan er bij mij soms moeilijk in dat je bv: het ene lesuur in school over de formules van water leert en het volgende lesuur moet geloven dat Mozus het water in een rivier laat uit elkaar gaan?

Het vreemste vind ik nog altijd dat gelovigen nooit openstaan voor andere dingen, zoals het feit dat Jesus mss een vrouw heeft gehad? Niemand zal kunnen bewijzen dat het echt zo was, maar evengoed kan niemand bewijzen dat het niet zo was.

Daar ben ik het mee eens, dat mensen vaak te snel dingen aannemen.
MAAR daartegen over staat, dat ook een heleboel mensen niet snel genoeg iets aannemen.
Zo is de ene persoon te snel en zegt bij alles ''maar God kan alles'' en de andere persoon zegt ''das de grootste bullshit ter wereld, alles moet te verklaren zijn''
Ik ben echt gelovig, ik geloof dat God alles kan, maar daartegenover staat, dat ik denk dat veel dingen wel te bewijzen zijn. niet alles. wij zijn maar mensen en beschikken niet over die grote macht, wij kunnen nooit ALLES weten of bewijzen. maar veel wel.
Zo kunnen wij niet bewijzen dat maria magdalena getrouwd was met Jezus maar daartegenover staat dat we ook niet kunnen bewijzen dat het niet zo was. misschien komt er ooit een moment dat dat zal worden geopenbaard, misschien niet.
Maakt het uit?
Ik vind van niet, Jezus was de Christus, of Hij nou getrouwd was of niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:31

Het maakt verder ook niet uit, behalve dat het geloof gevormd, vervormd is door belangrijke figuren (Pausen met name) naar iets wat kon helpen de vrouw te onderdrukken. Een en ander was wellicht heel anders geweest als de bijbel nog oorspronkelijk was.

Zelf denk ik dat Jezus gewoon een medium was. Hij moest alles op een manier uitleggen zodat anderen het makkelijker aan konden nemen. Ik denk dat Maria Magdalena hem wel gewoon begreep op zijn niveau.
Wonderen geloof ik niet in, wel de wil van de mens. En een heleboel dingen zijn gewoon verklaarbaar tegenwoordig.
Vroeger begrepen de mensen nog niet zoveel van de wereld om hen heen en alles werd als een teken van God(en) aangegrepen.

Dat Falvius niets over Jezus´ vrouw schreef, lijkt mij logisch, wat weten we van de vrouwen van andere historische figuren? Bar weinig. En daar hoef je helemaal niet zo ver de geschiedenis voor in te gaan. Ik weet bv niet eens of Winston Churchill een vrouw had en hoe die dan heette...
Ik weet ook niet of de ministers van buitenlandse zaken van alle landen in de wereld een vrouw hebben en hoe die heten. Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel. Bij een belangrijk figuur, is de vrouw niet belangrijk in het verhaal en zeker niet belangrijk genoeg om over te schrijven.

Ik koppel trouwens zelf de Bijbel totaal los van het geloof.
Mensen maken er ook maar wat van bij het lezen. Zo is een van de hoofdstukken die ik toevallig heb gelezen dat van Daniël. Nu was die samen met 9 ander mooie mannen bij een koning en hij was de favoriet van de koning. Dan denk ik met mijn moderne hoofd meteen:die koning was homo en had een mannenharem en Daniël was een van de mooiste, dus geen wonder dat dat zijn favoriet was. Hij ging er ook met hem vandoor geloof ik toen hij van de troon geworpen werd. Weet het allemaal niet meer zo goed, het is een tijdje geleden.
Maar ik heb nog nooit een gelovige gehoord die hezelfde denkt. Komt niet in ze op. Want homo zijn is zondig.
Maar dat is een ander verhaal....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:33

El_vis schreef:
BraveSpots schreef:
Ik vind geloof (met alle respect voor de gelovigen hier ) altijd erg vaag.

Daar ben ik het mee eens, dat mensen vaak te snel dingen aannemen.
MAAR daartegen over staat, dat ook een heleboel mensen niet snel genoeg iets aannemen.
Zo is de ene persoon te snel en zegt bij alles ''maar God kan alles'' en de andere persoon zegt ''das de grootste bullshit ter wereld, alles moet te verklaren zijn''
Ik ben echt gelovig, ik geloof dat God alles kan, maar daartegenover staat, dat ik denk dat veel dingen wel te bewijzen zijn. niet alles. wij zijn maar mensen en beschikken niet over die grote macht, wij kunnen nooit ALLES weten of bewijzen. maar veel wel.
Zo kunnen wij niet bewijzen dat maria magdalena getrouwd was met Jezus maar daartegenover staat dat we ook niet kunnen bewijzen dat het niet zo was. misschien komt er ooit een moment dat dat zal worden geopenbaard, misschien niet.
Maakt het uit?
Ik vind van niet, Jezus was de Christus, of Hij nou getrouwd was of niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik zie Jezus als de Verlosser, of hij nou getrouwd was of niet,
of hij nu een kind had of niet.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:10

@ lusitana, even een hele nieuwsgierige vraag misschien maar; als je niet in wonderen gelooft, hoe zou je dan bijv. dit verklaren: (uit eigen ervaring) auto met inzittenden vader, broer en dochter rijd in de winter de sloot in, land op zijn kop. uiteindelijk krijgt vader zijn deur open onder water (er is bewezen dat dit praktisch onmogelijk is) en weet zoon EN inmiddels al ''dode'' dochter uit de auto te vissen. en tot iedereens verbazing toe, dochter met beademing weer zo ver te krijgen dat haar hart weer gaat kloppen?
Btw, je hoeft niet bang te zijn dat je me beledigt met je antwoord hoor, ben een redelijk persoon denk ik zo. ben alleen nieuwsgierig hoe je dit zou verklaren als het geen ''wonder'' is.
Politie etc. heeft verklaart dat dit hele gebeuren onmogelijk was, en er werden serieuse uitspraken uitgedeeld dat het een wonder van God was geweest.
Maar als het dat niet was, hoe dan?

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:05

ik ben lusitana dan wel niet maar ik reageer toch even Knipoog

sommige dingen zijn gewoon niet te verklaren, en dat het dan gelijk 'god' moet zijn (wil niemand beledigen) omdat het niet te verklaren valt vind ik stom, je kan het gewoon niet bewijzen dus je zult het nooit weten.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:52

@Elvis: andere vraag, waarom die man wel en gaan er honderden anderen zinloos dood?

Volgens mij had ic de man gewoon erg veel geluk.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:56

fixture schreef:
ik ben lusitana dan wel niet maar ik reageer toch even

sommige dingen zijn gewoon niet te verklaren, en dat het dan gelijk 'god' moet zijn (wil niemand beledigen) omdat het niet te verklaren valt vind ik stom, je kan het gewoon niet bewijzen dus je zult het nooit weten.

Dat is hetzelfde als dat sommige mensen per sé altijd alles willen bewijzen. En als dat niet kan, blijven ze net
zolang zoeken totdat er een verklaring voor is. Maar ze zullen nooit toegeven dat er misschien wel wat hogers/groters/machtigers is dan hunzelf.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:02

Ik weet niet of het al gezegd is, maar Jezus is niet in de winter geboren, dan vieren wij het alleen maar. Vandaar dat Maria er nog niet eens een maand over deed Tong uitsteken.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:03

Sunrise_ schreef:
fixture schreef:
ik ben lusitana dan wel niet maar ik reageer toch even

Dat is hetzelfde als dat sommige mensen per sé altijd alles willen bewijzen. En als dat niet kan, blijven ze net
zolang zoeken totdat er een verklaring voor is. Maar ze zullen nooit toegeven dat er misschien wel wat hogers/groters/machtigers is dan hunzelf.

idd, ik wil niemand beledigen hoor, maar daar dacht ik ook aan ja.
@misser. tja, ik geloof niet in ''geluk''. ik denk dat je dat door bepaalde gebeurtenissen kunt afleren.
Waarom die man en de rest van de wereld niet? misschien omdat God dat niet belangrijk vond. Misschien moest deze man van God nog iets belangrijks meemaken of teweeg brengen in deze wereld, misschien moest hij zijn ''zending'' hier nog afmaken voordat hij door mocht gaan?De hele wereld hoeft niet voor altijd te leven, en waarom ze gewond etc raken, is omdat ze daarvan leren, ze sterker worden en hierdoor meer respect voor het leven gaan hebben en meer gaan begrijpen. Maar ik denk dat je voordat je dat kunt begrijpen eerst moet kunnen inzien dat de dood niet erg is. Maar om dat dan weer in te zien moet je eerst geloven dat er een leven na de dood is denk ik.
Ík was dat meisje in de auto. Ik ga hier niet mijn hele ervaring vertellen, want dat is echt veel te persoonlijk. Maar ik kan wel zeggen dat ik na die gebeurtenis nooit meer zal geloven dat er géén God bestaat. Samen met de meerderheid van de mensen die een clinisch-dood-ervaring hebben gehad, wéét ik dat er iets hogers is. Dus daar kun je mij niet van overtuigen.
Maar als je zegt dat alles uiteindelijk te verklaren valt, dan geloof je zelf toch eigenlijk ook niet in geluk? dan moet er ook een andere praktische reden zijn die ervoor heeft gezegd dat wij dit overleeft hebben?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:21

Sunrise_ schreef:

Daar geloof ik wel in Ja, dat er dingen zijn die niet te verklaren vallen.
Maar (persoonlijk) betekent dat voor mij iets heel anders dan 'geloof', waarbij je direct een verhaal klaar hebt dat het God is die alles controleert, met een kerk om die god te aanbidden en een boek waarin word hoe alles in elkaar zit en hoe de wereld is ontstaan enzo...
De link tussen een hogere macht en God/Cristendom is er voor mij helemaal niet.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:26

BraveSpots schreef:
Sunrise_ schreef:

Daar geloof ik wel in Ja, dat er dingen zijn die niet te verklaren vallen.
Maar (persoonlijk) betekent dat voor mij iets heel anders dan 'geloof', waarbij je direct een verhaal klaar hebt dat het God is die alles controleert, met een kerk om die god te aanbidden en een boek waarin word hoe alles in elkaar zit en hoe de wereld is ontstaan enzo...
De link tussen een hogere macht en God/Cristendom is er voor mij helemaal niet.

Mag ik vragen hoe jij dit leven dan ziet? Wat is het doel volgens jou? Is er een leven na de dood? Of weet je het niet, en sta je ertegenover zo van dat zie ik allemaal nog wel?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:32

En daarom geloof ik ook niet in de 'oerknal' of iets dergelijks. Ik kan gewoon niet geloven
dat het 'toeval' is dat we hier zijn, dat iedereen uniek is, dat echt níemand hetzelfde is. En dat sommige dingen zo mooi in elkaar lijken te passen, dat gebed helpt etc. Lachen .

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:34

Ik geloof ook niet in de oerknal of dat het toeval is dat we hier zijn. wel geloof ik dat iedereen uniek is, en ik geloof dat gebed helpt. maar waarom geloof je dat gebed bijv niet helpt en waarom geloof je niet dat iedereen uniek is als ik vragen mag?