Ritueel slachten...hoe denk jij erover??( Schokkende docu)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Re: Ritueel slachten...hoe denk jij erover??( Schokkende docu)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:04

ik vind dit dus ronduit verschrikkelijk!!
gebeurt dit ook zo in nederland?
wil dan niet weten wat er met Cairo (vzpaardje) gebeurd is... Verdrietig

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:07

Daphnezz schreef:
Ik ben zelf joods, en ben VOOR ritueel slachten.
Zoals die jongen vertelde is dit niet wat g'd bedoelt met Kosjer... Het dier moet met respect behandeld worden wat in deze beelden niet gebeurd. Hij wil dus duidelijk maken, dat wat kosjer genoemd word, in werkelijk ondanks dat het wel volgens de basis regels gedaan word, NIET kosjer is. Dit is dus geen ware ritueele slachting, dit is bio industrie!

Hallo Daphnezz,

Fijn dat er ook iemand reageerd die wel voor is maar op de "juiste" manier.
Je bent Joods en ik neem aan dat je ook volledig koshjer eet.Hoe hoort het volgens jou te gaan??
Bij een schaap kan ik mij nog wel wat voorstellen omdat ze niet zo groot zijn...maar een koe...hoe lang mag het duren voordat zo'n dier dood(gebloed) is??
Ik neem aan dat als iemand het doet die echt weet hoe het moet,het dier ook snel kan doden.Helaas kon je op het filmpje zien wat er gebeurd als je 18.000 dieren per week moet slachten.Er is dan geen tijd meer om het netjes te doen wan t de teller tikt door.Op zo'n moment word een persoon ook compleet gevoelloos en verliest het doel uit ogen.(Tenminste...dat is wat ik denk,zonder het goed te praten...want het is niet goed te praten).
Het slachthuis in Nijkerk is een klein slachthuis waarbij er niet veel dieren op een dag gedood worden,op deze manier kun je dus meer aandacht aan elk dier geven waardoor de kans op fouten en wantoestanden kleiner worden.
Kun jij ons misschien uitleggen waarom zo'n dier geen pin mag hebben voor het uiteindelijke slachten??

Tyron schreef:
Vind al deze reacties zoooo overdreven. Ja, het filmpje is misselijkmakend, maar weer een reden voor iedereen om tegen het moslim geloof aan te schoppen!! Niet overal gaat het op deze manier!!

Even voor de duidelijkheid...ik schop niet tegen het moslimgeloof aan....tegen geen enkel geloof want iedereen moet de vrijheid hebben te geloven in dat wat hij/zij wil.Er mag alleen geen dierenleed ontstaan door het rituele slachten omdat dat onverdooft gebeurd.
Tijdens het slachten in het algemeen mag er geen dierenleed ontstaan...hoewel ik ook wel zo realistisch ben dat dat bijna onmogelijk is zolang de meeste mensen persé elke avond een stukje vlees op hun bord willen hebben voor een zo goedkoop mogelijke prijs.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:11

Ik ben niet voor, ik ben niet tegen.

Ik accepteer het maar. Het is een ritueel van mensen, dat moet geaccepteert worden. Je kunt niet zomaar even een ritueel afschrijven omdat het "zielig" is. Men moet het maar accepteren..

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:17

Ik kan veel hebben, maar niet als het om dierenleed gaat. Het filmpje heb ik dan ook niet gezien. Maar ik kan al wel zeggen dat ik hier heel erg tegen ben. Zoals velen al zeiden, in een land als nederland kan dit gewoon niet.
Zou iemand mij willen uitleggen hoe het met het vlees zit dat in de supermarkten terecht komt? Ik wil het filmpje namelijk echt niet zien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:19

MisMartine schreef:

Ik accepteer het maar. Het is een ritueel van mensen, dat moet geaccepteert worden. Je kunt niet zomaar even een ritueel afschrijven omdat het "zielig" is. Men moet het maar accepteren..

met moet het maar accepteren vind ik een beetje kort door de bocht...het moet goed gebeuren en niet halfbakken.Wat ik begrepen heb staat bij het ritueel slachten eigenlijk het welzijn van het dier voorop...het mag niet zinloos lijden...niet in zijn leef omstandigheden en niet tijdens het slachten.
Wat heeft het ritueel slachten anders voor nut...of ga ik nu kort door de bocht??

Zijn er mensen die mij dit goed uit kunnen leggen??

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:57

MisMartine schreef:

Echt een rare reactie... dus als mensen hier ritueel kinderen vermoorden (wat ook gebeurd) om geloofsredenen mag dat ook... beetje rare filosofie hou je erop na Clown
Voor degene die zeggen je eet 's avonds wel een stukje vlees enz.. ik ben vegatariër al heeeeeeeeeeel veel jaartjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:16

Lovely
nee niet liefde vol met een kusje
Maar ook niet overdreven lomp, hoe lompjer je doet hoe meer een dier fladdert, dus dat laat je snel uit je hoofd. Want dan ben je langer bezig.

Wat je op sites van wakker dier ens ziet is zieltjes trekken en dat gaat niet met de beelden als het gewoon gaat.
Dat gaat met beelden die ver van de gewone werkelijkheid staan.
Zo simpel werkt het
En geloof je dat ben je gewoon enorm naief (en die mensen zoeken ze bij wakker dier) en word het eens tijd dat je eigenhandig gaat kijken....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:20

Lovely1 schreef:
MisMartine schreef:

Echt een rare reactie... dus als mensen hier ritueel kinderen vermoorden (wat ook gebeurd) om geloofsredenen mag dat ook... beetje rare filosofie hou je erop na Clown
Voor degene die zeggen je eet 's avonds wel een stukje vlees enz.. ik ben vegatariër al heeeeeeeeeeel veel jaartjes Haha!

Wat maakt mij het uit of je vegatarier bent of niet? Als mensen ritueel kinderen vermoorden moeten ze dat gewoon blijven doen. Het zijn rituelen. Mensen geloven daarin daarom doen zij dat.

Mis heel bot van me, maar wat wil je er aan doen?

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:53

Citaat:
Wat je op sites van wakker dier ens ziet is zieltjes trekken en dat gaat niet met de beelden als het gewoon gaat.
Dat gaat met beelden die ver van de gewone werkelijkheid staan.
Zo simpel werkt het
En geloof je dat ben je gewoon enorm naief (en die mensen zoeken ze bij wakker dier) en word het eens tijd dat je eigenhandig gaat kijken....

Naief ben ik absoluut niet. Weet hoe het gebeurt in het buitenland en hoe het hier gaat. Maar jullie zijn allemaal zo hypocriet dat jullie alleen steigeren als het om een ander geloof gaat, bij Nederlanders kijken jullie liever de andere kant op.

Kijk nou zijn we er!!!
Als er filmpjes worden getoond op tv van dingen die in Nederland gebeuren, door nederlanders, dan zijn de filmpjes niet de werkelijkheid. Want ja, wij zijn zo vredelievend. Zulke dingen doen wij niet!! Schijnheilig

Maar als er dan een filmpje op Bokt komt wat over een ander geloof gaat dan is het natuurlijk de harde werkelijkheid en vallen we er met zijn allen over.

Dream on!!

En wat die kippen betreft, ook met de handen laden is niet zachtaardig. Heb het zat gezien!!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:23

pffwalgelijk, ik ben hier heel erg op tegen!! Afschaffen dit,als hier voor bent kan ik niks anders zeggen dat je gewoon vreselijk dierenleed aanmoedigd.... ik snap niet hoe iemand dat kan doen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:55

misschien een stomme vraag,maar wat trekken ze er na het doorsnijden van de kelen er dan uit? En hoe kan het dat ze hierna nog leven? Boos!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 05:27

hafgirl15 schreef:
misschien een stomme vraag,maar wat trekken ze er na het doorsnijden van de kelen er dan uit? En hoe kan het dat ze hierna nog leven? Boos!

Als ik het goed begrepen heb is dat het strottehoofd,ze leven hierna nog omdat het doorsnijden van de keel niet goed gebeurd.

mirella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 07:16

Ze snijden na het doorsnijden van de keel de luchtpijp eruit, dat is wat je ziet bungelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:16

Citaat:
Wat maakt mij het uit of je vegatarier bent of niet? Als mensen ritueel kinderen vermoorden moeten ze dat gewoon blijven doen. Het zijn rituelen. Mensen geloven daarin daarom doen zij dat.

Volgens mij spoort er bij jou iets niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:32

Het filmpje van nijkerk geeft aan zoals het gewoon gaat in nederlandse slachterijen.
Al die andere barbaarse dingen zijn van of erg lang geleden of van het buitenland.

Dus dat heeft niks te maken met geloof enz dat maak jij ervan

Zie je dus andere manieren, weet je dat het is om zieltjes te trekken.
Zo simpel zit het in elkaar. Niet meer niet minder

En je ziet op bokt wel als er een werkelijk filmpje geplaatst word, dat ineens veel minder mensen erop tegen zijn.

Dus daar heeft wakker dier geen f*ck aan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:04

Pff heb het filmpje maar niet gekeken Schijnheilig
Die 2 die hier zeggen dat het hallal vlees wel juist geslacht worden... leg dan eens uit hoe het WEL gaat ipv te zeggen dat deze filmpjes niet echt zijn.
Oh en... dat we tegen ritueel slachten zijn wil niet automatisch zeggen dat we dat van die kippen niet erg vinden
Maar dat zijn 2 verschillende dingen en we hebben het hier nu over ritueel slachten, niet over het transport van kippen Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:22

MisMartine schreef:

Mis heel bot van me, maar wat wil je er aan doen?

dat is nog het meest zieke.....mensen GELOVEN erin en daarom moet het maar geaccepteerd worden... Misselijk alles moet wijken omdat mensen in íets gelóven, dieren die pijn lijden en zelfs als ze zouden geloven kinderen te vermoorden is dat oké... jahoeee, alles voorhet geloof! Boos!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:30

Tinky12 schreef:
Hallo Daphnezz,

Fijn dat er ook iemand reageerd die wel voor is maar op de "juiste" manier.
Je bent Joods en ik neem aan dat je ook volledig koshjer eet.Hoe hoort het volgens jou te gaan??
Bij een schaap kan ik mij nog wel wat voorstellen omdat ze niet zo groot zijn...maar een koe...hoe lang mag het duren voordat zo'n dier dood(gebloed) is??
Ik neem aan dat als iemand het doet die echt weet hoe het moet,het dier ook snel kan doden.Helaas kon je op het filmpje zien wat er gebeurd als je 18.000 dieren per week moet slachten.Er is dan geen tijd meer om het netjes te doen wan t de teller tikt door.Op zo'n moment word een persoon ook compleet gevoelloos en verliest het doel uit ogen.(Tenminste...dat is wat ik denk,zonder het goed te praten...want het is niet goed te praten).
Het slachthuis in Nijkerk is een klein slachthuis waarbij er niet veel dieren op een dag gedood worden,op deze manier kun je dus meer aandacht aan elk dier geven waardoor de kans op fouten en wantoestanden kleiner worden.
Kun jij ons misschien uitleggen waarom zo'n dier geen pin mag hebben voor het uiteindelijke slachten??

Ik ben niet erg traditioneel opgevoed en houd me niet aan de kashroet. Ik eet dus niet kosher, omdat ik niet geloof in de regels van toen toe gepast in deze tijd. Het is namelijk niet te controleren en bovendien, het gebeurd dan wel volgens traditionele regels dit is niet de manier die g'd bedoelt. Ik ben tegen de bio industrie en ben dus vegetarier, zo weet ik zeker dat ik niet mee werk aan dit soort dingen (waarscheinlijk werk ik er toch wel aan mee, want ik eet wel snoepjes waar gelatine in zit). Ondanks dat ik geen vrome jood ben en niet heel veel over het jodendom gestudeert heb, houd ik me wel aan veel regels, maar daar houd ieder mens met een goed werkend geweten zich wel aan.

Een pin geeft het dier misschien wel een snelle dood maar het is belangrijk dat het dier leeg bloed. Ik ben geen rabijn dus ik kan je het fijne er niet over vertellen, maar ik heb er wel wat over gevonden.

Citaat:
Kosher slaughtering
The mammals and birds that may be eaten must be slaughtered in accordance with Jewish law. (Deut. 12:21). We may not eat animals that died of natural causes (Deut. 14:21) or that were killed by other animals. In addition, the animal must have no disease or flaws in the organs at the time of slaughter. These restrictions do not apply to fish; only to the flocks and herds (Num. 11:22).

Ritual slaughter is known as shechitah, and the person who performs the slaughter is called a shochet, both from the Hebrew root Shin-Chet-Tav, meaning to destroy or kill. The method of slaughter is a quick, deep stroke across the throat with a perfectly sharp blade with no nicks or unevenness. This method is painless, causes unconsciousness within two seconds, and is widely recognized as the most humane method of slaughter possible.

Another advantage of shechitah is that ensures rapid, complete draining of the blood, which is also necessary to render the meat kosher.

The shochet is not simply a butcher; he must be a pious man, well-trained in Jewish law, particularly as it relates to kashrut. In smaller, more remote communities, the rabbi and the shochet were often the same person.

Draining of Blood
The Torah prohibits consumption of blood. Lev. 7:26-27; Lev. 17:10-14. This is the only dietary law that has a reason specified in Torah: we do not eat blood because the life of the animal (literally, the soul of the animal) is contained in the blood. This applies only to the blood of birds and mammals, not to fish blood. Thus, it is necessary to remove all blood from the flesh of kosher animals.

The first step in this process occurs at the time of slaughter. As discussed above, shechitah allows for rapid draining of most of the blood.

The remaining blood must be removed, either by broiling or soaking and salting. Liver may only be kashered by the broiling method, because it has so much blood in it and such complex blood vessels. This final process must be completed within 72 hours after slaughter, and before the meat is frozen or ground. Most butchers and all frozen food vendors take care of the soaking and salting for you, but you should always check this when you are buying someplace you are unfamiliar with.

An egg that contains a blood spot may not be eaten. This isn't very common, but I find them once in a while. It is a good idea to break an egg into a glass and check it before you put it into a heated pan, because if you put a blood-stained egg into a heated pan, the pan becomes non-kosher.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:52

Na de pin wordt het dier ook zo snel mogelijk gesneden om leeg te bloeden. Waarom zou dit niet kunnen bij Hallal vlees?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:30

Omdat g'd dat zo niet in het boek heeft gescheven...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:30

MisMartine schreef:

Mis heel bot van me, maar wat wil je er aan doen?[/quote]

Uhmmm hier in nl misschien verbieden.. of zeg ik nu iets heel vreemds..
We laten dus gewoon iedere NL'er of buitenlander met een wazig geloof rustig kinderen afmaken en dieren.. Veel rituelen kan je niet gewoon toestaan... waaronder deze rituelen, we zijn in NL al wel aardig ontwikkelt en zijn geen stel doorgeslagen barbaren meer.

Er was eerder in dit topic gezegd dat de meeste die tegen het slachten van dieren op onhumane manier zijn 's avonds wel een stukje vlees eten waarbij de herkomst onduidelijk is... daarom zij ik dat ik al heel wat jaartjes vegetariër ben.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:00

Daphnezz schreef:

wat heeft hij dan wel in de boeken geschreven??
En bedoel je met g'd misschien god? (even voor de duidelijkheid want ik ken hem niet Schijnheilig )

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:25

griebels schreef:
Daphnezz schreef:

wat heeft hij dan wel in de boeken geschreven??
En bedoel je met g'd misschien god? (even voor de duidelijkheid want ik ken hem niet Schijnheilig )

Dat mag je allemaal zelf gaan lezen..
Lees de koran maar, dat is ieder woord letterlijk van g'd, volgens de moslims. Of de Thora, de 5 boeken die G'd aan mozes gaf, dan kan je meteen het tweede testament lezen, heb je de bijbel ook meteen uit.

Dat bedoel ik idd met G'd...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:46

Daphnezz schreef:
.

Dat bedoel ik idd met G'd...

dan ben ik heel nieuwsgierig waarom wel g'd en niet god...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:14

Joden schrijven de naam van G'd meestal zonder de 'o' omdat deze naam, wanneer geschreven, niet uitgewist mag worden. Sommige schrijven G-d of G'd of de Naam.
Ben het gewend zo te schrijven.
We mogen de naam van G'd ook niet uitspreken, wel schrijven maar dat papier mag niet vernietigt worden, dat moet begraven worden.