Stelling: Hitlergroet VS hoofddoekje..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sedaru

Re: Stelling: Hitlergroet VS hoofddoekje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:57

Interessante discussie...

Maar het is geen correcte stelling naar mijn idee
Hitler handelde niet vanuit een geloofsovertuiging, maar vanuit een politieke beweging. Dit doen de mensen die een hoofddoek dragen wel, die handelen vanuit een geloofsovertuiging.

Verder ben ik van mening dat mensen zich aan moeten passen aan de cultuur van het land waar zij omdat moment leven.
Dus buitenlanders die in Nederland gaan leven, moeten Nederlands leren spreken, moeten werk zoeken, zich in de Nederlandse samenleving mengen en moeten zich aanpassen aan de Nederlandse normen en waarden!

Een Hitler heeft gezorgd voor een vreselijke tijd voor met name de Joodse bevolking. Dus een Hitlergroet uitbrengen is voor mij uit den boze.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:26

Ik vind de stelling wat extreem maar wel zeer interrasant.

pubelia schreef:
Toen dacht ik bij mezelf dat hij dat mischien ook wel deed uit geloofsovertuiging.

Wat de hitlergroet betreft, ja volgens mij het kan inderdaad zijn dat de man het uit geloofsovertuiging doet, maar dat betekent niet dat de hitlergroet brengen opeens ok is Lachen .

Ik vind persoonlijk dat ze zich wel moeten aanpassen hier. Als ik bijvoorbeeld naar afghanistan ga of een ander streng islamitisch land zullen ze het ook niet kunnen appricieren als ik in een jans en t-shirt loop en zullen ze verwachten dat ik mij aanpas. Dan vind ik het gerechtvaardigd dat wij hetzelfde van hen mogen verwachten als zij hier komen.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 04:34

BraveSpots schreef:
pubelia schreef:
Toen dacht ik bij mezelf dat hij dat mischien ook wel deed uit geloofsovertuiging.

Wat de hitlergroet betreft, ja volgens mij het kan inderdaad zijn dat de man het uit geloofsovertuiging doet, maar dat betekent niet dat de hitlergroet brengen opeens ok is Lachen .

Het is geen geloofsovertuiging > Vanuit welk geloof dan?
Dat is toch puur vanuit een extreem politieke gedachte!?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:31

Hmm... geloofsovertuiging. Antigeloof is ook een geloof. Atheisten moeten namelijk een geloof beter kennen dan degenen die wel geloven. In de meeste gevallen is dat niet zo en hangen ze alles op aan zaken die ze hebben van horen zeggen. De Hitlergroet is in principe gewoon maar een vreemd handgebaar, dat betekenis heeft gekregen doordat ene Hitler dat belangrijk vond. Het hoofddoekje op zichzelf betekent ook niks. Roodkapje had echt geen hoofddoekje om, om te laten zien dat ze feitelijk moslima was. Hoofddoekjes zijn ook in Nederland in de mode geweest en er zijn hier ook strikte kledingseisen geweest.

Maar goed, in feite is verbieden van beiden een vorm van verbieden van uitingen van wat in het hoofd omgaat. Een soort van beperkingen van uitingen van mening. Maar ja, bij de hitlergroet gaat het over een mening waarbij hele bevolkingsgroepen het liefst maar de nek omgedraaid wordt. Bij het hoofddoekje gaat het om een levensovertuiging die feitelijk niks te maken heeft met het dood wensen van andere mensen. Ik zie hier geen boodschap in waarbij moorden wordt goedgepraat.

Hoofdzaak is dat geloof komt in vele vormen. Tot op zekere hoogte kan men zelfs de Big Bang theorie tot een geloof rekenen voor vele mensen. Ook al is dat een wetenschappelijk bewezen theorie, voor de meeste mensen gaat de bewijsvoering van die theorie ver boven hun pet. Dat betekent dat die mensen moeten geloven dat wetenschappers de waarheid spreken en dat de conclusies die getrokken worden uit de waarnemingen juist zijn. Voor een handjevol wetenschappers is de Big Bang theorie dus een waarheid, voor de grote massa is het gewoon een vertrouwen in de wetenschap dat dat handjevol wetenschappers integer zijn en dus feitelijk op geloof gestoeld.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:44

Hitler is een persoon die mensen onteerd (of hoe je dat ook spelt) Hij dicrimineerde alles en iedereen wat niet aan het superieure duitse ras voldoet...
Hoofddoekjes daarintegen worden gedragen om iemand te eren, god in dit geval.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 16:49

Juulja schreef:
Hitler is een persoon die mensen onteerd (of hoe je dat ook spelt) Hij dicrimineerde alles en iedereen wat niet aan het superieure duitse ras voldoet...
Hoofddoekjes daarintegen worden gedragen om iemand te eren, god in dit geval.

en mensen geloven in de theorie, is dus een geloof....?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:05

Niet mee eens, het gaat uiteraard om de intentie. In feite is de groet die Hitler bracht niets anders dan een groet van de Romeinen. Als iemand zo'n groet maakt met dergelijke gedachtegang is het natuurlijk waanzin. Een hoofddoek wordt gedragen met de intentie om mannen het 'makkelijk' te maken, anders kunnen zij zichzelf namelijk niet zo goed beheersen op seksueel gebied. In mijn eigen net zo goed waanzin, maar er wordt niemand gekwetst (behalve de algehele rechten van de vrouw, dat terzijde) daarom is het niet aanstootgevend.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:10

ik ben het er absolute niet mee eens.
wat hitler heeft gedaan heeft niet met een geloof te maken,
maar gewoon met een mening, die ik persoonlyk veelste ver vind gaan, en waar denk ik mensen zich aan ergeren. Een hoofdoek heeft wel met een geloof te maken, en dat discrimineerd niemand.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:46

lorenzolover schreef:
ik ben het er absolute niet mee eens.
wat hitler heeft gedaan heeft niet met een geloof te maken,
maar gewoon met een mening, die ik persoonlyk veelste ver vind gaan, en waar denk ik mensen zich aan ergeren. Een hoofdoek heeft wel met een geloof te maken, en dat discrimineerd niemand.

mensen die zich ergeren aan hitler?..is dat niet iets te zacht uitgedrukt..tegen hitler was het puure haat.
En ik vind zeker wel dat een hoofddoekje discrimineerd is als het gedwongen is...het is geen eigen keus meer en ook alleen voor een vrouw das dus discriminatie

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:13

Sedaru schreef:
Het is geen geloofsovertuiging > Vanuit welk geloof dan?
Dat is toch puur vanuit een extreem politieke gedachte!?

Moet een geloof dan percé een naam hebben? Ik geloof in geen een van de bestaande godsdiensten, maar wel dat er dingen bestaan dat niet wetenschappelijk verklaard worden. Mijn 'geloof' heeft ook geen naam, maar ik geloof er wel in.
Ik denk dat dat ook kan met extreme dingen. Dat het mogelijk is dat de man echt geloofd in die extreem rechtse hitler gedachten. En ervan overtuigd is dat zijn 'geloof' het enige goeie is.
Maar zoals ik al eeder zei: dat betekent niet dat het ok is om de hitlergroet te brengen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:41

mensen die nu de hitler groet brengen doen het echt niet uit geloofsovertuigingen. vroeger trouwens ook niet. het was een politieke partij, geen geloof.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:01

milo schreef:
mensen die nu de hitler groet brengen doen het echt niet uit geloofsovertuigingen. vroeger trouwens ook niet. het was een politieke partij, geen geloof.

Wat is een idealisme volgens jou?

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:56

geloof/religie eer je een god. en om hitler god te noemen gaat wel erg ver Knipoog.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:00

Edding3000 schreef:
geloof/religie eer je een god. en om hitler god te noemen gaat wel erg ver Knipoog.

En wat in het boeddhisme dan is ook een geloof maar er is geen god

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:24

katiavl schreef:
Edding3000 schreef:

En wat in het boeddhisme dan is ook een geloof maar er is geen god

oke religie.
en boeddhisme is geen religie.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:57

Edding3000 schreef:

Het gaat bij beiden dingen om een levensovertuiging, zoveel verschil vind ik het niet.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:28

Dit kun je echt op zoveel manieren uitleggen en interpreteren.

Geloof, religie of wat ook...
er waren ook heel veel mensen die geloofden dat Hitler hun leven beter zou maken. Sterker nog.. hij maakte hun leven veel beter. Dat dat ten koste ging van heel veel anderen staat natuurlijk ook onomstotelijk vast.

Ik ben overigens tegen de hitlergroet en ook niet echt een voorstander van hoofddoekjes. Hoofddoekjes die alleen het haar bedekken gaat nog maar alles wat ook (delen van) het gezicht bedekt zou ik verbieden.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:55

Marjo_x schreef:
nee..een Hitler groet heeft Hitler bedacht en die heeft veel dingen verkeerd gedaan ..
Een hoofddoekje dragen staat in de koran, geschreven door een profeet, en niet door een of andere idioot met een rassenprobleem

Afgod

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:26

Nee ik vind dit twee TOTAAL andere dingen.

Je kunt alles wel onder het mom van "geloofsovertuiging" gooien. Mensen die zelfmoordaanslagen plegen doen dit ook uit geloofsovertuiging, maar is een zelfmoordaanslag dan hetzelfde als een kruisje??? Ik denk het niet.
en als TS vindt dat de hitlergroet uitbrengen een geloofsovertuiging is kan ik werkelijk ALLES wat de mensheid doet laten vallen onder een geloofsovertuiging desnoods richt je je eigen geloof op.

Nee.... niet hetzelfde dus