Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:09

Margreet schreef:
Faux schreef:
( Heb niet het hele artikel neergezet, alleen het onderzoek waar ik het niet mee eens ben. )

Dat is niet handig natuurlijk...
Hoe kun je nou ergens een mening over vormen als je de hele achtergrond niet kent? Ik ben wel geinteresseerd in het hele artikel voordat ik er iets over zeg Lachen

Even een kleine kanttekening: Hoeveel van jullie hebben er een paard met een groot respect voor een tikkend schrikdraad-apparaat?

ik vind schrikdraad apparaat net iets anders. paard komt er 1 keer aan en begrijpt dat niet meer moet doen, die binden we niet met een ketting vast en zetten de stroom er op, om te kijken of het paard zijn hoofd tegen een schot aangaat houden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:10

Lynn_Nikita schreef:
ik vind schrikdraad apparaat net iets anders. paard komt er 1 keer aan en begrijpt dat niet meer moet doen, die binden we niet met een ketting vast en zetten de stroom er op, om te kijken of het paard zijn hoofd tegen een schot aangaat houden!!

Precies. En we zetten ook geen paard zo neer zodat hij, wat hij ook doet, schokken blíjft krijgen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:15

Margreet schreef:
Even een kleine kanttekening: Hoeveel van jullie hebben er een paard met een groot respect voor een tikkend schrikdraad-apparaat?

Dit vind ik een niet-relevante opmerking. Onze paarden raken één keer het draad aan en weten dat ze daar niet meer moeten komen. Zij kiezen er zelf voor om het niet meer aan te raken. Ze geven zich niet hulpeloos over aan de schokken, omdat ze weten dat ze anders kunnen kiezen. Wij zetten ze niet vast zodat ze niet kunnen ontkomen, en geven ze onverminderd schokken, wat ze ook doen. Niet relevant dus.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:15

Het is zeker pijnlijk zo'n onderzoek voor die dieren.

Het onderzoek naar learned helplessness is al heel lang geleden gevoerd. inmiddels liggen de regels m.b.t. dierproeven anders.
Onderzoek naar gedrag is zeker nuttig, het vervolg hierop is hoe je iemand uit een situatie van learned helplessness krijgt.

Ik ga geen protestbrief sturen... De hoefslag heeft dit onderzoek immers gebruikt om ons mensen iets duidelijk te maken over gedrag. Het is akelig, het zijn proefdieren, het is ook wetenschap.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:17

onnodige en oneerlijke wetenschap als je het mij vraagt, Kelly_ann.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:17

Faux schreef:
Dit vind ik een niet-relevante opmerking. Onze paarden raken één keer het draad aan en weten dat ze daar niet meer moeten komen. Zij kiezen er zelf voor om het niet meer aan te raken. Ze geven zich niet hulpeloos over aan de schokken, omdat ze weten dat ze anders kunnen kiezen. Wij zetten ze niet vast zodat ze niet kunnen ontkomen, en geven ze onverminderd schokken, wat ze ook doen. Niet relevant dus.

het kan zijn dat een paard na een keer snapt dat hij daar niet in de buurt hoeft te komen, andere paarden moeten meerdere keren in aanraking komen met de draad om de link te leggen met het daar staan.
Bij de LDR discussie wordt learned helplessness trouwens ook aangehaald.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:18

Ik vind het eigenlijk wel interessant in het kader van een paard hulpeloos LDR vastknuppen.... Die geeft zich ook over aan het discomfort.

Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de hele achtergrond van dit artikel.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:19

Over enkele dagen/weken zal het te lezen zijn op de website van de Hoefslag geloof ik.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:20

Faux schreef:
Opzich een best interessant onderzoek, maar dít...

Kelly_ann; Zoals je hier zit vind ik het onderwerp learned helplessness wel interessant, en een onderzoek waard.. maar het onderzoek wat beschreven word vind ik vreselijk. Knipoog Daar ging het me om.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:22

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:23

Kelly_ann; Wanneer het onderzoek is gedaan maakt me niets uit. Of het nu 10 jaar geleden of vorige week is gedaan, het blijft afschuwelijk. Zinloos geweld net zo. Maar dat de Hoefslag dit artikel plaatst alsof het volkomen normaal is..

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:32

Afschuwelijk zeg laat die mensen die dit een nuttige uitvinding vinden dat lekker zelf testen..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:39

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

In de nieuwe Hoefslag staat een artikel waarvan mijn mond openviel toen ik het las. Het betreft het artikel over aangeleerde hulpeloosheid bij dieren. In dit artikel wordt duidelijk beschreven hoe er drie honden een groot kwaad wordt aangedaan. Ik verbaasde mij over het feit dat dit wordt gepubliceerd in een blad over dieren. Immers verwacht men in een blad over dieren ook artikelen waaruit blijkt dat de dieren worden gerespecteerd.
In dit artikel komt het over alsof u het volledig eens bent met de manier waarop in dit onderzoek met de dieren wordt omgegaan. Het lijkt mij niet dat u dat bent, ik ga er namelijk vanuit dat de mensen die bij Hoefslag werken, daadwerkelijk dierenliefhebbers zijn. Daarom vraag ik mij nu af in hoeverre u als blad achter dit onderzoek staat?
Het mag duidelijk zijn dat de dieren onnodig veel pijn hebben gehad. Dit onderzoek had ook op een andere manier uitgevoerd kunnen worden.
Tot zover mijn mening.

Groeten, Maartje Visser

Mijn mail. Straks ga ik hem sturen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:39

Faux schreef:
onnodige en oneerlijke wetenschap als je het mij vraagt, Kelly_ann.

Precies! Wagelijk gewoon Scheve mond

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:41

Dit lijkt me vrij duidelijk wat mijn mening hierover is. Elk
gezond mens denkt hier hopelijk hetzelfde over.

Ik ga even mailen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:42

Heel goed Wieteke! Bedankt. Lachen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:42

Misselijk.

Apart, zat vanmiddag nog Animal Planet te kijken en daar doen ze er alles aan om mensen te vinden die 2 zwanen vermoord hebben, man die hond verwaarloost riskeert jaar gevangenisstraf, en dit mag allemaal weer wel. Bah.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:50

Nicolletje schreef:
Ik zit het te lezen en vind het echt heel zielig voor die beestjes.
Maar hoe ik het opvat is niet dat dit een dierproef betreft voor menselijke doeleinden, maar het 'bewijs' dat dieren niet alleen op instinct reageren maar ook daadwerkelijk na kunnen denken over de gevolgen van hun gedrag.

Precies. Een onderzoek als dit is zeker niet zinloos, valt me op hoe weinig mensen er in dit topic posten met wetenschappelijke kennis. Weet je hoe belangrijk het voor alle dieren op deze aarde is als mensen meer respect krijgen voor de gevoelens van dieren en er meer inzicht komt in wat dieren kunnen ' beredeneren' en wat niet?

Ik zeg niet dat ik achter dit onderzoek sta, dan zou ik er eerst meer van moeten weten dan dit stukje. Maar er staat bv niks in over de intensiteit van de stroomschokken. Volgens mij hebben de meeste bokkers beelden voor zich van heen en weer stuiterende honden, maar ik neem aan dat ze gewoon een heel klein ' tikje' krijgen. Genoeg om te voelen, te weinig om pijn te doen. Natuurlijk is dan alsnog niet leuk voor de hond en kunnen ze best een andere proefopzet verzinnen, maar de hond wordt echt niet half ge-electrocuteerd oid.

Ik kan me veel drukker maken om het feit dat overal op aarde dieren zinloos mishandeld en misbruikt worden, dan om dit onderzoek.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:56

Ik begon al te denken dat ik de enige was die toch enigszins relativerend over het onderzoek dacht Bloos

Met hondentraining wordt ook massaal de kettingproef of hoe dat ook heet gebruikt en dat is ook niet zo fijn.

Ook is schrikdraad of zo'n onzichtbare afscheiding die ze bijv.op een groot erf gebruiken ook gebaseerd op stroomstoten.
Niet heel hard, maar wel effectief.

Voor ons, dierenliefhebbers, is het logisch dat dieren karakter en gevoel hebben, maar voor heel, heeeeeeeel veel mensen niet

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:58

Nicolletje schreef:
Ik begon al te denken dat ik de enige was die toch enigszins relativerend over het onderzoek dacht Bloos

Ik ook tot ik jou 1e reactie las Haha!. Was eigenlijk nogal verbaasd omdat dit soort dingen hier meestal wel aardig gerelativeerd worden..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:59

Grassie, daar zeg je wel wat trouwens.

Ik ga even rond kijken of ik erachter kan komen hoe sterk
ze waren. Dat verandert misschien de heftigheid van mijn mail
zeg maar. Haha!

Ik wil nou niet deze proef alsnog goedkeuren.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:01

ijslanderfan schreef:
Ik ga even rond kijken of ik erachter kan komen hoe sterk
ze waren

Laat je het dan even weten? Lachen Daar ben ik ook wel benieuwd naar, kan me niet voorstellen dat het veel is.. Het doel van de proef is om de hond met iets onaangenaams te confronteren, daar heb je niet stroom voor nodig.
Laatst bijgewerkt door grassie op 23-02-07 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 19:01

Of het nu sterke schokken of minder sterke schokken waren; Een hond vastbinden en schokken geven, die niet stoppen terwijl hij toch zoveel tegenstribbelt als hij kan, is en blijft dierenmishandeling. Daar kan ik niets relativerends/verzachtends over bedenken. Misselijk

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:04

Nee inderdaad niet.

Maar als het nou schokken zijn waar ze brand blaren van krijgen, of zachte schokken: daar zit verschil tussen.

En nee, ik keur het nog steeds absoluut niet eens met dit hele onderzoek. Maar ik ben hier wel erg benieuwd naar.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:07

Enige wat ik hier van vind is walgelijk triest zo als de meeste ik zou wel eens zo n iemand die die testen uit voert willen spreken die gene heeft echt een zwaar verot karakter en een hart van strond.
stelletje mon.gole ga zelf lekker op zo n electriesie vlak staan en over hekjes springen Sigaar

En trouwens wat heb ik daar eigelijk aan dat een hond begrijpt dat als der licht komt hij schokken krijgt echt sorry hoor maar die mensen zijn zooooooo ongeloofelijk walgelijk.
Laatst bijgewerkt door X__Hardc0re_ op 23-02-07 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt