Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrkvi

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:58

vergeleken met deze regels ben ik hélemaal niet streng opgevoed Nagelbijten / Gniffelen

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:00

WildWings schreef:
Drinken bij het eten is slecht geloof ik.

Dit hoor ik idd vaker, maar waarom is het slecht? Omdat je dan je eten wegspoelt met je drinken?

Ik drink overigens dagelijks water bij mijn avondeten.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 01:02

Nou, wat ik me kan herinneren ( woon inmiddels al paar jaartjes in studentenhuis) mochten wij het niet omdat je door het drinken je maag met water/drinken vulde en er dan geen plek meer was voor eten. Zal het binnenkort als ik bij mn ouders ben nog eens vragen Clown Ik drink nu zelf ook bij het eten hoor, en als ik bij mijn ouders ben mag het nu ook gewoon Tong uitsteken

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:03

Haha, als ik dit zo lees heb ik super slechte tafelmanieren (kan het wel hoor als het moet) Maar prakken doe altijd met aardappels en groente. Ik vind het gewoon lekkerder. Sommige mensen kunnen je dan zo raar aan zitten kijken Clown

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:05

Het lijkt mij juist dat drinken helpt om je eten beter te verteren. Kan het makkelijker oplossen. Het vult wel dus als je aan moet komen (dus veel eten) moet je het niet doen. Maar goed, het grootste gedeelte van de bevolking wil tegenwoordig afvallen.

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:07

Ik vindt zit niet meer dan normaal eigenlijk ben namelijk zelf ook zo opgevoed.
Wij mochten alleen wel drinken bij het eten (melk of water).
Ik kan nu zelf ook als een boer eten hoor maar dat kan iedereen!!
Ik heb een vriendin gehad die een keertje uit eten moest met vriendje en schoon familie.
Toen is ze bij mij thuis wezen oefen met eten (ook met bestek).
Daar heb ik heel erg van staan kijken want voor mij is het de normaalste zaak van de wereld.
Al moet ik nu wel eerlijk toegeven dat we op zondag makkelijk zijn geworden. De mannen willen studio sport zien...
Maar mijn broertje en ik zin allebij volwassen en weten heel goed hoe het moet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:08

Lijkt me vríj streng, maar beter dan géén tafelmanieren toch?

Zelf ben ik qua tafelmanieren een beetje opgevoed volgens de middenweg, geloof ik. Eten deden we altijd met het hele gezin, behalve in uitzonderingssituaties (iemand die eerder weg moest, te laat thuis zou zijn om wat voor reden dan ook, etc). Je avondeten at je met mes en vork. Als je appelmoes nam, schepte je dit op met een speciale lepel, welke na contact met de mond ook écht niet meer in de pot mocht. Na het eten liep je allemaal een (of een paar) keer met afwas naar de keuken. Vieze afwas welke niet direct werd afgewassen (denk aan yoghurtschaaltjes, glazen waar vruchtensap in had gezeten), spoel je af. Fruitresten horen niet in de prullenbak en ontbijten was verplicht. Je brood dubbelvouwen mocht wel, maar bij voorkeur sneed je het in vier punten of in nog veel meer kleine stukjes. Tijdens het eten werd geen ruzie gemaakt, deed je dit wel, mocht je afkoelen op de gang (en later je koud geworden eten nog opeten). Je ontbijt en het avondeten at je aan de eettafel, de lunch mééstal ook (maar hier konden uitzonderingen op worden gemaakt). Alleen in het weekend werd bij de tv ontbeten. Aan tafel hadden we vaste plaatsen.

En ga zo maar door. Niet heel streng geloof ik, heb er wel profijt van gehad.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:10

Die regels waren bij mij ook van toepassing, misschien niet allemaal zoals de vaatwasser opruimen, maar ik vind dat niet streng dat vind ik netjes. Nagelbijten / Gniffelen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:23

[quote="Uthrick*?[/quote]

mis nog de
"ook brood eet je met mes en vork , zo ook je pannenkoek"
wij hadden nog geen afwas machine
maar het was altijd gezamelijk afruimen en afwassen (later werd dit om ste beurt het afwassen dan ..)
soeplepel via rand vj bord (druppeltje er af .)
zelfde geld voor je thee/koffie lepeltje en dingen als jus lepel.. Knipoog
en thee en koffie spullen mochten absoluut niet vor elkaar gebruikt worden!
(dus je mocht bv egeen thee lepeltje voor de koffie gebruiken of andersom en dan had je ook nog het zelfde formaat eierlepeltjes die slechts voor de eieren geruikt mocten worden..)
bij d soep mocht je wel de reeds klaar gemaakte boterhammen met je hand eten Bloos
en als er bv chips of nootjes oid op tafel stnd nam je een paar (tussen wijsvinger en duim) chipjes , niet een hand
zuiker klontjes pakte je met de tang niet met je handen ..
opschep lepels mochten ook niet verwisseld worden

ennuh dat wat de pot schaft , luste je het niet moest je wel iets maar niet alles eten , maar er kwam echt geen vervangende maaltijd en ook geen toetje (wat overigens altijd in nieuw schaaltje moest niet zoals je soms ziet op je avond eten bord , we haden ook ontbijt / lunch en diner borden en bestek)

verder klinkt het exact zoals thuis en zoals ik mijn kleine probeer bij te brengen muv de dubbelgevouwen boterham uit het vuistje zoals vroeger thuis echt niet mocht Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 03:31

Sommige dingen die er staan vind ik een beetje onzin hoor, zoals niet drinken tijden het eten (geen drinken? Bloos! dan eet ik niet!) niet prakken (ik eet tegenwoordig alleen bij mijn ouders nog de hollandse pot met aard/groen/jus en dan prak ik soms wel hoor Haha!) of pasta met vork en lepel (ik snij Clown ) of brood met mes én vork (mijn opa en oma deden dat wel maar bij mij viel de hagelslag er dan telkens af Zij zijn groot en ik is klein! )

Ik zou me niet zo ergeren als iemand als een bootwerker zijn/haar soep naar binnen lepelt, als het maar smaakt.
Als mijn vriend zijn eten met een vork of lepel naar binnen schuift, heb ik lekker gekookt blijkbaar Clown beter dan dat hij er een beetje doelloos in zit te prikken Scheve mond
Sowieso heb ik er een hekel aan als iemand een beetje lusteloos in het eten zit te prikken of niks lust, ik ben redelijk 'bourgondisch' opgevoed, met een wijntje bij het eten, en eten en ook koken doe je voor je plezier. (natuurlijk niet elke dag, je hebt niet elke dag zin om een uitgebreide maaltijd te maken)

Sommige dingen waren voor mij redelijk vanzelfsprekend, al van jongs af aan gingen wij probleemloos mee naar (sjieke) restaurants, 30 jaar geleden was het niet zo gebruikelijk als nu om kinderen mee te nemen en al helemaaaaaal niet lopen laat staan rennen in een restaurant.
Ik weet nieteens meer of de tv aan bleef of niet (zo lang geleden, was er wel tv Verward Haha! )
Naar de wc ging ik als ik moest vóór het eten, ik ben echt nog nooit tijdens het eten naar de wc geweest Verward (raar idee ook eigenlijk Bloos ) en ik vind het behalve als het gaat om een bolletje of kadetje nog steeds niet lekker om een boterham dubbelgevouwen (en klef uit je tas vandaan als je werkt en brood mee neemt Misselijk ) te eten.

Ik beschouw mezelf niet als streng opgevoed, want mijn moeder was veel strenger opgevoed (die moest zelfs elke keer vragen of ze drinken of iets mocht pakken en dat wou ze haar kinderen niet aandoen) maar ik zie zoals wij aan tafel deden als vrij normaal.
'De maaltijd' gingen we echt voor zitten, nooit op de bank voor de tv hoewel er nu in de keuken (waar we eten) een tv aan staat, dat is echt een doorbraak geweest Haha!

Ik zou er daarentegen echt niet gauw wat van zeggen als iemand op deze manier smakelijk de soep naar binnen zat te werken, kan ik me dus echt niet aan storen, misschien doe ik het zelf ook wel met soep Clown weet ik veel ik eet nooit soep Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 04:00

Ik herken een hoop van je regels, ik ben ook zo opgevoed. Wel met bij sommigen een paar aanpassingen in je regels, de meesten zijn wat verslapt omdat mijn jongste zusje inmiddels al 12 is en de oudste thuis is al 23.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:10

Uthrick schreef:
Nee, maar bij nader inzien was het idd niet zo slim om deze opmerking te plaatsen Bloos Dus hierbij mijn excuses voor de mensen die ik er mee gekwetst heb ( en dat meen ik echt)

Op mij kwam het helemaal niet zo over hoor!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:13

Zo heb ik het ook geleerd, en streng?
Nee.. echt niet

vind dat gewoon netjes, niet als een bouwvakker eten ..
Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:31

Uthrick schreef:
* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Dit vind ik logisch, maar als er ruimte is mag je je voeten best ergens anders laten denk ik, zolang je je tafelgenoten maar niet hindert.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Dit is hier ook een gewone regel

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Wij eten wel wat vaker op de bank, dat noemen wij dan "lekker asociaal" en zolang er geen visite is ofzo maakt het volgens mij ook niet zoveel uit. Wel doen we dat alleen als we een 1 pansgerecht hebben als spaghetti of macaroni.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Sinds dat ze bij de radio alles op de kop hebben gegooid staat de tv in de woonkamer wel aan, maar dan op een radiozender via de satteliet.

* Geen drinken op tafel bij avond eten
Dit vind ik heel erg ouderwets en overtrokken, een maaltijd bestaat mijn inziens uit zowel eten als drinken. Wanneer drink je anders een glaasje wijn? Dit wordt meestal bij het eten genuttigd.

* Niet van de tafel tijdens het eten
Niet meer dan logisch

* Niet smakken of boeren
Idem

* Pasta draai je met je vork op je lepel
Dat is wel zoals het hoort en zoals het hier door 3 mensen gedaan wordt. Mijn broertje heeft echter een slechte motoriek en kan daarbij zijn wijsvinger niet optimaal gebruiken, dus is het draaien erg lastig en snijd hij het aan stukjes.

* Patat eet je ook met een vork
Dit hebben ze mij ook geleerd

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Wij mochten best meerdere dingen niet lustten, maar je eet er altijd iets van, werd er dan gezegt.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Dit kenden wij ook, al werd dat naarmate we ouder werden en zelf op gingen scheppen een beetje soepeler, als je weer eens te veel op je bord geschept had.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Ontbijten doen wij nooit samen, maar hier gaan alle boterhammen gewoon dubbel of worden ze door de helft gedaan en dan op elkaar gelegd.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Een beetje huishoudelijke taken is niks mis mee, dat kennen we hier ook.

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown
Ik vind wel dat je vrij streng bent opgevoed, zeker wat het drinken betreft, daar gaan mijn haren altijd van overeind staan op de een of andere manier. Dat is dus ook niet iets wat ze mij moeten verbieden. Mensen die als een bouwvakker zitten te eten vind ik ook geen vertoning. Bij een kennis van me werden er borden her en der op tafel gezet, pannen er tussen en het bestek op een hoop midden op de tafel gelegd: Pak maar wat je nodig hebt. Waarom dan niet even de tafel een beetje gezellig opdekken, is toch maar een kleine moeite?

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:38

Ik vind het stom om iemand te verplichten om iets te eten dat hij of zei niet lust.
ik ben bv panisch voor de smaak van spinazie. Ik kan er niet aan doen maar als ik het eet komt het er zo terug uit Lachen
En dan vind ik dat je me niet moet verplichten om te eten. Mijn ouders hebben dat ook niet gedaan, en dat vind ik super Lachen

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:51

Wij zijn ook zo opgevoed, als je ouder bent heb je daar zoveel profijt van. Ik wordt echt niet zenuwachtig als ik met een chique gezelschap ga eten, dan eet ik gewoon hoe ik normaal ook aan tafel zit. Wij moesten trouwens altijd uit iedere schaal of pan wat nemen, en ook opeten natuurlijk. Glaasje water erbij was overigens geen probleem hoor. Oja, de radio stond bij ons ook uit. Heel gezellig hoor, zonder afleiding eten en kletsen. Zo kom je weer even nader tot elkaar.
In mijn gezin doen we het nu net zo. Mijn vriend vind het ook niet meer dan normaal en ons zoontje weet niet beter. Wist je dat regeltjes juist vertrouwen wekken bij kinderen?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:06

ik vind deze regels helemaal niet zo streng.
ook ik ben op dezelfde manier opgevoed.
en nu ik zelf kinderen heb (10 en 6 jaar) merk ik dat ik de regels van mijn ouders gewoon overneem.
zo heel af en toe gaan we voor de tv eten, dat deden we bij mij thuis vroeger nooit.
en vooral eten wat de pot schaft.
mijn man mocht vroeger nooit klagen over het eten, nu merk ik dat hij dat ook onze kids wil bijbrengen, vind ik heel goed want ik sta me wel bijna elke dag uit te sloven in de keuken.
over dat boeren enzo bij het eten?
ik vind het ongepast, maar wat doe je als je man het wel mocht vroeger??? de kids nemen het nu wel over!
ook hier is het zo: bord niet leeg, niet van tafel....
ik ben wel voor een beetje een strenge maar rechtvaardige opvoeding.
geloof dat kinderen zich daar wel beter door voelen en er later profijt van hebben. Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:11

Tja, wat is streng?
Ook mijn zus en ik moesten aan tafel netjes eten. De meeste 'regels' die jij op noemt moesten wij ons ook aanhouden maar voor mijn gevoel was dat niet echt een plicht maar een gewoonte.
Drinken aan tafel mocht wel, van tafel af voor een dringende wc-boodschap mocht ook (alhoewel mijn moeder liever had dat we dat vlak voor het eten deden Clown)
Smakken en boeren was uit den boze (en nog bij mij....). Alleen werd de pasta bij ons gegeten met mes en vork en dus gesneden i.p.v. rond gedraaid op een lepel Clown

Ik zag onze huisregels absoluut niet als een last en mocht ik ooit zelf kinderen krijgen dan zullen die aan de zelfde regels moeten geloven. Het heeft mij absoluut geen verkeerd gedaan.
Laatst bijgewerkt door flettie op 21-02-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:12

ik ben bijna hetzelfde opgevoed als de regels waar jij mee bent opgegroeid. vind er niks strengs aan, eerder niet meer dan normaal. nou ja met mes en vork hoefden we niet altijd dan maar af en toe wel zodat we wisten hoe het moest.
drinken bij het eten ben ik bij kinderen ook geen voorstander van, dit idd omdat ze dan geen eten meer hoeven, ik heb hetzelfde maar bij mij is het al minder erg als ik wat minder eet Bloos

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:15

Ik ben ook gewoon opgevoed zoals jij. Alleen dan wel met drinken op tafel.
Ik vind het alleen maar netjes. Ik irriteer me matenloos aan eten met je mond open en praten met je eten in je mond.
Ach ja, niet veel kinderen worden meer zo opgevoed helaas.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:16

haha..ik ben nu mn vriend aan het opvoeden, met zijn zoontje erbij! er zal nog het een en ander moeten gebeuren hier voor broertje of zusje eruit is Haha!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:20

de meeste voorbeelden die jij hebt hebben wij ook. enkele niet.
Ik vind dat je goed bent opgevoed. Ik vind nog steeds dat de jeugd( waar ik ook bij hoor daar niet van ) meer respect moet krijgen voor anderen en niet zo associaal moet doen.
wees blij met deze opvoeding, ik ben der blij mee. Liever dan dat iedereen weg loopt omdat ze met je mond open zit te smekken en te slurpen. bah..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:23

Ik ben ook gewoon netjes opgevoed. Niet meer dan normaal lijkt me, dan kun je ook nog eens bij iemand over de vloer komen zonder dat je je hoeft te schamen omdat je niet weet hoe je je moet gedragen. Mijn ex kon nog niet eens normaal een vork beet houden, vond het normaal om onder het eten naar het toilet te gaan en vond het ook niet nodig om op zijn tafelgenoten te wachten met beginnen met eten. Irritant!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:26

katiavl schreef:
Ik vind het stom om iemand te verplichten om iets te eten dat hij of zei niet lust.
ik ben bv panisch voor de smaak van spinazie. Ik kan er niet aan doen maar als ik het eet komt het er zo terug uit Lachen
En dan vind ik dat je me niet moet verplichten om te eten. Mijn ouders hebben dat ook niet gedaan, en dat vind ik super Lachen

Ik vind het bij de opvoeding horen om je kind alles te leren eten. En dat er dingen zijn die je ECHT niet lust, dat kan. Maar verder wordt hier overal van geproefd en gegeten? NIet? Dan geen toetje en zonder eten naar bed. Morgen is er weer een dag!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:29

Ik snap niet wat de meerwaarde daar van is om iemand te dwingen, om iets te eten wat hij of zij echt niet lust.
Als het kind nu elke keer geen groente wilt eten kan ik het nog begrijpen. Maar één ding snap ik echt niet.
Wij krijgen nooit een toetje dus heb ik ook niets gemist Clown