Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
WildWings schreef:Drinken bij het eten is slecht geloof ik.
Uthrick schreef:Nee, maar bij nader inzien was het idd niet zo slim om deze opmerking te plaatsenDus hierbij mijn excuses voor de mensen die ik er mee gekwetst heb ( en dat meen ik echt)
Uthrick schreef:* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Dit vind ik logisch, maar als er ruimte is mag je je voeten best ergens anders laten denk ik, zolang je je tafelgenoten maar niet hindert.
* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Dit is hier ook een gewone regel
* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Wij eten wel wat vaker op de bank, dat noemen wij dan "lekker asociaal" en zolang er geen visite is ofzo maakt het volgens mij ook niet zoveel uit. Wel doen we dat alleen als we een 1 pansgerecht hebben als spaghetti of macaroni.
* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Sinds dat ze bij de radio alles op de kop hebben gegooid staat de tv in de woonkamer wel aan, maar dan op een radiozender via de satteliet.
* Geen drinken op tafel bij avond eten
Dit vind ik heel erg ouderwets en overtrokken, een maaltijd bestaat mijn inziens uit zowel eten als drinken. Wanneer drink je anders een glaasje wijn? Dit wordt meestal bij het eten genuttigd.
* Niet van de tafel tijdens het eten
Niet meer dan logisch
* Niet smakken of boeren
Idem
* Pasta draai je met je vork op je lepel
Dat is wel zoals het hoort en zoals het hier door 3 mensen gedaan wordt. Mijn broertje heeft echter een slechte motoriek en kan daarbij zijn wijsvinger niet optimaal gebruiken, dus is het draaien erg lastig en snijd hij het aan stukjes.
* Patat eet je ook met een vork
Dit hebben ze mij ook geleerd
* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Wij mochten best meerdere dingen niet lustten, maar je eet er altijd iets van, werd er dan gezegt.
* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Dit kenden wij ook, al werd dat naarmate we ouder werden en zelf op gingen scheppen een beetje soepeler, als je weer eens te veel op je bord geschept had.
* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Ontbijten doen wij nooit samen, maar hier gaan alle boterhammen gewoon dubbel of worden ze door de helft gedaan en dan op elkaar gelegd.
*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Een beetje huishoudelijke taken is niks mis mee, dat kennen we hier ook.
Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift.![]()
Ik vind wel dat je vrij streng bent opgevoed, zeker wat het drinken betreft, daar gaan mijn haren altijd van overeind staan op de een of andere manier. Dat is dus ook niet iets wat ze mij moeten verbieden. Mensen die als een bouwvakker zitten te eten vind ik ook geen vertoning. Bij een kennis van me werden er borden her en der op tafel gezet, pannen er tussen en het bestek op een hoop midden op de tafel gelegd: Pak maar wat je nodig hebt. Waarom dan niet even de tafel een beetje gezellig opdekken, is toch maar een kleine moeite?
Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?
katiavl schreef:Ik vind het stom om iemand te verplichten om iets te eten dat hij of zei niet lust.
ik ben bv panisch voor de smaak van spinazie. Ik kan er niet aan doen maar als ik het eet komt het er zo terug uit![]()
En dan vind ik dat je me niet moet verplichten om te eten. Mijn ouders hebben dat ook niet gedaan, en dat vind ik super