Raar!
Als er ooit een docent ook maar 1 vinger naar mijn kind uitsteekt is die voor mij, en goed ook!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ShirleyA schreef:Ik vind jouw opvattingen in deze echt niet kunnen! Jij hebt niet te slaan ookal vind jij dat het een corigerende tik is. Slaan hoort gewoon niet bij het onderwijs. Een docent of leraar moet les geven en niet slaan/schoppen. Als hij/zij dit niet aan kan moet er een ander vak gekozen worden.
ShirleyA schreef:Sorry hoor UK_eef maar jij zal NOOIT de ouder zijn van een leerling! Ik vind dat echt een idiote opmerking! MIjn kind is alleen v mij en een docent zal nooit zijn ouder worden en dient zich ook te gedragen als docent en niet als ouder! Zal toch zo zijn zeg dat zijn juf mijn zoon als haar kind gaat zien........
paardje2005 schreef:als diegene het uitdaagt vind ik van wel. doelloos schoppen en slaan vind ik ook niet kunnen. maar in dit geval terecht. die pubers krijgen thuis alle vrijheid omdat de opvoeding steeds meer op de school word afgeschoven. dan moet er orde zijn en stilte in de klas, en soms kun je dat alleen op deze manier afdwingen.
je kunt niet eeuwig lief blijven vragen of ze alsjeblieft stil willen zijn en op hun plaats willen blijven zitten en niet met etenswaar door de klas willen gooien
Nimue schreef:Fixture, ik zag een keer een docent een leerling de klas uitsturen, waarop die leerling de docent voor rotte vis begon uit te maken, vervolgens naar buiten liep en de deur keihard dichtsloeg met nog een paar beledigingen na. Probleemleerlingen 'gewoon de klas uitsturen' is dus wel erg simpel gesteld; er zijn leerlingen die je de klas niet eens uitkrijgt.
Natuurlijk zijn dat de extreme gevallen, maar die komen dus wel voor. Het is dus niet zo dat een leraar het altijd maar eventjes makkelijk op kan lossen. Soms is de verhouding leerling-leraar zo verschrikkelijk scheef of verpest, dat het voor een leraar ook niet meer op te lossen is. Gelukkig niet zo vaak, maar het komt wel voor. Wij weten niet wat er verder aan de hand was in deze situatie, wij hebben er geen idee van wat er verder allemaal speelde (al zijn hier in het topic al een paar dingen aangehaald die niet zo fraai zijn).
Nogmaals, ik keur het schoppen van een leerling ábsoluut niet goed. Ik kan het echter wel begrijpen en denk dat er in dit topic door sommige mensen érg snel geoordeeld wordt.
UK_eef schreef:@ Shirley: jij behoort ook niet tot de doelgroep welke ik bedoel. Jij voedt je zoon/dochter goed op, leert ze de normen & waarden en toont interesse voor wat je kind allemaal meemaakt op school. Wat de betreffende leerling uit het artikel doet spreekt daar zeker niet van.
Echter, je wilt niet weten hoeveel kinderen ik heb die thuis slecht behandeld worden/verwaarloosd. Voor deze kinderen zijn de docenten de opvoeders. Er gebeurd heel veel op school waar het thuisfront geen idee van heeft. Andersom ook natuurlijk. Docenten zien hoe de kinderen zich in grote groepen gedragen, met wie zij omgaan en wat zij ''uitvreten'' als papa en mama niet in de buurt zijn.
Ik hoor (heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt) dat als docenten proberen de kinderen op het rechte pad te houden dat het thuisfront daar bitter weinig interesse voor toont. Dit is ook het type kinderen wat veel behoefte heeft aan begeleiding omdat ze het van huis uit niet zijn gewend.
Neemt niet weg dat ik persoonlijk niets heb tegen een corrigerende tik. Je zult het mij echter nooit zien doen omdat dit niet meer in de hedendaagse maatschappij past.
Nimue schreef:lEen docent mag nóóit slaan, maar een leerling mag zijn docente eigenlijk ook nóóit uitmaken voor 'vieze prutsmuts'. Natuurlijk is een kind schoppen een teken van zwakte, maar als de situatie zover is geëscaleerd dat een docent zoiets doet, zul je daarvoor ook vaak een deel van de verantwoordelijkheid bij de klas, de ouders van bepaalde kinderen en/of het schoolbestuur kunnen zoeken. Het is natuurlijk niet zo dat kinderen éindeloos mogen treiteren en zich misdragen en dat een docent die dan één keer uitschiet direct een onmens en een beest is.
fixture schreef:als de leerling zich zo blijft gedragen en het eruit sturen niet helpt kan je dan niet overgaan op andere alternatieven ofzo?
Nimue schreef:De leerling heeft zich ook goed misdragen, en wie weet hoe vaak deze docent al met een mentor o.i.d. over deze leerling in gesprek is gegaan? Op een gegeven moment kun je als docent niet meer zoveel; als leerlingen echt geen respect voor je hebben, is het heel moeilijk goed met ze te blijven omgaan.
Citaat:Nou zou je kunnen zeggen dat iemand die niet automatisch respect krijgt niet geschikt is voor het lerarenvak, maar dat is ook een beetje kort door de bocht.
Shadow0 schreef:Maar dat kan nu ook niet meer. De docent heeft niet meer respect verworven met zijn actie. Dat het moeilijk is om in dergelijke situaties correct te handelen, dat geef ik helemaal toe.
Citaat:Daarin heeft de schoolleiding een behoorlijke rol lijkt mij (docentenbegeleiding, extra maatregelen tegen de klas, etc). Het zal niet in alle gevallen helpen, maar in veel gevallen wel.
Ramonalover schreef:Onze meester van geschiedenis schopt altijd tegen je tafel aan heel hard dat die in je buik schietook echt een banketstaaf
Nimue schreef:Absoluut, ik denk dat het echt belangrijk is om docenten goed te begeleiden. Het is niet niks, zomaar even voor een klas gaan staan en zien dat je dat redt. Dat doe je niet zomaar even (enkele uitzonderingen daargelaten), daar moet goed begeleid worden. En een docent moet ook latijd het gevoel hebben dat hij ergens terecht kan: bij een coach, een ervaren collega, een mentor, weet ik veel...
Genee schreef:Ramonalover schreef:Onze meester van geschiedenis schopt altijd tegen je tafel aan heel hard dat die in je buik schietook echt een banketstaaf
Ik noem dit echt sterke verhaaltjes hoor.. Leerlingen kunnen alles zó overdrijven. Een ging lerares had een keer een heel irritant kind uit mijn klas bij de les willen halen, door voor haar gezicht langs te wapperen, maar dat kind draaide zich om en 'pets'. Door de school ging dat "Janneke haar leerlingen mishandelde". Jezus
dees_daan schreef:ik weet het niet, waren ze op mijn vorige school maar zo.. we hadden 1 lerares, die vloekte, vertelde haar hele sexleven met alle details (wat ik dus echt niet hoef te horen) schopt je om niets de les uit, heeft ook een leerling geslagen, en maakte er gewoon een sport van om zo veel mogelijk leerlingen uit de les te zetten, hadden ze die maar geschorst of ontslagen.. daar kwam nog bij dat ze op de school computers op datingsites zat (ze was lesbie) en er gewoon bij stond te lachen als een meisje geslagen werd door de jongens.. lachtte je uit enz, dit vind ik veel erger dan 1 schop..
Nimue schreef:fixture schreef:als de leerling zich zo blijft gedragen en het eruit sturen niet helpt kan je dan niet overgaan op andere alternatieven ofzo?
Zoals? Het kind van school sturen is een allerlaatste redmiddel, maar als kinderen geen respect hebben voor de corrigerende maatregelen binnen hun school (eruit sturen, nablijven, schorsing, er zijn kinderen die dat geen bal kan schelen) wordt het echt heel moeilijk om een goede relatie met zo'n kind te houden als docent.
Natuurlijk is het de docent te verwijten dat hij dit gedaan heeft, maar ik denk niet dat het alléén de docent te verwijten is. De leerling heeft zich ook goed misdragen, en wie weet hoe vaak deze docent al met een mentor o.i.d. over deze leerling in gesprek is gegaan? Op een gegeven moment kun je als docent niet meer zoveel; als leerlingen echt geen respect voor je hebben, is het heel moeilijk goed met ze te blijven omgaan.
Nou zou je kunnen zeggen dat iemand die niet automatisch respect krijgt niet geschikt is voor het lerarenvak, maar dat is ook een beetje kort door de bocht.