Ik ben het er echt totaal, helemaal, volledig mee eens dat je als docent (ongeacht wat voor soort niveau onderwijs) gewoon vlekkeloos Nederlands moet kunnen schrijven / praten, je bent een groot voorbeeld voor het kind en een fout is al snel gemaakt. Waar moet een kind beginnen als zelfs de juffrouw of meester spelfouten maakt, of niet kan rekenen.
Citaat:Ik heb ook niet de indruk dat de studenten naar beneden worden gehaald; ik denk in de hier geplaatste artikelen een lijn te zien die juist aangeeft dat het onderwijssysteem zo beroerd is dat het ook niet goed KAN komen. Dan helpt het niet om te zeggen dat iedereen toch zo goed zijn best doet, maar dan moet er ingegrepen worden in het systeem.
In mijn omgeving vertel ik niet vaak dat ik de Pabo doe omdat ik standaard vooroordelen naar mijn hoofd geslingerd krijg. Ik kan me, zoals eerder gezegd, prima verdedigen

Er zijn zoveel verschillende visies ontwikkeld over het onderwijs, onze Pabo werkt nu drie jaar (eigenlijk twee) volgens een nieuw concept wat gebaseerd is op het reflecteren van jezelf, competentiegericht werken, zodat je bewust bezig bent met je eigen ontwikkeling (middels POP's en PAP's en een Portfolio waar alles bijgehouden wordt) en ach, als ik het zit te bekijken, voordat alles helemaal naar behoren funcioneert zijn we een aantal jaartjes verder ja. En over zoveel jaar kan inderdaad pas gekeken worden of ze 'goed gegokt' hebben, dus of het concept daadwerkelijk een vooruitgang is.
Ik ben benieuwd hoe ze dit daadwerkelijk aan gaan pakken, door alle mediaophef wordt afstuderen van een aantal studenten onnodig vertraagd. (dit alleen maar voor de buitenwereld).