HBO-raad luidt noodklok over taal- en rekenvaardigheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Re: HBO-raad luidt noodklok over taal- en rekenvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:41

Ze hoeven de taal niet zelf te leren nee, maar er wordt door social workers (welke richting of hoe of wat weet ik ook niet hoor) aan taalbevordering voor mensen / kinderen gedaan, ik vind toch echt dat je dan zelf ook wel een lichtelijk niveau van taalkennis behoort te hebben. Anders kan ik ook zeggen dat alles wat de kinderen moeten weten in de methodehandleiding en in de antwoordenboekjes staat. Zo ongeveer alle lessen staan voorgekauwd in boekjes, in principe kan het kind de was doen.

Ik ben het er echt totaal, helemaal, volledig mee eens dat je als docent (ongeacht wat voor soort niveau onderwijs) gewoon vlekkeloos Nederlands moet kunnen schrijven / praten, je bent een groot voorbeeld voor het kind en een fout is al snel gemaakt. Waar moet een kind beginnen als zelfs de juffrouw of meester spelfouten maakt, of niet kan rekenen.

Citaat:
Ik heb ook niet de indruk dat de studenten naar beneden worden gehaald; ik denk in de hier geplaatste artikelen een lijn te zien die juist aangeeft dat het onderwijssysteem zo beroerd is dat het ook niet goed KAN komen. Dan helpt het niet om te zeggen dat iedereen toch zo goed zijn best doet, maar dan moet er ingegrepen worden in het systeem.

In mijn omgeving vertel ik niet vaak dat ik de Pabo doe omdat ik standaard vooroordelen naar mijn hoofd geslingerd krijg. Ik kan me, zoals eerder gezegd, prima verdedigen Haha!, maar ik word echt moe van dat geziever erover hoor.

Er zijn zoveel verschillende visies ontwikkeld over het onderwijs, onze Pabo werkt nu drie jaar (eigenlijk twee) volgens een nieuw concept wat gebaseerd is op het reflecteren van jezelf, competentiegericht werken, zodat je bewust bezig bent met je eigen ontwikkeling (middels POP's en PAP's en een Portfolio waar alles bijgehouden wordt) en ach, als ik het zit te bekijken, voordat alles helemaal naar behoren funcioneert zijn we een aantal jaartjes verder ja. En over zoveel jaar kan inderdaad pas gekeken worden of ze 'goed gegokt' hebben, dus of het concept daadwerkelijk een vooruitgang is.

Ik ben benieuwd hoe ze dit daadwerkelijk aan gaan pakken, door alle mediaophef wordt afstuderen van een aantal studenten onnodig vertraagd. (dit alleen maar voor de buitenwereld).

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:19

Mareska schreef:
Tja een foutje maken we allemaal wel hoor. Als je daar al kippenvel van krijgt, dan houd je hoofd maar vast want kinderen kunnen fouten maken die een stuk erger zijn dan "hun hebben dat". (kaavieja in groep 7 Bloos)

Het cruciale verschil is hier dat je als (aankomend) docent wél verantwoordelijk bent voor een goede taalontwikkeling bij kinderen.
Als jij als leerkracht dus constant dit soort fouten maakt, geef je wél het verkeerde voorbeeld. De vergelijking met de fouten die kinderen maken vind ik hier dus niet passend. En dan heb ik het niet over je een keer verspreken, dat doe ik ook wel eens Lachen

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:35

Karin schreef:
Misschien denk ik er anders over omdat ik me groen en geel erger aan slechte taalbeheersing. Ik heb er moeite mee om iemand met een hbo- (of wo-)achtergrond die niet fatsoenlijk kan spellen (dyslexie daargelaten) serieus te nemen.

Op de site van het Cito vind je informatie over de taal- en rekentoetsen: http://www.cito.nl/ho/pabo/eind_fr.htm

Het gaat bij deze toetsen voornamelijk om goed/fout-vragen en meerkeuzevragen, zowel bij de taal- als bij de rekentoetsen. Leerlingen hoeven dus eigenlijk alleen te herkennen, niet zelf te produceren. Passieve kennis dus. Hoe moeilijk kan dat zijn? En ik blijf van mening dat er toch wel een zeker minimaal niveau verwacht mag worden van iemand die aan het HBO begint.

Zo Hee dat vind ik knap dat je dat weet. Toets zeker zelf gemaakt? Nee dacht ik al.. Lips are sealed
Toets is zeker weten geen meerkeuze, rekenen en taal beide niet.
Rekenen zit hoofdrekenen bij, tafels, en daarbij allemaal opdrachten die je via formules moet oplossen en de enigste hulp hierbij is een kladblaadje.
Nederlands heeft 4 onderdelen; zinsontleden, woordbenoemen, spelling .. (chips laatste kan ik even niet opkomen)
Meerkeuze.. haha laat me niet lachen.. je krijgt bij 1 onderdeel een aantal zinnen, moet je van bepaalde woorden zeggen of ze goed of fout zijn. Voor de rest is het zinnen ontleden en woordbenoemen waarbij geen enkele meerkeuze vraag voorkomt.

Ik ben dus een van die eerste-jaarsstudenten die inderdaad niet geslaagd is voor haar eerste nederlands & rekentoets. Die we trouwens meteen tijdens onze allereerste week op school kregen.
Eerste toets ging echt waardeloos, bij de 2e keer ben ik voor rekenen geslaagd en nederlands had ik 69% (van de 75 die je AAN HET EINDE VAN DIT JAAR moet halen)

Daarbij vind ik dit allemaal zo kort door de bocht.
Ik neem mezelf als voorbeeld, heb na de basisschool vbo-verzorging gedaan, hierna Roc, 4 jaar geen rekenen gehad op dit niveau en zeker geen nederlands op het niveau van de pabo. Daarbij duurt de opleiding 4 jaar, en heb je genoeg kansen (oa bijles) om te zorgen dat je dit wel snapt.
Dus tegen de tijd dat je echt voor de klas staat (werkt) is dit echt wel beter. Daarbij is hun streven dat je 95% goed hebt aan het einde van je opleiding.

En ja, na 4 jaar niet op dit niveau Nederlands te hebben gehad weet ik inderdaad niet meer zo goed wat nou een wederkerend voornaamwoord, aanwijzend voornaamwoord, betrekkelijk voornaamwoord, vragend voornaamwoord, onbepaald voornaamwoord, voorzetsel voorwerp, naamwoordelijk gezegde, bijwoordelijk gezegde, nevenschikkend voegwoord, onderschikkend voegwoord etc is. Ik vind dit eerlijk gezegt ook niet gek, als er zo weinig aandacht aan wordt besteed. Ik denk ook niet dat ontzettend veel mensen dit wel allemaal weten..

Ik vind het zo oneerlijk dat alle pabo studenten over een kam geschoren worden. Ik doe ontzettend hard mn best op school, alleen ik ben nou eenmaal wat slechter in Nederlands. Ik volg bijlessen, studeer thuis, maak thuis oefenzinnen en ik oefen vaak ook nog met mijn moeder.
Het is zo zonde dat het allemaal in zo'n slecht daglicht wordt gesteld, terwijl iedereen in mijn omgeving echt knokt en keihard studeerd om hier beter in te worden.

Ik denk dat de problemen eerder bij de vooropleidingen liggen. Als er daar genoeg aan gewerkt wordt en mee gedaan wordt dan zou het toch geen probleem moeten zijn.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:50

Mee eens Arethe, ik mag dan wel van het VWO komen, maar het was voor mij ook alweer 6 jaar geleden dat ik daarmee te maken heb gehad Ja Op het voortgezet onderwijs is ontleden etc. gewoon niet meer behandeld, terwijl dat dus duidelijk wél nodig was!

Daarom ben ik er meteen mee aan de slag gegaan, er wordt immers van je verwacht dát je gewoon boven dat niveau zit, of dat nu inhoudt dat je dit opnieuw moet leren of dat het een kwestie van herhalen is. Op het HBO mag er wel van studenten verwacht worden dat ze, indien ze dat niveau nog niet halen, na goed oefenen en bijlessen die toetsen wél halen. Zo niet, dan behoor je in mijn ogen inderdaad niet op de PABO thuis, je moet het niveau van groep 8 toch wel mínimaal beheersen om straks voor de klas te staan Ja

Overigens was de NedCat volgens mij wel een meerkeuzetoets hoor, je kon bijv. bij zinsontleden uit 4 opties kiezen, je hoefde nergens zelf het antwoord in te typen Ja
Bij WisCat wel, maar het is logisch dat je bij rekenen zelf je antwoord uit moet rekenen natuurlijk Tong uitsteken

WisCat vond ik overigens best pittig, uiteindelijk kreeg ik vragen over de stelling van Pythagoras, en dat heb ik nooit op de basisschool gehad natuurlijk, en op de middelbare had ik daar een fijne rekenmachine voor Knipoog Ik hoorde later pas dat het adaptieve toets was, dus zodra je een antwoord goed had, ging je een stapje hoger qua moeilijkheidsgraad Clown

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:53

Wij hebben Nederlands alleen nog op papier gemaakt.
Wiskunde inderdaad wel via de computer maar Nederlands niet.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:00

Oh oké, dan snap ik het!

Wij hebben zowel Nederlands als Rekenen op de computer gedaan, dat zijn die toetsen die door de overheid verplicht zijn gesteld aan iedere PABO. Die zijn op groep 8 niveau.

Daarbij komen de toetsen die ik voor mijn eigen PABO moet maken, de eigen vaardigheidstoetsen. Deze zijn op 8+ niveau, en die moesten inderdaad op papier gemaakt worden Ja

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:32

Rekenen op de computer was inderdaad lastig.
Die adaptieve toets.

Had op een geveven een vraag over de afstand van mars tot de maan. Moest je ook met een of andere formule uitrekenen met getallen "in de macht", dus bijv 3 in de 2e macht.
Maar ik heb dit dus nooit gehad, werken met machten, dus dit is weer iets wat ik op mijn vooropleiding gehad zou moeten hebben.

Heb jij ook je periode toets net gehad? Zo ja hoe ging hij?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:41

Inderdaad (over die laatste alinea).

Ik doe zelf de PABO (3e jaars) en ik walg ervan dat ze steeds met berichten komen dat PABO-studenten zo slecht zijn.
Bij de start van de PABO heeft dit niets met de PABO te maken maar puur met alle mensen die net eindexamen hebben gedaan.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:01

Haagsemeid Wat jij zegt klopt idd. Ik zit ook in het 3e jaar en heb net als de rest van de Pabostudenten mijn Nederlands en rekenen in het begin van het 1e jaar gehad.
Dit was aan het einde van het eerste blok waarin we alleen hadden gesproken over hoe je jezelf voor de klas ziet en dat soort dingen. Meer een oriëntatie dus. Daarna kregen we de toets en heb ik rekenen in 1 keer gehaald en grammatica ook. Spelling heb ik drie keer over gedaan. Dit omdat ik mezelf in de war breng.
Daarom even voor iedereen hier die denkt dat zijn spelling correct is de volgende woorden. Kies iedere keer of goed of fout is geschreven. Dan kunnen we kijken of het aan de Pabo-studenten ligt.

Dus goed of fout!
1. akoustisch
2. adellijk
3. agressie
4. asperine
5. barbeque
6. burgelijk
7. carriere
8. controle
9. crème
10. dichtstbijzijnde
11. eensgezinswoning
12. gezamelijk
13. graffitie
14. hopelijk
15. impressario
16. interessant
17. interview
18. liniaal
19. millimeter
20. ommelet
21. perse
22. pyama
23. sattelliet
24. sieraad
25. stiekem
26. trucendoos
27. uitweiden
28. woordvoerdster

Nou mensen kom maar op.
Mijn vader had alleen de eerste 14 gemaakt en er maar 4 goed
Mijn moeder had ze allemaal gemaakt en had er 14 goed
Ik had er zelf 19 goed.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:07

1. fout
2. goed
3. goed
4. fout
5. goed
6. fout
7. fout
8. goed
9. goed
10. goed
11. fout
12. fout
13. fout
14. fout
15. goed
16. goed
17. goed
18. fout
19. goed
20. fout
21. fout
22. goed
23. fout
24. goed
25. goed
26. fout
27. goed
28. fout

Nou? (Zitten overigens best woorden tussen die ik, als ik ze zou moeten gebruiken, wel op zou zoeken. Heb ik nu bewust niet gedaan Haha!)

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:09

Ik heb vandaag de toets ook gemaakt. Ik vodn m vrij moeilijk. Dat komt omdat ik vanaf de brugklas nooit meer heb hoeven hoofdrekenen. Wiskunde is gewoon totaal iets anders.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:13

je had er 6 fout best netjes!
Als je wilt weten welke moet je maar even pb sturen anders weet de rest het ook meteen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:34

1. fout
2. goed
3. goed
4. fout
5. fout
6. fout
7. fout
8. goed
9. goed
10. goed
11. fout
12. fout
13. fout
14. goed
15. fout
16. goed
17. fout
18. goed
19. ooed
20. fout
21. fout
22. fout
23. fout
24. goed
25. goed
26. fout
27. goed
28. goed

(ben benieuwd, dit was een van mijn beste onderdelen scoorde er 85 of 93 % voor..)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:42

Arethe 3 fouten mocht je willen weten welke pb maar!
Heeeeeel netjes

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:19

1. fout
2. goed
3. goed
4. fout
5. fout
6. fout
7. fout
8. goed
9. goed
10. goed
11. fout
12. fout
13. fout
14. goed
15. goed
16. goed
17. goed
18. goed
19. goed
20. goed
21. fout
22. fout
23. fout
24. goed
25. goed
26. fout
27. goed
28. fout

Zaten er wel een paar bij waar ik toch zeker over na moest denken, je gaat dan overal aan twijfelen Clown

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:29

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:30

Wow maar 1 fout Maethoriel... (mocht je het aandurven degene die volgens jou fout waren te verbeteren (dus waar je fout ingevuld hebt) dus invullen hoe je denkt dat ze wel moeten...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:31

En idd je gaat heel erg twijfelen.

Wij kregen deze twee weken terug en moesten ze gewoon van het horen opschrijven... Viel vies tegen...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:39

Oei, das lastig, eruit vissen welke ik dan nog niet goed had Haha!

Ik heb geen idee, maar ik twijfel tussen 20 (is het dan toch omelet?) en 21 (is het nou per se/persé of gewoon wel perse) Clown