E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:20

Shadow0 schreef:
Nee, want de snelwegen zijn verlicht Pling En dat gaat meer kaboemkaboemkaboemkaboemkaboem. *LOL*

Je moet maar eens met een smart op de snelweg. De vrachtwagen voeren (of hoe je die strepen ook noemt). Zijn gewoon zo groot dat ik daarin al helemaal pas. Is een twintig cm verschil ofzo...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:21

Ah, dan is die 60,- euro dus voor de verlichting Haha! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:29

Dan wil ik geld terug! Hele stukken (en vooral op op- en afritten Verward ) zijn niet verlicht nl. Clown

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:33

ik vind het goed ( als belg ) als wij naar een ander land gaan moeten wij ook betalen voor het gebruik van de wegen
waarom zouden andere dat dan niet moeten doen om op onze wegen te rijden
ja ok er zijn dagjestoeristen maar dat is ook zo in frankrijk en dergelijke !!
wij moeten niet alleen betalen voor de wegen die andere ook gebruiken en er dan niets voor betalen !! Lachen mijn mening

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:35

En 's nachts gaat de helft tegenwoordig ook uit...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:35

dan verdienen we ( belgie ) misschien nog wat !!
wij moeten al zo veel belastingen betalen !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:38

flippieh schreef:
ik vind het goed ( als belg ) als wij naar een ander land gaan moeten wij ook betalen voor het gebruik van de wegen

Nou ja, niet in Nederland of Duitsland, en in Frankrijk alleen op de Route Péage.

Flippieh: met die belastingen valt het toch wel mee? Er zijn nogal wat rijke BN'ers (=bekende Nederlanders) naar België gevlucht omdat het belastingtarief daar een stuk aantrekkelijker is Lachen

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:42

mja
maar ik vind het wel goed ! zo kunnen alle wegen sneller hersteld worden en ook kan het geld dat men er mee verdiend belgie mee verbeteren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:42

flippieh schreef:
dan verdienen we ( belgie ) misschien nog wat !!
wij moeten al zo veel belastingen betalen !

Ik denk dat Belgie genoeg zou verdienen als er eens zinnig met dat geld omgegaan werd dat er binnenkomt, en er meer controle is op wat er binnenkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:43

flippieh schreef:
mja
maar ik vind het wel goed ! zo kunnen alle wegen sneller hersteld worden en ook kan het geld dat men er mee verdiend belgie mee verbeteren

De wegen zouden niet zoveel onderhoud behoeven als er zinnig gerepareerd/aangepast werd. Kasseien en een laagje asfalt er overheen...wat denk je hoe lang dat blijft zitten?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:52

@ casidy 1 ) dit hangt van persooon tot persoon af hoe deze met hun geld om gaan
2 ) ze zouden wel beter zijn , ik geloof niet dat in nederland alle wegen perféct zijn , zonder kassijen Lachen

ik wil niet verkeerd overkomen en zo hoor maar ik vind het alleen een heel goed idee van die wegenbelasting

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:12

Nimue schreef:
skara schreef:
Ach joh die 60 euro is nog niks tegenover wat we gaan moeten betalen als we de Kyoto norm niet halen.

Ik kan maar 1 ding zeggen: Een extra stimulans om het OV (of de fiets indien mogelijk Haha! ) te gebruiken!

Ja hoor. Weet jij wat het kost om de grens over te gaan? Een retourtje Roosendaal-Antwerpen (het kortst mogelijke sneltrein-traject) is al 14 euro. Bovendien kost het mij met het OV 2 uur om in Antwerpen te komen en met de auto 45 minuten... dus dat lijkt me een beetje een slecht idee, het OV gebruiken. Begrijp me niet verkeerd, ik reis al ontzettend veel met de trein - veel meer dan met de auto -, maar ik word altijd een beetje chagrijnig als mensen gaan roepen dat je dan maar met het OV moet, als je de auto te duur vindt worden. Ik wíl wel, maar zolang ik maar tot half 10 's avonds een bus heb én elke keer als ik overstap van bus op trein een half uur moet wachten, wordt het ook niet echt haalbaar gemaakt. Ik kan met de trein/bus gewoon vaak niet meer thuiskomen en als ik naar verjaardagen ga moet ik om 6 of 7 uur (!) alweer weg om de laatste bus te kunnen halen. Dat is dus helemaal geen optie, niet iedereen heeft goed OV vanuit zijn woonplaats...

Die reactie van die minister is natuurlijk ook belachelijk. Als Belgen niet zo op hun portemonnee zitten, waarom komen ze dan uberhaupt met deze regeling aan? En waarom gaan zij dan niet meebetalen aan het onderhoud van Nederlandse wegen? Misselijk

Helaas gaat Geld, geld! voor de meeste mensen altijd boven een beetje milieubewustzijn.
14 € valt nog mee als ik het voorbeeld van ninja2 hierboven neem: 30€ benzine + dan die 60€ wegenvignet. Dan kom je met het OV toch goedkoper uit.
Er zijn alternatieven om goedkoper met de trein te reizen. Ik zag in je profiel dat je 25 bent, als je onder de 26 bent betaal je met een go-pass binnen de Belgische grens maar 4,5€ per rit.
Raar dat jij er met de auto maar 45 minuten over doet en met de trein 2 uur, in het spitsuur ook?
Ik doe met de auto er even lang over dan met trein en goedkoper.

Urielle er zijn echt wel Belgen die liever een verbetering van het OV hebben dan meer en betere wegen.
Gelukkige is niet elke Belg egoïstisch en zijn er mensen die liever ecologische alternatieven nemen dan gemakzuchtig met hun enorm luchtverontreinigende auto rond te rijden.

Nu vind ik de reactie van onze minister ook niet erg diplomatisch.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:14

Mijn smart is heel mileuvriendelijk, en dat is bewust gekozen.
Bij de aankoopprijs heb ik nog 15 procent terugbetaald gekregen, omdat het een mileubewuste wagen is....

Maar goed ik neem wel veel de fiets.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:46

Ik ga dus echt geen 60 euro betalen om de belgen te helpen met het onderhouden van hun wegen, dat moeten de belgen zelf maar betalen, en anders mogen ze bij de nl-se grens 80 euro betalen voor het gebruik van goede wegen. En die wegen zijn echt niet zo slecht doordat de nederlanders er zomers massaal over rijden, want ook in nl zijn de wegen overvol, dit komt gewoon omdat de belgen nogal een lakse houding hebben als het gaat om onderhoud en reparatie van de wegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:54

Misschien kunnen we een ijzeren gordijn en een paar flinke tanks plaatsen om te voorkomen dat Nederlanders en Belgen nog in elkaars land komen.

Is dit nou het niveau van samenwerking in 2007? Scheve mond

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:57

skara schreef:
Helaas gaat Geld, geld! voor de meeste mensen altijd boven een beetje milieubewustzijn.
14 € valt nog mee als ik het voorbeeld van ninja2 hierboven neem: 30€ benzine + dan die 60€ wegenvignet. Dan kom je met het OV toch goedkoper uit.

Neenee, 14 euro is alléén voor het stuk Roosendaal-Antwerpen. Daar komen nog buskosten (6 euro) en treinkosten bij voor mij; totaal zo'n 25 euro, terwijl ik met de auto voor 15 euro op en neer rijd. Als ik zes keer ga, haal ik dat vignet er dus al uit... én ik bespaar 6 keer een kleine 1,5 uur reistijd per enkele reis.

Citaat:
Raar dat jij er met de auto maar 45 minuten over doet en met de trein 2 uur, in het spitsuur ook?

Ja, ik woon in een plaats vanwaar ik 10 minuten moet lopen naar de bushalte, 20 minuten met de bus naar het station, 25 minuten (!) wachten op de trein, vervolgens in Roosendaal overstappen en daar als ik pech heb weer 20 minuten wachten. Dat tikt nogal aan; ik rijd ook een veel langere afstand met het ov omdat ik flink om moet reizen en dus een aantal heel ongelukkige overstappen heb. Kijk maar eens op 9292ov.nl/ns.nl en anwb.nl en vergelijk dan de reis van Oud-Vossemeer naar Antwerpen per trein en auto: auto is 47 minuten (en minder dan 4 euro aan brandstof), trein is 2 uur en 16 minuten (en dan sta je nog maar op het station).

Bovendien ga ik meestal niet naar Antwerpen centrum, maar bijv naar de bioscoop of naar een vriend in Westmalle. Vooral als ik die vriend ga bezoeken mag je er bij de OV-reistijd nog wel een halfuurtje of meer bij optellen. Op zaterdag gaat de laatste bus vanaf het station geloof ik om 6 uur, dus dan zou ik halverwege de middag uit Antwerpen weg moeten...

Het is dus echt niet alleen om de eurootjes; naar Utrecht e.d. ga ik bíjna altijd met de trein hoewel dat met de auto ook sneller (en vaak goedkoper, als je kunt carpoolen) is. Ik reis best graag met de trein, maar ook dan ga ik wel nog vaak met de auto naar het station omdat de busverbinding zó slecht is.

Echt, openbaar vervoer is niet voor iedereen haalbaar. Ik vind dat ik het, afgaand op mijn woonsituatie, al behoorlijk vaak gebruik. Komt denk ik ook omdat ik het nog gewend ben uit mijn studietijd; dan pak je toch wat sneller de trein. Maar Antwerpen is echt geen optie, en ook in de avonden en het weekend ben ik eigenlijk wel genoodzaakt de auto te pakken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:09

Ik vind het een belachelijk plan!! Waar heeft het nut voor? Voor de wegen te verbeteren? Denken ze nou echt dat dat op deze manier werkt? Op deze manier komen er veel minder Nederlanders Belgie in, en ja Antwerpen en Baarle Nassau e.d. moeten het toch hebben van de Nederlanders.

Ikzelf ga in ieder geval geen 60 euro betalen! Word me een duur dagje uit dan!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:43

ik denk niet datje echt maar 1 keer per jaar naar nederland gaan !!
mijn ouders rijden bijna elke week richting amsterdam en bezieken een ander nieuw dorp ! dat heel cultureel is ! dus ik geloof echt niet dat jullie maar 1 kee rop een jaar naar nederland gaan !

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:48

Voorlopig staat de invulling nog niet helemaal vast volgens mij. Er zijn meer landen waar je moet betalen om er te rijden en daar hoor ik nooit iemand over dus waarom is dit opeens zo'n probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:22

LiNdA1986 schreef:
Baarle Nassau e.d. moeten het toch hebben van de Nederlanders.

Baarle-Nassau is Nederlands Knipoog Ik denk dat je Baarle-Hertog bedoelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:31

Katja schreef:
Voorlopig staat de invulling nog niet helemaal vast volgens mij. Er zijn meer landen waar je moet betalen om er te rijden en daar hoor ik nooit iemand over dus waarom is dit opeens zo'n probleem.

Het grootste probleem lijkt mij dat je dit vignet niet alleen nodig hebt voor de doorgaande snelwegen, maar ook voor alle tussenweggetjes. Een deel van Nederland (namelijk Zeeuws-Vlaanderen) kan dat niet vermijden, een ander deel is zo verweven met Belgie dat je nauwelijks weet wanneer je op de ene en op de andere weg zit. Bij grensdorpen zoals Putte of Nispen is het haast niet te vermijden om over de grens te gaan, omdat die grens zo pal door het dorp heenloopt. Om over Baarle-Nassau/Baarle-Hertog maar te zwijgen.

En ten tweede is het gewoon een beetje een onsportieve actie - maar da's mijn persoonlijke mening. Ik ben niet zozeer tegen de wegenbelasting, maar tegen het kleinzielige gezeur ("ieuw, er rijden buitenlanders op onze wegen"). Nederland en Belgie doen hardstikke veel samen. Dat is ook handig, daarom hebben ze ook overal samenwerkingsverbanden opgezet enzo. Maar dat houdt elkaar ook wel redelijk in stand, soms gaan de mensen de ene kant op, soms de andere kant op. Daar moet je niet zo kinderachtig over gaan doen. (En ik hoop dan ook dat Nederland niet net zulke onzalige gedachten gaat krijgen...)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:07

wat is er onsportief aan ?
als andere landen geld mogen verdienen aan hun wegen waarom wij ( belgie ) niet ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:24

flippieh schreef:
als andere landen geld mogen verdienen aan hun wegen waarom wij ( belgie ) niet ?

Ten eerste verdienen de meeste andere landen volgens mij niet aan hun wegen. Ten tweede is een regeling die alleen voor buitenlanders geldt, en zeker op zo'n manier, gewoon een beetje kinderachtig. Ten derde hebben Belgen net zo goed voordeel van andere wegen zonder daar op deze manier voor te betalen. En begrijp me goed: IK zit daar niet mee, gemiddeld genomen heft dat elkaar wel op. Maar op deze manier lok je natuurlijk ook meer van dat soort regelingen uit in andere landen. (Hiephoi. Meer regels. Meer regelingen. Meer declaraties. Meer administratie. Kortom: meer bureaucratie... Wie wil dat nou niet?)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:46

flippieh schreef:

Nou, dat is nou net het punt. Nederland verdient níet aan Belgen die over Nederlandse wegen rijden... en dan is het dus niet zo leuk als België wél aan Nederlanders wil verdienen die over hun wegen rijden. Dat is natuurlijk een beetje eenzijdig en ik hoop dan ook dat er in NL ook zo'n vignet komt wat voor ons dan ook verrekend wordt met de wegenbelasting.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:16

flippieh schreef:
@ casidy 1 ) dit hangt van persooon tot persoon af hoe deze met hun geld om gaan
2 ) ze zouden wel beter zijn , ik geloof niet dat in nederland alle wegen perféct zijn , zonder kassijen Lachen

ik wil niet verkeerd overkomen en zo hoor maar ik vind het alleen een heel goed idee van die wegenbelasting

Je snapt het echt niet he? Ik heb het niet over persoon tot persoon, ik heb het over de overheid, die in een half jaar tijd drie keer een weg open breken omdat er eerst riolering wordt gelegd, een drie maanden later de kabel de grond in gaat, en weer een drie maanden later de gasleiding. Dat kan in een keer, als er efficient wordt gepland en efficient wordt gewerkt, maar daar hebben ze in Belgie hoegezegd geen kaas van gegeten.
Tweede verhaal, de weg van Millegem naar Retie, met sporen van vrachtwagens waar je naar van wordt (bloedlink als het even regent). Ipv de weg eens goed aan te pakken heb ik in de 20 jaar dat ik dat stukje rijdt alleen maar gezien dat de sporen werden opgevuld, meer is er niet gebeurt. En dat blijft misschien een aantal maanden goed, daarna is het weer huilen met de pet op.
Verder heb ik persoonlijk de ervaring gemaakt dat er toch heel veel corruptie in Belgie is, details bespaar ik je liever.
De gemiddelde weg in Nederland is beter dan in Belgie, en kasseien kom je hier zelden tegen, laat staan kasseien met een laagje asfalt er overheen.