skara schreef:Helaas gaat

voor de meeste mensen altijd boven een beetje milieubewustzijn.
14 € valt nog mee als ik het voorbeeld van ninja2 hierboven neem: 30€ benzine + dan die 60€ wegenvignet. Dan kom je met het OV toch goedkoper uit.
Neenee, 14 euro is alléén voor het stuk Roosendaal-Antwerpen. Daar komen nog buskosten (6 euro) en treinkosten bij voor mij; totaal zo'n 25 euro, terwijl ik met de auto voor 15 euro op en neer rijd. Als ik zes keer ga, haal ik dat vignet er dus al uit... én ik bespaar 6 keer een kleine 1,5 uur reistijd per enkele reis.
Citaat:
Raar dat jij er met de auto maar 45 minuten over doet en met de trein 2 uur, in het spitsuur ook?
Ja, ik woon in een plaats vanwaar ik 10 minuten moet lopen naar de bushalte, 20 minuten met de bus naar het station, 25 minuten (!) wachten op de trein, vervolgens in Roosendaal overstappen en daar als ik pech heb weer 20 minuten wachten. Dat tikt nogal aan; ik rijd ook een veel langere afstand met het ov omdat ik flink om moet reizen en dus een aantal heel ongelukkige overstappen heb. Kijk maar eens op 9292ov.nl/ns.nl en anwb.nl en vergelijk dan de reis van Oud-Vossemeer naar Antwerpen per trein en auto: auto is 47 minuten (en minder dan 4 euro aan brandstof), trein is 2 uur en 16 minuten (en dan sta je nog maar op het station).
Bovendien ga ik meestal niet naar Antwerpen centrum, maar bijv naar de bioscoop of naar een vriend in Westmalle. Vooral als ik die vriend ga bezoeken mag je er bij de OV-reistijd nog wel een halfuurtje of meer bij optellen. Op zaterdag gaat de laatste bus vanaf het station geloof ik om 6 uur, dus dan zou ik halverwege de middag uit Antwerpen weg moeten...
Het is dus echt niet alleen om de eurootjes; naar Utrecht e.d. ga ik bíjna altijd met de trein hoewel dat met de auto ook sneller (en vaak goedkoper, als je kunt carpoolen) is. Ik reis best graag met de trein, maar ook dan ga ik wel nog vaak met de auto naar het station omdat de busverbinding zó slecht is.
Echt, openbaar vervoer is niet voor iedereen haalbaar. Ik vind dat ik het, afgaand op mijn woonsituatie, al behoorlijk vaak gebruik. Komt denk ik ook omdat ik het nog gewend ben uit mijn studietijd; dan pak je toch wat sneller de trein. Maar Antwerpen is echt geen optie, en ook in de avonden en het weekend ben ik eigenlijk wel genoodzaakt de auto te pakken.