Euthanasie, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: Euthanasie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:34

ik ben voor euthanasie
vind niet dat je dat zomaar mag gebruiken omdat je zegmaar niet meer wilt leven, ik vind wel dat je echt pijn moet hebben voordat je dat ondergaat...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:40

Veel voorstanders zeg, had ik eigenlijk niet gedacht.
ik ben ook voor (in mijn werk de nodige ellende gezien en een aantal maal euthanasie meegemaakt) Het is goed dat er nu deze mogelijkheid is.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:42

tja, waarom iemand het niet gunnen om uit zijn lijden verlost te worden

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:37

ben voor euthanasie als die mensen echt het leven niet meer zien zitten en ze het zeker weten waarom niet vraag ik het me dan af

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:46

ik ben voor euthanasie, maar dan alleen als je echt ondraaglijke pijn hebt, geen kans om beter te worden hebt, of zoals hier al meer voorbeelden in: mensen die een spierziekte hebben en die er bewust voor kiezen voordat het kasplantjes worden.

Ik vind dat je zelf mag beslissen of je euthanasie mag plegen, maar er is toch iets van een leeftijdsgrens, bijvoorbeeld een kind van 8 kan wel zeggen: ik wil dood, want... (en dan kan er iets heel ergs zjin, en geen vooruitzicht hebben) maar dan vind ik ook dat de ouders daar wel moeten onderteken, dus toestemming van de ouders..

sorry maar das mijn mening Bloos

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:07

pioade schreef:
Tolstoj schreef:
De discussie of het God's wil is dat er onschuldige mensen mensen vermoordt worden is een andere discussie. Hier op reageren is imo offtopic en wordt een lang verhaal.

Daar heb ik het niet eens over.
Ik bedoel dat je mensen tegenwoordig ook langer in leven laat. Mensen die normaal gesproken niet zouden overleven zonder medische apparatuur. Zoals bij een comapatiënt. Zonder sondevoeding zouden deze mensen doodgaan. Somszelfs als je de stekker van alle medische apparatuur eruit haalt.... Je zou dus kunnen zeggen dat God deze mensen tot zich geroepen heeft. (Hoe langer iemand in Coma ligt hoe minder kans dat iemand nog wakker word, na een tijdje zelfs geen kans meer op ontwaken)
Maar wij houden deze mensen bij ons.... Dat is toch ook ingrijpen tegen Gods wil?

Edit
Oeps ik had je post niet helemaal goed gelezen. Te snel..
Sorry

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:31

absoluut voor en eens met tolstoj

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:29

Ik ben volledig voor. Heb het ook van heel dichtbij meegemaakt, heb mijn moeder op deze manier zien overlijden.
En ik ben 'blij' (als je al blij kan zijn dat een dierbaar persoon overlijd) dat het op deze manier gebeurt is.
Als mijn moeder niet via euthenasie had kunnen overlijden, was zij eerst blind en doof geworden, daarnaast was ze dement geworden en had dus allerlei andere kleine handelingen niet meer kunnen doen. Als laatst zou zijn in coma zijn geraakt. Dat is voor haar erg pijnlijk, maar ook voor de omgeving.
Dit hebben wij haar en ons kunnen besparen door deze oplossing. Op deze manier kan je ook nog waardig en helder afscheid nemen van elkaar.
Mijn moeder had trouwens een hersentumor. 4 jaar daarvoor begon het met darmkanker en een vleesboom, dit is uitgezaaid naar kanker in haar buik en uiteindelijk een hersentumor. (waarschijnlijk zat het dus overal)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:41

Ik ben voor. Als mensen erg lijden en ze hebben alleen maar pijn, vindt ik dat ze die optie moeten hebben.

@ Jamy, in zo'n situatie is het inderdaad veel vrediger en beter.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:26

Ook ik ben volledig voor!! Ik zou het zelf ook willen als ik ongeneeslijk ziek was of veel pijn zou hebben of als ik nog maar een bepaalde tijd te leven zou hebben. Dan helpt die prik je gewoon uit je lijden te verlossen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:43

Wel.
Als je zoveel moet lijden dat het ondragelijk is, en het zou nog 10 maanden kunnen duren, dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om er 'een einde aan te maken', van iedereen goed afscheid te nemen, en geen pijn mer te lijden Lachen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:47

ik ben er ook voor!! Niemand wil toch met een ongeneeslijke ziekte ontzettend veel pijn lijden...

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:50

Voor.
Er zijn veel mensen die een ziekte hebben met het vooruitzicht dat ze toch sterven. Als je dan nog ontzettend veel pijn hebt, en morfine al niet meer helpt vind ik dat het gewoon mogelijk moet zijn om "het verkorten van een pijnlijke dood".

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:30

Zeker voor mits de patient en de dokter te kennen hebben gekregen dat de patient werkelijk dusdanig ziek is dat de patient niet meer beter kan worden.

Heb zelf het proces van mijn oom, kanker, gevolgd... Hij heeft zelf gekozen voor euthenasie. Na 4 maanden van ziekte kreeg hij steeds meer pijn, hij kon niet meer echtop zitten en ook niets meer eten. De dag voordat hij overleed ben ik bij hem langsgegaan en mijn stoere stevige oom was nu niets meer dan een arme uitgemergelde man.. totaal onherkenbaar. En in dat soort situaties vind ik toch zeker dat er een einde aan het lijden moet komen, vooral nu het zo dicht bij mij is geweest besef ik toch hoe belangrijk het is voor die mensen, mijn oom was zo opgelucht dat hij eindelijk mocht gaan en zag gewoon uit naar de verlossende prik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:33

ik voor een ben een bewegings mens......... als ik door welke oorzaak dan ook een niet bewegingsmens leven moet gaan leiden......... spuit mij maar af

net zoals ik mijn dieren af zou spuiten als hun geen waardig bestaan meer zou kunnen hebben

Mijn dieren spuit ik af als ze geen dierwaardig bestaan meer hebben, noemen we humaan inslapen........... en waarom mogen wij humans geen gebruik maken van dat recht

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:38

Ik ben in sommige gevallen voor maar ik vind dat zolang je het zelf kan doen je er geen ander mee moet opzadelen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:10

Nikka schreef:
Ik ben in sommige gevallen voor maar ik vind dat zolang je het zelf kan doen je er geen ander mee moet opzadelen.

Bedoel je daarmee zolang je zelf een einde aan je leven kan maken je er geen ander mee moet opzadelen of begrijp ik dat verkeerd?

CowBoy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:13

ik ben voor....
stel als ik een kasplantje zou worden zou ik het fijn vinden als iemand voor mij die stekker eruit zou trekken (klopt af)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:16

Ik ben voor...

Als mensen kasplantjes worden, ondragelijke pijn hebben en/of ongenezelijk ziek zijn...
Mensen vragen toch niet zomaar om euthanasie.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:58

Ook ik ben voor.
Hierdoor is mijn moeder een hoop lijden bespaard gebleven.
Tuurlijk is het voor de familie moeilijk maar het is nog moeilijker om iemand
te zien die zo veel pijn heeft niks meer kan etc.
Het was haar wens en dat moet je respecteren wat wij dus ook gedaan hebben.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:22

fixture schreef:
ik ben voor euthanasie
vind niet dat je dat zomaar mag gebruiken omdat je zegmaar niet meer wilt leven, ik vind wel dat je echt pijn moet hebben voordat je dat ondergaat...

Niet alleen pijn kan doorslaggevend zijn voor een persoon om niet meer te willen leven, maar ook het gebrek aan wilskracht. Je zegt dat ze echt pijn moeten hebben... maar wat is echt pijn? Dat is voor iedereen persoonlijk.
Als mensen geen hoop meer hebben op een waardig leven, ook al is het zonder pijn.. telt dat ook niet mee?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:24

Ik vind het ook goed maar denk wel dat het te snel wordt toegepast..
Dat mensen het te snel willen..

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:26

blauw00gje schreef:
Ik vind het ook goed maar denk wel dat het te snel wordt toegepast..
Dat mensen het te snel willen..

Dat geloof ik dus niet, het zit in de mens om te willen overleven, dat is iets wat we al jaren doen.
Er zijn maar weinig mensen die het bijltje erbij neer gooien.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:11

Kaygee schreef:
Nikka schreef:

Bedoel je daarmee zolang je zelf een einde aan je leven kan maken je er geen ander mee moet opzadelen of begrijp ik dat verkeerd?

Ja een arts belooft/zweert het leven te beschermen en dit is dus volkomen tegennatuurlijk daaraan. Vaak hebben ze nog weken last hierna.Via de nederlandse vereniging van euthanasie is een boekje te bestellen hoe je dit zelf op humane wijze kunt regelen. Ik vind dat als je over je eigen leven wil beschikken je dit dan ook moet doen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen waarbij dit niet kan en dan vind ik dat je moet helpen.

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:14

ik ben ook voor euthanasie. ik heb liever dat mensen zlef kunnen bepalen waaneer ze gaan dan te moeten wachten tot ze gaan...