Doodvonnis tegen Saddam Hussein voltrokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Doodvonnis tegen Saddam Hussein voltrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:10

Daar kan je idd opwachten. Maar misschien komen er nog beelden van erna. Op de NOS zeggen ze van wel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:12

Lia_ schreef:
The King is dead. Long live the King....
......en ondertussen vallen er meer doden dan ooit in Irak en worden de mensenrechten er als nooit te voren geschonden......

ik sluit me hier helemaal bij aan. Wat zijn we er nou helemaal mee opgeschoten? werkelijk niets!
oog om oog, tand om tand?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:14

benangelique schreef:
Lia_ schreef:
The King is dead. Long live the King....
......en ondertussen vallen er meer doden dan ooit in Irak en worden de mensenrechten er als nooit te voren geschonden......

ik sluit me hier helemaal bij aan. Wat zijn we er nou helemaal mee opgeschoten? werkelijk niets!
oog om oog, tand om tand?

Wat zou jullie oplossing dan zijn??

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:15

Ajb begin niet over een discussie over wat je van de doodstraf vind, hier zijn al andere topics over. Maar... als je doodstraf overleefd ben je vrij. Hij zal wel dood zijn, dit is alleen spanning enzo bezaaien.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 11:16

Op bbc lieten ze beelden zien van voor de "omstropping" en toen ging het weer weg. Vertelde ook dat ze gezegd hadden dat ze het willen laten zien maar niet konden laten zien oid. Turkse tv liet beelden van de omstropping zien.

*edit* Bomaanslag in Madrid hoeft niet perse met dit te maken te hebben je hebt nog de ...(kan even niet op de naam kom komt uit baskenland) en ik hoorde is (nog) geen feit.

*edit* Hebbes de ETA

*nog een edit* Bomaanslag in Madrid staat nu ook op nu.nl Clown Maar van tevoren een waarschuwing gegeven
Laatst bijgewerkt door Globetje op 30-12-06 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:22

op RTL4 zijn er ook filmpjes enz. te zien

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:34

bomaanslag in madrid?
nu?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:36

Saddam Hussein opgehangen

Uitgegeven: 30 december 2006 06:36
Laatst gewijzigd: 30 december 2006 10:32

BAGDAD - Het doodvonnis tegen Saddam Hussein is zaterdagochtend voltrokken. De Iraakse oud-dictator werd om 04.07 uur opgehangen. Dat heeft een van Saddams advocaten aan de Amerikaanse nieuwszender CNN bevestigd. Het geweld in Irak duurt voort. Een bomaanslag op een vismarkt in Bagdad kostte zaterdag zeventien mensen het leven.

De ex-dictator werd in november veroordeeld wegens misdaden tegen de menselijkheid vanwege de moorden op 148 sjiitische mannen en jongens in Dujail in 1982. Het bloedbad volgde op een mislukte moordaanslag op Saddam.

Het doodvonnis werd dinsdag in hoger beroep bevestigd en moest volgens de Iraakse wet binnen een maand worden voltrokken.

Bomaanslag

Een bomaanslag op een vismarkt in Kufa, 160 kilometer ten zuiden van de Iraakse hoofdstad Bagdad, heeft zaterdag aan zeventien mensen het leven gekost. De bom was verstopt in een minibus die op de markt stond. Onder de doden zijn drie vrouwen en vier kinderen, zei de directeur van een plaatselijk ziekenhuis. Hij zei dat ongeveer 26 mensen gewond zijn geraakt.

Het Amerikaanse leger maakte zaterdag bekend dat de afgelopen dagen nog eens vijf Amerikaanse militairen in Irak zijn gesneuveld en dat het dodental voor december daarmee op 108 komt, het hoogste maandelijkse verlies voor de Amerikanen in 2006. Volgens een telling van het persbureau AP staat het totale aantal gesneuvelde Amerikaanse militairen thans op 2.995.

Twee bondgenoten van Saddam Hussein zijn zaterdag niet tegelijkertijd met hem opgehangen. Iraakse functionarissen ontkennen eerdere berichten dat Saddams halfbroer Barzan al-Tikriti en de vroegere president van het zogenoemde Revolutionaire Hof, Awad Hamed al-Bander, eveneens zijn geëxecuteerd.

Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN wacht het tweetal direct na het offerfeest, dat woensdag eindigt, alsnog de strop.

Vastbesloten

De voormalige Iraakse president was in zijn laatste momenten "vastbesloten en moedig". Dat zei Mouaffak al-Roubai, een lid van de Regeringsraad die bij de executie aanwezig was.

"Saddam is kalm het schavot opgeklommen, hij was vastbesloten en moedig", zei Roubai tegen de Iraakse zender Iraqia. "Hij heeft niet geprobeerd zich te verzetten, heeft niets gevraagd. Hij had een Koran in zijn hand die hij aan iemand deed toekomen. Zijn handen waren gebonden toen hij werd opgehangen."

De Amerikaanse zender CNN haalde juist getuigen aan die zeiden dat de angst op Saddams gezicht te zien was voordat het doodvonnis werd voltrokken. Iraakse bronnen bevestigen desgevraagd dat er foto- en videomateriaal is van de executie. Wanneer de beelden worden vrijgegeven is nog niet bekend.

Arabieren in de Verenigde Arabische Emiraten volgen het nieuws rondom de executie van Saddam op de voet

Getuigen die aanwezig waren bij de ophanging van de Iraakse oud-dictator Saddam Hussein, dansten om zijn lichaam toen diens dood was vastgesteld. Dat meldde de Amerikaanse zender CNN op gezag van getuigenissen op de Iraakse staatstelevisie.

Bij de uitvoering van het doodvonnis zouden leden van het Iraakse kabinet aanwezig zijn geweest. Premier Nuri al-Maliki zou niet bij de executie zijn geweest.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:37

'Executie Saddam zal ernstige consequenties hebben'

Uitgegeven: 28 december 2006 12:27
Laatst gewijzigd: 28 december 2006 16:20

AMSTERDAM - De Baath Partij, de groepering die het voor het zeggen had tijdens de regeerperiode van Saddam Hussein, heeft laten weten dat de executie van de gewezen Iraakse dictator ernstige consequenties zal hebben. Dit meldt CNN donderdag.

De executie zou latere onderhandelingen tussen de Baath Partij en de Verenigde Staten onmogelijk maken. Ook zou het executeren van Hussein "een gevaarlijke rode lijn zijn die Bush en de zijnen niet moeten passeren."

Definitief

Het Iraakse hof van beroep heeft inmiddels het doodvonnis van Saddam bevestigd. Omdat het zeer waarschijnlijk niet meer door president Jalal Talabani hoeft te worden bekrachtigd, is het vonnis daarmee definitief.

Saddam werd op 5 november tot de strop veroordeeld voor de massamoord op 148 inwoners van het sjiitische plaatsje Dujail in 1982, na een mislukte aanslag op zijn leven.

Volgens een ingewijde bron blijft Saddam vastzitten in een Amerikaanse militaire gevangenis tot de dag van zijn executie. Op die dag wordt hij aan de Iraakse autoriteiten overgedragen.

Reactie advocaat

De leider van het advocatenteam van Saddam Hussein, Khalil al-Dulaim, roept de internationale gemeenschap op om Saddam niet uit te leveren aan Irak. Dit zou in strijd zijn met internationale verdragen. Deze verbieden de uitlevering van krijgsgevangenen aan diens vijand.

"Ik doe een dringend beroep op alle internationale en juridische organisaties, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, de Arabische Liga en alle wereldleiders om snel te voorkomen dat de Amerikaanse regering de president aan de Iraakse autoriteiten overdraagt", aldus Al-Dulaimi.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:41

Why do we kill people
To show people
That killing people is wrong..

Al zou ik het ook wel eng vinden als Saddam nog leefde en misschien een keer zou ontsnappen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:44

Good riddance zou ik zeggen, weg ermee met zo'n man.
Waarom geld en ruimte verspillen en hem op zijn wenken bedienen in de cel?? Zonde van de moeite!!

Citaat:
Why do we kill people
To show people

Mooi stuk tekst!

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:45

jeetje opgehangen...
ik vind het niet erg dat die man dood is, maar heb mn twijfels over wat er nu gaat gebeuren in de wereld!
toevallig sprak ik twee weken geleden een man die uit irak kwam
hij had ook voor hem gevochten, hij moest verplicht het leger in omdat anders zijn familie zou worden vermoord.
uiteindelijk is hij gevlucht naar nederland.
hij dacht dat als saddam de doodstraf zou krijgen de pleuris helemaal uit zou breken om het maar even plat te zeggen.
hij dacht dat sowieso in irak het nog erger zou gaan worden omdat er nu allerlei groepen gaan vechten om de macht te krijgen. hij was er ook bang voor dat er ook erge dingen zouden gebeuren in de rest van de wereld.
saddam is nu wel dood, maar er zijn nog wel heel veel mensen die hem wel steunen. zij zagen dit natuurlijk aankomen...... ik ben bang dat zij nu wel dingen gaan ondernemen.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:53

Jennyxx schreef:
Why do we kill people
To show people

Al zou ik het ook wel eng vinden als Saddam nog leefde en misschien een keer zou ontsnappen...

Ik ben het hier ook wel mee eens, maar zie dus idd schrikbeelden van vele gijzelingen (om hem vrij te krijgen) etc.......

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:58

Je kan veel van Saddam zeggen, maar een dictator (geen enkele) kan alles alleen zelf. Dus met Saddam ophangen ben je er nog lang niet Was het maar zo..... er zijn nog genoeg (teveel) aanhangers van zijn regime om een hoop ellende aan te richten.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:04

manzano schreef:
Je kan veel van Saddam zeggen, maar een dictator (geen enkele) kan alles alleen zelf. Dus met Saddam ophangen ben je er nog lang niet Was het maar zo..... er zijn nog genoeg (teveel) aanhangers van zijn regime om een hoop ellende aan te richten.

dat denk ik dus ook. ik denk dat er nog heel wat gaat gebeuren........
je ziet nu op tv wel steeds de beelden dat hij de strop om krijgt.
ik hoef de ophangen niet te zien!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:16

Direct na de executie is er in irak (baghdad?) een bom aanslag geweest...huppa 30 doden!

uhhh...zie net de beelden vlak voor de executie..strop om enzo.

De rest zal niet uitgezonden worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:18

Er werd net ook al direct gezegd dat die bomaanslag niets te maken zou hebben met Saddam's dood.
Feit is dat er nog genoeg van die imbecielen rondlopen met dezelfde gedachtengang als hij had, dus van de problemen ben je toch niet in een keer af helaas.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:24

Tja, wat kun je ervan zeggen...

Ik ben absoluut niet voor de doodstraf maar in het geval van Saddam zat er weinig anders op denk ik.

Dat dit hele verhaal talloze levens heeft gekost, moge duidelijk zijn. Maar laten we vooral niet vergeten over wat voor persoon hier gesproken wordt. De tweede wereldoorlog heeft ook talloze levens gekost, maar godzijdank dat er mensen zijn geweest die zich opgeofferd hebben voor anderen, anders spraken wij hier nu allemaal in het duits en was onze vrijheid ver te zoeken. Natuurlijk is dat geen vergelijking en de gronden waarop deze oorlog is begonnen, waren niet correct en misleiding is daar een onderdeel van geweest. En nee, het is er NU nog niet beter op geworden, maar dat heeft tijd nodig. Dat kan maar zo nog 10 jaar duren voordat er ECHT vrijheid is. Het was natuurlijk naief om er vanuit te gaan dat met de vangst van Saddam de rust en vrede zou terugkeren. Juist nu is het een voedingsbodem voor aanslagen, burgeroorlogen etc...

Saddam is berecht naar de maatstaven die in dat land gelden. Daar is doodstraf door ophanging een feit. Er zijn mensen voor minder opgehangen, moet je Saddam dan gaan ontzien omdat het Saddam is?

Bovendien heeft het meerdere kanten.

Gerechtigheid, voor degene die hij heeft laten vermoorden, maar vooral ook voor hun nabestaanden.

Angst wegnemen bij de bevolking. Mensen die onder zijn dictatuur hebben geleefd, zullen altijd bang zijn zolang Saddam nog leeft. Die angst zit in hun hart. De angst dat hij ooit weer op vrije voeten komt en zijn werk wilt afmaken. Hij heeft nog genoeg volgelingen over.

Het voorkomen van terroristische aanslagen om Saddams vrijheid op te eisen.

Anderzijds...

De doodstraf heeft Saddam wel een martelaarsstatus bezorgt. Dat geeft zijn volgelingen misschien wel nog meer "drive" om op grond hiervan aanslagen te plegen. Uiteindelijk is "hun" leider vermoord.

Het levenslang wegstoppen in een cel? Tja... ik weet het niet. Ik denk niet dat daarmee bereikt wordt, wat er bereikt zou moeten worden. Die man is gewoon gek... Het verbaasd mij nog dat hij niet in hongerstaking is gegaan, ik denk dat dit ook niet lang meer zou hebben geduurd. Ik denk dat vooral de Amerikaanse overheid veel te bang is voor mogelijk aanslagen bij het in leven houden van Saddam.

Dat dit veel geld zou kosten, tja... enig idee wat deze hele oorlog gekost heeft? Daar is het levenslang opsluiten van Saddam een schijntje bij...

Maar ja... waar je goed aan doet? Ik weet het niet. Of ze de juiste beslissing hebben genomen? Tijd zal het ons leren...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 30-12-06 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:25

het land op orde stellen zal nog wel enkele jaren duren...mits het daar ooit op orde komt.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:28

Die man komt er zo wel makkelijk af.... Scheve mond

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:32

foetsie schreef:
Die man komt er zo wel makkelijk af.... Scheve mond

Ja, maar wat wil je dan? Hem duizenden keren laten sterven?
Toepasselijke naam heb je trouwens in dit geval Haha!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:34

Ik zat net even te kijken op CNN en zag daar een filmshot van Saddam met een strop om zijn nek. Anno 2006 denk ik dat er toch alternatieven zijn dan iemand in een betonnen kamer met gemaskerde mannen om zich heen zetten, zodat deze een touw om z'n nek kunnen hangen, waarna hij een paar minuten doodsstrijd kan gaan voeren op een halve meter boven de grond.
Ik had hem liever levenslang zien zitten, als je dan toch de dader wil straffen... Dit lijkt me beter dan hem op te hangen, waarmee je slachtoffers het onderbuikgevoel van 'gerechtigheid' kan geven. De vraag is wat je er mee wilt bereiken... Ik wil hier verder niet mee zeggen dat er onder zijn verantwoordelijkheid geen gruwelijke dingen zijn gedaan en dat hij daar niet voor gestraft zou hoeven te worden, maar om het zo te doen.. ...
Nou maar hopen dat het land wat hij regeerde die strop niet krijgt en totaal overgelaten wordt aan een 'naar een burgeroorlog afglijdende samenleving' waar een of andere hoge pief het op gooide...

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:35

Die man komt er inderdaad vrij gemakkelijk vanaf, maarja dit is nog niet het einde van het geweld volgens mij is dit pas het begin.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:36

Hmmz ik weet niet wat ik hiervan vind hoor. Tuurlijk heeft die man gruwelijke dingen gedaan. Maar ik weet niet of de man ophangen zin heeft. Zoals al gezegd, het beeld dat hij ontsnapt staat me ook niet aan. Maar de man ophangen... Maar ja, hij is nu al dood. Ik denk niet dat het gaat helpen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:37

jammer ik heb het niet kunnen zien...