Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo3hoekje

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:01

Ik geloof dat wildwings en ik precies dezelfde mening hebben...
ik sluit me dan ook voledig bij haar aan

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:07

jeetje,hele discussie hier. Wel grappig om te zien dat de meningen zo toch wat verschillen.
@lenneke ik snap je volledig, ik kan er slecht tegen als mensen in mijn personal space komen zeg maar, niet alleen bij aanraken maar ook gewoon in mijn ruimte komen (en dan praat ik vooral over vreemden) Door mensen is het niet altijd verkeerd bedoeld, maar het kan toch dat je dat niet prettig vind, heb ik ook. Het is denk ik maar net hoe iedereen er mee omgaat en waar bij diegene de grens ligt.Dit zal bij iedereen anders zijn.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:56

Leo3hoekje schreef:
Ik geloof dat wildwings en ik precies dezelfde mening hebben...
ik sluit me dan ook voledig bij haar aan

Ik denk dat ik het ook met jullie eens ben Ja
Niet iedere aanraking is slecht bedoelt hoor.
Natuurlijk is het niet leuk als de verkeerde persoon een hand op je bil legt maar een hand op je schouder enz.. vind ik echt niet bedreigend of irritant of weet ik veel wat...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:02

Het valt mij de laatste tijd ook op ja. Niet alleen aanraken maar ook bv. vastgrijpen. Als je dan vriendelijk vraagt of diegene je los wil laten omdat je het niet prettig vind zijn er ook nog mensen die het lef hebben nee te zeggen.

Ik heb er een hekel aan, onbekenden moeten gewoon van mij afblijven.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:42

Ik weet niet of het avker voorkomt, merk er niet zoveel van, maar weet wel dat ik het zelf ook gruwelijk irritant vind als mensen me aanraken, vooral als ik ze niet ken, maar ook mensne die ik wél goed ken.
En dat heeft niks te maken met denken dat die mensen me iets aan gaan doen oid, maar gewoonweg met dat ik er niet avn hou aangeraakt te worden.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:50

ik ben het met wildwings en leo3hoekje eens.
Er wordt niet meer aangeraakt. Het wordt alleen steeds vreemder en enger gevonden als iemand aanraakt. Mensen denken er over het algemeen te negatief over.
Als je het trouwens niet wil kan dat gewoon normaal gezegd worden.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:01

ik raak de kinderen waarmee ik werk heel vaak aan.

maar dit is beroepsmatig. zo maak ik contact met ze. even een hand op de schouder.

maar op mijn stage (PABO) knuffel ik ook lekker met mijn kinders hoor Clown

maar dat is allemaal anders dan zomaar vreemde mensen. ik stoor me aan pushende mensen in de rij. ze duwen je gewoon naar voren!!! opsodemieteren, ik duw gewoon terug naar achter.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:14

Het is mij van de week ook opgevallen en heb er in de klas ook over zitten denken.
Ik vind het ook niet fijn en hou er dan ook helemaal niet van.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:25

Dat iemand een hand op mijn schouder legt, nouja tot daar aan toe.
Maar wat ik zelf zo vreselijk vind, zijn van die mensen die als ze met je praten, heel dicht bij komen staan.
Van sommige mensen vind ik dit niet erg, helemaal niet erg juist Haha! , maar ik heb zoiets van als je iemand niet goed kent, vind ik niet dat je er zo dichtbij moet gaan staan praten, kan ik me heel erg aan ergeren.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:32

Ik vind het niet prettig als ze in mijn persoonlijke ruimte komen. Helemaal niet zelfs. Maar de meeste mensen bedoelen het niet slecht, daar moet ik mezelf ook altijd eventjes aan herinneren.
Maar ik houd er gewoon niet zo van als mensen me aanraken, ook al is het iemand die ik ken.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:35

SOET schreef:
ijslanderfan schreef:
Ik ben blij dat ik op de school zit waarop ik zit.
Leraren zitten nooit aan ons, gelukkig..

Mensen worden er wel steeds makkelijker in,
ook in de stad bijvoorbeeld. Als je aan de kant moet
even een arm op je heup ofzo. Daar kan ik verrekte
slecht tegen.

Persoonlijk vind ik dit nogal overdreven.
Een hand op elkaars schouder leggen of tikken op de schouder is dat al aan elkaar zitten?..

Citaat:

Trouwens als je je jal ergerd aan een tikkende hand op de schouder, zou ik zeggen kom dan maar even naar mijn school.. daar is dit gewoon heel erg normaal voor leerkrachten en dit is ook ZEKER zonder bij bedoeling... zoals een hand op de schouder leggen, een klap geven.. (al lachend meestal) gewoon een schouder klopje geven, een hand geven,aan de oren trekken,...

Het kan ook persoonlijk zijn, ik vind een hand op mn schouder van mijn leraar
aardrijkskunde écht niet fijn. Het ligt aan de persoon, maar over het algemeen
moet ik er echt niks van hebben. Maar dan nog, ik vind het alsnog fijn
dat dit bij ons op school niet voorkomt Lachen

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:39

Ik merk het op school ook heel erg,
ik ben vrij jong in vergelijking met de jongens bij mij in de klas..
Ze vinden het 'leuk' om mij ineens ftjes vast te pakken,
of me ineens op te tillen ofzo!
Het zal best grappig? bedoeld zijn, maar ik ben er niet zo van gedient:+
Laatst kon ik van een van hen mee naar het station rijden, krijg ik nog even snel een kus voordat ik wil uitstappen, heel lief misschien..
maar ik heb hem toch even heel vies aangekeken geloof ik!
Wat ik ervan moet denken... Tja?:+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:48

Er wordt hier vaak gezegd dat mensen het goed bedoelen en dat er niets achter het aanraken steekt.

Maar daar heeft het vaak niets mee te maken. Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan als mensen te dichtbij komen of me aanraken. Ik ben niet bang dat iemand me wat aan wil doen, ik vind het gewoon een afschuwelijk gevoel als iemand me aanraakt. Bah. Niet te familiar, ik ben in staat te bijten of om een klap uit te delen aan iemand die "een goedbedoelde" hand op mijn schouder legt. Niks vertrouwen of steuntje in de rug, inbreuk op mijn privacy!

Ik zal ook een ander zo niet aanraken, dat druist regelrecht tegen mijn natuur in.

En dan hebben de mensen hier in Duitsland een "fijne" gewoonte: als je elkaar kent dan omhels je elkaar bij het weerzien op een feestje, je verjaardag of bijvoorbeeld als je uit geweest bent en je gaat naar huis...

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:42

GamblersCup schreef:
Er wordt hier vaak gezegd dat mensen het goed bedoelen en dat er niets achter het aanraken steekt.

Maar daar heeft het vaak niets mee te maken. Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan als mensen te dichtbij komen of me aanraken. Ik ben niet bang dat iemand me wat aan wil doen, ik vind het gewoon een afschuwelijk gevoel als iemand me aanraakt. Bah. Niet te familiar, ik ben in staat te bijten of om een klap uit te delen aan iemand die "een goedbedoelde" hand op mijn schouder legt. Niks vertrouwen of steuntje in de rug, inbreuk op mijn privacy!

Ik zal ook een ander zo niet aanraken, dat druist regelrecht tegen mijn natuur in.

En dan hebben de mensen hier in Duitsland een "fijne" gewoonte: als je elkaar kent dan omhels je elkaar bij het weerzien op een feestje, je verjaardag of bijvoorbeeld als je uit geweest bent en je gaat naar huis...

Vaak zegt dit meer over jou dan over de aanraker.....

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:46

@barco, denk ik ook wel..
ik heb er op school ook niet zo'n ongelooflijke moeite mee,
maar af en toe gaan ze iets te ver!

Wel vind ik het moeilijk om te zeggen, ee blijf eens van me af ofzo..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:51

Ik heb er meestal geen problemen mee. Als ik iets als een foute aanraking zie trek ik mn bekkie wel open Knipoog En als ik langs iemand loop, leg ik ook mn hand even op de rug oid om te laten weten dat ik er langs ga. Vind ik wel zo sociaal.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:54

thabs schreef:
Laatst kon ik van een van hen mee naar het station rijden, krijg ik nog even snel een kus voordat ik wil uitstappen, heel lief misschien..

Zat net mijn post nog eens over te lezen, zo raar eigenlijk.. als ik er eens overna denk!
Ik snap ook niet wat hun bedoelingen hiermee zijn Clown
Wat vinden jullie? Verward

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:01

Als je als ontvanger open staat voor 'echt' contact voor anderen, vind je aanraken (vaak) niet erg. Aanraken kan heel prettig zijn. Niet seksueel bedoelt natuurlijk, maar meer je mag er zijn zoals je bent, een waardering of geborgenheid.

Er natuurlijk vanuit gaande dat de 'verzender' het goed bedoelt natuurlijk en jou grenzen respecteert.

Als je er niet voor open staat zal de aanraking al snel negatief over komen.

ook als de verzender jou over jou grenzen heen gaat, is dit natuurlijk heel onprettig en mag je best laten weten dat je er niet van gedient bent.
Helaas wordt (zoals ik eerder schreef) menselijk contact steeds minder vanzelfsprekend.
De maatschappij wordt individualistischer en mensen gaan meer op hun eilandjes leven. Logisch dat anderen er niet bij mogen op hun eiland. En dan wordt een aanraking iets heel negatiefs.

(Oftewel: de een houdt wel van spruitjes de ander niet. Ligt dit dan aan de spruitjes of aan de persoon?)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:03

thabs schreef:
thabs schreef:

Zat net mijn post nog eens over te lezen, zo raar eigenlijk.. als ik er eens overna denk!
Ik snap ook niet wat hun bedoelingen hiermee zijn Clown
Wat vinden jullie? Verward

Aanraken is gewoon een vorm van nonverbaal contact. dus het hoeft niet altijd met woorden gezegd te worden.

Trouwens 90% van het contact is nonverbaal en 10% maar verbaal.
Er wordt alleen zoveel nadruk gelegd op die 10 %. het nonverbale wordt (helaas) heele vaak over het hoofd gezien.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:05

(Oftewel: de een houdt wel van spruitjes de ander niet. Ligt dit dan aan de spruitjes of aan de persoon

*ligt eraan wie ze klaar maakt (dus welke persoon Clown )

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:07

hahahaha (uiteraard door een en de zelfde persoon klaargemaakt! Haha! Knipoog )

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:07

Barco schreef:
Aanraken is gewoon een vorm van nonverbaal contact. dus het hoeft niet altijd met woorden gezegd te worden.

Er wordt alleen zoveel nadruk gelegd op die 10 %. het nonverbale wordt (helaas) heele vaak over het hoofd gezien.

"Een vorm van" dus. Aanraking is daar maar een (klein) deel van.

Ik vind dat je maar van een ander af moet blijven. Tenzij deze persoon anders aangeeft.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:08

Miriano schreef:
Barco schreef:

"Een vorm van" dus. Aanraking is daar maar een (klein) deel van.

Ik vind dat je maar van een ander af moet blijven. Tenzij deze persoon anders aangeeft.

waarom vind je dat???? ik ga er van uit dat er met respect wordt omgegaan, omdat aanraken een hele directe vorma van concact leggen is.
Maar dan hoeft het nog niet meteen negatief te zijn (terwijl veel mensen in dit topic het te snel als negatief ervaren, maar dat ligt nog altijd aan hunzelf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:11

In deze maatschappij is het op zich wel logisch. ik leer mijn oudste ook dat niet iedereen haar hoeft aan te raken. Kusjes geven doen we al helmeaal niet aan iedereen. Ze moet weerbaar worden en weten dat het niet normaal is als iemand zomaar aan je zit, met welke bedoeling dan ook. Dat verschil begrijpt ze echt nog niet

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:13

faye schreef:
In deze maatschappij is het op zich wel logisch. ik leer mijn oudste ook dat niet iedereen haar hoeft aan te raken. Kusjes geven doen we al helmeaal niet aan iedereen. Ze moet weerbaar worden en weten dat het niet normaal is als iemand zomaar aan je zit, met welke bedoeling dan ook. Dat verschil begrijpt ze echt nog niet

hoeft ook niet. Dit heeft met grenzen te maken en dat anderen niet over hun grenzen mogen gaan.

Daarom vind ik het nog wel jammer dat het tegenwoordig zo moet gaan.... en niet meer van het goede uit kan gaan.