Leuke discussie dit
.
Ik woon in Beieren en dat is de deelstaat die het rijbewijs met 17 jaar als eerste heeft ingevoerd.
Ik vind het echt helemaal geweldig
!
Mijn dochter wordt in mei 17, gaat na de kerstvakantie met rijlessen beginnen en kan op d´r verjaardag rijden onder begeleiding van iemand van 30 jaar of ouder, die tenminste 5 jaar het rijbewijs heeft. Dit is in de regel een van de ouders en in het geval van mijn dochter, ook nog mijn schoonouders en zwager en schoonzusje.
In de meeste gevallen rijden ze dan ook in de auto van diegene en die passen heus wel op dat de rijbewijs-nieuweling voorzichtig rijdt
.
Het is tenslotte wel zo, dat je pas in de praktijk "echt" leert autorijden. Ik kan nu tenminste zelf in de gaten houden hoe mijn kind rijdt
.
De vriend van mijn dochter heeft ook met 17 jr. zijn rijbewijs gehaald en is in sept. 18 jr. geworden.
Hij had mijn man ook als begeleider opgegeven en omdat wij precies weten hoe hij rijdt, heb ik ook geen slapelozen nachten als hij en mijn dochter uitgaan
.
Whiz schreef:Jah uh de meeste doen het toch al.. Dus wellicht beter als ze het toe staan.
Bij mij in de buurt leren de meeste al rijden op hun 16 of 17de ik was zelf 16.
Kijk, dit soort dingen kan je hier (ten dele) mee vermeiden
!
Nu mag je officieel met 17 rijden, als je je rijbewijs hebt!!
Germatje schreef:Ik vind het eerlijk gezegt niet verandwoord. Vele zijn bij 18 nog een kind, en dat moet de weg dan op

Zeker als het gaat om van die manse jongetjes die het wel stoer vinden; die wil ik echt niet tegenkomen op de weg!
Ze gaan nu in de eerst de weg op met een begeleid persoon, in de regel de ouders! Die hebben er echt heel veel belang bij dat hun kind op een veilige manier (leert) auto rijdt (rijden)
.
Vanessa24 schreef:Zoals het krantenartikel het beschrijft vind ik het een uitstekend idee. Nu is het namelijk zo dat je met je 18e je rijbewijs mag halen. Je haalt het en je gaat alleen zonder voldoende ervaring de weg op. Ik heb liever dat een 17 jarige een jaar lang achter het stuur zit met een persoon ernaast van minimaal 30 jaar en die 5 jaar zijn rijbewijs heeft (zoals het artikel zegt), dan een 18 jarige die, op zijn lessen na, totaal geen ervaring heeft.
Juist, hier ben ik het dus ook helemaal mee eens
.
irene schreef:Dan vraag ik me toch af hoe dat mogelijk is. Is de groep die meegedaan heef met de proef wel representatief?
Daarnaast zou ik zelf niet graag een 17-jarige naast me in de auto hebben om te begeleiden. Laat ze maar lekker naar een rijschool gaan. Die zijn er tenslotte voor opgeleid. Want reken maar dat als dit zou doorgaan, dat behoorlijke consequenties voor rij-instructeurs zal hebben.
De kinderen gaan gewoon naar de rijschool en halen net als een 18-jarige hun rijbewijs. (dus kompleet met theorie lessen, 10 verplichte stad-, autobahn-, nacht- en landstraat rijlessen!)
Ik als ouder, leer mijn kind dus niet auto te rijden. Het kind komt pas bij mij in de auto achter het stuur, als het zijn of haar rijbewijs heeft!
Hier in Beieren halen een hele hoop jongeren hun rijbewijs met 17. Dit is nu sinds 2 jaar zo, dus er is wel degelijk een representatieve groep
.
faye schreef:Ik vind dat helemaal geen goed plan, in een lesauto zit niet voor niets een extra rempedaal.....
klopt, maar als mijn kind bij mij in de auto zit heeft het zijn/haar rijbewijs al
.