rijbewijs vanaf 17 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: rijbewijs vanaf 17 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:59

faye schreef:
Maar dan blijven ze nog bestuurder van een auto, zonder rijbewijs, en zonder mogelijkheid voor de "bijrijder"om in te grijpen. Dus nog steeds: nee dank je

In het bezit zijn van een rijbewijs zegt niets, ik zie een hoop idioten die een rijbewijs hebben, maar een gevaar zijn voor zichzelf en anderen..

Je hebt gelijk wat betreft het extra setje pedalen die de passagier mist, dat zou het wel een stuk veiliger maken.
Maar er zitten ook wel voordelen aan vind ik, die 17-jarige komt dan tot de ontdekking dat een fietser in het donker echt niet te zien is als de fietser geen licht aan heeft, of dat ie de volgende keer als ie op zijn scooter stapt, beter na gaat denken voordat ie besluit om alsnog over te willen steken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:13

Dat systeem van een vaste begeleider is in Belgie en dat is dus echt een ramp! Zit er een auto voor je met een L-sticker, dan hou je voor de zekerheid al 10 autolengtes afstand Clown Je rijinstructeur heeft immers pedalen en is bekwaam om een slinger aan je stuur te geven als het niet goed gaat, je begeleider kan op zijn hoogst roepen 'Let op die rij geparkeerde auto's!'.

Van mij zou de leeftijd zelfs omhoog mogen naar 21 Bloos
(Ik was trouwens zelf ook 21 en absoluut nog niet toe aan een rijbewijs, ik reed veel te graag hard)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:14

ja idd urielle
al mijn belgische vrienden kunnen voor geen meter rijden Clown
echt waar, ik overdrijf niet Nagelbijten / Gniffelen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:11

Nee, ik vind het geen goed idee. Uitzonderingen daargelaten, maar ik vind 17 echt nog te jong om te gaan autorijden. Daar moet je toch wel een zeker verantwoordelijkheidsgevoel bij hebben, en dat ontbreekt imo nog te veel bij de 18- en 19-jarige bestuurders (zo niet ouder).
Tja, en dan die begeleider.. ook dat vind ik niks. Wat voor bevoegdheden heeft die, en wat voor mogelijkheden tot ingrijpen?
Nee, liever maar niet doen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:41

Leuke discussie dit Haha! .
Ik woon in Beieren en dat is de deelstaat die het rijbewijs met 17 jaar als eerste heeft ingevoerd.
Ik vind het echt helemaal geweldig OK dan! !
Mijn dochter wordt in mei 17, gaat na de kerstvakantie met rijlessen beginnen en kan op d´r verjaardag rijden onder begeleiding van iemand van 30 jaar of ouder, die tenminste 5 jaar het rijbewijs heeft. Dit is in de regel een van de ouders en in het geval van mijn dochter, ook nog mijn schoonouders en zwager en schoonzusje.
In de meeste gevallen rijden ze dan ook in de auto van diegene en die passen heus wel op dat de rijbewijs-nieuweling voorzichtig rijdt Knipoog .
Het is tenslotte wel zo, dat je pas in de praktijk "echt" leert autorijden. Ik kan nu tenminste zelf in de gaten houden hoe mijn kind rijdt Lachen .
De vriend van mijn dochter heeft ook met 17 jr. zijn rijbewijs gehaald en is in sept. 18 jr. geworden.
Hij had mijn man ook als begeleider opgegeven en omdat wij precies weten hoe hij rijdt, heb ik ook geen slapelozen nachten als hij en mijn dochter uitgaan Lachen .
Whiz schreef:
Jah uh de meeste doen het toch al.. Dus wellicht beter als ze het toe staan.
Bij mij in de buurt leren de meeste al rijden op hun 16 of 17de ik was zelf 16.

Kijk, dit soort dingen kan je hier (ten dele) mee vermeiden Lips are sealed !
Nu mag je officieel met 17 rijden, als je je rijbewijs hebt!!
Germatje schreef:
Ik vind het eerlijk gezegt niet verandwoord. Vele zijn bij 18 nog een kind, en dat moet de weg dan op Verward Zeker als het gaat om van die manse jongetjes die het wel stoer vinden; die wil ik echt niet tegenkomen op de weg!

Ze gaan nu in de eerst de weg op met een begeleid persoon, in de regel de ouders! Die hebben er echt heel veel belang bij dat hun kind op een veilige manier (leert) auto rijdt (rijden) Knipoog .
Vanessa24 schreef:
Zoals het krantenartikel het beschrijft vind ik het een uitstekend idee. Nu is het namelijk zo dat je met je 18e je rijbewijs mag halen. Je haalt het en je gaat alleen zonder voldoende ervaring de weg op. Ik heb liever dat een 17 jarige een jaar lang achter het stuur zit met een persoon ernaast van minimaal 30 jaar en die 5 jaar zijn rijbewijs heeft (zoals het artikel zegt), dan een 18 jarige die, op zijn lessen na, totaal geen ervaring heeft.

Juist, hier ben ik het dus ook helemaal mee eens Lachen .
irene schreef:
Dan vraag ik me toch af hoe dat mogelijk is. Is de groep die meegedaan heef met de proef wel representatief?

Daarnaast zou ik zelf niet graag een 17-jarige naast me in de auto hebben om te begeleiden. Laat ze maar lekker naar een rijschool gaan. Die zijn er tenslotte voor opgeleid. Want reken maar dat als dit zou doorgaan, dat behoorlijke consequenties voor rij-instructeurs zal hebben.

De kinderen gaan gewoon naar de rijschool en halen net als een 18-jarige hun rijbewijs. (dus kompleet met theorie lessen, 10 verplichte stad-, autobahn-, nacht- en landstraat rijlessen!)
Ik als ouder, leer mijn kind dus niet auto te rijden. Het kind komt pas bij mij in de auto achter het stuur, als het zijn of haar rijbewijs heeft!

Hier in Beieren halen een hele hoop jongeren hun rijbewijs met 17. Dit is nu sinds 2 jaar zo, dus er is wel degelijk een representatieve groep Lachen .
faye schreef:
Ik vind dat helemaal geen goed plan, in een lesauto zit niet voor niets een extra rempedaal.....

klopt, maar als mijn kind bij mij in de auto zit heeft het zijn/haar rijbewijs al Lachen .

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:14

Germatje schreef:
Ik vind het eerlijk gezegt niet verandwoord. Vele zijn bij 18 nog een kind, en dat moet de weg dan op Verward Zeker als het gaat om van die manse jongetjes die het wel stoer vinden; die wil ik echt niet tegenkomen op de weg!

Idd

17 lijkt mij echt te jong
vooral omdat mensen graag willen rijden Tong uitsteken, leer eerst eens hoe je je int verkeer hoort te gedragen!

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:19

Dat had ik dus niet begrepen, Sterre, dat het kind eerst het rijbewijs haalt en dan pas onder begeleiding de weg op mag. Dat maakt het verhaal aan een kant weer iets anders. Ik zag me al gaan in die auto en maar roepen met je handen voor je ogen REMMENNNNNN Haha!

Maar waar ik dan nog steeds geen voorstander van ben, is om die leeftijdsgrens naar 17 te zetten. Het systeem om eerst rijbewijs te halen en dan onder begeleiding nog een periode te rijden, lijkt me heel goed, maar moeilijk uitvoerbaar.
Bijvoorbeeld de controle, hoe gaat dat in de praktijk? Stel dat zo'n 17 jarige zonder begeleiding gaat rijden, hoe groot is de kans dat hij/zij aangehouden wordt? Ik ben zelf in de 7 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, 1 keer aangehouden voor alcoholcontrole, maar verder nog nooit.

Als ze zo'n systeem zouden invoeren, moet daar dus een heel scherpe controle op komen en dat lijkt mij onuitvoerbaar.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:32

irene schreef:
Ik zag me al gaan in die auto en maar roepen met je handen voor je ogen REMMENNNNNN Haha!

Haha!

Nee, dát zou ik idd ook niet zien zitten Knipoog !
Citaat:
Bijvoorbeeld de controle, hoe gaat dat in de praktijk? Stel dat zo'n 17 jarige zonder begeleiding gaat rijden, hoe groot is de kans dat hij/zij aangehouden wordt?

Zeker rondom de uitgaans gelegenheden, wordt er heel streng gecontroleerd Lachen .
Als je dan gesnapt wordt (als 17 jarige mét rijbewijs, maar zónder begeleiding), ben je iig voor een aantal jaar je rijbewijs kwijt (meen iets tot je 25ste Verward )
Nu controleerd de politie hier ook op het platteland al behoorlijk veel. Juist daar gebeuren door zelfoverschatting (vaak ook nog in combinatie met alcohol Lips are sealed ) veel ongelukken.
Oh ja, als 17-jarige mag je geen druppel alcohol gedronken hebben en ook de begeleider mag max. het toegestane percentage alcohol hebben, die hij/zij ook als bestuurder mag hebben! (Dus niet een 17-jarige die met zijn stomdronken vader naar huis rijdt Clown .)
Maar goed, als ik lees dat het bij Whiz in de buurt "normaal" is om op je 16de of 17de te "leren" rijden, heb ik liever nog een 17 jarige mét rijbewijs, maar zónder begeleiding op de weg Knipoog .

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:33

*kuch* niet alle belgen rijden met vaste begleider! ik heb braaf rijschool gevolgd en vond het al moeilijk genoeg!
probeer in belgie maar eens iemand voorrang van rechts te geven... ze hebben niet eens door dat ze voorrang hebben en denk gen gewoon 'laten we dat jufje maar voorgaan' OENEN! en op andere momenten nemen ze op een levensgevaarlijke manier voorrang waar ze er geen hebben

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:35

Ik ben het er ook niet mee eens, laat die 17 jarige nog maar even stoer rond rijden op hun scooter en ook dat gaat geregeld fout.
Ik had zelf mijn rijbewijs op mijn 19e ik had het voordeel dat mijn pa in die tijd een eigen rijschool had dus heb heel veel lessen gehad(niet omdat ik het niet kon)maar omdat ik nogal last had van een zwaar rechter been, ik heb ook 2 sliplessen gehad en daar leer je wel van. Helemaal omdat veel mensen denken dat het hun nooit gebeurd heeft mijn pa doormiddel van die sliplessen laten zien hoe snel het fout kan gaan.
Maar we hebben het nu alleen over jongeren, maar waar ik me dus ook mateloos aan irriteer zijn die kantoorfiguren die altijd bumperkleven en rechts inhalen en dan nog zitten te bellen of hun laptop op het dashboard hebben staan. En laten we vooral de oudjes niet vergeten als er 200 meter voor hun geremd word menen hun boven op hun rem te moeten staan en met 60 km over de snelweg heen tuffen zwaar irritant en dan zeggen dat ze nog nooit een ongeluk hebben gehad niet wetende dat ze er waarschijnlijk wel meerdere veroorzaakt hebben.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:22

Vind het belachelijk, 18 is jong zat!
Er zitten al zoveel gekken op de weg!! Moet je eens kijken hoe die gastjes op die scooters rondrijden. Wat denk je als ze dat in het verkeer ook doen! Dan loopt het aantal doden gestaag op!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:20

LiNdA1986 schreef:
Vind het belachelijk, 18 is jong zat!
Er zitten al zoveel gekken op de weg!! Moet je eens kijken hoe die gastjes op die scooters rondrijden. Wat denk je als ze dat in het verkeer ook doen! Dan loopt het aantal doden gestaag op!

Uit onderzoek is juist gebleken, dat sinds ze de grens naar 17 jr. (met begeleid rijden) hebben verlaagd er minder (dodelijke) ongelukken gebeuren Lachen .

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 13:04

inderdaad sterre, daar zijn cijfers voor waaruit is gebleken dat er minder ongevallen zijn. dit komt ook omdat het drukker wordt op de weg waardoor grote snelheden de kop worden ingedrukt.