"Bont op school 'goed voor je status'"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Re: "Bont op school 'goed voor je status'"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:49

Berdien schreef:
HA! Sorry hoor, maar die ene koe? Pff als je hem zelf zou slachten ja. Dan is er inderdaad één koe voor jouw zadel en jouw biefstukje.

http://www.bontvoordieren.nl/video/comm ... honden.mpg
Als je dit soort dingen ziet, en weet dat soortegelijke dingen ook gebeuren met andere dieren die voor bont worden misbruikt, nou sorry hoor, maar dan snap IK NIET hoe je in godsnaam het dragen van bont kun verdedigen.

En ja. Het komt van bont voor dieren af ja. Is het daarom niet minder erg? In scene gezet ofzo? Google maar eens, dan vind je ongetwijfeld dezelfde beelden.
Die vuilak aait het diertje zelfs nog voordat het wordt neergeknuppelt. Walgelijk. Bah bah bah bah bah.
Wereldwijd verbod voor bont. Strenge straffen. Maar misschien ben ik wel een greenpeaceridder en WNFverdediger, en daarnaast oook nog eens vegetarier en zie ik dit helemaal in het verkeerde licht.
het is helemaal niet erg om neergeknuppeld te worden met een grote pin in je harsens als je net een paar weken oud bent, het is helemaal niet erg om met duizenden anderen diertjes je leven door te brengen in tralie kooitjes van een paar vierkante centimeter om vervolgens gruwelijk aan je einde te komen en het is al helemaal niet erg dat modekippen jou velletje gebruiken omdat het goed voor hun STATUS is.
Waar maak ik me ook nog druk om?

Kom je weer aan met een filmpje van neergeknuppelde zeehonden. Heb ik niet in mijn allereerste bericht aangegeven dat dit ook niet geheel mijn stijl is? Als jij niet op een normale manier zonder een bord voor je kop kan discussieren dan houdt het voor mij op.
Dat mensen zeehonden doodknuppelen zegt mij nog niet dat bont per definiet slecht is. Dat alle manieren van bond verkrijgen slecht zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:50

Oh! *zwaait met deegroller*

zo hebben de jassen nog nut ja. Maar die bestaan al. "ja maar nieuwe ook, die mormels zijn toch al dood."
nee, het is juist zaak dat er geen nieuwe meer bijkomen.
Denk ook dat het hoofdzaak is dat de grote modemerken bont afzweren, van volgt de hersenloze massa vanzelf.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:50

maar toch ben ik van mening .. dat er bij winst op korte termijn .. niet eerlijk met dieren word omgegaan..dus ik ben en blijf tegen terwijl de dieren het soms niet merken .. maar er zijn vervangers voor en dat heb ik liever!! ik eet ook zo min mogelijk vlees (alleen bij een ander) en draag ook geen leren schoenen .. dus ik ben zoiezo tegen slacht

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:50

Wuis schreef:
De koe offert zijn leven niet op, de mens neemt het brutaal weg.

Amen, netjes gezegd, alsof hun ervoor kiezen dood te gaan Dromen
Anyway, dat zijn echt weer de domme snollen (sorry) die hun "status" belangrijker vind dan levendvillende dieren en doodgeknuppelde zeehondjes, ach meis, wees er diep trots op.

Ook ik las pas nog iets over honden en katten bont, ik kan me werkelijk niet voorstellen om met mijn lieve katjes om me nek te lopen,brrr krijg er zelfs rillingen van, en dat voor een status.

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:52

Ik ben ook hélemaal anti-bont! Zouden ze niet beter de pelsen van de dieren die geslacht zijn voor het vlees gebruiken ipv te kweken voor bont ofzo ?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:54

fienntjen schreef:
Ik ben ook hélemaal anti-bont! Zouden ze niet beter de pelsen van de dieren die geslacht zijn voor het vlees gebruiken ipv te kweken voor bont ofzo ?

Deze snap ik niet zo goed? De pelsen wil je voor het vlees gebruiken?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 21:55

Bord voor mijn kop? Oh zeker. In die zin dat het er bij mij niet in wil dat bont op maar wat voor manier dan ook verdedigbaar is.
Filmpje is voorbeeld, en dient daar ook toe. Eye-opener?
Nee, dit is niet jou ding. Gelukkig niet! Als je dit goedkeurt ben je imo ziek. Ik zeg nou ook niet DAT je het goedkeurt, zeer zeker niet.

Bont als bijproduct bij konijnenslacht kan ik nog enigzins.. nou ja, als het puur eerst om het konijnenvlees gaat, en als dan de vacht gebruikt wordt, dan wordt hij tenminste niet verspild. Maar ik blijf erbij, dieren willens en wetens dieren voor hun vacht, een luxe product dat wij niet nodig hebben om te overleven, dat vind ik niet kunnen.

Denk dat fientjenn bedoeld wordt dat de vacht van dieren die geslacht zijn voor het vlees te gebruiken. Bont als bijproduct dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:57

Vergeet niet dat het meeste bont niet voor de mode wordt gebruikt, maar naar de koude landen gaat, zoals rusland.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:58

Dat ga je echt niet menen hee... 'het verhoogd ook nog eens je status' wat een onzin! echt belachelijke meelopertjes zeg.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:59

in de couture zie je toch de laatste tijd bont terug opvallend terugkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:00

Klopt, nu even wel, maar verwacht dat dat maar een tijdelijke iets is.
En verdwijnt het weer uit de mode, zoals het al erg lang weg is geweest

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:02

Precies, het zakte wat af, maar het leeft nou weer helemaal. Ook dragen de "sterren" ook weer veel bont. Tja, en "goed voorbeeld" doet volgen, dus hup het grut ook aan het bont.

Tja, ik hoop dat het een opleving komt, maar ondertussen wordt er wel weer van alles doodgemaakt om hun velletje om maar aan de vraag te voldoen. Hoop dat dit niet te...geitenwollensokkentype overkomt, maar zo zie ik het wel.
Tenzij al het grut oma's bontjas uit de mottenballen trekt, en daarmee gaat rondparaderen Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:02

Berdien schreef:
Bord voor mijn kop? Oh zeker. In die zin dat het er bij mij niet in wil dat bont op maar wat voor manier dan ook verdedigbaar is.
Filmpje is voorbeeld, en dient daar ook toe. Eye-opener?
Nee, dit is niet jou ding. Gelukkig niet! Als je dit goedkeurt ben je imo ziek. Ik zeg nou ook niet DAT je het goedkeurt, zeer zeker niet.

Bont als bijproduct bij konijnenslacht kan ik nog enigzins.. nou ja, als het puur eerst om het konijnenvlees gaat, en als dan de vacht gebruikt wordt, dan wordt hij tenminste niet verspild. Maar ik blijf erbij, dieren willens en wetens dieren voor hun vacht, een luxe product dat wij niet nodig hebben om te overleven, dat vind ik niet kunnen.

Denk dat fientjenn bedoeld wordt dat de vacht van dieren die geslacht zijn voor het vlees te gebruiken. Bont als bijproduct dus Knipoog

Waarom kom je dan met een filmpje van zeehonden die neergeknuppeld worden? Om mij er van te overtuigen dat dat niet goed is? Nee dat zei ik vanaf moment 1 ook al, dus dat had je me op zich wel kunnen besparen.
Ik heb dan meer interesse naar 'een normaal/humaner' productieproces van bont. Van pelsdieren of van dieren met bont als bijproduct.

Bewijs voor het dieren koken in water om de vacht los te weken heb ik ook nog niet gezien (1 iemand beweerde dat dit gebeurd maar niemand durft te beweren dat dit noodzakelijk is). Ik vraag mij nog steeds af wat het gangbare proces is om bont te verkrijgen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:04

Maar waarom bont? Vroeger was het zo dat bont inderdaad veel warmer was. Maar nu echt niet meer hoor. Was op national geographic

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:07

Geen flauw idee, ik heb er verder niets mee.

Maar zo gebruikt iedereen wel producten die zielig zijn voor een dier.
Van vlees via melk en eieren (eendagskuikens, stiertjes die de dood in moeten) tot make up.

Waarom is iemand met een dot mascara op dr kop dat getest is in een konijnenoog geaccepteerd in deze maatschappij, maar als jij graag een konijn om je nek hebt hangen ben je opeens dierenmishandelaar van de bovenste plank.
Dàt gaat er bij mij niet in.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:11

Jezus zeg!
"ze zijn toch al dood" en dan ook nog vegetariër zijn? Scheve mond
Dat is echt wel het DOMSTE wat je kan winnen Boos!
Jéééézus!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:11

omdat je dierproefvrij make-up hebt waarschijnlijk

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:13

Tegengeluid: www.bontwijzer.nl
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bont_(huid)
Citaat:
De verschillende manieren van doden.
Er zijn verschillende manieren om de dieren te doden. Ze zijn allemaal wreed, omdat ze voor stress, pijn en een onnodige dood zorgen. De zogenaamde diervriendelijke manieren die bont fokkers gebruiken om de dieren te doden zijn: vergassing, het breken van de nek, anale elektrocutie, en injecties met vergif. Maar er zijn ook fokkers die hun dieren doodknuppelen, om de kosten maar zo laag mogelijk te houden. De Amerikaanse bont-industrie beveelt het doden van nertsen door middel van vergassen met CO gas aan. Dit wordt gedaan door de uitlaatgassen van een auto of vrachtwagen via een slang in een dichte kist met nertsen te laten lopen. Het ongefilterde gas verbrandt de ogen en de longen van de dieren, wat tot een pijnlijke dood leidt. Sommige bontproducenten geven de voorkeur aan het ronddraaien van de kop van kleinere pelsdieren, totdat de nek breekt. Dit omdat ze beweren dat het vergassen tot een verkleuring van het bont leidt. Een veel voorkomende methode om vossen te doden, is anale elektrocutie. Een elektrode wordt in de anus van de vos ingebracht, terwijl hij bijt in een tweede elektrode. Een dodelijke dosis stroom wordt dan door het lichaam geleid. Ook deze methode heeft enkel tot doel om het beschadigen van de pels te voorkomen.
De echte prijs van bont moet worden gemeten in doden, niet in guldens. Om 1 bontjas te maken, moet je op zijn minst: 55 Wilde Nertsen, 35 Bio-industrie Nertsen, 60 tot 70 Sabeldieren, 8 tot 12 Lynxen, 6 tot 10 zeehonden, 30 tot 40 wasberen, 10 tot 20 Vossen, 11 Zilver Vossen, 30 tot 200 Chinchilla's, 30 tot 40 Konijnen, 200 tot 400 Eekhoorns, 9 Bevers, 25 tot 35 Moerasbevers, 60 tot 70 Stinkdieren, 6 tot 8 kalveren, 6 tot 8 veulens, 10 tot 15 otters, 10 tot 12 dassen, 30 Muskusratten, 50 tot 60 Marters, 15 tot 20 honden, 20 tot 30 huiskatten, 12 tot 16 Bobcats, 45 tot 55 Bunzings, 6 tot 8 poema's, 12 tot 30 Kangoeroes, 25 tot 45 Lammeren, 14 Otters of 125 Hermelijnen doden.

Hoewel ik vrees dat bron www.animalfrontline.nl misschien in het rijtje van WD en BVD valt, hier wat meer informatie.
Onderdeel van PETA: www.furisdead.com

Oh ja, ik drink geen melk en draag proefdiervrije make-up etc (Body Shop) Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:13

Sommige dieren wel, sommige dieren niet? Ben je dan een dierenliefhebber met deze gedachten. I dunno.

Ik ben aan de ene kant tegen bont, maar zit toch met mijn kont op een lederen zadel... Ik eet liever geen vlees maar draag toch leren laarzen. Ik doe iets verkeerd.... Blond

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:16

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:16

@Myra: Omdat het niet direct ervan af te zien is dat het geproduceerd is, mede door dieren, maar ook omdat hier niet voor elk product een konijn, fret of ander wezen voor dood gemaakt wordt en bij een bontkraagje wel... Misselijk

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:20

Ik vind echt bont ook ' mooier' dan nep-bont eerlijk gezegd. Ik heb alleen maar nep bont, maar heb er echt geen probleem mee als iemand echt bont draagt. Iedereen moet voor zichzelf maar uitzoeken waar ie zich goed bij voelt, ik eet zelf ook bergen vlees en heb eigenlijk alleen maar lederen schoenen! Dus ja wie ben ik om andere mensen af te zeiken omdat ze echt bont dragen Knipoog
Ik heb zelf alleen niet echt de behoefte om het te kopen, net zoals ik bv geen paardenvlees hoef Tong uitsteken .

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:20

@ Berdien:
Jouw quote is ook weer ernstig gekleurd. Onmiddelijk te zien aan

Citaat:
Ze zijn allemaal wreed, omdat ze voor stress, pijn en een onnodige dood zorgen.

Jij en ik vinden die dood misschien onnodig, iemand die een mantel nodig heeft niet. Is het dan nog vreed? Over het slachten van varkens beweren sommige mensen ook dat dit veel stress en pijn oplevert, anderen zeggen weer van niet.

Op wikipedia (wat ik al iets betrouwbaarder vind) is niets te vinden over de wijze van doden.

@ Schimmelig: Tsja dat zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet maken denk ik.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:21

sammie_44 schreef:
@Myra: Omdat het niet direct ervan af te zien is dat het geproduceerd is, mede door dieren, maar ook omdat hier niet voor elk product een konijn, fret of ander wezen voor dood gemaakt wordt en bij een bontkraagje wel... Misselijk

Niet direct er van af te zien? Niet voor elk product een dier doodgemaakt?
Hoeveel dieren zijn er pijnlijk gestorven voor jouw oogpotlood?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:23

xLuus schreef:
Jezus zeg!
"ze zijn toch al dood" en dan ook nog vegetariër zijn? Scheve mond
Dat is echt wel het DOMSTE wat je kan winnen Boos!
Jéééézus!

Dat kan wel. Sommige mensen zijn vegetariër omdat ze het vlees niet lusten. Knipoog
En ik gebruik toch ook leer? "Want ze zijn toch al dood". En ik bén vegetarisch.

Verder.. Ik zou zelf nóóit echt bont dragen. Ik heb ooit een filmpje gezien hoe die arme beestjes levend 'ontveld' werden enzo. Ging ik gewoon van kokhalzen.
Ook al is het hier in Nederland misschien niet zo, wij importeren wel veel uit het buitenland, waar het er misschien wél zo aan toe gaat.
Nee, ik houd het lekker op mijn nepbont. Lachen
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 09-12-06 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt