Kanker als scheldwoord op tv.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Draak

Re: Kanker als scheldwoord op tv.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:37

waar komt kankeren dan vandaan Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:40

Kankeren heeft als oorspronkelijke betekenis 'invreten, voortvreten'.

(Bron: Van Dale)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:41

Volgens mij niet van de ziekte kanker, aangezien het woord kanker van het engelse woord cancer afkomt. Als ik het goed heb hoor

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:43

Laatst bijgewerkt door Karin op 07-12-06 18:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:45

Eigenlijk dus allemaal hetzelfde;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:47

Precies. En het is dus iig een erg oud woord.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:54

MissDonna schreef:
mijn moeder is nog niet zo heel lang schoonverklaard van bortskanker. zodra iemand kanker in mijn buurt zegt, waarschuw ik. zodra ze t nog een keer zeggen zijn ze voor mij. Daar kan je me heel kwaad mee maken!

Hier ook.

Ik kan er gewoon niet tegen als mensen er mee schelden en
je moet er met mij ook geen discussie over aangaan want die win je toch niet. Haha!
Elke keer als iemand dat woord gebruikt, gaat er een schok door me heen.
Ik word niet gauw kwaad, maar dan wel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:13

kankeren vind ik ook geen woord. voelt voor mij hetzelfde. een leraar zei dat vaak wat zitten jullie te kankeren zei hij. En der zat een jognen toen bij me in de klas en zijn moeder had nog maar even te leven, Denk dat dat toch wel heel hard aankomt..!

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:29

MissHaffie schreef:
Hier ook.

Ik kan er gewoon niet tegen als mensen er mee schelden en
je moet er met mij ook geen discussie over aangaan want die win je toch niet. Haha!
Elke keer als iemand dat woord gebruikt, gaat er een schok door me heen.
Ik word niet gauw kwaad, maar dan wel.

Zo'n discussie kan je nooit winnen, de één zegt het wel de ander zegt het niet.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:00

Ik ben er ook heel erg op tegen. Ik vind niet dat je zulke woorden onnodig moet gebruiken. De ziekte komt tegenwoordige helaas zoveel voor, dat je er een hoop mensen pijn mee kunt doen.

Ik had laatst een leraar en die begon opeens tegen een leerling te zeggen dat hij dat "kanker mobieltje" eens even weg moest doen. Een stuk of 3/4 meiden uit mijn klas hebben hun vader of moeder al verloren aan kanker en dat kwam bij hen heel hard aan. Toen we er wat van zeiden, vond ie het heel normaal om dat woord te gebruiken en zei hij dat we niet zo moesten zeuren. Gestoord
En dat noemt zich LERAAR! Stoom uit je oren

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:56

ik zou m echt aanvallen, interesseert me niet t een leeraar is, als hij weet dat er mensen aan zijn overleden dicht bij de leerlingen, zou ik me echt niet meer kunnen inhouden..

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:58

Ik kan er écht niet tegen als er mensen met kanker schelden. Ik zal niet snel uit m'n vel springen. Maar tegen mij moeten ze niet komen met kanker. Echt niet. Op het moment heb ik 2 familieleden(vader en opa.) die kanker hebben.

Ik snap echt niet dat mensen dat 'stoer' vinden om daar mee te schelden. Ik zou het niemand toewensen, maar als mensen continue lopen te schelden met kanker heb ik wel zoiets van; Wacht maar tot je het eens meemaakt, dan piep je wel anders.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:31

'''Ik snap echt niet dat mensen dat 'stoer' vinden om daar mee te schelden. Ik zou het niemand toewensen, maar als mensen continue lopen te schelden met kanker heb ik wel zoiets van; Wacht maar tot je het eens meemaakt, dan piep je wel anders.''

Daar ben ik het helemaal mee eens !!
Ik spreek ook mensen aan die er mee schelden, ik heb er zelf meer dan genoeg mee te maken gehad..nou niemand wens je dat toe.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:13

Schelden heeft echt niets met "stoer doen" te maken en al helemaal niet het iemand toewensen. En genoeg mensen die met kanker schelden hebben ook zoiets van dichtbij meegemaakt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:02

Toch wel, schelden heeft af en toe iets met stoerdoen te maken.
Het 'overnemen' van woorden speelt een grote rol.

Ik betrapte me er vaak op gvd te zeggen, dat heb ik compleet vervangen door 'Fiets' en 'Shoot'.

Eerdere post van jou:
SanderP schreef:
Als iemand er problemen mee heeft en dat me zegt, hou ik er rekening mee, maar dat is dus eigenlijk nooit. Er zeggen hele groepen mensen overal 'kei' voor, dat heeft in feite dezelfde betekenis.

1. Vind je het gek? Wanneer zouden ze moeten zeggen 'Ik heb problemen met het scheldwoord kanker, want zus en zus en zo..' ?
Er zijn ook mensen die liever het hele woord op alle mogelijke manieren ontlopen.
Misschien omdat het een dodelijke ziekte is. Pling
2. Met het grote verschil dat er niet ontelbaar veel mensen aan 'kei' overleden zijn.

Schelden genoeg mensen ermee, die kanker van dichtbij hebben meegemaakt?
Tja, het spijt me, maar dat kan er bij mij niet in.
Als men het écht, maar dan ook écht van dichtbij meemaakt, zou dat woord niet over hun lippen kunnen komen zonder enig gevoel van..verdriet? spijt? schuld?
Laatst bijgewerkt door Roosch op 09-12-06 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:03

Ik vind het echt rot als mensen ermee schelden... Het raakt me echt.. Stel je voor iemand hoort het die net iemand aan kanker heeft verloren.. of diegene heeft het zelf.. Nou je kan mij er zo mee kwetsen.. en ik zeg er ook meestal iets van

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:35

Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt en vrienden van mij ook. Toch gebruikt iedereen het nog. En als ik het zeg en iemand zegt tegen mij: "joh, zou je dat niet niet meer willen zeggen" dan is het goed, hoeft geen uitleg bij en houd ik er rekening mee.

Maar zoals iemand eerder heeft gezegd: er heeft bijna niemand problemen met GVD terwijl dat ook een hoop mensen kan kwetsen, waarom valt men daar veel minder over?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:38

Ik denk omdat gvd geen momenteel-heel-erg-in-de-spotlight-staande dodelijke ziekte is.

@ F_A: precies! Heb ook ooit in zo'n situatie gezeten.
Jongen kon dat ook niet weten, maar die schold me dus op een ongemakkelijk moment uit voor kankerh*er.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:44

MissHaffie schreef:
Ik denk omdat gvd geen momenteel-heel-erg-in-de-spotlight-staande dodelijke ziekte is.

Dus je mag iemand kwetsen met scheldwoorden, als het maar geen dodelijke ziekte is?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:46

SanderP schreef:
Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt en vrienden van mij ook. Toch gebruikt iedereen het nog. En als ik het zeg en iemand zegt tegen mij: "joh, zou je dat niet niet meer willen zeggen" dan is het goed, hoeft geen uitleg bij en houd ik er rekening mee.

Maar zoals iemand eerder heeft gezegd: er heeft bijna niemand problemen met GVD terwijl dat ook een hoop mensen kan kwetsen, waarom valt men daar veel minder over?

Jawel hoor, Turks studievriendinnetje heeft me vriendelijk verzocht geen GVD te gebruiken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:47

Overigens gebruiken jou Haagse vriendjes tegenwoordig Cholera als scheldwoord, Sander.... Knipoog Vind ik in Nederland toepasselijker.

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:48

Ik ben dr zeker op tegen, ookal gebruiken veel mensen het in mijn buurt, zeg ik het nog steeds niet.

en ik vind het helemaal vreemd, dat het op tv gezegd worden, vind het echt niet kunnen..
Laatst bijgewerkt door BabsieJana op 09-12-06 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:48

Nee hoor, dat zeg ik niet.

Ik zei dat mensen er daarom minder problemen mee hebben.
Er zijn steeds minder gelovigen in Nederland, men is niet meer zo gelovig als vroeger.

Kanker zal voor veel mensen een gevoelig onderwerp zijn en blijven.
D'r zullen vast ook zat andere scheldwoorden zijn die mensen kwetsen.

Wat Aimee zegt ben ik het mee eens.
Cholera is inderdaad een ziekte, maar niet een ziekte wat een relatief groot deel van de bevolking sloopt.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:49

Aimee schreef:
Overigens gebruiken jou Haagse vriendjes tegenwoordig Cholera als scheldwoord, Sander.... Knipoog Vind ik in Nederland toepasselijker.

Cholera gerbuiken ze ook idd

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:53

MissHaffie schreef:
Ik zei dat mensen er daarom minder problemen mee hebben.
Er zijn steeds minder gelovigen in Nederland, men is niet meer zo gelovig als vroeger.

Beetje rare redenatie. Omdat er minder mensen geloven, worden er minder mensen gekwetst en hebben minder mensen er problemen mee?
Dan kan ik het heel cru zeggen, maar kanker wordt ook steeds minder dodelijk, dus dan zouden er steeds minder mensen er problemen mee moeten hebben. Verward

Ik praat het allemaal niet goed, maar het is nou eenmaal zo.