De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:25

Lieke schreef:
Ik ben absoluut een groot tegenstander van de doodstraf, waarom:

Het is onomkeerbaar

Ik vind het moreel onjuist. Niemand heeft het recht een ander mens van het leven te beroven (muv zelfverdediging). Wat die ander ook gedaan heeft, een ander mens heeft niet het recht om diegene van het leven te beroven. Wij zijn ook maar mensen en kunnen mijn inziens niet bepalen dat een ander mens moet sterven, hoe onmenselijk zij zich ook gedragen hebben.

Door de doodstraf uit te voeren keur je het doden van een mens goed.

Je lost er niets mee op.

Hetzelfde geld voor mij voor elke vorm van martelen.

Okee, dan het alternatief: Mensen komen levenslang in de gevangenis of gesticht. Dat kost de staat enorm veel geld voor heel lange tijd (waar het hele lan dus onder kan lijden) en bovendien worden ze binnen de gevangenis of het gesticht ook niet echt leuk behandeld en is er alsnog een grote kans om vermoord te worden (of ze plegen zelfmoord).

Er is en verschil in een leven nemen uit straf (iedereen begrijpt en accepteerd straf) en het leven nemen uit wraak, lust, noem maar op.
Dáár heeft men geen recht op en zoiets wordt bestraft.

Ik vind zelfverdediging twijfelachtig. Je kunt iemand ook uitschakelen op andere manieren dan doden. En juist "zelfverdediging" zorgt voor vrijlating van mensen die eignlijk uit koele bloede iemand hebben doodgeschoten bv. Je kunt dus niet altijd zeker zijn dat "zelfverdedging" ook werkelijk dat was... maar dat is en ander verhaal.

Door de doodstraf in te voeren keur je niet het doden van een mens goed, maar het zwaar straffen. De dood is dan immers alleen een vorm van straf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:28

Trouwens, niet in alle landen waar de doodstraf bestaat wordt hij uitgevoerd of soms maar heel zelden. De laatste in Portugal was 160 jaar geleden...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:39

Ik ben voor de doodstraf. Wat heb je eraan dat je iemand gaat martelen, pijn leiden of in een kerkertje ergens opsluiten? Met alle risico's van dien, ontsnappen en al dat soort ongein. De lange weg uiteindelijk naar de doodstraf lijkt me al een marteling genoeg.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:43

Lusitana schreef:
Trouwens, niet in alle landen waar de doodstraf bestaat wordt hij uitgevoerd of soms maar heel zelden. De laatste in Portugal was 160 jaar geleden...

joh dat wist ik helemaal niet,ik dacht dat dat daar al helemaal afgeschaft was

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:47

Ik weet het niet precies .. Van de ene kant zou ik zeggen nee: Stel dat 'de dader' niet echt DE dader is. maar van de ene kant : De moordenaar van dat 8-jarige jongetje mogen ze het zelfde aandoen als wat hij bij dat jongetje hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:49

Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind dat de dader er zo veel te makkelijk vanaf komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:02

maar ze teren wel op het geld van de maatschappij als ze in t gevang zitten,en ze krijgen goede therapie,luxe cellen,zodat ze zich meer 'gast' voelen.........sorry hoor dat gun je zulke mensen toch niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:18

Er zijn hier de afgelopen twee jaar verschillende kinderen op afschuwelijke wijze omgekomen en vermoord door hun eigen ouders/stiefouders (bewezen). Straffen varieren van 10 tot 20 jaar. Dát vind ik dus niet kloppen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:19

Als je iemand van het leven berooft, omdat hij iemand anders van het leven heeft beroofd, ben je in mijn ogen geen haar beter.
De doodstraf uitvoeren is ook nog duurder dan hem te laten zitten. En het is onomkeerbaar, dus Kees de B. - gevallen hebben zwaar pech, om het even rottig te zeggen.

Jij hebt toch geen topics over de doodstraf kunnen vinden?
Ik heb eens een topic gestart over de doodstraf
Misschien kun je daar eens kijken. Wel is het zo dat het hier meer erover gaat of jijzelf iemand de doodstaf zou kunnen geven.
Dit topic gaat, ondank de stelling (politieke partijen en de doodstraf), over het voor of tegen zijn van de doodstraf:
en dit is het laatste topic wat ik erover heb gevonden.
Ik heb bij mijn eigen berichten gezocht, er zijn meer topics te vinden, denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:38

En ik heb al gezegd dat er een verschil bestaat tussen doden als straf of doordat je een kronkel hebt. Ik vind het vreemd als iemand zegt dat elk leven even waardevol is. Ik vind het leven van een moordenaar niet waardevol.
Wat denk je te bereiken met de alternatieven?

Wat er niet klopt aan de doodstraf, is dat mensen er verschrikkelijk lang op moeten wachten. En, nogmaals, dat er ook onschuldigen gedood worden.
er is wat mis met het systeem. Niet met de straf.

Het is wel een feit dat het absoluut niet afschrikt. in china worden ik weet niet hoeveel per dag doodgeschoten (als straf) en het is niet zo dat daar minder criminaliteit is. Dus het nut voor het grotere plaatje is er niet. Het elimineert alleen 1 slecht persoon per keer.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-12-06 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:41

Lusitana schreef:
Okee, dan het alternatief: Mensen komen levenslang in de gevangenis of gesticht. Dat kost de staat enorm veel geld voor heel lange tijd (waar het hele lan dus onder kan lijden)
Het uitvoeren van de doodstraf kost meer dan iemand levenslang opsluiten.

Lusitana schreef:
Ik vind het leven van een moordenaar niet waardevol.
Ik vind jouw leven ook niet waardevol, maar dat geeft mij nog niet het recht jou het te ontnemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:49

Dat recht heeft niet elk willekeurig iemand. Het gata niet om een soort verkiezing wie wel of niet het leven verdient. Het gaat om een straf voor iemand die een leven heeft genomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:51

SuperPepeijn schreef:
Het uitvoeren van de doodstraf kost meer dan iemand levenslang opsluiten.

Dat is de tweede keer dat iemand daar mee komt. Wat is er zo duur aan die chemicaliën en het salaris van de injecteur?

Je bent in de war met de kosten van het systeem in totaal. Daar moet inderdaad verandering in komen.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:55

Doodstraf moet afgeschaft worden. En waarom omdat het te simpel is! Het is een uitweg, als iemand iets heel ergs heeft gedaan is het erger om jaren weg te rotten in een cel dan de doodstraf.

Dus geef iemand liever levenslang in plaats van de doodstraf

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:56

Lusitana schreef:
Ik vind het leven van een moordenaar niet waardevol.
Ik vind jouw leven ook niet waardevol, maar dat geeft mij nog niet het recht jou het te ontnemen.
[/quote]

kun je haar vergelijken met een moordenaar dan? sorry maar vind dit een beetje raar uit de hoek komen...

ik ben voor de doodstraf. Mensen die mensen doden, mogen niet meer in de maatsschappij terug keren.(dat brengt burgers in onnodige onveilligheid.) de cellen zijn tegenwoordig veel te luxe hier. een dakloze zou graag daar onderdak krijgen.
en de klinieken zijn ook niet alles ten eerste kost het ontzettend veel geld en ten tweede, er ontsnappen er veelste veel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:57

Levenslang is tegenwoordig allang al niet meer "voor het leven". Zo iemand komt dus weer vrij en heeft heel veel tijd gehad om na te denken hoe hij de volgende moord gaat plegen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:57

ik ben voor, er moet natuurlijk wel zijn vastgesteld dat het echt de goede dader is, alles moet worden nagezocht maar verder ben ik wel voor

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:58

Wat is precies het doel van de doodstraf?

Hoe staan jullie tegenover de universele verklaring van de rechten van de mens?

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:02

Misser schreef:
Ik ben tegen de doodstraf. Ten eerste omdat slechts zeer zelden met honderd procent zekerheid is vast te stellen of degene ook daadwerkelijk de dader is, ten tweede omdat ik vind dat je nooit mag beslissen over het beëindigen van een anders leven. Ongeacht wat diegene gedaan heeft, je mag jezelf niet ook zover verlagen.

Ben het hier ook mee eens Knipoog

Groetjes

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:46

tjitseee schreef:
ik ben voor, er moet natuurlijk wel zijn vastgesteld dat het echt de goede dader is, alles moet worden nagezocht maar verder ben ik wel voor

En dat kost veel geld. Bij Kees de B was men er ook van overtuigd dat men 'de goede' had. Bleek helaas tegen te vallen.

In het algemeen:

In Texas hebben sinds 1976 3x meer executies (379) plaatsgevonden dan in elke andere Amerikaanse staat. (In California zitten de meeste mensen in de dodencel, 652 (in April dit jaar was dat zo)). Uiteindelijk is men in 67% van de gevallen niet tot uitvoering van de doodstraf overgegaan. Waarom niet?
Er was geen sprake van goede verdediging voor de verdachte, er was bewijsmateriaal achtergehouden of er waren rechters die juryleden verkeerde instructies gaven. Of te wel, de doodstraf geven is een zeer dure zaak.

Meer redenen om de doodstraf niet in te voeren.
Het is daarnaast opvallend dat uit een onderzoek van Amnesty International blijkt dat 80% van de ge-executeerde moordenaars een blank persoon had omgebracht. En dit terwijl elk ras in zo goed als gelijke verhoudingen moorden pleegt. Racisme ligt dus op de loer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:16

Ja, ik w dat al letterlijk tegengekomen toen men begoin te zeiken over kosten. De kosten zijn zo hoog omdt het systeem niet deugt, niet omdat de doodstraf op zich duur is als hij gewoon ook (vrij snel) uitgevoerd zou worden.

Rascisme ligt niet op de loer, racisme is duidelijk aanwezig. IN AMERIKA. Maar de wereld bestaat goddank uit meer landen.
Ik denk niet dat we Amerika, in wat dan ook, als voorbeeld moeten nemen. Het rechtssysteem is daar ook heel anders.

Het blijft lastig om altijd zeker te zijn dat je de echte moordenaar hebt, en het is byzonder griezelig te bedenken dat er onschuldige mensen gedood (kunnen) worden.
(Ze zullen je maar van het bed lichten en beschuldigen van iets en je kunt niet bewijzen dat je het niet gedaan hebt...)

Je ziet ook dat mensen de meeste mensen die voor de doodstraf zijn, geen link leggen met hoe het nu bestaat, maar gewoon willen dat alleen de mensen warvan het 100% zeker is dat ze het gedaan hebben, op dergelijke wijze gestraft worden.

De doodstraf bestaat in sommige Aziatische landen al op drugsbezit ... Heel enge gedachte. ik denk wel dat men na moet denken over waar doodstraf op zou moeten staan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:04

Jen33 schreef:

kun je haar vergelijken met een moordenaar dan? sorry maar vind dit een beetje raar uit de hoek komen...

Nee, natuurlijk niet, maar dat is ook niet wat SP bedoeld (tenmiste dat denk ik).

Ik vind dat wij als mensen niet mogen bepalen wie het wel waard is om te leven en wie niet.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:17

Tegen de doodstraf omdat iemand in een gevangenis veel meer lijd, en als iemand echt mensen heeft vermoord (als ze het zeker weten) gun ik diegene meer een gevangenis straf(zoals die in amerika) dan de doodstraf want anders komt ie er veelste makkelijk vanaf terwijl de slachtoffers wss meer moesten lijden.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:23

heb niet alles doorgelezen maar ik ben voor, ze hebben tegenwoordig veelste goed in de gevangenis, en levenslang is in nl maar 25 jaar. ja, ik ben voor hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:23

Lusitana schreef:
Levenslang is tegenwoordig allang al niet meer "voor het leven". Zo iemand komt dus weer vrij

Dit is onjuist. Levenslang is nog steeds levenslang, althans in Nederland. Dit wordt echter niet vaak opgelegd, de laatste jaren wel meer.
Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslang ... genisstraf