Lieke schreef:Ik ben absoluut een groot tegenstander van de doodstraf, waarom:
Het is onomkeerbaar
Ik vind het moreel onjuist. Niemand heeft het recht een ander mens van het leven te beroven (muv zelfverdediging). Wat die ander ook gedaan heeft, een ander mens heeft niet het recht om diegene van het leven te beroven. Wij zijn ook maar mensen en kunnen mijn inziens niet bepalen dat een ander mens moet sterven, hoe onmenselijk zij zich ook gedragen hebben.
Door de doodstraf uit te voeren keur je het doden van een mens goed.
Je lost er niets mee op.
Hetzelfde geld voor mij voor elke vorm van martelen.
Okee, dan het alternatief: Mensen komen levenslang in de gevangenis of gesticht. Dat kost de staat enorm veel geld voor heel lange tijd (waar het hele lan dus onder kan lijden) en bovendien worden ze binnen de gevangenis of het gesticht ook niet echt leuk behandeld en is er alsnog een grote kans om vermoord te worden (of ze plegen zelfmoord).
Er is en verschil in een leven nemen uit straf (iedereen begrijpt en accepteerd straf) en het leven nemen uit wraak, lust, noem maar op.
Dáár heeft men geen recht op en zoiets wordt bestraft.
Ik vind zelfverdediging twijfelachtig. Je kunt iemand ook uitschakelen op andere manieren dan doden. En juist "zelfverdediging" zorgt voor vrijlating van mensen die eignlijk uit koele bloede iemand hebben doodgeschoten bv. Je kunt dus niet altijd zeker zijn dat "zelfverdedging" ook werkelijk dat was... maar dat is en ander verhaal.
Door de doodstraf in te voeren keur je niet het doden van een mens goed, maar het zwaar straffen. De dood is dan immers alleen een vorm van straf.