Als je weigert jezelf te legitimeren, wat gebeurt er dan ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Als je weigert jezelf te legitimeren, wat gebeurt er dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:53

Lindy/Lia:

* Een verdachte is niet verplicht om zijn identiteitsgegevens op te geven als hem daarom gevraagt word. Weigeren is niet strafbaar. (art 29 WvSv)
Toch
* Het tonen van een identiteitsbewijs is verplicht als daar om gevraagt word (met reden), weigeren is dan wel strafbaar. (art 447 WvSr)

Wat is hier het verschil?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:40

Dit is voor mij gevoel hetzelfde.

Wat ik er van weet is dat ze alleen naar je id mogen vragen als je een wet hebt overtreden of wanneer je geluidsoverlast hebt begaan.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:50

Holly schreef:
* Een verdachte is niet verplicht om zijn identiteitsgegevens op te geven als hem daarom gevraagt word. Weigeren is niet strafbaar. (art 29 WvSv)
Toch
* Het tonen van een identiteitsbewijs is verplicht als daar om gevraagt word (met reden), weigeren is dan wel strafbaar. (art 447 WvSr)

We hebben het over verschillende dingen:
het gaat om een verdachte
2e gaat om een burger
En het gaat om het opgeven van ID gegevens
en het tonen van je ID bewijs
Eerste is genoemd in strafvordering (volksmond: hoe te handelen bij wet genoemd)
tweede genoemd in strafrecht (volksmond:een wetsartikel voor uitvoering op bijv straat)
In alle onderwerpen hierboven genoemd, zit nogal verschil.

Een verdachte wiens identiteit onbekend is, zal gewoon vastgehouden worden voor een identiteitsonderzoek nadat zijn 6 uur na aanhouding voorbij zijn.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:02

Dus een verdachte is niet strafbaar als hij zich weigert te identificeren en een burger, die niks gedaan heeft, wel, of begrijp ik dat verkeerd Blond

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:31

Dat begrijp je verkeerd ja. Clown
Dat komt er namelijk nog eens bij...

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:41

Ok gelukkig maar, ik vond het al een beetje raar Clown .
Maar hoe zit het dan? Aangezien er in die quote wel staat dat het een niet strafbaar is en het ander wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:46

Dat komt omdat een verdachte niet hoeft me te werken aan zijn eigen veroordeling.
Om het simpel uit te leggen: als je misdrijf hebt gepleegd en dus verdachte bent hoef je niet mee te werken aan je eigen veroordeling, krijg je dan bijv. een stopteken van de politie en je gaat er vandoor is dat niet strafbaar want je bent een verdachte.......
Pleeg je een simpele verkeersovertreding ben je geen verdachte maar een betrokkene, nu moet je wel mee werken.
Krijg je dus een stopteken omdat je zonder gordel rijdt en je sjeest er vandoor ben je wel strafbaar.