Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:00

runningkawa schreef:
Dan zijn er veel verdwaalde mensen in NL Haha!

Whiz schreef:

Het is heel mooi gezegd van Wilders.. maar daar worden de daadwerkelijke problemen niet mee opgelost.

Hij kan beter met iets komen dat goed werkt dan met iets dan Mooi klinkt.

Dit leek me een belangrijker stukje!!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:51

Ik merk inderdaad wel dat er vaak mensen aan mijn balie komen, mét nederlandse nationaliteit (en buitenlandse) en dan zeggen, sorry iek niet begrijp nederlands, jij spreken engels?
Dan zeg ik altijd netjes, je hebt een nederlands paspoort, dan ga ik zeker geen engels spreken.

Ik merk wel dat de nederlandse nationaliteit te snel wordt gegeven. Wat mij betreft mogen de inburgeringseisen een stuk strenger worden. En dán maakt het zeker niet uit of ze de dubbele nationaliteit hebben of een enkele maar zoals ik al zei, bij sommige landen moet je verplicht je oorspronkelijke nationaliteit laten vallen zodra je nederlands wordt, andere landen verplichten het om de dubbele nationaliteit te houden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 09:01

mbkaatje schreef:
In veel gevallen is "van twee walletjes eten" niet echt aan de orde. Hier in Nederland is het wel "vreemd" geregeld. Mijn vriend komt uit Ierland en woont hier al 20 jaar. Hij mag de nederlandse nationaliteit aannemen, maar dan moet hij zijn ierse nationaliteit afstaan. Dat wil hij niet, omdat hij zich toch echt een ier blijft voelen.
Daar staat tegenover dat hij dus niet mag stemmen, terwijl hij dat wel heel graag zou willen. Hij doet ten slotte helemaal mee in het nederlandse systeem (werk, belasting etc.).
Het is dus niet zo makkelijk om één oplossing te vinden.

Wij zitten in het zelfde schuitje Knipoog .
Mijn man en ik zijn beide Nederlands en wonen al ruim 18 jaar in Duitsland. Als wij de duitse nationaliteit zouden willen, moeten wij ook onze nederlandse opgeven. Dat willen we niet en ik zie er ook helemaal geen voordeel in, om dat wel te doen.
Mijn kinderen (d 16, z 12) zijn hier geboren, maar hebben door ons de nederlandse nationaliteit.
Tegen mijn zoon zeg ik altijd, dat mocht hij ooit de duitse nat. wil hebben, hij dat niet voor z´n 30ste (oid Knipoog ) moet aanvragen, want dan hoeft ´ie tenminste niet in dienst Clown .
Een kennisje van mij is Nederlandse, getrouwd met een Duitser. Haar kinderen hebben nu nog beide nationaliteiten, maar moeten kiezen welke nat. ze uiteindelijk willen hebben, als ze 18 zijn.
Als europeaan zie ik als enige voordeel voor het wisselen/dubbele nat., het stemmen.
Wat dat betreft hebben wij hetzelfde "probleem" als de vriend van mbkaatje Scheve mond .

Ik ben trouwens wel voor het afschaffen van de dubbele nationaltiet. Je bent óf nederlander/duitser/fransoos or whatever, maar niet nederlander én duitser, of nederlander én fransoos.
Nu is het voor een europeaan ook niet echt belangrijk om je eigen nat. op te geven (je hebt immers al de vrije keus waar je wilt wonen, dus problemen met een verblijfsvergunnig heb je al niet Knipoog ), maar ik kan me wel voorstellen, dat er mensen met niet-europese nationaliteiten wél graag een dubbele nat. willen hebben, omdat voor hun daarmee meteen het probleem "verblijfsvergunnig" is opgelost : + .

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:18

Je bent of t een of t ander en anders ben je alle 2 niet helemaal... dat lijkt me erg verwarrend. Als je Nl wil zijn moet je er ook helemaal voor gaan en anders maar niet. Mijn zwager is Italiaan en al ruim 10 jaar hier blijft gewoon Italiaan en kan dus niet stemmen maar hij voelt zich Italiaan. Mijn neeftje en nichtje zijn gewoon nederlandertjes, niets dubbel.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:35

ShirleyA schreef:
Je bent of t een of t ander en anders ben je alle 2 niet helemaal... dat lijkt me erg verwarrend. Als je Nl wil zijn moet je er ook helemaal voor gaan en anders maar niet. Mijn zwager is Italiaan en al ruim 10 jaar hier blijft gewoon Italiaan en kan dus niet stemmen maar hij voelt zich Italiaan. Mijn neeftje en nichtje zijn gewoon nederlandertjes, niets dubbel.

Wat een onzin.. Het is maar een titeltje.. Je voelt je er echt niet anders door.

Overigens zit je ook nog met Internationaal Recht etc. In de hele wereld werkt het zo en dan wil nederland het in eens anders. Het komt er toch niet door. OMdat het geen verschil maakt!!!!

Ik zou het ook niet willen ik zit met heel veel erf rechten in beide landen. Dus het zou ook nog eens financieel onaantrekkelijk zijn.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:49

Whiz schreef:
Ik zou het ook niet willen ik zit met heel veel erf rechten in beide landen. Dus het zou ook nog eens financieel onaantrekkelijk zijn.

Voor jou financieel onaantrekkelijk, maar ik denk als er minder Nl zijn het voor 'ons' beter is. Ik zie daar een boel voordelen in. Ik vind t hele gedoe v 2 nationaliteiten idioot! Voor mij mag t meteen afgeschaft worden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:53

ShirleyA schreef:
Je bent of t een of t ander en anders ben je alle 2 niet helemaal...

Waarom dan niet?
Ik heb door m'n geboorte een dubbele nationaliteit (daarom leeft dit misschien voor mij ook wat meer...), maar ik heb nu niet het idee dat ik beide nationaliteiten net niet ben, ergo ik denk niet dat er veel verandert als ik er een moet afstaan.

Ik heb het idee dat veel mensen niet echt weten waar ze het over hebben (uitzonderingen daargelaten!), maar alleen maar denken aan die 'stomme buitenlanders' die ze zo weer kunnen pakken. Dit denk ik omdat hier mensen reageren die ook in andere topics erg kortzichtig overkwamen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:54

superwoman schreef:
Ik ben ook voor afschaffen.
Jammer dat je dan geen criminelen meer kan terugsturen als ze een nederlandse nationaliteit hebben, maar als voordeel is dat ze niet van 2 walletjes kunnen eten.

Nogmaals: je kunt criminelen ook niet terugsturen als ze een dubbele nationaliteit hebben. Iemand met een Nederlands paspoort is gewoon een Nederlander. En Nederlandse staatsburgers kun je niet zomaar het land uitgooien. Ik vraag me zelfs af of de wet zo gewijzigd kan worden dat dat wel mogelijk is. Volgens mij gaat dat in tegen het internationale en eurpese recht.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:55

Pam schreef:
Ik merk inderdaad wel dat er vaak mensen aan mijn balie komen, mét nederlandse nationaliteit (en buitenlandse) en dan zeggen, sorry iek niet begrijp nederlands, jij spreken engels?
Dan zeg ik altijd netjes, je hebt een nederlands paspoort, dan ga ik zeker geen engels spreken.

Ik merk wel dat de nederlandse nationaliteit te snel wordt gegeven. Wat mij betreft mogen de inburgeringseisen een stuk strenger worden. En dán maakt het zeker niet uit of ze de dubbele nationaliteit hebben of een enkele maar zoals ik al zei, bij sommige landen moet je verplicht je oorspronkelijke nationaliteit laten vallen zodra je nederlands wordt, andere landen verplichten het om de dubbele nationaliteit te houden.

Juist, als je hier lange tijd wilt wonen moet je je tot op een bepaalde hoogte aanpassen, wat je nationaliteit dan is en hoeveel je er hebt is dan niet van belang...

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:01

Sterre schreef:
Ik ben trouwens wel voor het afschaffen van de dubbele nationaltiet. Je bent óf nederlander/duitser/fransoos or whatever, maar niet nederlander én duitser, of nederlander én fransoos.
Nu is het voor een europeaan ook niet echt belangrijk om je eigen nat. op te geven (je hebt immers al de vrije keus waar je wilt wonen, dus problemen met een verblijfsvergunnig heb je al niet Knipoog ), maar ik kan me wel voorstellen, dat er mensen met niet-europese nationaliteiten wél graag een dubbele nat. willen hebben, omdat voor hun daarmee meteen het probleem "verblijfsvergunnig" is opgelost : + .

Daar sla de spijker op zijn kop. EU-burgers kunnen zich immers gewoon vrij vestigen in alle EU landen. Het maakt dus ook heel weinig uit of je de nederlandse nationaliteit behoudt of niet. Maar ik denk niet dat het voor mensen met een niet-europese nationaliteit altijd gaat om een veblijfsvergunning. Ten eerste kom je van sommige nationaliteiten niet zo snel af (je bent geboren als Marokkaan en je sterft als Marokkaan), en ten tweede kan het feit dat je je oorspronkelijke nationaliteit hebt laten vallen grote problemen opleveren als je je familie in je vaderland wilt opzoeken. Sommige regeringen accepteren niet zonder meer dat iemand zijn nationaliteit laat vallen. Als je daarvoor hebt gekozen hoef je ook niet meer terug te komen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:16

ShirleyA schreef:
Whiz schreef:

Voor jou financieel onaantrekkelijk, maar ik denk als er minder Nl zijn het voor 'ons' beter is. Ik zie daar een boel voordelen in. Ik vind t hele gedoe v 2 nationaliteiten idioot! Voor mij mag t meteen afgeschaft worden.

Waarom? Wat voor last heb jij er van? Ik vind het gewoon een hoop poeha.. moet je mij vertellen wat jij er beter van wordt als de dubbele nationaliteit wordt afgeschaft?
Laatst bijgewerkt door Whiz op 18-11-06 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:18

Ik vind een dubbele nationalteit maar niks, je bent (bijv.)
óf nederlander óf turk. Maar niet allebei. Ik vind dat onzin,
zo kan iedereen dat wel gaan doen.
Tenzij er goede reden toe is, vind ik het onzin om met 2 nationaliteiten rond te wandelen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:38

Ronnie26 schreef:
Ik vind een dubbele nationalteit maar niks, je bent (bijv.)
óf nederlander óf turk. Maar niet allebei. Ik vind dat onzin,
zo kan iedereen dat wel gaan doen.
Tenzij er goede reden toe is, vind ik het onzin om met 2 nationaliteiten rond te wandelen.

Hoezo of of?? Het is en en
ALs je bi bent dan ben je toch ook Hetero en Homo?!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:39

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen of mensen hun dubbele nationaliteit hebben verkregen door geboren te worden uit ouders die uit verschillende landen komen, of doordat ze zelf een tweede nationaliteit later hebben aangevraagd, een soort halve naturalisatie dus. Bij de eerste categorie kunnen ze er zelf niets aan doen dat ze twee nationaliteiten hebben, dus het zij zo, maar bij de tweede categorie zou ik me er wel in kunnen vinden om ze na het, eventueel bij herhaling, plegen van ernstige misdrijven het nederlanderschap weer te ontnemen en ze er uit te kicken.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:40

Ga jij ff bi zijn vergelijken met 2 nationaliteiten hebben.
Ik heb gezegt dat ik het gewoon onzin vind.. je bent of dit of dat. En niet beide.. VIND ik dan he.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:41

EricPrast schreef:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen of mensen hun dubbele nationaliteit hebben verkregen door geboren te worden uit ouders die uit verschillende landen komen, of doordat ze zelf een tweede nationaliteit later hebben aangevraagd, een soort halve naturalisatie dus. Bij de eerste categorie kunnen ze er zelf niets aan doen dat ze twee nationaliteiten hebben, dus het zij zo, maar bij de tweede categorie zou ik me er wel in kunnen vinden om ze na het, eventueel bij herhaling, plegen van ernstige misdrijven het nederlanderschap weer te ontnemen en ze er uit te kicken.

Uh? Eerst de andere nationaliteit ontnemen. Dus zijn ze alleen nederlander dan vervolgens weer der uit gooien? Waar moeten die mensen dan heen? Of ga je dan van ons probleem iemand anders zijn probleem maken? Of ga je er dan een Europees probleem van maken?

Ze zien je al aankomen..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:42

Ronnie26 schreef:
Ga jij ff bi zijn vergelijken met 2 nationaliteiten hebben.
Ik heb gezegt dat ik het gewoon onzin vind.. je bent of dit of dat. En niet beide.. VIND ik dan he.

ALs je nou eens uitlegd waarom je dat vind. En verteld wat voor hinder je er van ondervind.. en als je nou even verteld wat je denkt dat er beter van wordt als het gebeurd? Want loze kreten gooien daar heeft niemand wat aan!

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:47

Nou ik vind dat nederland (ff over nederland alleen praat ik dan
niet over hoe dit in andere landen gaat) word zo overvol
door buitenlanders... en dát hindert mij. Ik vind dat er veelste
makkelijk over word gedaan... Je hoort hier wel of niet.
Persoonlijk ben ik er sowieso al tegen dat er zoveel buitenlanders/vluchtelingen ons land worden binnen gehaalt.
Want als 1 iemand het heeft oké .. maar wat als iedereen het gaat doen. Want als 1 iemand het mag.. mag de rest het ook.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:51

Ronnie26 schreef:
Nou ik vind dat nederland (ff over nederland alleen praat ik dan
niet over hoe dit in andere landen gaat) word zo overvol
door buitenlanders... en dát hindert mij. Ik vind dat er veelste
makkelijk over word gedaan... Je hoort hier wel of niet.
Persoonlijk ben ik er sowieso al tegen dat er zoveel buitenlanders/vluchtelingen ons land worden binnen gehaalt.
Want als 1 iemand het heeft oké .. maar wat als iedereen het gaat doen. Want als 1 iemand het mag.. mag de rest het ook.

Wat sla je toch onwijs de plank mis.

Nederland is niet vol... Meest stomme onzin ooit. Sterker nog er gaan nu meer mensen uit nederland weg dan dat er binnen komen.. Dus Statistisch gezien lopen we zelfs leeg. Daarbij komt ook nog dat van alle vluchtelingen in de gehele wereld Europa maar 5 % krijgt. Want normaliter vluchten mensen naar het naast gelegen buurland. De mensen die wel verder vluchten zijn vaak hoger opgeleid en hebben meer geld. Zolang niemand wat doet aan al die oorlogen en en zolang Europa blijft instemmen Amerika bij te staan in deze oorlogen. Moeten we ook zorgen dat we de mensen opvangen die we uit deze landen weg jagen.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:53

Waar heb jij gelezen dat ik zeg dat nederland vol IS ?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:54

Whiz schreef:
EricPrast schreef:

Uh? Eerst de andere nationaliteit ontnemen. Dus zijn ze alleen nederlander dan vervolgens weer der uit gooien? Waar moeten die mensen dan heen? Of ga je dan van ons probleem iemand anders zijn probleem maken? Of ga je er dan een Europees probleem van maken?

Ze zien je al aankomen..

Ik zeg dus helemaal niet, nergens, dat het hebben van een dubbele nationaliteit SOWIESO afgeschaft moet worden. Zolang iemand zich gedraagt heb ik er geen last van dat ie twee nationaliteiten heeft. Maar op het moment dat iemand met een dubbele nationaliteit hier ernstig de fout in gaat, vind ik dat hem of haar de nederlandse nationaliteit ontnomen moet kunnen worden, als dit dus zijn of haar 2e nationaliteit is, MITS die persoon deze op EIGEN verzoek heeft verkregen en dus NIET DOOR GEBOORTE.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:59

Ronnie26 schreef:
Waar heb jij gelezen dat ik zeg dat nederland vol IS ?

wat bedoel je met overvol dan???

laat ik je even de definitie geven van overvol

over·vol (bn.)
1 al te vol => afgestampt, boordevol, eivol, stikvol, tot barstens toe vol

Dan zijn we de vol dus al gepasseerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:34

Ik wil de vraag wel eens omdraaien.
Heb je er last van om maar 1 nationaliteit te kiezen?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:35

Whiz: weetje wat , ga jij lekker moeilijk doen he.

runningkawa: Ik niet, ik ben en blijf nederlander.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:55

Whiz doet niet moeilijk. Whiz heeft haar punt.

Mensen met de dubbele nationaliteit zijn net zo goed nederlanders. Of ze er nou een voordeel aan hebben of niet.

Ik zou er zeker geen problemen mee hebben als mijn kinderen zometeen zowel Nederlands als Tunesisch zijn. Het maakt ze niet slecht, het maakt ze niet minder nederlands. En ik weiger er ook een probleem van te maken.

Zoals ik al eerder zei hebben wij als nederlandse regering er niet alleen de hand in.