Dikke mensen moeten meer premie betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Dikke mensen moeten meer premie betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:01

Lenn schreef:
Hi Oke er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt er niet omheen dat mensen die roken/ overgewicht hebben gemiddeld meer kosten op medisch gebied.

En dat maakt het geheel praktisch onuitvoerbaar, wat ik in een eerdere reactie al aangaf.

Om de 'morele' stap verder terug te maken: wat moreel juist is, is afhankelijk van je ideaal. Ga je uit van solidariteit, dan mag je geen onderscheid maken. Ga je in het extreme uit van de eigen verantwoordelijkheid van mensen, dan is het hele instituut verzekeren immoreel.

Kies maar.

Ik denk dat het in onze (welvaarts)maatschappij aanvaard is dat mensen het risico dragen van gedrag waarvan ze de consequenties ten volle kunnen overzien en waarvan ze die consequenties kunnen dragen. Dergelijk gedrag kun je ze aanrekenen. Ga je verder dan dat, dan ga je over een morele grens heen.

Zeg - studeerde jij geen filosofie? Is dit niet stiekem een huiswerktopic?
Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:01

En als je plots een operatie nodig hebt. Moet je dan inneens meer beginne te betalen ofzo. Of je krijgt salmonella en je moet het ziekenhuis in.

Ik kost de ziekteverzekering ook heel veel maar wil elke dag wisselen met iemand en meer betalen. Als da de prijs is om gezond te zijn. Knipoog

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:03

Lenn schreef:
Oke maar anderzijds is het toch ook raar om anderen op te schepen met jouw kosten?
Het blijft lastig.

Dat is niet raar, dat is het hele systeem van verzekeren: je betaalt allemaal premie, terwijl maar een deel van de verzekerden uit die verzamelde pot voorzieningen nodig heeft. Je scheept elkaar op met de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:03

Citaat:
Ik kost de ziekteverzekering ook heel veel maar wil elke dag wisselen met iemand en meer betalen. Als da de prijs is om gezond te zijn.

Juist
Ga er zo een lening voor afsluiten hoor Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:08

runningkawa schreef:
Kosten maken ze zelf al genoeg

Niet op kunnen klimmen in een baan, dus ook geen loonsverhoging enz.
Dingen die niet vergoed worden, dus betalen uit eigen zak
Het is daar al duur genoeg voor.
Moet dat dan nog meer?

Nogmaals, gezonde mensen hebben niet door wat ze hebben.
Daar komen ze wel achter als het ook eens goed mis is (wat ik niet voor ze hoop)

Idd RK. Gisteren ben ik toevallig bij een lezing over ADHD geweest. Als je een kind met ADHD hebt, heb je zowieso genoeg kosten aan alles wat zo'n kind vernield Knipoog De vrouw die de lezing gaf, vertelde dat er een "nieuw" medicijn is. Dit medicijn hoeft maar 1 keer per dag ingenomen te worden. Ritalin moet 3-4 keer per dag ingenomen worden. Plus er wordt gehandeld in ritalin (of zelf bedreigingen om het af te geven). En met Ritalin krijg je steeds ongeveer een half uur voor inname van volgend pilletje, de symptomen 2 keer zo erg. Bovendien doen veel kinderen het daar beter op.
Kortom: dat nieuwe spul is echt veel beter.
Maar helaas wordt dat niet volledig vergoed. Mensen moeten bij sommige zorgverzekeraars 100 euro per maand bijbetalen (!!!!) op dat medicijn.
Alsof je kiest voor zo'n kind. En zonder medicijnen is ook geen doen. Maar zo'n medicijn is dus niet voor iedereen te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:10

Klopt, ik heb ook een met verbazing zitten kijken op tv toen een vrouw dat vertelde.
Het is toch van de zotte!
Daar betalen we dan zoveel voor per maand.

Het gaat op naar de grote directeuren...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:12

runningkawa schreef:
Het gaat op naar de grote directeuren...

Als je dat niet kan bewijzen is dat nogal een uitspraak Nagelbijten / Gniffelen

Het probleem is eerder dat mensen door verbeterde behandelmethoden veel langer blijven leven, tegen een veel hogere prijs. Dat levert hele nare ethische problemen op: tegen hoeveel kosten mag iemand een jaar langer blijven leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:16

Met wat nieuws in de gaten houden, in de gaten houden wat voor lonen ze krijgen en luisteren wat voor gouden handrukken er naar de grote koppen gaat bij ook nog eens verkeerd gedaan werk..dan is die uitspraak zo verkeerd niet....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:26

Er zijn niet zo heel veel directeuren - zelfs als ze zeven keer 'JP' verdienen kunnen ze niet zoveel schade aanrichten...

Dat doet niet zo heel veel af aan de niet oneindige budgetten in de zorg.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:18

Ehm, sowieso is het een beetje vreemd dat ADHD met 7 jaar pas vast gesteld kan worden en er toch veel 3-8 jarigen aan de Ritalin zitten. Nu is er dan eindelijk aan getoond dat door een dieet 85% van de geteste groep kinderen baat had bij een dieet ipv medicatie.

Zelf heb ik Isschias en dat wordt pas vanaf de 10de behandeling volledig vergoed want dan heeft het pas stempeltje chronisch voor de verzekeraar. Daarnaast heb ik een chronisch geirriteerde pees in mijn rechterschouder waarvoor ik ontstekingsremmers krijg als het erger is dan 'normaal'.

Trouwens er is ook bewezen dat mensen met overgewicht ineens heel veel afvallen heel ongezond is voor hun organen, ongezonder nog dan het overgewicht hebben. Dat moet ook met beleid gedaan worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:56

mmm, die meds die maar 1 maal per dag worden ingenomen bestaan al langere tijd ...en idd, meestal niet of maar gedeeltelijk vergoed want het lijkt kwa stof op de huidige meds... Lachen
lang leve het instituut verzekering en andere instituten

maar ja on topic...
ik dnek dta het moreel niet kan en het is practisch onhaalbaar zonder de privacy van de gehele bevolking te schenden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:22

Verder is dik zijn goed te controleren. Ff de weegschaal en klaar

Maar hoe zit dat met roken en drank?
Ladderzat is wel snel te vinden...maar elke avond een kratje bier niet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:43

runningkawa schreef:
Verder is dik zijn goed te controleren. Ff de weegschaal en klaar

Maar hoe zit dat met roken en drank?
Ladderzat is wel snel te vinden...maar elke avond een kratje bier niet.

van die weegschaal ben ik het niet mee eens...
en super droog getraind iemand kan ook zwaarder zijn dan 100 kg

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:50

voor roken betalen we al btw... en daarbij leven de meeste rokers korter dus uiteindelijk minder lang kosten voor de staat..(deels sarcastisch deels waar)
niet iedereen die dik is kan er wat aan doen (medisch)
orri vindt dat o.a. annorexia patienen of mensen die andere destructieve dingen doen meer zorgpremie moeten betalen? waarom??... hoe zou t komen dat mensen zo worden? juist door de maatschappij door invloeden van buitenaf..
verder ben ik van mening dat we eigenlijk al genoeg betalen....zeker gezien het feit er imo te weinig echt goede geklasseerde artsen en/of psychologen cq hulpverleners zijn...
wij worden er steeds op gehamerd dat we niet mogen discrimineren nou door de ziektekosten te willen verhogen vanwege je gewicht en of levenstijl is net zo goed discrimineren
en hoe willen ze controleren wie er rookt en hoeveel?
punt; ik vindt t onzin...(er zijn denk ik maar weinig mensen (ca 3 procent) die echt enkel en alleen te dik zijn door overeten zonder achterliggende *psychische of fysieke* rede
wilde nog iets aan toevoegen maar ben t even kwijt komt later wel..

@running de weegschaal zegt niet alles je kan bijv qua bmi en of gewicht goed zitten maar toch op bepaalde risicoplekken bijv buik te veel vet hebben wat dus risico's meeneemt voor gezondheid..*

kortom als we gaan beredeneren over wie er meer moet betalen uiteindelijk zijn we dat allemaal en dat vindt ik onzin..nogmaals we betalen al genoeg en moeten daarnaast ook nog veel zelf betalenn en of verantwoorden

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:07

Iedereen betaald BTW overal voor, dat is een kromme vergelijking, die accijnzen op tabaksprodukten daar gaat een deel van naar behandeling van kanker in ziekenhuizen. Dat hebben ze echt niet verzonnen omdat rokers zo fijn uitzichzelf omvallen op jonge leeftijd, maar er eerst een ziektebeeld is en dat kost geld. Daarbij vergeet je voor het gemak ook dat roken alle bloedvaten vernauwd en er dus ook veel vaker problemen optreden tijdens de zwangerschap, daarbij kan roken impotentie veroorzaken. Net zo dat te veel overgewicht kan leiden tot het lastig zwanger worden, deze mensen moeten hier verplicht afvallen voor ze IVF mogen krijgen, daarom gaan ze over de grens.

Anorexia patienten hebben veelal het beeld dat ze niet op willen groeien en het lichaam van een meisje willen blijven hebben, dit begint meestal op 12/13 jarige leeftijd en heeft meerendeels te maken met het soort relatie dat ze met de ouders hebben. Het is wel makkelijk om de maatschappij aan te wijzen als zijnde fout, moeten daarom degenen die zich blijkbaar wel staande lijken te houden ondanks die schadelijke invloeden van de maatschappij daarom maar betalen voor degene die dat niet kunnen?

De ziektekostenverzekering verhogen is niet discriminerend, je auto verzekerings premie gaat ook omhoog als je een hoger risico bent in hun ogen. Bij het afsluiten van je hypotheek wordt ook naar dit soort zaken gekeken. Het voordeel van meer betalen voor deze mensen zou zich dan ook moeten uitten in meer geld naar de zorg zodat ze beter geholpen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door orri op 10-11-06 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:07

Citaat:
van die weegschaal ben ik het niet mee eens...
en super droog getraind iemand kan ook zwaarder zijn dan 100 kg

idd, ook dat nog eens.

Dus hoe willen ze het gaan controleren?
Longfoto's maken, wat dat mag kosten.
Kijken of de lever en nieren al schade hebben??
Dat is toch niet te doen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:10

Ik denk ook dat je meer moet denken in extremen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:10

Een auto verzekering is niet te vergelijken met een lichaam en gezondheid.

Het gas drukken we allemaal zelf in.
Gezondheid hebben we maar een klein beetje in de hand.
Zelfs door een ongeluk kun je je hele leven lang de pineut zijn..denk dat vele dan toch op de achterste benen gaan staan als ze dan meer moeten gaan betalen omdat ze door dat ongeluk zwaarder zijn geworden, omdat ze bijv niet meer zo kunnen sporten als vroeger.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:12

Ja maar jij hebt het over overgewicht en ik ben het ook niet eens met die noemer. Ik heb het over obesitas, niet over 'gewoon' overgewicht, maar over mensen die 80 kilo moeten afvallen om dan in aanmerking te komen voor een maagband.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:13

Ik had een collega
was al stevig, maar niet extreem. Wel te hoog BMI

Zij heeft een ongeluk gehad, waardoor ze haar knie niet meer kan buigen.
Ze sporte fanatiek, veel tennis, maar ook op de sportschool. Zodat ze niet zwaarder werd.
En dat lukte haar goed.

Nu kan ze dat allemaal niet meer.
Haar werk heeft ze moeten laten vallen (is daardoor achteruit gegaan in loon), sporten gaat niet meer.
UIteraard zat ze in de put en snoepte daardoor meer.

Nu is ze echt dik...moet je haar dat aanrekenen?
Hoe zou zij zich voelen als ze nu ineens extra moet betalen, op al die ellende die ze al heeft gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:19

Ik ben van mening dat iedereen mag bepalen hoe hij voor zich zelf zorgt, inclusief alles wat ongezond is.

Maar ik ben ook van mening dat de gezondheidszorg en overheid dan mee mag beslissen in eventuele medische zorg. Dus als je ziek wordt van je ongezonde leefwijze waar je natuurlijk een hele grote kans van hebt, mogen zij ook bepalen hoe je daar dan verder mee door gaat.

Ben je ziek geworden, mogen zij ook bepalen wat JIJ zelf gaat doen om beter(der) te worden.

Het is niet eerlijk als je in de wachtkamer zit met iemand die jaaaarenlang flink gepaft heeft, behoorlijk wat overgewicht, ongezond eet, niets doet aan lichaamsbeweging dan het hoogst noodzakelijke en jij zelf wel steeds met je gezondheid bezig bent en daar verantwoording voor neemt. Moet er een keuze gemaakt worden voor wachtlijsten, eventuele verdere onderzoeken, vind ik dat de gezondlevende voorrang heeft. Vind ik dat een arts mag zeggen, "eerst stoppen met roken en drinken, hier heb je je dieet" "Deze onderzoeken gaan we nu doen om een analyse te maken wat er scheelt en verplicht afvallen, dit is je schema voor afvallen en hoe het te doen"! Iemand die daar niet aan mee werkt, kan wat pillen mee krijgen, maar verdere onderzoeken naar oorzaken buiten die ongezonde leefwijze vind ik zinloos. Dan maar alleen symptoombestrijding.

Iemand die zo slordig met zijn lijf omgaat, daarvan ziek wordt, hoeft m.i. niet te verwachten dat alle deuren meteen open gaan en jijzelf lekker zo ongezond verder levende.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:42

Leven we allemaal niet ongezond? Want wat is nou nog gezond?
Jaren lang heeft de bruine boterham met kaas in de schijf van 5 gestaan. Dit jaar zijn ze erachter gekomen dat dezelfde boterham eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Het zelfde geldt voor 'snoep verstandig, eet een appel'. Dezelfde appel blijkt bol te staan van de zoetigheid en andere zuren, die je tanden aantasten als je daar te veel van eet.
Hoe kun je dan een grens trekken waarvan je zegt: 'hun leven gezond en hoeven minder te betalen, en hun leven ongezond en moeten dus meer betalen' als je niet eens weet wat nou werkelijk gezond en wat nou ongezond is.
Bovendien is het je eigen verantwoording om voor je eigen lijf te zorgen, laten we dat ook vooral zelf in de hand houden en laat de regering nou maar gewoon zijn werk doen.
En wat is nou een gezonde levenstijl? bestaat dat dan alleen maar uit gezond eten en verantwoord bewegen? Of komt daar meer bij kijken?

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:44

Er zit misschien wel wat in, mensen met overgewicht hebben een grotere kans op hart- en vaatziekte, diabetes en andere stofwisselingsziekte(metabool syndroom).

Maar dan... wat wordt de parameter om vast te stellen of iemand een ongezond gewicht heeft?
BMI is daar echt geen goed voorbeeld van, het kan geen spiermassa, botmassa en vocht van vetmassa afscheiden. Daarnaast is het een bepaald getal, en is het best mogelijk dat boven dat getal een lichaam nog steeds een gezond gewicht heeft.
Er zijn dan wel andere methoden om vast te stellen dat iemand overgewicht heeft, aan de hand van het vetpercentage( DEXA, onderwaterweging, BODPOD etc.) maar dit is geen goedkope manier en er zijn maar enkele apparaten in Nederland.

Daarnaast komt overgwicht vaker voor onder mensen van een lage sociaal economische status, met de voornaamste reden dat zij onvoldoende van voeding afweten, zouden deze mensen dan een hogere premie moeten betalen?
Heeft het niet meer zin om mensen van hun overgewicht af te helpen, dan de premie omhoog te gooien?

Ik denk dat de overheid zich beter kan bemoeien met voorlichting over voeding( worden we nog meer doodgegooid met spotjes van het voedingscentrum Tong uitsteken ),regelgeving wat betreft reclame van ongezonde voeding( chips; geniet maar eet met mate?), en stimuleren van kinderen/ volwassenen om meer te bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:45

Als je vaak door rood fietst, moet je dan ook meer betalen?
Is ook gevaarlijk voor je gezondheid Haha!

Ik woon in het buitengebeid en adem gezondere lucht in, mag ik nu minder betalen dan iemand in de stad?

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:47

Vanessa24; op 18 december wordt het Advies Richtlijnen Goede Voeding 2006 uitgebracht door de Gezondheidsraad, dus hou dat in de gaten Knipoog