Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Re: Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:30

Ik heb niet alles gelezen... maar verwende en brutale kinderen steeds meer maar ook gedrag overnemen van andere... Ik ken een jongetje die de blote billendans deed van chin chan... ja sorry moest ik eens proberen. Of scheldwoordjes, maar dan had ik een week huisarrest gehad.

Ik heb in augustus ook een paard gekocht. Heb der hard voor moeten werken en moet hem kwa onderhoud etc. alles zelf betalen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:45

home.scarlet.be/~fvandint/loyaliteit.pdf
De balans van geven en nemen
Een ‘rechtvaardige relatie’ is een relatie waarin een evenwicht bestaat tussen wat we
investeren en wat we van de ander ontvangen. Er wordt rekening gehouden met de
noden van elkaar. In zo’n relatie ontstaat wederzijds vertrouwen.
Een kind dat opgroeit tussen voldoende zorgzame volwassenen, leert hen vertrouwen:
het kan rekenen op hun zorg en aandacht. Deze zorg hoeft niet perfect te zijn. Het kind
heeft een zeer groot vermogen om vertrouwen te blijven geven, ook al zijn ouders niet
altijd even betrouwbaar.
Belangrijk is dat de ouders zien dat het kind iets terugdoet. Een baby geeft vertrouwen
terug. Want oudere kinderen gaan ook dingen doen voor hun ouders. Als de ouders dit
niet zien en zij het kind geen erkenning geven voor wat het terugdoet, dan blijft een kind
steeds bij de ouders in de schuld staan.
Het kind heeft het recht om iets aan zijn ouder te geven. Dit moet echter in verhouding
tot zijn ontwikkelingsniveau en zijn positie zijn. Als het kind daar erkenning voor krijgt,
geeft dit het kind bestaansrecht.
Als het kind krijgt wat het nodig heeft en ook iets kan teruggeven, ontstaat er tussen
ouders en kind een positieve spiraal van betrouwbaar zijn, vertrouwen geven en
erkenning voor dat vertrouwen.
Als wat iemand geeft, echt ontvangen en gezien wordt, neemt zijn vertrouwen in zichzelf
en de ander toe. Daardoor groeit zijn zelfwaardegevoel: hij voelt zich betekenisvol voor
anderen, waardevol als mens.
Pas dan durft hij voor zichzelf op te komen, grenzen te stellen aan anderen. Hij kan
geven aan anderen, maar gaat niet zover dat hij zich totaal wegcijfert en leeg geeft.
Kunnen geven, maar ook ‘nee’ kunnen zeggen aan anderen zonder daarbij de belangen
van die anderen uit het oog te verliezen, maakt mensen vrij in hun relaties.

Het rustige kind -------------het zorgende kind
Het ADHD kind --------------de zondebok
Het begaafde kind ----------het perfecte kind
Het kwetsbare, ziek kind ---het verwende kind

De rollen in een gezin worden verdeeld.
Je moet niet je hele leven in dezelfde rol zitten.
Als er ruimte is in het gezin, is het gezond dat je kan wisselen in die rol.
Je kan ook stukken van meerdere rollen meedragen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:47

Himyar schreef:
Ik kocht mijn eerste paardje (1500 Gulden, geen luxe sportpaard met papier dus) van geld dat in de lange vakantie tussen de Havo en de MEAO had verdiend door tien weken lang bij de Bijenkorf te werken. Het was al heel wat dat mijn ouders het uberhaupt toe stonden dat ik mezelf een paardje aan schafte! Het onderhoud betaalde ik van schoonmaakwerk. Een bak was er niet, ik kon alleen buiten rijden, maar wat was ik blij, niet normaal! Mijn autorijlessen betaalde ik zelf toen ik 22 was.
Zo blij en trots als je was met al die dingen waar je zelf voor had gewerkt en die je zelf met hard werken had bereikt. En zuinig dat je met je spullen was.
Die trots, blijheid, doorbuffelen en zuinigheid lijken tegenwoordig echt wel iets uit een andere eeuw.
Nu is het: I want it all and I want it now and let somebody else work and pay for it. En owee als ze niet direct op hun wenken worden bedient, dan worden ze link. Bbbbbrrrrrrr!

En toch is het niet per definitie zo, dat kinderen die van alles krijgen ook verwend zijn. Het zijn meer de manieren vaak die ontbreken. Waarderen wat ze hebben, niet de omgeving willen overheersen. Ik vind kinderen voornamelijk verwend in de zin van, van alles uitvreten en overal mee weg komen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:08

Hangt er vanaf of je ook met veel minder toe zou kunnen en tevreden zijn op het moment dat het geld er niet meer zou zijn. En of je een klein kadootje van iemand die het veel minder breed en goed heeft ook naar volle waarde kunt schatten. En of je zelf ook (naar verhouding) net zo gul wilt zijn met je geld, opofferingen en inspanningen als de mensen die jou van alles geven en rekening met je houden. Of je de belangen van anderen dus ook naar waarde kunt schatten en niet zomaar alles wat anderen doen voor lief neemt en er nooit iets voor terug doet.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:47

Ik zie ook vaak dat een stukje dankbaarheid en zuinigheid ontbreekt bij kinderen als ze iets krijgen. Ja soms kan er nog net een dankjewel af maar na een aantal dagen spelen met bv een nieuw (duur) speeltje ligt het ergens in een hoek en komt het er nooit meer uit.

Verwende kinderen zijn voor mij kinderen die van alles uithalen en overal onderuit komen maar ook kinderen die vanalles krijgen en daar de waarde niet van in zien of er dankbaar voor zijn dat ze uberhaubt iets krijgen. Ze vinden het juist heel vanzelfsprekend dat ze dat krijgen. Dat papa en mama daar veel voor moeten hebben doen (en laten) beseffen ze vaak niet.

Ook het brutale zie je tegenwoordig steeds meer. Ik moest het vroeger echt niet uithalen om een brutale mond op te zetten tegen een volwassenen. Maar het schijnt nu de normaalste zaak van de wereld te zijn voor veel kinderen. Laatst zat ik in een taxi en moesten we nog een meisje van 6 (of 7) ophalen bij haar school die moest dezelfde richting in als ik op dezelfde tijd. Of ik dat erg vond. Nee hoor natuurlijk niet je kunt een kind niet laten wachten toch. Nou goed en wel dat kind zat in de auto en het was nogal druk op de weg. Komt er in een keer van de achterbank 'Rijd eens door poedersuiker!'

Mijn mond viel echt open, waar halen ze het vandaan, dat moet toch ook thuis dan regelmatig in het bijzijn van de kinderen vallen? Vaak hoor je dan dat ze het op TV oppikken, dat kan maar ook daar ligt het bij de ouders om te zorgen dat kinderen juist zulke dingen niet meekrijgen van TV. Ik geloof dat daar de kijkwijzer ook voor is uitgevonden?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:52

Kennen jullie de serrie "Runs House" op mtv? Dat ene zoontje had al 2x omdat hij boos was zijn gameboy gesloopt. Bij de 3e keer vond vader het toch maar tijd om hem een lesje te leren. Hij moest een nieuwe kopen, maar hij moest er wel voor werken. Met elk klusje verdienden het jochie een euro, dus hij was 10 weken bezig Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:15

Is nog soepel hoor, mee helpen kan ook zonder beloning, gewoon omdat je deel uitmaakt van het gezin en iedereen zijn steentje bij dient te dragen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:05

De 13-jarige dochter van mijn vriend is om het weekend bij ons thuis. Ik leerde haar vader en haar vier en een half jaar geleden kennen. Mijn vriend was toen 3 of 4 jaar daarvoor gescheiden van zijn ex.
Toen de dochter jonger was, had ze af en toe een behoorlijk brutale mond tegen haar vader en kon ze nogal drammerig zijn. Tegenwoordig is ze lief en heb je vrijwel geen kind aan haar. Hoewel ze bij haar moeder thuis veel brutaler schijnt te zijn. Ik bemoei me niet met haar opvoeding en eventuele ergernissen uit ik niet tegen haar, maar af en toe wel tegenover mijn vriend. Soms zeg ik juist ook wel eens tegen mijn vriend dat ik vind dat hij wel wat soepeler mag zijn of toeschietelijker naar zijn dochter toe en wat meer interesse in haar moet moeten. Maar omdat ze zo weinig bij ons is, blijft het heel dragelijk dat er dingen zijn waar ik het niet helemaal mee eens ben. Ze is dit jaar met ons mee geweest op vakantie naar Engeland en ze gedroeg zich voorbeeldig. In het verleden is ze ook een keer met een vriendin samen mee geweest en toen kon ik haar af en toe wel achter het behang plakken. Maar kinderen kunnen dus gelukkig in hun voordeel veranderen.
Heeft iemand hier te maken met verwende en brutale stiefkinderen? En vinden jullie dat makkelijker om mee om te gaan dan met eigen kinderen die zich zo gedragen of moeilijker?
http://www.interactieconsult.nl/stiefge ... terie.html
Laatst bijgewerkt door Himyar op 08-11-06 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:09

vroeger moesten we ons vermaken met het buitenspelen,
tv wat was er ned 1, 2 en 3.
we vermakte ons op een andere manier, hadden het niet druk, ja met ons vermaken.
tegenwoordig heb je weet ik hoe veel zenders, playstation's spelcomputers, en niet te vergeten internet.
alles gaat lijkt het wel in een snel trein vaart, moeten dit moeten dat.
gewoon kind zijn is d'r vaak niet meer bij.
die van mij mag achter de pc, met slecht weer, en niet langer dan een uurtje.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:13

Kinderen zijn ondankbaar!
2 weken geleden ging ik met het zusje van mijn vriend naar de stad, we zagen een shirtje hangen, paars met een opdruk, hardstikke leuk! Ze vond hem ook helemaal geweldig dus ze mocht hem hebben van ons. De hele tijd wilde ze maar meer hebben, op een gegeven moment zijn we maar naar huis gegaan omdat ze zo vervelend deed.
Toen ik thuis vroeg waarom ze zo driftig zat te huilen keek ze me heel boos aan en zei: "omdat ik geen speelgoed heb gehad van jullie!!"
Ik schrok me kapot en ben heel boos geworden, heb dr naar dr kamer geslingerd en gezegd dat ze een verwend kreng is en dit jaar niks meer van me krijgt... Later voelde ik me wel een beetje schuldig, maar ik vond haar gedrag egt niet kunnen...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:15

Desiree schreef:
Breek me de bek niet open zeg! De tijden veranderen, zeggen ze dan. En dan krijg je de volgende toestanden:
Mijn schoonmoeder wilde nog even haar verjaardag over doen met de kinderen. Dat wil zeggen, haar kinderen met kroost, en de kinderen van haar vriend met kroost. Nu woont 1 zwager met vrouw en kids in Florida, dus dat scheelde weer iets. MAar nu 3 stellen met ieder 2 kinderen. Verschrikkelijk wat een gedoe en drukte. Mijn schoonmoeder is gek op kinderen en loopt ze continu achteraan of ze nog chips willen o fwat drinken. Gelukkig kregen wij ook nog wat chips op tafel, had ik toch nog iets. Het was rumoerig dus ik kon niet echt gesprekken volgen. Het gezelschap bestaat op zich uit leuke mensen maar daar heb je niets aan met die koters in de buurt.

Een kind zat met zijn schoenen in de lederen stoel, en mijn honden mogen daarbinnen niet eens met elkaar stoeien op de vloer. ..... Van kids wordt alles getolereerd..... En maar continu vragen of ze iets te eten en te drinken willen hebben... Echt belachelijk!

Ooooh, hoe herkenbaar!

Ik heb dat met mijn familie ook - kids zijn heilig en alles moet wijken voor de kinderen. Uit eten met zn allen? Pannekoekenhuis, want dat is leuk voor de kinderen (en of MIJ die pannekoeken mn neus uit komen wordt niet gevraagd).
Na 10 uur in de avond mag je niet meer te hard lachen, want dan worden de kinderen wakker. Maar om 5 uur in de ochtend word JIJ wakker want Pietje is ook wakker en hij heeft zin om te krijsen. En dat is dan geen enkel probleem natuurlijk Clown

Laatst zijn we met mn schoonouders uit eten gegaan, zonder kids! Heerlijk, eindelijk weer eens gesprekken gevoerd met elkaar zónder steeds dat "IK WIL CHIPS/DRINKEN/DE BOEL SLOPEN"

Het zijn best aardige kinderen hoor, maar ik vind wel dat wij, zonder kinderen, ons enorm moeten aanpassen omdat zij er zijn, terwijl andersom nooit kan of mag.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:18

Kieffer schreef:
2 weken geleden ging ik met het zusje van mijn vriend naar de stad, we zagen een shirtje hangen, paars met een opdruk, hardstikke leuk! Ze vond hem ook helemaal geweldig dus ze mocht hem hebben van ons. De hele tijd wilde ze maar meer hebben, op een gegeven moment zijn we maar naar huis gegaan omdat ze zo vervelend deed.
Toen ik thuis vroeg waarom ze zo driftig zat te huilen keek ze me heel boos aan en zei: "omdat ik geen speelgoed heb gehad van jullie!!"
Ik schrok me kapot en ben heel boos geworden, heb dr naar dr kamer geslingerd en gezegd dat ze een verwend kreng is en dit jaar niks meer van me krijgt... Later voelde ik me wel een beetje schuldig, maar ik vond haar gedrag egt niet kunnen...

Gadverdemme!!! Weet je, ik had het shirtje gewoon terug gebracht naar de winkel. Heel hard ja, maar een kind dat niet tevreden kan en wil zijn, die hoeft helemaal niets te hebben.

Ik vind het echt banketstaaf voor jullie, jullie hebben haar iets gegeven en dat is dan je "dank" bah bah, inderdaad een verwend rotkind. Is ze bij haar moeder ook zo?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:22

Kinderen zijn tegenwoordig veel verwender dan vroeger. Ook kennen kinderen naar mijn mening geen normen en waarden meer. De meeste kinderen hebben volgens mij geen benul! Maar ja, wel leven ook in een maatschappijn waarin beide ouders werken en de kids vaak naar de naschoolse opvang moeten of een oppas krijgen. Naar mijn mening doen ouders tegenwoordig te weinig zelf aan de opvoeding..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:24

Toen ik mijn vriend kort kende, heb ik zijn dochter een paar maal op een paardje van me laten rijden. Ik vond mezelf behoorlijk nobel dat ik dat deed, maar binnen de kortste keren werd die smurf onuitstaanbaar en vond ze ook dat een vriendin van haar een keer erop moest kunnen rijden. Ze vond het dus gewoon haar goed recht en ging al snel proberen meer op te eisen. En beidehand doen en arrogant. Nou, toen was ik er snel klaar mee hoor, ze heeft nooit meer op een paard van me gereden!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:29

Himyar schreef:
Toen ik mijn vriend kort kende, heb ik zijn dochter een paar maal op een paardje van me laten rijden. Ik vond mezelf behoorlijk nobel dat ik dat deed, maar binnen de kortste keren werd die smurf onuitstaanbaar en vond ze ook dat een vriendin van haar een keer erop moest kunnen rijden. Ze vond het dus gewoon haar goed recht en ging al snel proberen meer op te eisen. En beidehand doen en arrogant. Nou, toen was ik er snel klaar mee hoor, ze heeft nooit meer op een paard van me gereden!

Gelijk heb je, je hoeft je niet in een hoek te laten drukken...

Hoe oud was dat kind toen eigenlijk?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:30

Barmat schreef:
Kieffer schreef:

Gadverdemme!!! Weet je, ik had het shirtje gewoon terug gebracht naar de winkel. Heel hard ja, maar een kind dat niet tevreden kan en wil zijn, die hoeft helemaal niets te hebben.

Ik vind het echt banketstaaf voor jullie, jullie hebben haar iets gegeven en dat is dan je "dank" bah bah, inderdaad een verwend rotkind. Is ze bij haar moeder ook zo?

Ik kende haar helemaal niet zo, ze krijgt wel heel veel, maar speelt echt met alles wat ze krijgt en is altijd wel heel blij met dingen. Ik had het shirtje in eerste instantie wel terug willen brengen, maar het was een aanbieding dus dat kon niet meer...
Naderhand was ze er wel blij mee, maar die ondankbaarheid en het "vinden dat ze maar wat moet krijgen" vind ik heel erg.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:37

Dat kan ik me voorstellen ja :|

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:48

@ Barmat: ze was toen negen jaar.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:56

Kieffer schreef:

Naderhand was ze er wel blij mee, maar die ondankbaarheid en het "vinden dat ze maar wat moet krijgen" vind ik heel erg.

Op zo'n moment sta je compleet met je mond vol tanden en is het net of je een klap in je gezicht krijgt. Je gaat bijna aan je eigen verstand twijfelen en vervolgens voel je je zo in de maling genomen en komt de boosheid pas.... Ik weet precies hoe het voelt...
Laatst zei de kleine van mijn zus dat ze een paardenboek van mij wilde meenemen. Nou, mijn paardenboeken zijn me heilig en als kind spaarde ik al mijn zakgeld bij elkaar om paardenboeken te kunnen kopen. Ik ben altijd enorm zuinig op mijn paardenboeken. Ik weet niet of ze bedoelde dat ze het boek wilde lenen of wilde houden, maar ik heb gewoon gezegd dat het gewoon niet mee ging! Dat ze bij me thuis zo ongevraagd boeken uit de kast trekt en in kijkt, is nog tot daar aan toe. Maar mijn mooie, dure boeken zomaar mee geven, omdat zo'n zesjarige dat min of meer opeist, nou nee. Ze vroeg het niet zo zeer, het werd me gewoon even fijntjes mede gedeeld Scheve mond .

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:06

Himyar schreef:
Kieffer schreef:

Op zo'n moment sta je compleet met je mond vol tanden en is het net of je een klap in je gezicht krijgt. Je gaat bijna aan je eigen verstand twijfelen en vervolgens voel je je zo in de maling genomen en komt de boosheid pas.... Ik weet precies hoe het voelt...
Laatst zei de kleine van mijn zus dat ze een paardenboek van mij wilde meenemen. Nou, mijn paardenboeken zijn me heilig en als kind spaarde ik al mijn zakgeld bij elkaar om paardenboeken te kunnen kopen. Ik ben altijd enorm zuinig op mijn paardenboeken. Ik weet niet of ze bedoelde dat ze het boek wilde lenen of wilde houden, maar ik heb gewoon gezegd dat het gewoon niet mee ging! Dat ze bij me thuis zo ongevraagd boeken uit de kast trekt en in kijkt, is nog tot daar aan toe. Maar mijn mooie, dure boeken zomaar mee geven, omdat zo'n zesjarige dat min of meer opeist, nou nee. Ze vroeg het niet zo zeer, het werd me gewoon even fijntjes mede gedeeld Scheve mond .

Jah, erg is dat he! Ik moest er vroeger niet aan denken om zo te doen, mijn moeder zou me alle hoeken van de kamer laten zien! Kinderen verwachten maar vanalles!
Het komt grotendeels ook wel door de ouders. Dat meisje krijgt altijd 10 laatste waarschuwingen voor er eindelijk actie ondernomen wordt. En dan nog, als ze naar dr kamer moet en ze komt 3 keer naar beneden gelopen hoeft ze al niet meer en krijgt ze nog chips en drinken op bed ook!
Ik, mijn vriend en zijn broertje moesten eens op haar passen, s'avonds zouden we pannenkoeken bakken. Dus dat deden we. We zouden pas gaan eten als alle pannenkoeken klaar waren en hadden dat duidelijk verteld. Toch bleef ze maar driftig doen en huilen en gooien met dingen. Toen werd ik heel boos, heb ik dr in dr stoel gezet, een droge korst brood gegeven (zo'n achterkantje) en een glas water. Zo, als ze zo'n honger had als ze beweerde zou ze die korst maar al te graag opeten. Ze zou pas pannenkoeken krijgen als de korst op was. Toen de pannenkoeken klaar waren was hij natuurlijk nog niet op, ze geloofde ons tenslotte niet en toen zijn wij lekker pannenkoeken gaan eten terwijl zij met die korst zat Duivel
Uiteindelijk had ze de korst op en kreeg ze een pannenkoek. Het heeft misschien wel wat geholpen, ze heeft daarna gezegd dat ze er spijt van had en ze heeft me nooit meer wat geflikt, behalve een tijdje geleden dat geintje met dat shirt...
Maarja, mocht ik de kans krijgen prop ik er gewoon weer droog brood en een glas water in, dan is ze weer een tijdje zoet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:07

chips en drinken op bed..... zelfs het welzijn van het kind moet wijken voor al die verwennerij.....

Ik geloof dat jij straks minder moeite met haar hebt dan haar eigen ouders. Jij bent eerlijk.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:18

Je wordt soms zelfs aangekeken als je een kind niet zijn zin geeft als die perse wat wil hebben. Vooral op de manier van 'ach joh het is nog maar een kind, dat snapt hij nog niet, geef het hem maar gewoon.'

Nou ik dacht het niet, dan leert hij het maar snappen. Als je je hele leven voor je kinderen blijft lopen en doen op deze manier leren ze het nooit en dan? Aan een groep volwassenen met een driftbui gelijk een kind van 4, brr daar wil ik niet aan denken...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:31

Ik zie als leerkracht in het basisonderwijs veel kinderen voorbij komen. Kinderen die nog gewoon waarden en normen van thuis uit mee krijgen maar zeker ook kinderen die hier onder de noemer verwend vallen.
Maar je kunt het de kinderen zelf niet kwalijk nemen. Het gedrag wat zij vertonen is hen aangeleerd door hun omgeving.
Je wil niet weten hoe weinig ouders eigenlijk nog weten waarom je kinderen bepaalde dingen leert en waarom je spelletjes met ze speelt.

Ik heb zelf een dochtertje van inmiddels 13 maanden. Ik weet zeker dat een aantal ouders van leerlingen in mijn klas mij ontzettend streng vinden naar een kind van 13 maanden. Maar als mijn dochtertje een driftbui heeft omdat ze haar zin niet krijgt of omdat ze iets te eten krijgt wat ze niet wil. Heeft zij een probleem en niet ik. Ik laat haar in haar sop gaar koken en negeer haar. Haar negatieve vraag om aandacht levert dan geen effect op. Wanneer ze weer positief gedrag vertoond krijgt ze mijn aandacht weer.
Zo gaat het in de klas ook. Ik ben daar heel consequent in en sommige ouders zien dat als ontzettend streng. Dat mogen ze vinden, maar door te zorgen voor regelmaat, structuur en consequente volwassenen, krijg je wel veel fijnere kinderen om mee om te gaan.

Het mooiste is dan altijd de ouders die zeggen dat ze zo consequent zijn en maar niet snappen dat hun kind zo vervelend is en niet luistert. Toen ik een keer bij zo'n ouder op huisbezoek was, zag ik dat de ouder inderdaad consequent was. Maar dan vooral consequent in het niet-consequent zijn Haha!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:58

Chans schreef:
Je wordt soms zelfs aangekeken als je een kind niet zijn zin geeft als die perse wat wil hebben. Vooral op de manier van 'ach joh het is nog maar een kind, dat snapt hij nog niet, geef het hem maar gewoon.'

Nou ik dacht het niet, dan leert hij het maar snappen. Als je je hele leven voor je kinderen blijft lopen en doen op deze manier leren ze het nooit en dan? Aan een groep volwassenen met een driftbui gelijk een kind van 4, brr daar wil ik niet aan denken...

Jah idd, mensen kijken je aan alsof je het nooit wat geeft, of wat beloofd hebt en je belofte niet nakomt als dat kind loopt te gillen om speelgoed!

Ik vind ook dat er duidelijk onderscheid moet zijn tussen ouder en kind, en het maar zijn zin geven omdat het anders ff niet uitkomt vind ik niet kunnen!
Als het nu al zo is, benieuwd hoe ze zijn als ze puberen... Dan is er vast helemaal geen land mee te bezeilen!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:12

Mickey schreef:
Ik zie als leerkracht in het basisonderwijs veel kinderen voorbij komen. Kinderen die nog gewoon waarden en normen van thuis uit mee krijgen maar zeker ook kinderen die hier onder de noemer verwend vallen.
Maar je kunt het de kinderen zelf niet kwalijk nemen. Het gedrag wat zij vertonen is hen aangeleerd door hun omgeving.
Je wil niet weten hoe weinig ouders eigenlijk nog weten waarom je kinderen bepaalde dingen leert en waarom je spelletjes met ze speelt.

Ik heb zelf een dochtertje van inmiddels 13 maanden. Ik weet zeker dat een aantal ouders van leerlingen in mijn klas mij ontzettend streng vinden naar een kind van 13 maanden. Maar als mijn dochtertje een driftbui heeft omdat ze haar zin niet krijgt of omdat ze iets te eten krijgt wat ze niet wil. Heeft zij een probleem en niet ik. Ik laat haar in haar sop gaar koken en negeer haar. Haar negatieve vraag om aandacht levert dan geen effect op. Wanneer ze weer positief gedrag vertoond krijgt ze mijn aandacht weer.
Zo gaat het in de klas ook. Ik ben daar heel consequent in en sommige ouders zien dat als ontzettend streng. Dat mogen ze vinden, maar door te zorgen voor regelmaat, structuur en consequente volwassenen, krijg je wel veel fijnere kinderen om mee om te gaan.

Het mooiste is dan altijd de ouders die zeggen dat ze zo consequent zijn en maar niet snappen dat hun kind zo vervelend is en niet luistert. Toen ik een keer bij zo'n ouder op huisbezoek was, zag ik dat de ouder inderdaad consequent was. Maar dan vooral consequent in het niet-consequent zijn Haha!

Ik ben het helemaal met je eens! Kinderen kunnen er vaak weinig aan doen, ouders zijn niet concequent, de ene keer wel, andere keer niet. Groot gelijk dat die kindere hun ouders blijven uitproberen!
En er is natuurlijk helemaal niks mis met een strenge opvoeding, als het maar concequent is zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn!