Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Nee, want die zetten geen toekomstige belastingbetalers cq. pensioenbetalers op de wereld
_Anke_ schreef:Zorgt wel voor een stijging voor het aantal arbeidsplaatsen voor PABO-afgestudeerden
joostvangestel schreef:Mag ik de stelling eens omdraaien:
"De regering stelt voor om dagopvang gratis te maken. Als enige tegenprestatie wordt wel verwacht dat alle kinderen bij de dagopvang verschijnen."
Ik heb geruchten gehoord dat dagopvang in Nederland een tikkeltje duurder is dan in Finland (€200). Schoolplicht maakt dagopvang automatisch ook gratis.
Kitty schreef:Ik zou erin kunnen komen als ze de mogelijkheid bieden kinderen vanaf hun derde jaar naar school te laten gaan. Een dagdeel, een paar dagen per week.
Maar niet de plicht om kinderen op die leeftijd al naar school te laten gaan.
Citaat:Balkenende wil 'speelplicht'
DEN HAAG (ANP) - Premier Jan Peter Balkenende wil voor kinderen vanaf drie jaar een 'speelplicht' invoeren. In dat jaar zouden kinderen met elkaar moeten spelen, om zo te leren fatsoenlijk met elkaar om te gaan en voor zichzelf op te komen.
,,Misschien moeten we het dan speelplicht noemen'', zegt Balkenende woensdag in een toespraak, waarvan een ingekorte versie in het Nederlands Dagblad staat.
,,Spelenderwijs krijgen ze allerlei sociale vaardigheden mee die essentieel zijn in hun latere leven'', aldus de premier. Hij neemt woensdag het rapport 'Koersen op het kind, Kompas voor het nieuwe kabinet' in ontvangst van Steven van Eijck, commissaris jeugd- en jongerenbeleid die leiding geeft aan de Operatie Jong.
Berdien schreef:DEN HAAG (ANP) - Premier Jan Peter Balkenende wil voor kinderen vanaf drie jaar een 'speelplicht' invoeren. In dat jaar zouden kinderen met elkaar moeten spelen, om zo te leren fatsoenlijk met elkaar om te gaan en voor zichzelf op te komen.
ShirleyA schreef:Ga nu niet doen alsof t is om de kinderen te straffen.... het is juist ten gunste vd kinderen bedacht. Mijn zoontje was er op zijn 3e al aan toe om naar school te gaan en was de peuterspeelzaal meer dan zat en zo zullen er nog meer kinderen zijn die t goed aankunnen.
maar het is voornamenlijk bedoeld om kinderen een beter start te geven, om de achtestand eerder weg te werken ed. De leerplicht blijft 5 jaar. ~En er ook naast school tijd genoeg om v je kind te genieten.
ShirleyA schreef:Ga nu niet doen alsof t is om de kinderen te straffen.... het is juist ten gunste vd kinderen bedacht. Mijn zoontje was er op zijn 3e al aan toe om naar school te gaan en was de peuterspeelzaal meer dan zat en zo zullen er nog meer kinderen zijn die t goed aankunnen.
maar het is voornamenlijk bedoeld om kinderen een beter start te geven, om de achtestand eerder weg te werken ed. De leerplicht blijft 5 jaar. ~En er ook naast school tijd genoeg om v je kind te genieten.
Mareska schreef:ShirleyA schreef:Ga nu niet doen alsof t is om de kinderen te straffen.... het is juist ten gunste vd kinderen bedacht. Mijn zoontje was er op zijn 3e al aan toe om naar school te gaan en was de peuterspeelzaal meer dan zat en zo zullen er nog meer kinderen zijn die t goed aankunnen.
Dat dat met jouw kind zo is wil niet meteen zeggen dat dat bij alle andere kinderen zo is. Bijvoorbeeld kinderen uit achterstandswijken die de 1e taal nog niet volledig onder controle hebben.
Wat zou zo'n jaar eerder nu voor cruciale verschillen kunnen brengen die een positieve bijdrage leveren aan de toekomst voor een kind?
Nadya schreef:ShirleyA schreef:Ga nu niet doen alsof t is om de kinderen te straffen.... het is juist ten gunste vd kinderen bedacht. Mijn zoontje was er op zijn 3e al aan toe om naar school te gaan en was de peuterspeelzaal meer dan zat en zo zullen er nog meer kinderen zijn die t goed aankunnen.
Prachtig voor jullie, Shirley, maar mijn dochter kan haar hele leven nog naar school. Voor sommige kinderen zal het misschien leuk en goed zijn, maar mijn kind vermaakt zich prima met andere kinderen, onze dieren, speelgoed, en met haar ouders. Ze heeft geen achterstand van wat dan ook en ze is supersociaal en fatsoensnormen brengen we haar ook wel bij. Daar heb ik geen school voor nodig. Van mij hoeft ze nog helemaal niets en het woord 'speelplicht', hou effe op, zeg. Ik vind persoonlijk dat ze kinderen beter een jaartje langer op school kunnen laten blijven i.p.v. een jaartje eerder. Dus breng jij je zoon lekker naar school en ik hou mijn dochter lekker nog even in haar eigen omgeving. Spelen mag mijn dochter zoveel als ze wil, maar het is geen plicht.
ShirleyA schreef:Mareska schreef:Dat dat met jouw kind zo is wil niet meteen zeggen dat dat bij alle andere kinderen zo is. Bijvoorbeeld kinderen uit achterstandswijken die de 1e taal nog niet volledig onder controle hebben.
Wat zou zo'n jaar eerder nu voor cruciale verschillen kunnen brengen die een positieve bijdrage leveren aan de toekomst voor een kind?
En t is nu juist voor die kinderen, om zo hun achterstand niet te groot te laten worden. Van moe hoeft t ook niet verplicht te worden alleen juist voor die kinderen voor wie t zo nodig is zullen de ouders hun kinderen niet naar school willen doen. En natuurlijk is niet elk kind al zo jong klaar voor school en is niet ieder kind afhankelijk van school omdat t thuis genoeg stof en mogenlijkheden krijgt.... helaas niet alle kinderen.