Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anke_

Re: Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:31

Zorgt wel voor een stijging voor het aantal arbeidsplaatsen voor PABO-afgestudeerden Vork

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:34

joostvangestel schreef:
Nee, want die zetten geen toekomstige belastingbetalers cq. pensioenbetalers op de wereld Knipoog

Maar ook geen pensioen en/of aow gerechtigden, en belasten uiteindelijk de bejaardenzorg ook niet... Tong uitsteken

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 12:41

_Anke_ schreef:
Zorgt wel voor een stijging voor het aantal arbeidsplaatsen voor PABO-afgestudeerden Vork

dus moeten de pabo's naast alle andere vakken ook les gaan geven in het verwisselen van (poep)luiers Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:42

Je bent me net voor Cer. Tong uitsteken Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:57

Balkenende kan mijn rug op. Mijn kind gaat echt niet voor haar 4de naar school. Mag ze ook even lekker genieten van het peuter zijn? Van ons dus wel. Het lijkt wel alsof ze steeds vroeger moeten 'presteren' in deze maatschappij. Daar weiger ik aan mee te doen. Thuis speelt ze ook met andere kindjes en er is niets mis met haar sociale gedrag. Nergens voor nodig, dus Balkenende, stuur de spijbelpolitie maar vast achter me aan. Je kan mijn rug op!!! Haha!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:28

Pabo student Haha!: meld zich

3 is inderdaad wel vroeg Nagelbijten / Gniffelen Voor sommige kinderen zou het goed zijn voor sommige zou het slechter zijn. Dit blijft per kind verschillend.

Een leesachterstand kun je maar tot groep 3/4 beinvloeden daarna ben je machteloos en kun je alleen nog maar extra hulp bieden, maar de achterstand haal je niet meer in! Alles wat daarvoor gebeurd is super belangrijk....dus in dat opzicht is het misschien beter voor een kind als er vanuit thuis/oppas niet veel goeds komt Bloos

Op sociaal-emotioneel gebied vind ik het persoonlijk wat minder Nagelbijten / Gniffelen kinderen weten vrij snel hoe ze samen moeten werken en in de loop van groep 1 gaan ze ook wel delen Haha! dus in dat opzicht maak dat jaartje meer of minder niet zoveel uit.

Ik denk dat het misschien een vrije keuze moet blijven....maar dan krijg je in groep 1 natuurlijk weer zeer grote verschillen met nieuwelingen qua niveau Nagelbijten / Gniffelen.

Ik voel me in mijn eigen klas geen opvoeder....daar zijn speciale lesuren voor Bloos
Als je sterk voor de klas staat, concequent bent dan hoef je politie te spelen is mijn ervaring.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:47

joostvangestel schreef:
Mag ik de stelling eens omdraaien:

"De regering stelt voor om dagopvang gratis te maken. Als enige tegenprestatie wordt wel verwacht dat alle kinderen bij de dagopvang verschijnen."

Ik heb geruchten gehoord dat dagopvang in Nederland een tikkeltje duurder is dan in Finland (€200). Schoolplicht maakt dagopvang automatisch ook gratis.

Interessante omkering, maar niet juist. Er is een rechtzaak geweest of je school als dagopvang mag beschouwen. De details weet ik niet meer en ga ik nu ook niet opzoeken, maar het kwam ongeveer hier op neer: de school had de klassen op een bepaalde manier verroosterd, waartegen een ouder in protest ging, omdat dit niet haalbaar was in combinatie met het werk. Daarop is geoordeeld dat het 'opvang'-aspect niet essentieel voor de school is.

De dagopvang is dan ook nog steeds niet geregeld: voorschoolse, naschoolse en evt tussenschoolse opvang is hiermee nog altijd een probleem. Idem voor vakanties en studiedagen. Kinderen t/m groep 4 mogen maar een beperkt aantal uren maken, dus hier moet ook rekening mee gehouden worden. En het is maar een deeloplossing: voor ouders met kinderen van 0-2 zijn de problemen niet veranderd.

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan. (Het idee van de 'brede school' zou hierin al wat verandering brengen, maar dan moet er nog wel meer veranderen dan alleen de leerplichtwet)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:06

Ik zou erin kunnen komen als ze de mogelijkheid bieden kinderen vanaf hun derde jaar naar school te laten gaan. Een dagdeel, een paar dagen per week.
Maar niet de plicht om kinderen op die leeftijd al naar school te laten gaan.

Vanaf dat onze kleine geboren is, werk ik thuis. Ik heb een eigen bedrijf dat ik heel goed kan runnen op de momenten dat de kleine zal slapen of aan het spelen is.
Op de momenten dat ik er als moeder voor de kleine moet zijn, zal ik er ook zijn.
Het eerste jaar, het tweede jaar, maar ik zou ook graag heel wat quality time met de kleine doorbrengen als ze drie is.
Ik zie wat dat betreft nog geen voordelen aan leerplicht voor een driejarige.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:19

Kitty schreef:
Ik zou erin kunnen komen als ze de mogelijkheid bieden kinderen vanaf hun derde jaar naar school te laten gaan. Een dagdeel, een paar dagen per week.
Maar niet de plicht om kinderen op die leeftijd al naar school te laten gaan.

Ik ben er niet zo heel bekend mee, maar is dat niet waar de peuterspeelzaal voor is? Die zijn er dacht ik nog steeds.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:25

zelf kinderen van 4jaar oud gaan nog niet eens hele dagen naar school omdat het nog te intensief is voor de kleintjes, laat staan 3jaar oud

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:27

Ik heb het idee dat hier de gedachte leeft dat driejarigen met hun neusjes in de boeken gedrukt wordt.
Het artikel luid:
Citaat:
Balkenende wil 'speelplicht'

DEN HAAG (ANP) - Premier Jan Peter Balkenende wil voor kinderen vanaf drie jaar een 'speelplicht' invoeren. In dat jaar zouden kinderen met elkaar moeten spelen, om zo te leren fatsoenlijk met elkaar om te gaan en voor zichzelf op te komen.

,,Misschien moeten we het dan speelplicht noemen'', zegt Balkenende woensdag in een toespraak, waarvan een ingekorte versie in het Nederlands Dagblad staat.
,,Spelenderwijs krijgen ze allerlei sociale vaardigheden mee die essentieel zijn in hun latere leven'', aldus de premier. Hij neemt woensdag het rapport 'Koersen op het kind, Kompas voor het nieuwe kabinet' in ontvangst van Steven van Eijck, commissaris jeugd- en jongerenbeleid die leiding geeft aan de Operatie Jong.

Bron: De stentor, 1 november.

Ik vind het niet zo'n probleem eigenlijk. Maar ik denk dat mensen de mogelijkheid geboden moet worden, en het geen plicht moet worden. Verder vind ik het wel een goed iets. Of je je kind nou naar de peuter/kleurspeelzaal brengt, of hij naar "school" gaat? Bij beide spelen ze, en leren ze sociaal doen. Tenminste, dat is het plan.

En er is geloof ik ook geen sprake van hele dagen hoor :S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:32

Mijn kind van bijna 2 speelt de hele dag door, hoor, als ze de kans heeft. Daar heeft de 'speelplicht' van Balkenende niets aan toe te voegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:46

Berdien schreef:
DEN HAAG (ANP) - Premier Jan Peter Balkenende wil voor kinderen vanaf drie jaar een 'speelplicht' invoeren. In dat jaar zouden kinderen met elkaar moeten spelen, om zo te leren fatsoenlijk met elkaar om te gaan en voor zichzelf op te komen.

Dan nog is ten eerste de school niet de geschikte plaats hiervoor, en ten tweede vind ik de plicht niet juist. Niet alle kinderen zijn even ver en juist voor zoiets moet een beetje flexibiliteit mogelijk blijven.

Daarbij denk ik nog steeds dat er meer plekken zijn binnen het onderwijs waar grote verbeteringen mogelijk zijn, en waar men ook leert om 'fatsoenlijk' met elkaar om te gaan. (De middelbare school bijvoorbeeld heeft nog wel wat mogelijkheden tot verbetering.)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:47

Zonder meer heeft de middelbare genoeg ruimte tot verbetering. Basisscholen ook, als ik denk aan het verhaal van het jongetje dat op mijn oude basisschool al lange tijd stelselmatig meisjes lastig viel, en zelfs onder wc-deuren kroop?!
Laat inderdaad de kleuters fijn spelen, en ga dat soort zaken aanpakken!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:34

Ik denk dat ze beter andere aspecten in het onderwijs die nu ronduit bagger zijn kunnen aanpakken, besteed die energie / tijd / financiën liever in beter onderwijs! Laat die kleintjes toch gewoon even ongestoord met rust, verplichtingen krijgen ze nog hun verdere leven lang..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:25

Ga nu niet doen alsof t is om de kinderen te straffen.... het is juist ten gunste vd kinderen bedacht. Mijn zoontje was er op zijn 3e al aan toe om naar school te gaan en was de peuterspeelzaal meer dan zat en zo zullen er nog meer kinderen zijn die t goed aankunnen.
maar het is voornamenlijk bedoeld om kinderen een beter start te geven, om de achtestand eerder weg te werken ed. De leerplicht blijft 5 jaar. ~En er ook naast school tijd genoeg om v je kind te genieten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:41

ShirleyA schreef:
Ga nu niet doen alsof t is om de kinderen te straffen.... het is juist ten gunste vd kinderen bedacht. Mijn zoontje was er op zijn 3e al aan toe om naar school te gaan en was de peuterspeelzaal meer dan zat en zo zullen er nog meer kinderen zijn die t goed aankunnen.
maar het is voornamenlijk bedoeld om kinderen een beter start te geven, om de achtestand eerder weg te werken ed. De leerplicht blijft 5 jaar. ~En er ook naast school tijd genoeg om v je kind te genieten.

Prachtig voor jullie, Shirley, maar mijn dochter kan haar hele leven nog naar school. Voor sommige kinderen zal het misschien leuk en goed zijn, maar mijn kind vermaakt zich prima met andere kinderen, onze dieren, speelgoed, en met haar ouders. Ze heeft geen achterstand van wat dan ook en ze is supersociaal en fatsoensnormen brengen we haar ook wel bij. Daar heb ik geen school voor nodig. Van mij hoeft ze nog helemaal niets en het woord 'speelplicht', hou effe op, zeg. Ik vind persoonlijk dat ze kinderen beter een jaartje langer op school kunnen laten blijven i.p.v. een jaartje eerder. Dus breng jij je zoon lekker naar school en ik hou mijn dochter lekker nog even in haar eigen omgeving. Spelen mag mijn dochter zoveel als ze wil, maar het is geen plicht.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:45

ShirleyA schreef:

Dat dat met jouw kind zo is wil niet meteen zeggen dat dat bij alle andere kinderen zo is. Bijvoorbeeld kinderen uit achterstandswijken die de 1e taal nog niet volledig onder controle hebben.
Wat zou zo'n jaar eerder nu voor cruciale verschillen kunnen brengen die een positieve bijdrage leveren aan de toekomst voor een kind?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:14

Schandalig! Wat willen we nu gaan bereiken meneer Balkenende?? Nog meer stress onder kinderen, nog meer leiden onder de druk van het moeten presteren? Komop laat een peuter met rust! Laat hem lekker spelen, zonder iets te moeten, het kind moet straks al genoeg wanneer het naar school gaat.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:54

Mareska schreef:
ShirleyA schreef:

Dat dat met jouw kind zo is wil niet meteen zeggen dat dat bij alle andere kinderen zo is. Bijvoorbeeld kinderen uit achterstandswijken die de 1e taal nog niet volledig onder controle hebben.
Wat zou zo'n jaar eerder nu voor cruciale verschillen kunnen brengen die een positieve bijdrage leveren aan de toekomst voor een kind?

En t is nu juist voor die kinderen, om zo hun achterstand niet te groot te laten worden. Van moe hoeft t ook niet verplicht te worden alleen juist voor die kinderen voor wie t zo nodig is zullen de ouders hun kinderen niet naar school willen doen. En natuurlijk is niet elk kind al zo jong klaar voor school en is niet ieder kind afhankelijk van school omdat t thuis genoeg stof en mogenlijkheden krijgt.... helaas niet alle kinderen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:57

Nadya schreef:
ShirleyA schreef:

Prachtig voor jullie, Shirley, maar mijn dochter kan haar hele leven nog naar school. Voor sommige kinderen zal het misschien leuk en goed zijn, maar mijn kind vermaakt zich prima met andere kinderen, onze dieren, speelgoed, en met haar ouders. Ze heeft geen achterstand van wat dan ook en ze is supersociaal en fatsoensnormen brengen we haar ook wel bij. Daar heb ik geen school voor nodig. Van mij hoeft ze nog helemaal niets en het woord 'speelplicht', hou effe op, zeg. Ik vind persoonlijk dat ze kinderen beter een jaartje langer op school kunnen laten blijven i.p.v. een jaartje eerder. Dus breng jij je zoon lekker naar school en ik hou mijn dochter lekker nog even in haar eigen omgeving. Spelen mag mijn dochter zoveel als ze wil, maar het is geen plicht.

Hihi ik breng mijn zoontje idd naar school, hij is nl 6 jaar dus ..... Wees blij dat jij je kind zo'n goede basis kan geven en ik denk dat de meeste ouders dat kunnen en doen! Maar helaas niet iedere ouder kan/wil dat en juist die kinderen lopen vaak achter en als je begint met n achterstand dan is t moeilijk inhalen. Ik weet ook niet of ik hier voor ben, maar ook niet tegen, omdat ik denk dat het oprecht met goede bedoelingen is voor de kinderen.
Ben t wel met iedereen eens dat je ook nog moet genieten v je kind, maar dat kan ook naast school, dat doe ik ook met mijn zoontje.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:20

ShirleyA schreef:
Mareska schreef:

En t is nu juist voor die kinderen, om zo hun achterstand niet te groot te laten worden. Van moe hoeft t ook niet verplicht te worden alleen juist voor die kinderen voor wie t zo nodig is zullen de ouders hun kinderen niet naar school willen doen. En natuurlijk is niet elk kind al zo jong klaar voor school en is niet ieder kind afhankelijk van school omdat t thuis genoeg stof en mogenlijkheden krijgt.... helaas niet alle kinderen.

Wanneer een kind zijn moedertaal niet beheerst (als ze 3 zijn is de woordenschat nog ontzettend laag) zal een kind nooit met andere kinderen laat staan leiders kunnen communiceren (dit komt ook voor op de kleuterschool, dat zal een jaar eerder alleen maar erger zijn) Ik vind dat die kinderen juist de kans moeten krijgen om te wennen aan de Nederlandse omgeving, een ritje naar de supermarkt is voor zo'n kind al een hele onderneming. Wanneer een kind andere kinderen niet kan verstaan, zal, zeker zo'n jong kind, het kind alsmaar onzekerder worden. Waarom zou je dat een kind op die leeftijd al aan moeten doen? Laat ze toch lekker nog bij moeders blijven, een veilige omgeving die zij kennen.

Ik zeg ook niet dat je een kind tot zijn 4e jaar thuis moet houden, zeker niet! Maar 'plicht' klinkt mij niet fijn in de ogen voor een kind van 3, sommigen zitten nog in hun luiers... Zoals Nadya zei: laat ze liever een jaar langer op school zitten, leren ze veel meer van dan wanneer ze zo vroeg achter hun vodden gejaagd worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:54

Weet je, misschien moeten ze op de scholen anders wat meer hun best doen om voor kinderen individueel problemen beter aan te pakken bij eventuele achterstand. Daar zou Balkenende eens wat meer geld voor moeten regelen, dat onderwijzers daar meer mogelijkheden toe hebben. Ik ben me aardig aan het verdiepen in het onderwijs momenteel en ik vind dat veel scholen (en dat geven ze zelf ook toe) te weinig naar het individu kijken. Geldt niet voor alle scholen, maar wel voor de meesten. Ze moeten allemaal presteren en als er wat kinderen niet meekomen, dan zijn er te weinig mogelijkheden om die kinderen te helpen. Dat is niet goed. Maar een kind van 3 al naar school sturen, is onzin. Laat ze maar een langere schoolplicht instellen en niet teveel studiedagen hebben Haha!

Verder vind ik ook dat ouders naar zichzelf moeten kijken; je moet je kind ook wat te bieden hebben, als je hem/haar op de wereld zet. Het is nl. nogal een verantwoordelijkheid, ook de eerste jaren!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 00:29

eigenlijk vind ik dat de regering ouders weer de kans moet bieden om zelf hun kind(eren) op te voeden, ipv allerei mogelijkheden tot opvang te benoemen.
ikzelf ben (gelukkig) nog uit de tijd dat een thuisblijfmoeder heel normaal was.
neem nou het fenomeen "hangjongeren"........logisch, ik zou ook liever op straat rondhangen dan in een leeg huis thuiskomen, niemand om je verhaal aan aan kwijt te kunnen.....niemand die vraagt hoe het was op school, niemand die je aanspoort om vast wat aan je huiswerk te doen....
mijn zoon mopperde ooit eens over het feit dat een klasgenootje alweer een nieuwe fiets had gekregen, en hij nog steeds op een "ouwe"moest fietsen.
ik zei hem dat hij ook een nieuwe kreeg, tenminste.....als hij er mee akoord ging dat hij voortaan naar de voorschoolse opvang zou gaan, tussen de middag moest overblijven, en naar de naschoolse opvang zou gaan...........even was ie stil....en toen zei hij dat ie dan toch maar liever zijn oude fiets hield.
thuis komen bij mama was toch net iets belangrijker dan nieuwe dure spullen...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:29

absurt gewoon, mijn kind gaat pas naar school met 5 jaar...hij heeft zijn hele leven te maken met van allerlei verplichtinge...ze gaan mij niet verplichten om mijn kinderen met 3 jaar!!! naar 'school' te brengen
ben je nou helemaal besodermieterd