Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Liberte

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:59

@justbeproud: zelf vind ik ook dat een hoofddoek niet mag op een christelijke school of een andere school die voor een geloof staat.
En zelf vind ik dat een burka verboden moet worden in Nederland, ze doen het wel voor hun geloof, maar wist je dat het eigenlijk zelfs verboden is in de islam om je helemaal te bedekken met een burka en ook je gezicht?
Vaak wordt de koran door moslims verkeerd opgevat en gaan ze de domste en de gekste dingen zeggen, wat eigenlijk helemaal niet waar is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:01

Nee, dat wist ik inderdaad niet Lachen, maar op sommige plaatsten toch wel of niet? Ook op tv dragen ze die toch jeweetwel, als je bijvoorbeeld in Irak bent ofzo..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:03

Machie schreef:
verschil tussen hoofddoek en pet: pet onmeent een deel van het gezicht, ogen zie je gewoon veel slechter met een pet op en met een hoofddoek is dat niet het geval Lachen

je mag niet op je pas met een pet staan maar wel een hoofddoek

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:06

Nee helemaal niet, er worden zo vaak vergissingen gemaakt binnen de islam, eigenlijk best gek, je bent een moslim en je doet dingen die je eigenlijk niet mag doen.
Volgens de koran moet je je haren bedekken om niet aantrekkelijk te zijn voor mannen. Knipoog Alleen je eigen man mag je zonder hoofddoek zien.
Zelf draag ik geen hoofddoek hoor, terwijl ik wel een moslim ben. Maar ach niet iedereen is perfect. Tong uitsteken

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:07

Owh m'n reactie sloeg trouwens op Justbeproud. Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:35

Ik kies voor aanpassen met behoud van eigen cultuur.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:53

Whiz schreef:

en waarom

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:59

JustBepr0ud schreef:
Whiz schreef:

en waarom

Omdat men prima met andere culturen kan samenleven als beide partijen bereid zijn tot aanpassing. Dat wil echter niet zeggen dat je je culturele nalatenschap hoeft te verlochenen. Wederzijds begrip is van meer belang dan totaal te vernederlandsen.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:04

Dat kan natuurlijk ook wat Whiz zegt, maar ik denk toch dat het moeilijk gaat, mensen blijven ontevreden hierover. Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:09

yousra schreef:
Dat kan natuurlijk ook wat Whiz zegt, maar ik denk toch dat het moeilijk gaat, mensen blijven ontevreden hierover. Knipoog

Uhm? Als mensen zich volledig moeten aanpassen zijn ze ook ontvreden. Dan doen ze zich voor als iemand die ze eigenlijk helemaal niet zijn. Buiten het feit dat ik denk dat het helemaal niet mogelijk is voor allochtonen om zich totaal aan te passen. Ze zijn hier niet geboren en zijn opgeroeid met een andere taal, andere gebruiken en veelal met andere religies.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:11

Ik heb voor optie 2 gekozen, ik vind dat ze zich moeten aanpassen, en ramadan mag behouden blijven. Maar! Bv lerares basisschool ed mogen van mij geen hoofddoeken dragen en ik vind ook dat ze gewoon normaal nederlands moeten praten in openbare gelegenheden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:18

leonietje schreef:
Als ik een nederlandse vrouw zie lopen met een hoofddoek op, word ik van binnen zo boos. Dan denk ik..mens je woont in een land waar je het zo goed hebt en dan laat je je strikken door zo'n kerel en het geloof om een hoofddoek te gaan dragen en je te verstoppen ? Hier in het noorden van Nederland kom je die vrouwen bijna niet tegen maar toen ik nog in midden nederland woonde geregeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat echt zwakke zieltjes vind , echte lozers.

Sorry hoor. Heb niet het hele topic gelezen. Maar ik wordt echt ziek van al die reacties zonder ergens goed over na te denken.
Een Nederlandse vrouw met hoofddoek is zwak? Sorry maar waarom dan?
Omdat deze vrouw er voor kiest te geloven in de Islam, en ze zich daar niet voor schaamt?
Een Turkse vrouw met een kruisje om haar nek, zwak? Omdat zij een andere religie heeft dan dat je gewend bent van Turkse vrouwen?

Al dat gezeur altijd over die hoofddoeken.
Aanpassen OK, dat vind ik ook. Maar hoort bij aanpassen je geloof opgeven? Omdat Nederlanders niks over de Islam weten en er bang voor zijn?

Ik ben Nederlands, Katholiek maar woon in een Islamitisch land. Ik heb respect voor de mensen die uitkomen voor hun geloof. Ook in Nederland. Je gelooft toch wat je zelf gelooft? Niet omdat merendeel van het land waar je woont anders gelooft dan jij, moet jij ook maar je geloof aan passen?
Ik geloof dat je niet onder een ladder door mag lopen, dat brengt ongeluk. Meerendeel van Nederland vind dat dat onzin is. Betekend dat nu dat ik dat niet meer mag geloven?

Ik word echt gek van al dat gezeur over aanpassen.
Geloof heeft in mijn ogen niets met aanpassen te maken. Aanpassen is de taal leren, je aan afspraken houden en optijd komen etc, de Nederlandse gewoontes overnemen.
Net zoals ik hier in Turkije, makkelijk een half uur te laat kan komen bij een afspraak. Knipoog
Maar ik wordt niet in eens Moslim omdat ik me aan moet passen aan de turkse cultuur.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:42

Je hebt helemaal gelijk Nathalie!!
tenminste vind ik dan. Tong uitsteken

Cultuur en religie wordt jammer genoeg heel vaak met elkaar verward. Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:52

yousra schreef:
Cultuur en religie wordt jammer genoeg heel vaak met elkaar verward. Knipoog

Daar is niet aan te ontkomen! Cultuur is het geheel van normen en waarden. En wie waren/ zijn van oorsprong degenen die het meest te zeggen hadden? Wie er onder andere recht spraken? Juist, de hoge geestelijken!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:53

AANPASSEN.. !

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:03

Germatje schreef:
Ik heb voor optie 2 gekozen, ik vind dat ze zich moeten aanpassen, en ramadan mag behouden blijven. Maar! Bv lerares basisschool ed mogen van mij geen hoofddoeken dragen en ik vind ook dat ze gewoon normaal nederlands moeten praten in openbare gelegenheden.

Uhu, maar als jij in Amerika of waar dan ook zou wonen en je hebt nederlanders om je heen, praat je ook nederlands en niet de taal van dat land!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:04

Machie schreef:
Germatje schreef:

Uhu, maar als jij in Amerika of waar dan ook zou wonen en je hebt nederlanders om je heen, praat je ook nederlands en niet de taal van dat land!

niet mee eens op unief zijn er genoeg duitse franse mensen. En die groeperen maar praten wel nederlands uit respect en vind ik meer dan normaal

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:21

Ik praat met Nederlanders hier ook Nederlands.... Hooguit Turks om te oefenen....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:28

*ff offtopic, is dat moeilijk? turks? lijkt me wel trouwens..

Ontopic* ik vind wel dat je gelijk hebt op sommige gebieden, maar mensen die hier al 20 jaar of langer wonen en misschien al kinderen hier hebben en nog geen nederlands kunnen vind ik ook niet normaal..
en tja over die hoofddoeken is de mening nu eenmaal verspreid, ik vind sommige hoofddoeken kunnen en sommige niet.. dat is ook weer zo'n verschil..

Oudere vrouwen vooral, hebben zo'n hoofddoek om die ook de hals en soms de mond bedekt, en vaak ook lang doorlopen op de rug..
maar je hebt ook hoofddoekjes die alleen het haar bedekken, zoals wij dat vroeger ook wel eens gedaan hebben, en die vind ik niet erg..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:52

panache schreef:
AANPASSEN.. !

En bedankt voor die onderbouwde mening....wat is er mis, hebben papa en mama je nog niet verteld waarom je dat moet vinden?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:55

Machie schreef:
klopt. Alleen is het zo jammer dat uiting van religie alleen bij moslims zo'n probleem is Scheve mond

denk je, grootste racisme probleem in belgie is racisme tegen joodse cultuur Knipoog
En ergste is dat het door mensen die zelf racisme ervaren Ach gut

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:03

Ik vind niet dat ze zich moeten 'aanpassen'. Elk mens mag, in mijn ogen zijn eigen cultuur en geloof nastreven. Hoe zij zich willen kleden moeten ze zelf weten. Ik stoor me niet aan hoofddoekjes. Welke taal zij spreken moet ze ook zelf weten. Als niemand hun kan verstaan is dat immers hun probleem. Het zal voor hun zelf makelijker zijn als ze de taal zouden beheersen.

Alleen vind ik wel dat ze zich aan de wetten van het land moeten houden. En wanneer zij zich er niet aanhouden moeten zij gestraft worden volgens de wetten van het land.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:05

Ik vind dat ze wel hun eigen geloof cultuur enz mogen houden.
Nederland is niet voor niks een land van vrije meningsuiting, als we iedereen die hier komt wonen dwingen om een echte nederlander te zijn, dus geen ramadan, helemaal geen hoofdoeken enz. Dan vind ik ook niet nodig.

Maar ik vind dat Nederland op dit moment te ver gaat.
Er moeten ineens overal moskee's komen, ( dan vind ik dan nog niet eens zo erg) islamitische scholen ( snap ik wat minder, ze kunnen ook gewoon naar een nederlandse school en thuis hun geloof enz doen)
En wat ik laatst las dat ze een speciaal ziekenhuis wilde bouwen schoot me in het verkeerde keelgat.
Ze moeten zich wel beseffen dat het hier geen Irak, Marokko of wat voor land dan ook maar is, maar Nederland waar het nu eenmaal zo gaat.
Daar kunnen ze zich best in aanpassen.

Kortom, ik heb respect voor ieders geloof, en ze mogen van mij geloven wat ze willen ( iedereen hoor) maar heel Nederland hoeft daarom niet volgebouwd te worden met bijvoorbeeld speciale ziekenhuizen.
De Nederlandse cultuur en achtergrond raak ik als echte Nederlander niet graag kwijt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:06

Oja, het is me trouwens opgevallen dat er bijv. in Amsterdam heel veel engels wordt gesproken met name in de horeca waar veel engels sprekende mensen werkzaam zijn.. Mag dat dan wel??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:09

Merilyn schreef:
Sterker nog ik zet me af tegen alle vormen van religie

Klinkt als een erg religieus statement Knipoog