Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:09

Urielle schreef:
vrouwelijk-27 jaar

Voor de mogelijkheid tot abortus. Wanneer een vrouw een baby geen goed bestaan kan bieden vind ik het beter dat er geaborteerd wordt, voor moeder en kind. Wel vind ik dat er vooraf goed geinformeerd moet worden. Er wordt nog veel onder druk van de omgeving geaborteerd en uit angst geen financiele mogelijkheden te hebben om een kind groot te brengen en die fondsen zijn er vaak wel. Zulke vrouwen hebben achteraf vaak spijt, zeker als er ook nog eens iets beschadigd is waardoor ze geen kinderen meer kunnen krijgen op latere leeftijd. In de zwangerschap sta je bol van de hormonen en heb je meestal niet de meest rustige en heldere geest om na te denken over alle pro's en contra's.

ik ben het urielle eens, met goede en genoeg informatie bij de hand, vind ik het inderdaad zo dat er geaborteerd mag worden. je moet je kind wel een toekomst kunnen bieden!
Vrouwelijk, 17 jaar

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:10

Yessy schreef:
avanti4ever schreef:
zielig verhaaltje over kindje

ik quote hem niet helemaal, maar zo'n verhaaltje vind ik volsterkte onzin. Een kloppend hartje en wat andere organen zijn al snel aanwezig, maar er zijn nog geen zenuwen om alles te reguleren, dus nog geen enkele vorm van bewustzijn.

Ik ben voor abortus, maar wel met een beperking tot een bepaalde tijd. 12 weken heeft tot gevolg dat je er al snel overheen zit, waardoor je geen bedenkttijd hebt, wat ik heel belangrijk vind. Het is nou eenmaal een ingrijpende behandeling, vooral mentaal. Tot 24 weken in nederland geldt voor zover ik weet alleen in extreme gevallen, bijvoorbeeld bij zwaar gehandicapte kindjes, dus niet dat je het na 23 weken zat bent en dan maar even je kind weg laat halen. Vanaf 25 weken is het kind in theorie levensvatbaar buiten de moeder, dus dat is zo laat!

Ik ben trouwens 19, en ja ik weet hoe kindjes er van week tot week na bevruchting uitzien, bijzonder uitgebreid les over gehad, tot in alle details.

sorry hoor mag ik je even corrigeren het eerste wat aangemaakt wordt is de zenuwen ...het zenuwstelsel...en niet de organen dat komt later pas.
beter opletten op school dus..

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:13

Ik snap ieders kant echt waar,maar als je overal leest wat er met baby s(en oudere kinderen) word gedaan na de geboorte,omdat ze ongewenst waren!!
Da s toch nog veel erger,helaas is er geen oplossing voor en zal dat altijd blijven gebeuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:13

Hoeveel mensen zouden er geen goud betalen om dat kindje te mogen adopteren?
Er is dus genoeg toekomst voor zo'n kindje

Na 8 weken heeft het al zeneuwen, dus ook gevoel.
Het hartje klopt, het kan zelf bewegen.
Dus heeft dan ook wel degelijk gevoel

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:14

Heel heftige tekst met het verhaal uit de vrucht gezien...voor degene die een abortus hebben gehad. Ik vind dit typisch een tekst voor mensen die protesteren tegen abortus..

Ik ben voor abortus, maar dan wel onder bepaalde voorwaarden ook.
In Belgie zit er een kliniek of ziekenhuis die baby's aborteren tot 24 weken, als er speciale redenen zijn, bv handicap oid. Ik vind dat afschuwelijk, daar het al om een ontwikkeld kind gaat.
twee vriendinnen van mij hebben abortus ondergaan en geloof me, dit heeft ontzettend veel impact op hun gehad. Ze waren aan de pil!!! en de omstandigheden alles behalve goed om een kindje op te voeden. Zij hebben dus gekozen voor abortus. Ik had het er erg moeilijk mee, vooral met vriendin nr 1, omdat zij al ruim 15 weken was en ik de echo gezien heb, je zag zelfs al haar buikje opbollen(ze is erg slank en dus snel te zien)..het kon niet anders, maar met 15 weken vind ik de grens dus al te hoog. Toch heel dubbel, want wat als zij wel haar kindje had gekregen? Waarschijnlijk was alles wel op zn pootjes terecht gekomen, maar had het kindje de eerste paar jaar in een zwaar ellendig gezin opgegroeid, iets wat je dus ook niet wilt voor je kindje.
Heel moeilijke discussie dit..want waar ligt de grens?
Ik kan mij dus wel enorm kwaad maken over mensen die onveranwtoordelijk bezig zijn, zwanger raken en "Oh dan nemen we abortus" kiezen..daar wortd ikw itheet van en vind dat men dan veel te licht daarover enkt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:15

runningkawa schreef:

jep een ongewenst kind is niet zozeer ongelukkig kind.
Probleem me adoptie in eigen land is dat veel mensen het niet kunnen betalen Verdrietig
Daarom worden er ook veel kindjes uit het buitenland geadopteerd

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:16

Even een artikel van Wikipedia, hoe het in België is volgens de wet:

Citaat:
Het eerste geval is wanneer de ingreep gebeurt in de periode van de eerste twaalf weken van de zwangerschap (= 14e week amenorroe) en er aan de volgende voorwaarden is voldaan:
de zwangere vrouw verklaart dat ze zich in een "noodsituatie" bevindt
de ingreep moet gebeuren door een geneesheer onder "medisch verantwoorde omstandigheden" in een "instelling voor gezondheidszorg" die haar inlicht over alle wetten en decreten die haar zouden kunnen helpen om haar "noodsituatie" op te lossen
de geneesheer voert de ingreep ten vroegste zes dagen na de eerste consultatie uit
de geneesheer licht de vrouw in over de "medische risico's waaraan zij zich blootstelt"
de geneesheer moet de verschillende opvangmogelijkheden "voor het kind dat geboren zal worden" in herinnering brengen
de geneesheer moet zich vergewissen van de "vaste wil" van de vrouw
Het tweede geval voorziet in abortus van het ongeboren kind na de 12e week tot aan de voldragen baby (gemiddeld 40e week) indien:
het voltooien van de zwangerschap een "ernstig gevaar" inhoudt voor de gezondheid van de vrouw of indien vaststaat dat het kind dat geboren zal worden, zal lijden aan een "uiterst zware kwaal" die als ongeneeslijk wordt erkend op het ogenblik van de diagnose
er advies gevraagd wordt aan een tweede arts

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:18

brendalevita schreef:
Ik snap ieders kant echt waar,maar als je overal leest wat er met baby s(en oudere kinderen) word gedaan na de geboorte,omdat ze ongewenst waren!!
Da s toch nog veel erger,helaas is er geen oplossing voor en zal dat altijd blijven gebeuren..

En hoeveel mensen gaan dan het illegale circuit in om toch een abortus te laten uitvoeren? Of werpen zich van de trap af, of proberen het zelf te doen? Nee, de mogelijkheid moet er zeker blijven.

Mijn moeder werkt bij de VBOK, oa met vrouwen die ongewenst zwanger zijn geworden. Reken maar dat er daar veel zowel de pil als de condoom hebben gebruikt.

Het hartje klopt heel snel al, na 21 dagen. Als je dus 1 week overtijd bent.

edit: vrouw, 18 jaar
Laatst bijgewerkt door Madelen op 28-10-06 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:19

Citaat:
Reken maar dat er daar veel zowel de pil als de condoom hebben gebruikt.

En denk jij dat de meeste eerlijk zijn dat ze zich niet in hebben kunnen houden en het daarom zonder condoom hebben gedaan?
Tuurlijk is dat ding dan gescheurd Haha!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:20

Ik ben voor bij extreme omstandigheden, maar zou het zelf nooit weg laten halen als het van mijn vriend is, omdat hij heeft aangegeven dat hij het hoe dan ook graag wil houden mocht het ooit misgaan(slik de pil). Ik heb het er ook uitgebreid met hem over gehad, maar als hij de vader niet zou zijn, dan zou ik mezelf er zeker te jong voor vinden, omdat ik er geen geld enz. voor heb om ervoor te zorgen. Dan zou ik het kind laten adopteren denk ik. Maar zou er niet aan moeten denken het weg te laten halen, tenzij het extreme omstandigheden zouden zijn of het kind gehandicapt ofzo is. (vrouwelijk, 15)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:21

runningkawa schreef:

Helemaal mee eens. Ik lees voor m'n opleiding nu een boek over psychologie en ontwikkeling van kinderen vanaf de verwekking tot adolescent. Geloof me, baby's ontwikkelen zich zeer snel op emotioneel vlak. Onbewust of niet, het reageert van bij het begin op prikkels van buitenaf.

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:21

runningkawa schreef:
Citaat:
Reken maar dat er daar veel zowel de pil als de condoom hebben gebruikt.

En denk jij dat de meeste eerlijk zijn dat ze zich niet in hebben kunnen houden en het daarom zonder condoom hebben gedaan?
Tuurlijk is dat ding dan gescheurd Haha!

Ik denk niet dat veel mensen daar tegen een maatschappelijk werkster over hoeven te liegen.

Tuurlijk zullen veel mensen niet eerlijk zijn, maar veel mensen denken dat zowel de pil als de condoom 100% bescherming bieden. En dat klopt niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:23

Ik ben niet 'voor' abortus, maar wel voor de keuze. Persoonlijk vind ik dat dat geen moord of levensbeeindiging is, zolang een foetus nog niet levensvatbaar is.

Een abortus is niet iets om lichtzinnig te beslissen als 3 vorm van anticonceptie. En ik zou graag zien dat de voorlichting en het beeld rondom zwangerschap / voorbehoedsmiddelen etc wat zou veranderen. Maar alleen maar botweg verbieden van abortus lijkt me voor niemand een voordeel, niet voor de ouders, niet voor de kinderen die in zo'n situatie geboren worden, en niet voor de maatschappij als geheel (om nog maar te zwijgen over de risico's van thuisabortussen).

Over het verhaaltje: de vraag die aan de orde komt, is heel belangrijk. Wanneer is een kind een persoon? Op welk moment is het een eigen leven en waar leg je de grens? Maar dat soort emotionele verhaaltjes zijn niet de manier om een eerlijke discussie te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:25

Citaat:
Tuurlijk zullen veel mensen niet eerlijk zijn, maar veel mensen denken dat zowel de pil als de condoom 100% bescherming bieden. En dat klopt niet.

Dan ben je toch een oen als je dat denkt?
Ja sorry, maar het is 2006, dan weet je toch wel dat dat niet 100% beschermt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:25

lique schreef:
sorry hoor mag ik je even corrigeren het eerste wat aangemaakt wordt is de zenuwen ...het zenuwstelsel...en niet de organen dat komt later pas.
beter opletten op school dus..

Ik heb tijdje terug kuikentjes uit eitjes gevist (6 en 8 dagen oud), allemaal mooie kleurtjes gegeven, kraakbeen aangekleurd etc. Waren nogal wat mensen die dit erg zielig vonden (ik ook toen ik hoorde wat we moesten doen). Het hartje klopt al, de spieren van de pootjes en vleugeltjes zijn ontwikkeld en bewegen autonoom. En de ruggengraat is al aanwezig. En deze beestjes mag je uit een ei trekken en aankleuren/doodmaken. Waarom valt dit niet onder de wet proefdieren? Omdat ze nog niks kunnen voelen! Ze hebben hersenen, en de spieren bewegen al, maar de verbindingen zijn nog niet aanwezig!

Als jij dit anders ziet, sja dat kan, maar deze wetten zijn er niet voor niets! En het was ontwikkelingsbioloog die deze uitleg gaf dus..

Maargoed verder totaal offtopic dit, dus voor verder commentaar graag pb!

edit: ik heb het nu dus over de eerste paar weken van de ontwikkeling van embryo's/foetussen, niet over 20 weken oud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:26

tuurlijk zijn de verbindingen aanwezig
Zonder verbinding kan het simpelweg niet werken.

Dat er meer met dieren mag lijkt me wel duidelijk.
Of dat eerlijk is, is een andere discussie

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:27

Het hart en spieren trekken autonoom samen, alleen nadat de verbindingen ontstaan kan het pas goed gereguleerd worden Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:29

Shadow0 schreef:
Ik ben niet 'voor' abortus, maar wel voor de keuze. Persoonlijk vind ik dat dat geen moord of levensbeeindiging is, zolang een foetus nog niet levensvatbaar is.

Een abortus is niet iets om lichtzinnig te beslissen als 3 vorm van anticonceptie. En ik zou graag zien dat de voorlichting en het beeld rondom zwangerschap / voorbehoedsmiddelen etc wat zou veranderen. Maar alleen maar botweg verbieden van abortus lijkt me voor niemand een voordeel, niet voor de ouders, niet voor de kinderen die in zo'n situatie geboren worden, en niet voor de maatschappij als geheel (om nog maar te zwijgen over de risico's van thuisabortussen).

Over het verhaaltje: de vraag die aan de orde komt, is heel belangrijk. Wanneer is een kind een persoon? Op welk moment is het een eigen leven en waar leg je de grens? Maar dat soort emotionele verhaaltjes zijn niet de manier om een eerlijke discussie te voeren.

NOGMAALS ik heb dat verhaalltje over de foetus ook maar gewoon gevonden en dacht m wel te kunnen plaatsen ook al is t fictief dat verhaaltje van die embryo/foetus... je gaat er wel over nadenken en trouwen shoeveel ook bewezen wordt niemand weet werkelijk hoeveel n foetus kan denken??want 100 jaar geleden zeiden ze andere dingen dan nu en misschien over 100 jaar wel weer andere dingen...maar goed ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:30

runningkawa schreef:
tuurlijk zijn de verbindingen aanwezig
Zonder verbinding kan het simpelweg niet werken.

Dat is niet waar. Gevoel en pijnwaarneming ligt bovendien in een heel ander gebied van de hersenen dan de aansturing van organen. Moment, ik moet even de literatuur hierover opzoeken, dan kan ik ook de details geven.

Yinari

Ik ben voor. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit kinderen krijg (heb er helemaal geen gevoel bij) maar wie weet dat dat nog veranderd. Op dit moment zou ik absoluut voor een abortus kiezen. Een foetus heeft dan wel alle structuren waardoor hij/zij kan voelen, maar een bewustzijn is er naar mijn idee nog niet. Heel egoistisch, maar ik zou toch voor mijn eigen geluk gaan.

Anoniem

Zenuwen betekend gevoel
bewegen, betekend zenuwen die werken, of dat precies gecontroleerd is, is wat anders. Een geboren baby kan ook nog niet alles gecontroleerd bewegen, dus heeft het dan geen gevoel?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:31

runningkawa schreef:
Zenuwen betekend gevoel
bewegen, betekend zenuwen die werken, of dat precies gecontroleerd is, is wat anders. Een geboren baby kan ook nog niet alles gecontroleerd bewegen, dus heeft het dan geen gevoel?

inderdaad, wat me tegenwoordig opvalt is dat mensen zo luchtig omgaan met abortus.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:32

runningkawa schreef:
Zenuwen betekend gevoel

Jawel, dat zijn totaal andere gebieden, je hebt delen van je zenuwen naar je hersenen, verbindingen in je hersenen en stukken die van je hersenen naar je perifere delen toelopen om daar vanalles en nog wat aan te sturen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:35

runningkawa schreef:
Citaat:

Dan ben je toch een oen als je dat denkt?
Ja sorry, maar het is 2006, dan weet je toch wel dat dat niet 100% beschermt?

En als straf omdat je zo dom bent geweest zul je het kind dus moeten houden, zoiets?

Ik ben zelf absoluut voor de keuze.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:37

8 weken
Na 8 weken spreken we van foetus omdat alle organen en ledematen in beginsel aanwezig zijn. Zenuwbanen hebben zich gevormd. Iedere minuut ontstaan er zo'n 100.000 nieuwe zenuwcellen. Aan het hoofd zijn oortjes ontstaan. De vingers en tenen zijn helemaal gevormd. Vanaf de 8ste week worden de eerste beencellen gevormd. Het kind kan armen en benen bewegen. Ook zijn gelaatstrekken te herkennen.