kan een kind met een ouder opgroeien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Re: kan een kind met een ouder opgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:00

Dit is een hypothethische discussie. Buiten het twee-koppige ouderschap om is de stabiliteit van een gezin een belangrijke factor voor een gezonde jeugd. De aard van het ouderschap weegt vanzelfsprekend voor een kind van jonge leeftijd zwaarder dan een tiener. En er zijn genoeg pubers heel wijs geworden van opgroeien met maar 1 ouder, onstabiele factoren en een hoop ellende. Door schade en schande kan een kind minder verwend zijn geworden, een beter inzicht in het leven hebben verworven en meer kennis van zichzelf. Onder goede begeleiding uiteraard en dit neemt de emotionele schade natuurlijk niet weg. Evenals een kind in een veilige omgeving erg zeker van zichzelf kan zijn in een later leven en ontspannen is in sociale aangelegenheden.

Hoeveelstejaars ben je?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:27

Paraat, tegen wie heb je het?

Ik zou deze discussie niet hypothetisch willen noemen hoor.

Overigens, door 'opgroeien met 1 ouder', 'onstabiele factoren' en 'een hoop ellende' in 1 reeks te noemen, wordt toch de indruk versterkt dat het allemaal negatief is. Dat klopt voor onstabiele factoren en ellende, dat is per definitie iets negatiefs. Maar een 1-oudergezin is dat niet, dat is in feite gewoon een 'omgevingsfeit' zoals iemands woonplaats. Niet per definitie beter of slechter: het wonen in Amsterdam is niet beter of slechter dan het wonen in Tietjerksteradeel, maar het is wel anders, en het heeft invloed. Maar daar hoeft niet direct een 'waarde' aan gekoppeld te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:29

Eén ouder moet best kunnen. Is nog altijd beter dan heen en weer worden getrokken door paps en mams.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:38

toen ik 8 jaar was zijn mijn ouders uit elkaar gegaan. niet omdat ze altijd gigantische ruzie haden maar omdat het niet meer ging. ze hadden allebei zoiets we kunnen om de kinderen wel bijelkaar blijven maar dat gaat verkeerd aflopen. mijn vader heeft eerst op zolder gewoont en kreeg toen een huisje een straat verder, daar heeft hij een jaar gewoont en is toen dichter bij zijn werk gaan wonen. mijn ouders kunnen prima met elkaar overweg, komen ook gewoon bijelkaar over de vloer. kopen nog steeds samen een auto en met de kerst is het gezin ook compleet. ik ben blij dat ze toen uit elkaar zijn gegaan, ik ben nooit tussen mijn ouders uitgespeelt. alleen had ik liever bij mijn vader gewoont. mijn moeder heeft tot mijn 8ste jaar altijd gewerkt en mijn vader was thuis. en dat was altijd erg gezellig. toen mijn ouders uit elkaar gingen was mijn moeder al werkloos en daarnaast manisch depressief. en dat was niet leuk. ik kreeg altijd de schuld en mijn zus was een engeltje. inmiddels zijn deze rollen omgedraait, te laat helaas. ik zal nooit met mijn moeder krijgen wat ik met mijn vader heb. ik ben gek op mijn ouwe en hij op mij. voor mijn moeder voel ik niks meer dan moeder. het zal nooit een vriendin worden.

als het op een goede manier gaat zie ik niet waarom het een probleem moet zijn dat kinderen door 1 ouder opgevoed worden. alleen vind ik wel dat het kind de keuze moet krijgen bij wie hij wil wonen. ik moest bij mijn moeder blijven en dat was niet leuk, heb echt een rottijd gehad tussen mijn 8 en 19 jaar. altijd ruzie en klapperij. nu woon ik heerlijk met mijn 2 katten op mijzelf. en ben ik bij mijn moeder en we krijgen ruzie, dan ga ik lekker naar huis.iets wat ik vroeger niet kon, toen moest ik het getier aanhoren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:43

Ann schreef:
Beetje een kortzichtige stelling voor iemand die pedagogiek studeert.
Het beste voor een kind is een stabiele, warme en veilige gezinssituatie, of dat nu met 1 of 2 ouders in huis is.

Zoals zo vaak ben ik het zo met je eens. Ik heb totaal ongewenst mijn zoon alleen opgevoed en hij is gelukt, alhoewel ik mij altijd ontoereikend gevoeld heb. Nu ben ik trots op mijn kind dat in sommige periodes mij meer opving dan ik hem.
Liefde en de wetenschap dat het ten aller tijde gewenst is, dat wat hij-zij ook doet de deur altijd openstaat, dat zijn belangrijke dingen.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:36

Shadow0 schreef:
Paraat, tegen wie heb je het?

Ik zou deze discussie niet hypothetisch willen noemen hoor.

Overigens, door 'opgroeien met 1 ouder', 'onstabiele factoren' en 'een hoop ellende' in 1 reeks te noemen, wordt toch de indruk versterkt dat het allemaal negatief is. Dat klopt voor onstabiele factoren en ellende, dat is per definitie iets negatiefs. Maar een 1-oudergezin is dat niet, dat is in feite gewoon een 'omgevingsfeit' zoals iemands woonplaats. Niet per definitie beter of slechter: het wonen in Amsterdam is niet beter of slechter dan het wonen in Tietjerksteradeel, maar het is wel anders, en het heeft invloed. Maar daar hoeft niet direct een 'waarde' aan gekoppeld te worden.

Tegen de TS-er natuurijk. En ik weerleg haar aangediende mening dat
-opgroeien met beide ouders = altijd positief
-opgroeien met 1 ouder = altijd negatief

De TS-er laat geen ruimte voor de mogelijkheid dat het eenkoppige gezin evenveel basis biedt om op terug te vallen al het tweekoppige.

Hypothetisch is hij wel aangezien elke situatie van een opgroeiend kind weer anders is, dwz dat de volgende bestaan:
-warm, veilig 1-ouder gezin
-onveilig 1-ouder gezin
-veilig 2-ouder gezin
-onveilig 2-ouder gezin.

En alle schakeringen daartussen.

(we hebben het dus min of meer over hetzelfde, Shadow)

Danielle1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:07

@Paraat: Het spijt me als het zo overkomt, maar ik probeer absoluut niet te beweren dat een eenouder gezin altijd fout is. Natuurlijk kan dat ook heel erg goed gaan(geluukig maar!) En ik heb ontzettend veel respect voor alle mensen die een kind alleen opvoeden.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:59

Danielle1988 schreef:
@Paraat: Het spijt me als het zo overkomt, maar ik probeer absoluut niet te beweren dat een eenouder gezin altijd fout is. Natuurlijk kan dat ook heel erg goed gaan(geluukig maar!) En ik heb ontzettend veel respect voor alle mensen die een kind alleen opvoeden.

Dank je hahaha
Het is zo leuk om mijn kind te mogen opvoeden, dat ik zelf eigenlijk niet t idee heb dat het in je eentje zwaarder is of zo dan als je t samen doet. Het is anders dat wel. Maar niet moeilijker of minder goed, gewoon anders.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:06

Danielle1988 schreef:

Ja Als je er vanuit gaat dat de omgeving optimaal moet zijn, kan deze vele vormen hebben!

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:34

Danielle1988 schreef:
In navolging van een opmerking in het topic van Percey (viewtopic.php?f=2&t=669172) Hier een topic over of een kind wel met een ouder op kan groeien.

Ik zelf denk dat het voor een kind beter is om met de vader en de moeder op te groeien. Ik studeer pedagogiek. Vaders en moeders gaan heel verschillend om met hun kinderen, en daarom is het goed voor ze. als ze door beide worden opgevoed. Ook voor de ouders zelf is het makkelijker als ze iemand hebben om op terug te kunnen vallen. Zij kunnen veel steun hebben aan hun partner. Ik ben dus voor twweouder gezinnen.

Danielle

hee wat leuk ik studeer ook pedagogiek! waar jij??

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:37

Je bedoelt een kind die alleen een vader of alleen een moeder heeft? Néé.

Een kind heeft een vader- en een moederfiguur nodig bij het opgroeien, vind ik. Jongens die opgroeien alleen bij hun moeder, worden al gauw wat 'vrouw-achtiger' en meiden die opgroeien alleen bij hun vader, krijgen juist een sterkere jongenskant.
Dit moet in evenwicht worden gebracht door een vader én moeder.

Ook als er één ouder is, zal die waarschijnlijk overdags moeten werken. Waar gaat het kind dan heen? Crèche? Dan heeft het kind straks helemaal geen band met één van de ouders.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:40

Misser schreef:
Een tweeoudergezin is misschien wel beter, maar wat niet kan dat kan niet.
Ik denk dat als ouders alleen voor het kind bij elkaar blijven, je nog vele onwenselijkere situaties zult krijgen.

Ga ik helemaal in mee. Mijn ouders zijn gescheiden, hebben nog steeds rechtzaak na rechtzaak, en als ze bij elkaar waren gebleven, was mijn moeder helemaal doodongelukkig geweest.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:41

Ik denk dat het antwoord op de vraag in het topic is: ja

verder kunnen kinderen zelfs zonder ouders opgroeien. Wat ideaal is, is anders. Zo las ik bijvoorbeeld in Intermediair dat kinderen van ouders waarbij beiden werken het ook beter doen op school. Is dat een garantie voor een gelukkiger leven? Nee.

In de meeste gevallen is het gewoon hypothetisch. Denk aan sterfgevallen. een weduwe/weduwnaar heeft al helemaal geen keuze. En vechtende ouders is ook geen goed voorbeeld

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:29

VeirL schreef:

Een kind heeft een vader- en een moederfiguur nodig bij het opgroeien, vind ik. Jongens die opgroeien alleen bij hun moeder, worden al gauw wat 'vrouw-achtiger' en meiden die opgroeien alleen bij hun vader, krijgen juist een sterkere jongenskant.

Ook als er één ouder is, zal die waarschijnlijk overdags moeten werken. Waar gaat het kind dan heen? Crèche? Dan heeft het kind straks helemaal geen band met één van de ouders.

Omg wat een waanzin! Hoezo heeft t kind geen band met de ouder als die werkt???? En bij 2 oudergezinnen werken vaan beide ouders..... Dit is echt volkomen onzin.
Ik denk dat juist doordat mijn zoontje en ik met z'n 2en zijn onze band zo sterk is. En dat hoor ik vaak v mensen om me heen. En meisjesachtig....... niet echt! Heel achterhaald deze stelling zeg. Straks zeg je nog dat mijn zoon vast homo wordt omdat hij alleen n moeder heeft....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:14

Ik weet het niet..

Mijn vader en moeder scheidde toen k 2 was. en toen ik 11 was hadden we geen contact meer. en echt goed contact hebben we nooit gehad. maar in mijn ogen ben ik er alleen maar sterker en zelfstandiger van geworden. Door hem ben ik echt gaan vechten voor mezelf. en wat hij me aandeed is onvergelevelijk. Maar ik heb een geweldige moeder. er is in mijn ogen niets wat ik ooit gemist heb. en doordat ik bij mijn moeder ben opgegroeid ben ik nog niet té vrouwelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:17

Ja het kan zeker en prima. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 5 jaar was. Soms is het moeilijk omdat je eigenlijk bij beide ouders wilt zijn. Maar ik doe nu de havo en dat gaat prima en alles dus het kan.

Dan kan de ts gaan zeggen ik ben voor 2 oudergzeinnen. Maar vaak is dat dna niet meer mogelijk. Ik zit liever met gescheiden ouders dan ouders die elke dag ruzie hebben.

gr [***]

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:19

Precies. je kan wel voor of tegen zijn.
Maar meestal heb je weinig keus.
Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder voor ons bij mijn vader was gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:22

Ja dan krijg je alleen ruzie en ik denk dat dat nog moeilijker is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:23

Hoe kan je nu in deze tijd nog zeggen dat je in een gezin met twee ouders moét opgroeien? Vroeger ja, toen scheiden en schande was en een jonge weduwnaar trouwde met de huishoudster, de vrijgezelle zus van zijn echtgenote of welke huissloof dan ook beschikbaar was, ok.

Maar in deze tijd? Mensen scheiden en sommigen vinden weer een partner voor het leven, anderen zijn veel gelukkiger alleen en zullen dat uitstralen naar hun kinderen. Ik was 33 toen mijn man overleed, mijn kids waren 6 en 8 jaar jong. En ja, ik vond een nieuwe liefde en heb weer een maatje om de opvoeding mee te delen.

Maar of mijn kinderen beter af zijn dan bij mij alleen? Ja, als het gaat om weer een gezin vormen, dingen met z'n allen doen en een gelukkige moeder hebben, zeker. Maar ook in een stiefgezin doen zich problemen voor als acceptatie van een andere opvoeder, de herinnering aan de eigen ouder en weet ik veel.

Maar mensen blijven nu eenmaal om bepaalde reden niet allemaal 50 jaar gelukkig getrouwd, toch?

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:51

VeirL schreef:

Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Verward
Ben zelf een kind van gescheiden ouders (ik was toen 18) en dus eigenlijk al onderweg om zelfstandig te gaan wonen e.d. ivm studie (mijn vaders toen vriendin nu vrouw is maar 1 jaar ouder als ik) Heb dus ook geen contact met hem, maar dat is mijn eigen keuze geweest!!

Zelf ben ik gescheiden toen mijn dochter (nu bijna 12) 2 1/5 jaar oud was.
Tuurlijk is het voor zo'n kleintje even wennen als papa niet meer thuis woont, dat was het voor mij destijds ook.

Maar moet je een kind een jeugd geven waar ruzie, leugens en slaan de boventoon voeren.
Nee, zonder haar vader in hetzelfde huis was en is zij een stuk beter af.

En wat is er mis met een creche?? Spelen met leeftijdgenootjes is toch veel leuker dan de hele dag thuis te moeten blijven?
Onze maatschappij is niet zo ingesteld dat je als één-oudergezin, af je daar nu zelf voor kiest of niet, lekker thuis kan blijven. Had ik destijds ook liever gedaan hoor, maarja er bestaat ook nog zoiets als werkplicht.
En door mijn verkregen vrijheid en zelfstandigheid na het vinden van een leuke baan, waar er zelfs rekening mee gehouden werd dat ik een één -oudergezin was, voelde ik mij veel prettiger en als je je prettig voelt kunt je ook je kinderen een prettig thuis geven.
Alle (extra) vrije tijd naast het werk werd gebruikt om samen dingen te doen.

Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn dochter er wel komt; doet het goed op school, is sociaal en heeft over hoeveelheid vriendinnetjes en vriendjes niets te klagen.
Doet graag dingen in en rond het huis en dat zie ik liever dan die kinderen (waarvan ik weet dat de ouders niet gescheiden o.i.d zijn) de hele dag met een zak chips en een fles cola rondhangen en lopen klieren in de stad omdat ze thuis nou dát ene niet krijgen: AANDACHT!

Liever een goede band met één ouder dan géén band met beide ouders.

PS. Mijn dochter gaat overigens wel eens in de 14 dagen naar haar vader. Ikzelf ben inmiddels 3 jaar geleden hertrouwd en heb nog een dochtertje gekregen waar mijn dochter superblij mee is en met mijn huidige man kan mijn 1e dochter het supergoed vinden.
Go jij! Go jij!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:59

bij mij is het niet makkelijk geweest, en af en toe nog niet, maar om de vraag te beantwoorden: ja zeker.
Mijn vader is overleden toen ik 9 jaar was. Ik heb mijn vader heel erg gemist maar mijn moeder heeft me goed opgevangen. Ze was eigenlijk een vader en moeder tegelijk.Mijn moeder heeft sinds 3 jaar een nieuwe lat relatie, had het er eerst heel moeilijk mee, nu niet meer. Zie hem niet als mijn vader maar een goede vriend.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:34

Ik denk ook dat de tijden genoeg gevolueerd zijn om ook stabiele en warme 1 ouder gezinnen te bewijzen. Ik ben er één van. Mijn vader is het afgetrapt toen ik en mijn zus 7 jaar waren, en ondanks enkele strubbelingen komen we er toch altijd door. Mijn moeder is al die tijd blijven werken en wij hebben dus veel in de opvang en bij oma moeten zitten. Ik neem het haar dus absoluut niet kwalijk, want nu kunnen alles doen wat we willen, studeren, enz...Ik heb nooit geen vader figuur gemist, omdat ik hem sowiso niet goen genoeg kende op die leeftijd misschien. En we hebben het altijd gezellig gehad met ons 3.
Mijn moeder is nooit meer een andere realtie aangegaan, geen behoefte toe...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:26

Ik heb niet ales gelezen, dus het kan zijn dat ik wat herhaal, maar een kind heeft niet persee twee ouders nodig, maar gewoon verschillende rolmodellen. Ekind dat bv in een commune is grootgebracht heeft een groot aantal ouderfiguren en een kind van een een ouder gezien waar wel veel mensen over de vloer komen, pikt ook van iedereen wat op. Zulke kinderen zijn gewoon sociaal.
Ik merk wel dat sommige moeders het gemis van een vader overcompenseren door te lief of te streng te zijn. Beter is gewoon consequent zijn, voor elk kind met hoeveel ouders dan ook. En het is dus belangrijk dat het niet min of meer geisoleerd met de ene ouder opgroeid, en ook belangrijk, dat het geen negatieve indruk krijgt van de andere zijde. Er zijn teveel ouders die hun ex)zwart maken of hun kinderen zelfs bang voor hem /haar maken of haat kweken. Dat is ten aller tijden fout voor hun ontwikkeling.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:10

IK doe pabo en heb hier genoeg boeken liggen die aangeven dat een 2 ouder gezin veel beter is voor het kind!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:22

Ik denk dat het ideale gezin goed is maar niet perse noodzakelijk.
Een eenoudergezin kan ook voor een goeie opvoeding zorgen.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 4 jaar was en mijn broertje 2 jaar.
We hebben contact met hem gehad tot ik 6 jaar was en mijn broertje 4 jaar.

Ik kan met een gerust hart zeggen dat we er niet slechter op zijn geworden. We hebben een fijne jeugd gehad en zijn niets te kort gekomen. (kregen wel geen dure spullen ofzo maar we hebben zo wel meer leren waarderen)

Mijn moeder heeft haar uiterste best gedaan om ons zo sociaal mogelijk op te voeden en ons geen slecht beeld te laten krijgen van onze vader. (wat helaas niet is gelukt)

Ik was wel erg jong al redelijk volwassen in mijn doen en laten en iets serieuzer dan mijn leeftijdsgenootjes. Of dit hieraan gelegen heeft? Misschien wel. Of misschien zat het er toch wel in... wie weet?