Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ann schreef:Beetje een kortzichtige stelling voor iemand die pedagogiek studeert.
Het beste voor een kind is een stabiele, warme en veilige gezinssituatie, of dat nu met 1 of 2 ouders in huis is.
Shadow0 schreef:Paraat, tegen wie heb je het?
Ik zou deze discussie niet hypothetisch willen noemen hoor.
Overigens, door 'opgroeien met 1 ouder', 'onstabiele factoren' en 'een hoop ellende' in 1 reeks te noemen, wordt toch de indruk versterkt dat het allemaal negatief is. Dat klopt voor onstabiele factoren en ellende, dat is per definitie iets negatiefs. Maar een 1-oudergezin is dat niet, dat is in feite gewoon een 'omgevingsfeit' zoals iemands woonplaats. Niet per definitie beter of slechter: het wonen in Amsterdam is niet beter of slechter dan het wonen in Tietjerksteradeel, maar het is wel anders, en het heeft invloed. Maar daar hoeft niet direct een 'waarde' aan gekoppeld te worden.
Danielle1988 schreef:@Paraat: Het spijt me als het zo overkomt, maar ik probeer absoluut niet te beweren dat een eenouder gezin altijd fout is. Natuurlijk kan dat ook heel erg goed gaan(geluukig maar!) En ik heb ontzettend veel respect voor alle mensen die een kind alleen opvoeden.
Danielle1988 schreef:@Paraat: Het spijt me als het zo overkomt, maar ik probeer absoluut niet te beweren dat een eenouder gezin altijd fout is. Natuurlijk kan dat ook heel erg goed gaan(geluukig maar!) En ik heb ontzettend veel respect voor alle mensen die een kind alleen opvoeden.
Danielle1988 schreef:In navolging van een opmerking in het topic van Percey (viewtopic.php?f=2&t=669172) Hier een topic over of een kind wel met een ouder op kan groeien.
Ik zelf denk dat het voor een kind beter is om met de vader en de moeder op te groeien. Ik studeer pedagogiek. Vaders en moeders gaan heel verschillend om met hun kinderen, en daarom is het goed voor ze. als ze door beide worden opgevoed. Ook voor de ouders zelf is het makkelijker als ze iemand hebben om op terug te kunnen vallen. Zij kunnen veel steun hebben aan hun partner. Ik ben dus voor twweouder gezinnen.
Danielle
Misser schreef:Een tweeoudergezin is misschien wel beter, maar wat niet kan dat kan niet.
Ik denk dat als ouders alleen voor het kind bij elkaar blijven, je nog vele onwenselijkere situaties zult krijgen.
VeirL schreef:Je bedoelt een kind die alleen een vader of alleen een moeder heeft? Néé.
Een kind heeft een vader- en een moederfiguur nodig bij het opgroeien, vind ik. Jongens die opgroeien alleen bij hun moeder, worden al gauw wat 'vrouw-achtiger' en meiden die opgroeien alleen bij hun vader, krijgen juist een sterkere jongenskant.
Dit moet in evenwicht worden gebracht door een vader én moeder.
Ook als er één ouder is, zal die waarschijnlijk overdags moeten werken. Waar gaat het kind dan heen? Crèche? Dan heeft het kind straks helemaal geen band met één van de ouders.
VeirL schreef:Je bedoelt een kind die alleen een vader of alleen een moeder heeft? Néé.
Een kind heeft een vader- en een moederfiguur nodig bij het opgroeien, vind ik. Jongens die opgroeien alleen bij hun moeder, worden al gauw wat 'vrouw-achtiger' en meiden die opgroeien alleen bij hun vader, krijgen juist een sterkere jongenskant.
Dit moet in evenwicht worden gebracht door een vader én moeder.
Ook als er één ouder is, zal die waarschijnlijk overdags moeten werken. Waar gaat het kind dan heen? Crèche? Dan heeft het kind straks helemaal geen band met één van de ouders.