Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:28

ushi schreef:
Kun je na gaan hoe 'leuk'het daar is, en wat wij niet te horen krijgen als Nederlandse burgers....

Mijn oom zit in Afghanistan, mensen denken allemaal dat het daar niet gevaarlijk is. Deze missie is alles behalve ongevaarlijk, het is niet voor niets dat wij weinig tot niets mogen weten. Het contact met mijn oom is de laatste tijd ook wat minder geworden, mede omdat die afghanen alles proberen te achterhalen (dmv telefoon en internet verkeer)

Het komt enkel een keer in het nieuws wanneer er weer rakketaanvallen geweest zijn in werkelijkheid zijn er al heel wat aanvallen geweest waar je op het nieuws dus helemaal niets over hoort!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:44

ushi schreef:
Kun je na gaan hoe 'leuk'het daar is, en wat wij niet te horen krijgen als Nederlandse burgers....

Er zijn echt heel veel dingen die wij gewoonweg niet te horen krijgen. Omdat het niet leuk is, omdat het geheim moet blijven, omdat de anderen niet mogen weten wat er allemaal gebeurt. Er zijn zoveel redenen waarom wij dingen niet mogen weten. Maar ik denk ook niet dat je wilt weten wat daar allemaal gebeurd. Ook denk ik dat je niet wilt weten in wat voor angst de militairen daar leven. Ze hebben het zwaar daar, het is daar geen lolletje.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:59

Diablo schreef:
Stennisje schreef:
Zelfmoord is nooit mooi, maar ik denk dat een overdosis minder traumatisch is om te zien dan iemand die zich voor een trein of auto gooit.
Maar ik denk dat iemand die zo wanhopig is daar ook niet meer echt bij nadenkt.

Laf zou ik het zeker niet willen noemen.

Voor wie is een overdosis minder traumatisch? Ik denk dat de machinist van de trein behoorlijke trauma's kan overhouden als er iemand voor zijn trein gesprongen is, of wat te denken van de conducteur die meteen daarna naar het stoffelijk overschot (of wat er nog van over is) moet?

Of ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet.

Iemand die zelfmoord pleegt door middel van overdosis ligt niet in stukjes verspreidt over de rails zoals iemand die voor een trein springt.
Dus diegene betrekt er geen machinist bij en degenen die hem vinden, zien een dood lichaam wat intact is.
Tuurlijk ook verschrikkelijk, zeker als het een dierbare is, maar je hebt dan gelukkig geen beelden voor je van een kapot gereden lichaam.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:34

@ firedancer; ik vraag me af waar jij je wijsheid vandaan haalt?

Verder: Iemand die zelfmoord wil plegen vindt vaak dattie iedereen tot last is. Vrienden, familie, collega's en zelfs hulpverleners. In zekere zin is het vanuit de ogen van de familie gezien zeker egoïstisch. Ze hadden hem kunnen helpen? Tenminste; in hun ogen. Maar vaak zijn deze mensen al te ver "afgezakt" en willen niet geholpen meer worden.
In het leger heerst een machocultuur. Maar als jij geholpen wilt worden, is er een mogelijkheid. Maar dit moet je zelf aan geven. En daar zit hem heel vaak het probleem. Mensen willen niet toegeven dat ze hulp nodig hebben, proberen dit te ontkennen en te verbergen. Waar kan dit beter als in een machocultuur?
Ik denk dat een dergelijk probleem niet toe te kennen is aan enkel een uitzending. Maar dat dit misschien net die beroemde druppel is.

Mijn vriend zit in het leger, ook hij zal waarschijnlijk naar Afghanitan moeten. Moeilijk zal ie het zeker krijgen. Ook het thuisfront zal het niet makkelijk krijgen. Maar als het even kan moet hij gewoon gaan. (hij kan volgens mij practisch niet anders, tenzij hij ontslag neemt Haha! ) Maargoed, dit is iets waar we het uitgebreid over gehad hebben voor hij het leger in ging. Het is niet alleen "droog oefenen", vroeg of laat moet je op pad. Leuk of niet leuk.

Deze zelfmoord is een situatie opzich, iets wat na genoeg nooit voor komt. Sneu voor de familie, maar wie zegt dat het in een thuis situatie vroeg of laat niet gebeurd was?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:51

Militairen hebben het idd niet voor het zeggen. Daar heb je voor gekozen op het moment dat je beroeps werd Knipoog

Vaak is het moeilijker voor het thuisfront dan voor de mensen die daar zitten. Er zit natuurlijk wel een verschil in mensen die van de basis af gaan, de dorpen in dan de mensen die op de basis zelf blijven en er niet af mogen. Zeker de mensen die niet van de basis af komen zien dus ook niet zulke dingen, die horen het alleen van collega's. Ze maken de rakketaanvallen natuurlijk wel mee. Vaak maakt de thuisfront zich drukker om zo'n uitzending dan de militairen zelf, zij hebben er tenslotte voor gekozen!
En gaan vol goede moed heen, terwijl wij hier halve verhalen horen. Op een thuisfrontdag wordt je ook niks wijzer. Ze mogen en willen vaak niets vertellen, dus helaas blijven wij dan met de vragen zitten.

Je kunt ook niet alles geloven wat er in het nieuws geschreven wordt, er worden ook vaak genoeg verhalen/gebeurtenissen verdraaid om er maar een mooi indrukwekkend verhaal van te maken Knipoog

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:16

MISTRAL94 schreef:
Je kunt ook niet alles geloven wat er in het nieuws geschreven wordt, er worden ook vaak genoeg verhalen/gebeurtenissen verdraaid om er maar een mooi indrukwekkend verhaal van te maken Knipoog

Of om te laten zien dat het daar minder erg aan toe gaat, dat dat het werkelijk is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:17

Heel veel dingen hoor je dus niet. Er zijn daar elke dag incidenten.
Je kunt altijd hulp krijgen en er gaan ook geestelijk verzorgers mee tijdens een uitzending. Maar inderdaad, het macho cultuurtje. Ze willen niet toegeven dat er wat aan schort.
Het aantal echtscheidingen onder militairen is heel hoog. Mensen krijgen een brief of een telefoontje dat ze niet meer thuis hoeven te komen. Dat overkwam een collega van mij toen we in Bosnie zaten. Ze hebben toen gelijk zijn wapen afgepakt. Hij is op kosten van defensie 2 weken terug geweest naar Nederland, maar hij hoefde niet meer terug te komen van zijn vrouw. Hij heeft begeleiding daar gehad en het ging toen goed met hem.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:23

Grappig mijn oom belde net vanuit Afghanistan, heb hem er nog even na gevraagd na aanleiding van het topic hierover.
Hij vertelde dat sinds juli er 21 rakketaanvallen geweest zijn op Kandahar. Het schijnt ook dat er laatst een amerikaanse militair om het leven is gekomen, niet door beschietingen oid maar doordat hij uit een helicopter is gevallen. Zo zie je maar weer dat daar ook mensen om het leven komen door zulke "onbenullige" dingen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:24

Stennisje schreef:

Iemand die zelfmoord pleegt door middel van overdosis ligt niet in stukjes verspreidt over de rails zoals iemand die voor een trein springt.
Dus diegene betrekt er geen machinist bij en degenen die hem vinden, zien een dood lichaam wat intact is.
Tuurlijk ook verschrikkelijk, zeker als het een dierbare is, maar je hebt dan gelukkig geen beelden voor je van een kapot gereden lichaam.

Je hebt helemaal gelijk, ik heb totaal verkeerd gelezen.

Sorry!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:27

MISTRAL94 schreef:
Grappig mijn oom belde net vanuit Afghanistan, heb hem er nog even na gevraagd na aanleiding van het topic hierover.
Hij vertelde dat sinds juli er 21 rakketaanvallen geweest zijn op Kandahar. Het schijnt ook dat er laatst een amerikaanse militair om het leven is gekomen, niet door beschietingen oid maar doordat hij uit een helicopter is gevallen. Zo zie je maar weer dat daar ook mensen om het leven komen door zulke "onbenullige" dingen!

Dat is zeker 'onbenullig' ik vind het jammer voor de nabestaande maar als iemand daar voor kiest kan je er niet veel meer aan veranderen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 22:56

Firedancer schreef:
Juist, militairen leggen een eed af en defensie heeft zorgplicht voor diegenen die bij hen werkzaam zijn.

Dat is absoluut waar, maar juist in een dergelijk dynamische organisatie gebeuren er nou eenmaal dingen die niet gepland of voorzien zijn. Defensie zit er echt niet op te wachten dat werknemers PTSS oplopen, invalide raken, of in het ergste geval, overlijden.

Het leger is wel een cultuurtje van stoere jongens onder elkaar en hoegenaamd niet kwetsbaar zijn. Ach, ze kunnen wel roepen dat je mag of moet praten over je ervaringen, maar als iemand stuk zit zal die dat echt niet zo snel zeggen.

Ook dat is waar, maar het zal je verbazen hoe goed die mensen ook met elkaar kunnen praten over de dingen die ze meemaken, juist omdat ze allemaal weten hoe het voelt.Er zijn altijd mensen waar een hecht(er) contact mee is, en die staan absoluut voor elkaar klaar. Neemt niet weg dat er veel mensen, mannen, binnenvetters zijn, die niet meteen over hun gevoelens praten. Maar vaak merken ze het aan elkaar als er iets mis is, en nogmaals, dat kan dus echt wel degelijk besproken worden.

Er zitten echter een heleboel mensen tussen die niet aan dat "ideaal beeld" wat er van ze verwacht wordt kunnen voldoen. Ze zijn daar psychisch niet toe in staat, hebben dingen mee gemaakt die diepe indruk op ze gemaakt hebben zowel tijdens een missie of prive.... etc.

Ook dat klopt. Maar wat is het ideaalbeeld? Ik denk dat er sowieso veel mensen het leger ingaan die niet de intentie hebben om daar hun hele loopbaan te slijten. Mensen gaan met verkeerde verwachtingen op missies. Dat hoeft niet altijd verkeerd uit te pakken. Ik veel gevallen gaat het gelukkig ook goed, maar helaas zijn er ook mensen die het allemaal niet aankunnen, op wat voor manier dan ook. Dat is geen schande, absoluut niet zelfs. Er is natuurlijk wel een keuze om na een eerste missie een andere baan te zoeken, want als je het werk niet aan kan, is het natuurlijk voor niemand een goede optie om te blijven.

Hoe denk je dat je legercommandant op een gemidelde militair zal reageren als deze zal aangeven psychische problemen te hebben? Echt niet met open armen.

Echt wel dus. Knipoog

Kijk ook maar eens naar die nieuwe wervingsactie van de luchtmacht, die zo vriendelijk spreekt over al die militairen die afgehaakt zijn omdat ze niet naar Afghanistan wilden. Tussen de regels proef je toch echt dat ze niet echt super positief over die mensen denken, watjes zijn het, geen echte militairen.

Weet je, het is je werk bij Defensie om missies te draaien. Als je dat niet kan, ben je niet op je plek binnen de organisatie, en heb je er dus niks te zoeken. Daar wordt je zelf namelijk niet beter van, en je collega's ook niet. Dus waarom positief zijn over zulke dingen? Als dat iets is wat je niet zoekt in je werknemers? Maar watjes? Absoluut niet. Ik vind het van moed getuigen om eerlijk te kunnen toegeven dat je het niet kan en wil. En ik denk ook dat ze binnen het leger blij zijn dat je dan die keuze maakt, eerlijk en open, ipv toch op missie te gaan, met alle gevolgen van dien.

Nee hoor, je bent super vrij om je angsten, verdriet en twijfels te bespreken als je in het leger zit..... not. Daarom acht ik Defensie hiervoor mede verantwoordelijk.

Ik vind dit echt een kromme redenering, sorry. Redenen daarvoor staan hierboven, en de keuze om een einde aan je leven te maken, is een keuze die maar 1 persoon maakt.

Ik zeg niet dat ze de alleen verantwoording hebben voor de dood van deze jongen, hij heeft het uiteindelijk zelf gedaan. Maar in tegenstelling tot wat eerder geschreven is vind ik zelfmoord dus geen lafheid. Het is juist misplaatste LEF.

Zou deze jongen dezelfde moed en lef die hij nodig had om zichzelf van het leven te beroven (en dat kost MOED hoor!), wat zou hij dan allemaal wel niet hebben kunnen bereiken. Alleen hij zag die mogelijkheden niet, daarin heeft het leger dus in mijn ogen schromelijk gefaald. Zo iemand had daar nooit mogen zitten.

Mijn reacties in de quote van Firedancer, vetgedrukt. Lachen
Firedancer, ik vraag me echt af waar jij je informatie vandaan haalt, want in mijn ogen is het grotendeels nogal misplaatst. En dat is geen aanval, ik ben oprecht nieuwsgierig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:12

Kijk hier had ik het o.a. over in mijn eerdere vraag aan jou MissJ (die je over het hoofd gezien hebt denk ik)
Artikel uit de Volkskrant van vandaag. Nou is mijn vraag wat voor zin heeft het zo iemand op te sluiten, geef hem een taakstraf eventueel. Maar het dient duidelijk ter afschrikking alhoewel het de maatschappelijke discussie wel zal aanzwengelen in verkiezingstijd.

Het Openbaar Ministerie heeft maandag voor de rechtbank van Arnhem 4 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf geëist tegen militair Jethro W. (21). De militair wil niet mee met de missie naar Afghanistan. Het OM acht dienstweigering bewezen.

Uitleg:W. zegt door een eerdere uitzending te lijden aan het poststraumatische stresssyndroom (PTSS). Maar dat heeft hij onvoldoende duidelijk gemaakt, vindt de officier van justitie. Alle mogelijkheden om zijn problemen te bespreken, heeft hij voorbij laten gaan.

Defensie heeft bij de missie naar Uruzgan te maken met drie weigeraars. Tegen twee van hen is aangifte gedaan. Tegen de derde militair is de aangifte ingetrokken vanwege psychische problemen. Advocaat Hein Dudink vindt dat zijn cliënt op dezelfde manier moet worden behandeld.

Maandag werd voor het eerst duidelijk welke straf het Openbaar Ministerie eist voor dienstweigering in het Nederlandse beroepsleger. Eerder weigerden soldaten mee te gaan naar Bosnië. Die deelname was destijds vrijwillig.

In de eis tegen Jethro W. wordt het ‘grote belang van operationele inzetbaarheid van defensie en de geloofwaardigheid van vredesmissies’ tot uitdrukking gebracht, aldus de officier van justitie gisteren.

Jethro W. heeft nooit met zo veel woorden geweigerd. Hij heeft steeds gezegd dat het hem niet verstandig leek om te gaan. Volgens zijn advocaat gaf hij daarmee een schreeuw om hulp. W. heeft in een eerdere missie van een mede-soldaat een doorgeladen geweer op zich gericht gekregen en hij heeft meegedaan aan militaire acties.

Over deze ervaringen sprak hij niet. Wel heeft hij op een vragenlijst van defensie aangegeven last te hebben van ‘beelden en slapeloosheid’. W. tekende een jaar bij om een studie af te maken. Hij ging ervan uit dat hij vrijgesteld was van deelname aan missies.

Zijn advocaat meent dat de zaak is samen te vatten met de typering: falende nazorg. ‘Defensie heeft de signalen niet opgepikt. Mijn cliënt was dertien kilo afgevallen, gebruikte veel alcohol en sliep vier uur per nacht

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:17

Welke eerdere vraag Sarabande?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:48

sarabande schreef:
MissJ wat denk je, zegt dat wat over de dwang die er ligt op de mensen om aan zon missie mee te doen.
Ik herinner me de commotie rond degenen die na Irak niet meer uitgezonden wilden worden naar een oorlogsgebied.

staat op pag 1

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:36

Over dat afvallen, weet je met wat voor temperatuur je daar te maken hebt? Overdag zit het boven de 40 graden, de mensen drinken dus erg veel en hebben weinig eetlust dan val je wel snel af. De meeste militairen zijn veel afgevallen Knipoog Nog een vreemd iets vind ik het alcohol gebruik, ze mogen geen alcohol nuttigen daar. Het is dan ook niet te krijgen en opsturen vanuit nederland wordt ook lastig aangezien alle post gecontroleerd wordt!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:30

Volgens mij is de militair in dat stuk pas afgevallen nadat ie terug kwam, door een posttraumatisch stress syndroom.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:04

MISTRAL94 schreef:
Over dat afvallen, weet je met wat voor temperatuur je daar te maken hebt? Overdag zit het boven de 40 graden, de mensen drinken dus erg veel en hebben weinig eetlust dan val je wel snel af. De meeste militairen zijn veel afgevallen Knipoog Nog een vreemd iets vind ik het alcohol gebruik, ze mogen geen alcohol nuttigen daar. Het is dan ook niet te krijgen en opsturen vanuit nederland wordt ook lastig aangezien alle post gecontroleerd wordt!

Ik neem aan dat je het over het stukje had die vet gedrukt was? Daar spraken ze over de nazorg, dat die niet goed was. De man in kwestie is na de missie zoveel gaan drinken, weinig gaan slapen en veel afgevallen. Dat had een teken van Defensie moeten zijn, om hulp te regelen voor hem.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:01

Vanessa24 schreef:
Ik neem aan dat je het over het stukje had die vet gedrukt was? Daar spraken ze over de nazorg, dat die niet goed was. De man in kwestie is na de missie zoveel gaan drinken, weinig gaan slapen en veel afgevallen. Dat had een teken van Defensie moeten zijn, om hulp te regelen voor hem.

Wat ik heel apart in deze kwestie vind, is dat iedereen meteen met het beschuldigende vingertje naar Defensie wijst. Ja, ik ben het met jullie eens dat zij het op hadden moeten merken. Echter is het een enorme, onpersoonlijke organisatie waar de sociale controle nou niet echt hoog is. Desondanks zouden zulke tekenen opgepikt moeten worden.
Wat ik echter veel vreemder vindt, is dat niemand in de persoonlijke omgeving aan de bel getrokken heeft. Je gaat mij niet wijsmaken dat zulke enorme veranderingen in iemand onopgemerkt zijn gebleven bij een mogelijke partner, ouders of vrienden. Waarom hebben die niet aan de bel getrokken? Als mijn relatie zo aftakelde zou ik echt ingrijpen, en het ook wel degelijk melden op het werk.
Verder heeft de militair hier zelf ook de verantwoordelijkheid om zulke problemen te melden. De begeleiding is er echt wel, maar die moet je wel zelf aanvragen. Doe je dat niet, tja, dan ben je imo ook zelf schuldig aan de hier ontstane situatie. Ook zijn er dus wel standaard evaluatiegesprekken die iedereen krijgt na een uitzending. Hier wederom een mogelijkheid om de situatie aanhalig te maken.

sarabande schreef:
MissJ wat denk je, zegt dat wat over de dwang die er ligt op de mensen om aan zon missie mee te doen.
Ik herinner me de commotie rond degenen die na Irak niet meer uitgezonden wilden worden naar een oorlogsgebied.

Dwang? Misschien wel, misschien niet, daar kan ik niet over oordelen, aangezien ik zelf geen militair ben. Knipoog Uitzendingen horen echter wel bij het werk, en als je dat niet wil, of na een missie merkt dat je er niet mee om kan gaan( wat absoluut geen schande is!!), dan moet je imo de keuze maken om te stoppen met dit beroep en een baan te kiezen die beter bij je past. Lachen

En de zin of onzin van iemand opsluiten vind ik ook een moeilijk punt. Feit is echter wel dat hier sprake is van werkweigering en dat is iets wat in mijn mening bestraft moet worden. De invulling van die straf is een ander punt, en ook daar ga ik me niet over uitlaten, want ik heb geen verstand van straf- of civiel recht.

De discussie is trouwens wel heerlijk off topic gegaan. Clown

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:06

Misschien heeft de omgeving wel aan de bel getrokken, maar heeft degene bij wie aan de bel getrokken is niets gedaan. en je kunt toch ook alleen maar iemand helpen als de ander dat ook daadwerkelijk wil. Ik snap dat Defensie heel groot is, waardoor mensen niets meer zijn dan een nummer in plaats van een persoon, daardoor is het misschien heel moeilijk om mensen in nood eruit te pikken en te helpen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:07

Vanessa24 schreef:
Misschien heeft de omgeving wel aan de bel getrokken, maar heeft degene bij wie aan de bel getrokken is niets gedaan. en je kunt toch ook alleen maar iemand helpen als de ander dat ook daadwerkelijk wil. Ik snap dat Defensie heel groot is, waardoor mensen niets meer zijn dan een nummer in plaats van een persoon, daardoor is het misschien heel moeilijk om mensen in nood eruit te pikken en te helpen.

Daarom denk ik ook niet dat er hier 1 partij schuld heeft. Knipoog Als er wel melding van zijn problemen is gemaakt en daar niks mee gedaan is, zou dat een zeer kwalijke zaak zijn die uitgezocht moet worden. Maar ik neem aan dat zijn advocaat toch wel op de hoogte zou zijn als er zoiets gebeurd is?

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:09

MissJ schreef:
Wat ik heel apart in deze kwestie vind, is dat iedereen meteen met het beschuldigende vingertje naar Defensie wijst. Ja, ik ben het met jullie eens dat zij het op hadden moeten merken. Echter is het een enorme, onpersoonlijke organisatie waar de sociale controle nou niet echt hoog is. Desondanks zouden zulke tekenen opgepikt moeten worden.
Wat ik echter veel vreemder vindt, is dat niemand in de persoonlijke omgeving aan de bel getrokken heeft. Je gaat mij niet wijsmaken dat zulke enorme veranderingen in iemand onopgemerkt zijn gebleven bij een mogelijke partner, ouders of vrienden. Waarom hebben die niet aan de bel getrokken? Als mijn relatie zo aftakelde zou ik echt ingrijpen, en het ook wel degelijk melden op het werk.
Verder heeft de militair hier zelf ook de verantwoordelijkheid om zulke problemen te melden. De begeleiding is er echt wel, maar die moet je wel zelf aanvragen. Doe je dat niet, tja, dan ben je imo ook zelf schuldig aan de hier ontstane situatie. Ook zijn er dus wel standaard evaluatiegesprekken die iedereen krijgt na een uitzending. Hier wederom een mogelijkheid om de situatie aanhalig te maken.

Zo weer ontopic, want dit stukje heeft ook betrekking op de zelfmoord. Iedereen wijst naar Defensie, maar een militair zelf heeft ook verantwoordelijkheid. En neemt hij die niet, dan zijn er nog mensen in zijn sociale omgeving die dit aan kunnen geven. Echter moeten zij wel de weg weten en moet de militair in kwestie geholpen willen worden.
Geldt zowel voor waar dit topic over gaat als voor het stuk hierboven.

Wat me overigens wel opvalt, tenminste in de opleiding, dat er best zwaar aan geestelijke kwesties getild word. Ook wordt er gehamerd op dingen als PSS. Goede zaak denk ik zo. Misschien is dit iets van de laatste tijd, omdat Afghanistan nu actueel is.