Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fataal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:17

Ik ken de wegafarm ook, er is daar weinig tot geen personeel die toezichthoudt bij de stal daar. En de ouders zitten daar vaak op het terras zodat de kinderen vrij spel hebben. Zowel ouders als medewerkers van de wegafarm hebben schuld hieraan!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:23

Ik moet zeggen dat we het allemaal wel eens zijn met elkaar. Nou maar hopen dat de eerst volgende die ook een knaagdierenstad wilt openen, iets beter nadenkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:26

Die fokker had gezegd dat die cavia's erg kindbestendig waren, uhu dat blijk wel weer Koe
Wegafarm moet het maar lekker bij geiten houden, die doen tenmiste wat terug als ze te hard handig geknuffeld worden!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:38

Wat bedoelen ze daar nou mee 'kindbestendig'? Volgens mij is geen enkel dier kindbestendig, alleen roofdieren denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:40

Dat ze niet snel beten denk ik, deels hadden ze gelijk want als je dood bent bijt het wel zo lastig.
Die geiten daar zijn ook aardig kindproof, want ik ben er bang voor Nagelbijten / Gniffelen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:40

Ah, je hebt de oplossing al! Een knuffelhoek met roooooofdieren! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:41

knuffelen met een hyena Duivel

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:02

Wil jij even fijn met een krokodilletje knuffelen? dat kan hoor! Extreme duivel

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:02

flowerxxx schreef:
Dat kleine kinderen niet goed met dieren om kunnen gaan is onzin. Je moet het ze gewoon leren. Dus eerst rustig op de grond zitten en dan een dier in de armen leggen. En vertellen wat ze moeten doen. Veel kinderen van die leeftijd kunnen zich niet inleven in dieren. Dat moet je leren! Veel van deze kinderen komen uit de stad en hebben niet vanaf jonge leeftijd dieren om zich heen gehad (zoals veel bokkers). Voor hen is dit niet vanzelfsprekend en daarom is begeleiding nodig.

De medewerkers van de boerderij treft hier dus meer blaam dan de ouders.

Je moet het ze gewoon leren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Kunnen ouders uberhaupt zelf wel met dieren omgaan, als je afgaat op hoeveel dieren er tegenwoordig worden mishandeld, gedumpt en weet ik wat meer voor niet moois? Dieren zijn èrg makkelijk vervangbaar, blijkt maar weer, en dat alles vaak zonder een spoortje schuldgevoel. Konijn heeft je gebeten? Stout konijn, hup, de natuur in! (als vaders 'm niet zelf de nek omdraait) En kindlief, uiteraard schuldvrij en wellicht niet bijgebracht hoe met dieren om te gaan, krijgt een nieuw exemplaar. Ik vraag me ernstig af waar we heen gaan met deze wereld...

Ik stem nog steeds voor het met goed gevolg afleggen van een cursus/test/examen, alvorens kinderen of dieren te mogen houden Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:16

Je kunt van een kind van een jaar of 4 toch niet verwachten dat die heel bewust met dieren omgaat. Zo'n goede motoriek hebben ze nog niet Nagelbijten / Gniffelen Dus al dat kleine spul is zo fijn geknepen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:22

al helemaal als de moeders en vaders liever op het terras blijven zitten dan op hun kids te letten (en dat gebeurd daar altijd)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:59

Ik heb tijdens mijn opleiding dierverzorging 2 jaar fulltime stage gelopen op een kinderboerderij. Na deze 2 jaar heb ik hier nog eens een half jaar fulltime doorgebracht als dierverzorgster.

Bij ons was er ook een knuffelhoek.

Deze ging alleen open op woensdag middag onder het toezicht van een medewerker(s)(ik dus). Ook was er een maximum van 3 kinderen zodat er voldoende toezicht was.

In het hok stond een grote bank waar de kinderen op moesten gaan zitten en dan kregen ze van mij een cavia of een konijn op schoot(en we hadden ook tamme kippen Haha! ). Ik vertelde ze hoe ze het dier moesten vastpakken, aaien en borstelen.

In mijn ogen is het bedrijf hierin dus te kort geschoten.
Veel ouders weten zelf niet hoe z emet dieren om moeten gaan omdat ze uit de stad komen.
Dan is het toch wel aan zo'n bedrijf dat die de kinderen leert met dieren om te gaan.

Wel jammer dat ze de overige cavia's hebben terug gebracht.
Op de manier die ik beschreef is het heel goed te doen .
Buiten de openings tijden van het cavia hok zat er een slot op.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:35

dat vind ik een beetje onzin, ik kom ook uit de stad, maar met een beetje gezond verstand weet je gewoon hoe je met dieren om moet gaan, en heb je geen gezond verstand kun je jezelf natuurlijk ook gewoon inlezen.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:12

Sommieg kinderen kun je dat niet leren... die blijven schoppen,slaan bijten,spugen etc. vraag me niet waarom maar het is zo, zal wel gebrek aan opvoeding zijn ofzo.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:24

Arme beestjes. Ach gut

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:28

Kijk die kinderen kennen soms hun eigen krachten niet. Maar juist daarom moet er begeleiding zijn. je kan die kinderen toch niet met die dieren laten doen wat ze willen.

Vreemd dat er niemand optijd heeft ingegrepen!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:30

Imitador schreef:
Dat is het probleem met kinderboerderijen... En ook als kleine kinderen van papa en mama een caaf of konijn krijgen Ben echt tegen dit soort dingen, want de dieren zijn keer op keer de dupe van dit soort experimenten. Laat die kleintjes met grotere dieren knuffelen, dan letten de ouders tenminste een keer op!

Ook niet altijd hoor. Was laatst op een kinderboerderij waar een stuk of 15 kinderen losgelaten waren op de ezel. Ouders zaten rustig op een bankje te kletsen. Na 10 mintuen gejoel en gefrunnik aan z'n knar was die ezel het zat en haalde uit naar een kindje. Ja, en dan hoor je die ouders wel hoor, dat het onverantwoord is zo'n ezel op een kinderboerderij te zetten.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:35

Ik werk zelf op een kinderboerderij en wij hebben dus geen knuffelhoekjes om deze redenen.

Ik zie zoo vaak kinderen achter onze beesten aanrennen waarvan de ouders niks zeggen en erbij staan te lachen, beesten in de stress maar het is zoo schattig hoe mijn kind erachteraan rent.

Ik trek mijn scheur wel open en dan krijg je inderdaad boze blikken.
Dit gebeurd bij kippen en zelfs geiten en schapen.
Het gebeurd ook zo vaak dat mensen hun kind even op de rug van de pony (falabella die er totaal niet voor gebouwd is) zetten. En dan vinden ze het gek als die pony het zat is en een keertje uithaalt (bij wijs van spreke)

het is werkelijkwaar ongelovelijk hoeveel mensen alles negeren. Ze kunnen bij ons de dieren aaien als ze in en om de stal lopen. Als de dieren het zat zijn kunnen de dieren de wei op gaan. Er staan en hangen dan ook diverse bordjes met "niet betreden" maar toch zijn er altijd mensen die erop gaan.
Vooral in de lammertijd een ramp! Kleine kindjes die lammetjes op pakken en vanuit een hoogte gewoon weer neergooien. Moeders en vaders staan erbij te lachen terwijl het lam bijna zijn pootje breekt. Vorig jaar heeft een kind het zelfs gepresteerd om een lam in de waterbak te gooien. De moeder heeft er niks van gezegd, nieteens het beestje er even uit gehaald of ons gewaarschuwd. het beestje had harstikke kunnen verdrinken als een collega van mij het niet gezien had.

Het is ongelovelijk hoe sommige ouders het toelaten hoe hun kinderen met dieren omgaan. Gebrek aan opvoeding in mijn ogen is dat zeker.
En ons personeel probeerd zoveel mogelijk in de gaten te houden. helaas kun je je eenmaal niet delen in meerdere stukken en glipt er dus weleens wat doorheen.
I.m.o ligt de verantwoordelijkheid toch bij de ouders van de kinderen. Wij proberen kinderen te laten wennen aan dieren dan moeten de ouders ervoor zorgen dat ze daar met respect mee omgaan.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:06

He bah.

Hoe komt die kinderboerderij er in godsnaam op om zoiets te organiseren, je kan er toch vanuit gaan dat het misgaat?
Zelfs al was er toezicht, je kan niet op bij wijze van spreken 5 kids met cavia letten en zorgen dat er niks fout gaat. Een cavia hoeft maar een keer te vallen of ze zijn al dood, of achterlijfje niet ondersteunen zodat de lever scheurt..

Bovendien levert zoiets enorme stress op bij de beestjes, van die graaiende kinderhandjes.
Wat een domme mensen bij die kinderboerderij..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:39

Ik liep die stage op de KB toen ik zo'n 17 jaar oud was.....dat is inmiddels 13 jaar geleden.

Ook toen waren de verhalen die melissa schrijft elke dag aan de orde.
De shetlandpony en de ezel stonden dus ook afgeschermd want er waren al wat kindjes gebeten.

De kinderen die dat toen deden komen nu met hun eigen kinderen op de KB ..nou ja laat wel raden hoe dat gaat.

Citaat:
Hoe komt die kinderboerderij er in godsnaam op om zoiets te organiseren, je kan er toch vanuit gaan dat het misgaat?
Zelfs al was er toezicht, je kan niet op bij wijze van spreken 5 kids met cavia letten en zorgen dat er niks fout gaat

Dat kan zeker wel....en dat is gewoon een kwestie van genoeg personeel hebben en organiseren.
Ik heb hele kleuterklassen gehad in die tijd. Gelukkig was er in die tijd ook nog orde op school en was de juf nog de baas Tong uitsteken .

Soms zaten er 10 kinderen in de gang op de bankjes te wachten tot ze een dier mochten vasthouden. Onder begeleiding mochten ze het dier ook doorgeven aan het kind naast hun.

Heb je niet genoeg personeel en is de organisatie niet goed dan moet je dit niet doen.
Maar ik vind een kinderboerderij een groot educatief iets en een plaats waar mensen uit de stad met dieren kunnen omgaan en er over leren.
Dat moet je niet dicht gooien.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:01

Imitador schreef:
En ook als kleine kinderen van papa en mama een caaf of konijn krijgen Ben echt tegen dit soort dingen, want de dieren zijn keer op keer de dupe van dit soort experimenten.

Een beetje vreemde opmerking dit...
Mijn dochtertje van 3,5 heeft ook een eigen konijn.
Ik léér haar hóe ze ermee om moet gaan. Ze mag hem níet optillen, alleen aaien.
Idem met onze 5 kittens van 7 weken die nu thuis rond rennen.
Niet optillen en alleen aaien wanneer mama zegt dat het goed is.
Je moet kinderen léren hóe ze met dieren om moeten gaan. Dit is niet iets wat er automatisch in zit wanneer ze geboren worden Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:02

ik hoopte dat het niet waar was.. arme beestjes, laat dit een waarschuwing zijn.. kinderen en dieren? niet zonder toezicht!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:03

Bij ons zie je dit ook op markt, och lief, die konijntjes, hop, in een doos, en mee naar huis voor kindlief....Een man wist zelfs niet dat ze hooi moesten krijgen hoorden we...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 07:53

over niet-nadenkende ouders, afgelopen zomer was ik in de dierentuin staat daar een vader met kind (+/- 5 jaar) in het kraanvogelloopgedeelte Sigaar
Er staat zo'n tuinhokje voor, dan staat er nog 1,40m draad + stroomdraadje....tilt de vader het jongentje gewoon erover heen....... Koe

Die beesten zijn niet voor niets zo goed afgeschermd, en je zet je kind toch ook niet bij de tijgers....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:02

dwaallicht schreef:
He bah.

Zelfs al was er toezicht, je kan niet op bij wijze van spreken 5 kids met cavia letten en zorgen dat er niks fout gaat. Een cavia hoeft maar een keer te vallen of ze zijn al dood, of achterlijfje niet ondersteunen zodat de lever scheurt..

Bovendien levert zoiets enorme stress op bij de beestjes, van die graaiende kinderhandjes.
Wat een domme mensen bij die kinderboerderij..

Ehh hoe zse erop kwamen? makkelijk: bij ons in het stadspark is er ook een knuffelhoek (met begeleiding) en daar gaan de cavia's alleen dood aan ouderdom. Daar werkte het wel, dus dacht de wegafarm: wat hun kunnen, kunnen wij ook! Met 1 verschil dus: in het stadspark is er niet alleen toezicht, maar de boel gaat ook op slot als er teveel kids zijn. En daar gingen ze bij de wegafarm de mist in... helaas...