Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:23

Paula schreef:
Blij dat als ik hier door de stallen loop alleen maar blij knorrende varkens en biggen zie lopen Lachen

Echt, beesten worden absoluut niet slecht gehouden in nederland, je wilt niet weten hoeveel regels er zijn.

Vraag ik me toch af waarom er een Stichting Varkens In Nood (nodig) is.

Hier een stukje van de homepage van hun website:

http://www.varkensinnood.nl

Citaat:
Stichting Varkens in Nood komt op voor de varkens

Ruim twintig miljoen varkens kwijnen er jaarlijks in de Nederlandse vee-industrie weg.
Ze worden opgefokt, doorgefokt en mishandeld. In zes maanden tijd groeien biggen dicht
tot spare-ribs, karbonades en speklappen van 100 kilogram.
Met afgevijlde tandjes, afgeknipte staarten en (in het geval van mannetjes) onverdoofd gecastreerd,
worden ze in urendurende transporten in overvolle vrachtwagens naar Italië en Spanje gebracht.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 16:21

Ik denk dat vooral de media hier oorzaak van is. Als er iets over de varkenshouderij, melkveehouderij, kalverhouderij of kippenhouderij in het nieuws is, is het meestal negatief. En dan laten ze altijd beelden zien van dieren in kleine hokjes, dieren die mishandeld worden (denk maar dat verhaal over de veehandel in leeuwarden). Ze laten nooit de beelden zien dat ik een koe aan het knuffelen ben of zo. Of dat de varkens gewoon in hokken worden gehouden.
Nee. Altijd de slechte beelden. En hierdoor denken veel mensen dat alle dieren op deze manier worden gehouden. Terwijl er ontzettend veel regels zijn. Denk maar aan de Europese richtlijnen, de nederlandse regelgeving (die strenger is dan de EU). En dat zijn niet de minste regels.
Als iedereen nou eens op een boerderij gaat kijken, voordat hij/zij heel hard roept dat dit en dat beter moet... Want de beste stuurlui staan. tja. precies! Een boer wil best investeren in dierwelzijn, maar hij moet ook het geld er voor hebben, en wanneer de mensen niet willen betalen voor een stukje gecontroleerd en waarvan het welzijn beter is, dan heeft zo'n boer echt geen prikkel van: laat ik mijn dieren eens zo gaan houden. Want als je in een winkel staat: de meeste mensen kiezen toch voor het stukje vlees wat goedkoop is, en waarvan je geneens weet wat er in zit. Het lijkt me geen prettig idee om vlees uit brazilie of uit de VS te eten. Wat ze daar allemaal niet instoppen....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:22

peelemeisje schreef:
Ik denk dat vooral de media hier oorzaak van is. Als er iets over de varkenshouderij, melkveehouderij, kalverhouderij of kippenhouderij in het nieuws is, is het meestal negatief. En dan laten ze altijd beelden zien van dieren in kleine hokjes, dieren die mishandeld worden (denk maar dat verhaal over de veehandel in leeuwarden). Ze laten nooit de beelden zien dat ik een koe aan het knuffelen ben of zo. Of dat de varkens gewoon in hokken worden gehouden.
Nee. Altijd de slechte beelden. En hierdoor denken veel mensen dat alle dieren op deze manier worden gehouden. Terwijl er ontzettend veel regels zijn. Denk maar aan de Europese richtlijnen, de nederlandse regelgeving (die strenger is dan de EU). En dat zijn niet de minste regels.
Als iedereen nou eens op een boerderij gaat kijken, voordat hij/zij heel hard roept dat dit en dat beter moet... Want de beste stuurlui staan. tja. precies! Een boer wil best investeren in dierwelzijn, maar hij moet ook het geld er voor hebben, en wanneer de mensen niet willen betalen voor een stukje gecontroleerd en waarvan het welzijn beter is, dan heeft zo'n boer echt geen prikkel van: laat ik mijn dieren eens zo gaan houden. Want als je in een winkel staat: de meeste mensen kiezen toch voor het stukje vlees wat goedkoop is, en waarvan je geneens weet wat er in zit. Het lijkt me geen prettig idee om vlees uit brazilie of uit de VS te eten. Wat ze daar allemaal niet instoppen....

Hier in belgië stoppen ze niets in het dikbilvee zeker Slapen

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 16:24

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, en daar gaat het me ook niet om.
Het liefst eet ik gewoon vlees van onze eigen koe. En dat is nog lekkerder ook Lachen

Heb je toevallig nog een menig over de varkenshouderij ???

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:33

peelemeisje schreef:

Ja, er zijn inderdaad regels, en waarschijnlijk nog veel ook. Maar waarborgen die het dierwelzijn, zoals we het graag zouden willen zien?
Media kun je als oorzaak aanwijzen, maar van de andere kant, het gebeurt ook wel zonder dat mensen er aandacht aan schenken. Is dat ergens niet veel erger?

peelemeisje schreef:
Als iedereen nou eens op een boerderij gaat kijken, voordat hij/zij heel hard roept dat dit en dat beter moet... Want de beste stuurlui staan. tja. precies!

Ik hoef niet op een boerderij te gaan kijken om te weten hoe het in elkaar steekt. Ben er overigens meerdere malen geweest hoor, daar niet van.
Neem bijvoorbeeld melk. Wat is melk eigenlijk? Precies, voor kalfjes. Nergens ter wereld komt zoveel lactose-intolerantie voor als in het Westen (Kinderen bezitten een enzym genaamd lactase om lactose (de primaire suiker van de melk) uit hun moeders melk te kunnen verteren. Na het vijfde levensjaar verdwijnt dit enzym langzaam uit het lichaam. Melk wordt door de meeste bevolkingsgroepen op de wereld niet verteerd. Van de volwassen wereldbevolking mist 75 procent het enzym lactase. Zij krijgen van melk drinken een opgeblazen gevoel, krampen, winderigheid en diarree. Sommige mensen kunnen caseïne (eiwit in melk) niet verteren. Bij hen blijft het aan de darmwand kleven en houdt het zo de opname van voedingsstoffen tegen). Hetzelfde geldt voor botontkalking. Melk levert calcium? Juist niet, het onttrekt (bewezen) zelfs calcium. Door het consumeren van melk wordt de kans op bloedarmoede (ijzertekort), migraine en verschillende allergieën verhoogd. Hoe vreemd is het eigenlijk moedermelk te drinken, nota bene niet eens van je eigen soort?
Buiten dat; een koe moet ieder jaar een kalfje krijgen om melk te blijven geven. Van alle kalfjes bestaat de helft uit stiertjes, die na opmesting geslacht worden, en de andere helft uit vaarzen, die hun voorgangsters in de melkproductie vervangen (een koe haalt namelijk makkelijk 20 jaar, maar geeft na een jaar of zes 'niet voldoende melk meer' en krijgt en enkeltje slacht). Een groot aantal kalfjes werd bovendien snel na de geboorte geslacht voor een enzym in hun maag. Dit enzym wordt gebruikt om kaas te stollen.

Maarja, economie gaat blijkbaar voor dierwelzijn!

peelemeisje schreef:
Een boer wil best investeren in dierwelzijn, maar hij moet ook het geld er voor hebben, en wanneer de mensen niet willen betalen voor een stukje gecontroleerd en waarvan het welzijn beter is, dan heeft zo'n boer echt geen prikkel van: laat ik mijn dieren eens zo gaan houden. Want als je in een winkel staat: de meeste mensen kiezen toch voor het stukje vlees wat goedkoop is, en waarvan je geneens weet wat er in zit. Het lijkt me geen prettig idee om vlees uit brazilie of uit de VS te eten. Wat ze daar allemaal niet instoppen....

Ja, helemaal waar, helaas... Maar! In verschillende mate worden praktijken als kunstmatige inseminatie, constante zwangerschap, onthoornen, castratie, ziekten, miskramen en de angst gedurende het transport en de slacht ook teruggevonden bij de biologische boer. De meest afschuwelijke verminkingen zijn verboden bij erkende biologische melkveehouderijen. De dieren krijgen iets meer leefruimte, mogen niet worden vastgebonden en kunnen naar buiten. Verder mogen kalfjes de eerste week bij hun moeder blijven. Maar ook een biologische boerderij is een commercieel bedrijf dat draait op de productie van melk en vlees. Een belangrijk deel van de kalfjes dat geboren wordt op een biologische boerderij, wordt vetgemest in de bio-industrie.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:39

peelemeisje schreef:
(...) Een boer wil best investeren in dierwelzijn, maar hij moet ook het geld er voor hebben, en wanneer de mensen niet willen betalen voor een stukje gecontroleerd en waarvan het welzijn beter is, dan heeft zo'n boer echt geen prikkel van: laat ik mijn dieren eens zo gaan houden.

Nou zie ik ook hier toch geregeld geroepen worden dat die (varkens)boeren allemaal
zoveel hart voor hun vak en hun dieren hebben.
Zou dát dan niet de prikkel moeten zijn om meer te investeren in dierwelzijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:41

Als je zo al blij bent je kop boven water te houden.
Blij bent dat er niet elk jaar geld bij gaat.
Denk je dat er nu ook maar 1 bank is die je geld leent voor een verbouwing omdat te kunnen realiseren?
Juist als er geen vraag is en je waarschijnlijk nog minder geld binnenkrijgt elke maand dan nu.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:44

zelf woon ik op een boerderij, en heeft mijn oom een varkenshouderij. Ik weet hoe het eraan toegaat. Maar dieren een onwaardig bestaan? Het is zo dat koeien korter leven, ze worden zelden 20 jaar. Maar aan de andere kant, stel dat wij geen koeien nodig hadden voor melk... wie gaat er dan nog een koe in zijn achtertuin zetten, puur om hem 20 jaar oud te laten worden.

Dit is gewoon de kringloop van het leven. Decennia lang eten mensen dieren, en discussies over waardig of onwaardig bestaan zullen altijd blijven. Scharrelvlees... mooi woord, maar in mijn ogen komt er weinig meer bij kijken. Tegenwoordig wordt alles om de behoeften van de klant maar omhoog gegooid naar prijs. Wie ziet daar wat van terug? Juist... niet degene die het allemaal mogelijk maakt hoor.

En daar wordt ik gewoon kwaad om. Hier roepen de meeste om het hardst dat ze biologisch vlees eten.. puur vanwege het dier. Maar ze hebben niet door, dat het grootste gedeelte van de AH versvlees gewoon afkomstig is uit Hongarije!

Wel heb ik respect voor mensen die dan helemaal geen vlees eten.

Ik vind trouwens bovenstaande reactie van Jamezy heel goed. Alles kan wel volgens de biologisch weg gedaan worden, maar het komt altijd via de bio industrie op je bord...

@botervlieg: een gemiddelde melkboer komt met een bedrag met liter melk uit, op een bedrag waar jij 2000(!) liter, als het niet meer is, water van kunt kopen. Als je alleen hier al een berekening op los laat. Boeren proberen echt wel hun dieren en hun inkomsten gunstig te stellen, maar het is nou eenmaal niet altijd mogelijk...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:49

Dat is dan een KEUZE van de boer, hermesdeux, hoe je het ook wendt of keert.

Wat bedoel je nou met die vergelijking van melk met water ? Verward

Melk gebruik ik persoonlijk niet (af en toe wat biologische geitenmelk of
(vegetarisch gestremde) -kaas,
en mijn (drink)water kost ca. 22 cent per liter (Lidl).

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:18

Ik vind het verschrikkelijk hoe er met dieren wordt omgegaan in de bioinsdustrie. Eet zelf daarom ook principieel geen vlees.
Als ik bij de weg zit en zie ik zo'n vrachtwagen helemaal volgepakt met varkens ben ik zo blij dat ik aan die ellende in elk geval niet meehelp.

Er zijn hier veel te veel varkens in NL en alles draait om geld. Het opfokken e.d. moet steeds maar goedkoper en ik vind onze houding nou niet bepaald dat wat je van een beschaafd land mag verwachten. Gekeken naar hoe dieren in bioindustrie worden gehouden mogen we ons zelfs niet eens een beschaafd land noemen in mijn ogen.

Een dier moet gehouden worden zoals zijn natuur is. Als dat niet meer kan is er wat mis met de manier waarop we met dingen en dieren omgaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:23

Ja zoals in noorwegen, geen weides alles loopt los met gps traceer systeem. Alleen de paarden niet Knipoog en varkens die lopen in grote weides
Echt zo mooi geregeld daar Pling

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:00

jah gek he... noorwegen is misschien tig keer zo groot en heeft 4x minder inwoners...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:20

Noorwegen en de rest van Europa lacht zich dood om Nederland.
Die willen zo'n overschot aan dieren niet, hebben ze ook de problemen er niet van. Geen land met zo'n mestprobleem als Nederland omdat Nederland zo nodig de kraamkamer van Europa wil zijn. Gestoord

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:29

ranna schreef:
Noorwegen en de rest van Europa lacht zich dood om Nederland.
Die willen zo'n overschot aan dieren niet, hebben ze ook de problemen er niet van. Geen land met zo'n mestprobleem als Nederland omdat Nederland zo nodig de kraamkamer van Europa wil zijn. Gestoord

Nog even wat feitjes Haha!

Een melkkoe produceert dagelijks 60 kilo afval. In 2002 veroorzaakte de rundveestapel in Nederland 23.160.000.000 kilo afval.

De veeteelt, en dus ook de melkindustrie, heeft een verwoestende uitwerking op het milieu. Kleine hoeveelheden mest maken de grond vruchtbaarder, maar de hoeveelheid mest die vanuit de bio-industrie wordt uitgereden is te vervuilend. Dierlijke mest is tegenwoordig verantwoordelijk voor vergiftiging van het omliggende land, de daarop groeiende planten en bomen, en het grondwater.
Door de hoge aantallen en concentratie van dieren komen er grote hoeveelheden methaan vrij, een gas dat afkomstig is uit hun mest. De veeteelt is verantwoordelijk voor 23 procent van de methaanvervuiling in de wereld. Methaan zelf is weer verantwoordelijk voor 15 procent van het broeikaseffect.
Verzurende stoffen leiden tot een sterke achteruitgang van de natuur en de kwaliteit van bossen. Een aantal planten- en diersoorten krijgt de overhand terwijl andere uitsterven. Ruim 60 procent van alle in Nederland uitgestoten verzurende stoffen, waaronder ammoniak, is afkomstig van de landbouw.
Door het veelvuldige gebruik van dierlijke mest, kunstmest en bestrijdingsmiddelen neemt de variatie in bodemsoorten af. Ook hierdoor verdwijnen veel planten- en diersoorten.
Hoge nitraatconcentraties in het grondwater, veroorzaakt door de veeteelt, kunnen een gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Nitraat wordt in het lichaam omgezet in het zeer schadelijke nitriet, dat medeverantwoordelijk is voor de vorming van kanker. Nederland is officieel aangeklaagd voor het niet nakomen van het Europese nitraatbeleid. In enkele gebieden heeft men de waterwinning moeten staken vanwege te hoge nitraatconcentraties. Bovendien leiden de hoge hoeveelheden nitraat en fosfaat in het oppervlaktewater tot de explosieve toename van giftige blauwalgen, waardoor op verschillende plaatsen in Nederland regelmatig een zwemverbod geldt en jaarlijks vele duizenden vogels omkomen.

Voor de ei-, zuivel- en vleesproductie wordt per jaar wereldwijd 735 miljard kilo graan aan de veestapel gevoerd. De verspilling van eiwit bij de omzetting van plantaardig naar dierlijk voedsel is enorm. Om 1 kilo vlees te produceren is 10 kilo plantaardig voedsel nodig. Slechts 8 procent van het eiwit uit het veevoer blijft over in vlees. Dit is dus een verlies van 92 procent. Voor melk geldt een verlies van 58 tot 83 procent. Dit betekent dat wanneer mensen dierlijke voeding eten, zij indirect veel meer voedsel consumeren dan wanneer zij direct plantaardig eten. De grond die gebruikt wordt voor de productie van veevoer zou veel efficiënter gebruikt kunnen worden door er mensenvoeding op te verbouwen.

Bron: www.wereldveganismedag.nl

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:41

Tja, het blijft een raar feit dat van de 6 miljard mensen er vijf miljard honger leiden, en wij zoals hierboven wordt gezegt, 735 miljard kilo graan voeren aan vee. Hoe valt dat goed te praten? Zou er nog zoveel honger zijn als al dat graan gewoon werd gebruikt voor rechtstreekse voeding?

Ik ben zelf ook vegetarier, omdat ik het voor mezelf niet meer kon verantwoorden om vlees te eten.

Mijn paard staat gestald bij een varkensboer, en ik ben wel eens in de stallen geweest. De varkens daar zitten met minder varkens dan gemiddeld in een hok, en hebben het best goed. Tuurlijk zie ik ook liever een varkentje in de modder lekker buiten. Maar is dat haalbaar in Nederland?

Interessant trouwens dat je dat noemde over melk Jamezy, want het is helemaal waar. Ik geloof ook dat NL het enige land is waar zo veel melk wordt gedronken.
En als je erover nadenkt is het ook van de zotte dat je als niet zuigeling de melk van een andere soort drinkt ja. Welk ander dier doet dat nou?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:44

Berdien schreef:
Tja, het blijft een raar feit dat van de 6 miljard mensen er vijf miljard honger leiden, en wij zoals hierboven wordt gezegt, 735 miljard kilo graan voeren aan vee. Hoe valt dat goed te praten? Zou er nog zoveel honger zijn als al dat graan gewoon werd gebruikt voor rechtstreekse voeding?

Ik ben zelf ook vegetarier, omdat ik het voor mezelf niet meer kon verantwoorden om vlees te eten.

Mijn paard staat gestald bij een varkensboer, en ik ben wel eens in de stallen geweest. De varkens daar zitten met minder varkens dan gemiddeld in een hok, en hebben het best goed. Tuurlijk zie ik ook liever een varkentje in de modder lekker buiten. Maar is dat haalbaar in Nederland?

Interessant trouwens dat je dat noemde over melk Jamezy, want het is helemaal waar. Ik geloof ook dat NL het enige land is waar zo veel melk wordt gedronken.
En als je erover nadenkt is het ook van de zotte dat je als niet zuigeling de melk van een andere soort drinkt ja. Welk ander dier doet dat nou?

En dan nog te weten dat onderzoek gebleken heeft dat melk slecht is Clown

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:59

Maar daar wil niemand van weten, vanwege het economisch belang.
'Melk moet', 'Melk, de witte motor'
en zelfs het Voorlichtingsbureau van de Voeding (hoezo onafhankelijk? Clown )
en de diëtisten willen je nog aan de zuivel houden. Want: kassa!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:41

Ik heb tijdens mijn stage gezien dat de zeugen smorgens naar buiten in de modder mochte, man, wat keek ik verast op!
Hele verademing om te zien spelen en hollen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:51

Aangezien een x aantal jaren er een melkplas in NL was moest daar toch wat aan gedaan worden. Dussss... verzint de politiek een oplossing en verklaard melk gezond. Iedereen is tegenwoordig gehersenspoeld over melk.
Ja maar... dat moet toch zeker voor de kalk enzo?
NEEEEEEEEEEEEE.... als je iets tegen botontkalking wilt doen moet je groente eten en veel bewegen.
Kalk toevoegen aan melk heeft totaal geen nut. Gaat er van bovenin en gaat er vanonder weer uit. Aangezien de kalk/magnesium verhouding heel verkeerd is en kalk niet opgenomen kan worden zonder magnesium en ze dát er niet extra instoppen is het sprookje 'melk drinken voor je kalkbehoefte' ook ontrafeld en blijkt uit de grote politieke duim gezogen.
Bedenk daarbij dat melk een groeihormoon bevat wat sterk lijkt op een menselijk groeihormoon maar wel 30x sterker is. Als er in het menselijke lichaam een verkeerde celdeling plaatsvind die overspoelt wordt door groeihormonen heeft het menselijk immuunsysteem het een stuk moeilijker om de foute celdeling uit te schakelen.
Ach, en dan hebben we het nog niet eens over de lactose waar ons lichaam, als we eenmaal de zuigelingtijd voorbij zijn, niets mee aan kan vangen. Het slijm vormt in ons lijf enz. enz.
Glaajes melk?....... Nee dank je.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:58

Idd, de mens is eigenlijk de enige diersoort als ik het zo mag zeggen die na de zuigelingenfase blijft melk doordrinken...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:02

AstraGirlie schreef:
Idd, de mens is eigenlijk de enige diersoort als ik het zo mag zeggen die na de zuigelingenfase blijft melk doordrinken...

Yep, wij schuiven van de moederborst zo door naar de koeietiet en vergeten voor het gemak, en dankzij de brainwashsessie van de regering, dat melk voeding is voor kalveren, géén drinken voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:09

Goh, wist niet dat er ook al varkensmelk was voor ons Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:01

runningkawa schreef:
Goh, wist niet dat er ook al varkensmelk was voor ons Haha!

Bloos je hebt gelijk, we vallen van het één in het ander.
Maar eh... je kunt daar wel es een heel nieuw markt genoemd hebben.
We melken de paarden tegenwoordig toch ook al dus wie weet welke fantastische eigenschappen varkensmelk heeft.
Hebben we nóg een manier om ze uit te buiten en letterlijk leeg te melken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:25

maar het is wel lekker Haha!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:10

Citaat:
Ruim twintig miljoen varkens kwijnen er jaarlijks in de Nederlandse vee-industrie weg.
Ze worden opgefokt, doorgefokt en mishandeld. In zes maanden tijd groeien biggen dicht
tot spare-ribs, karbonades en speklappen van 100 kilogram.
Met afgevijlde tandjes, afgeknipte staarten en (in het geval van mannetjes) onverdoofd gecastreerd,
worden ze in urendurende transporten in overvolle vrachtwagens naar Italië en Spanje gebracht.

hahaha dit ind ik echt grappig. aangezien ik het ontelbaar keer heb gezien dat mijn vader biggetjes castreerde, staartjes afbrande en tandjes knipte.

Tandjes worden geknipt omdat ze anders de tepels van de zeug kapot bijten. dit wordt gedaan als ze nog maar een paar dagen oud zijn. ok ze voelen wel even wat maar ze worden niet mishandeld. En ook de varkens transporten zijn al veel verbeterd.