peelemeisje schreef:Ik denk dat vooral de media hier oorzaak van is. Als er iets over de varkenshouderij, melkveehouderij, kalverhouderij of kippenhouderij in het nieuws is, is het meestal negatief. En dan laten ze altijd beelden zien van dieren in kleine hokjes, dieren die mishandeld worden (denk maar dat verhaal over de veehandel in leeuwarden). Ze laten nooit de beelden zien dat ik een koe aan het knuffelen ben of zo. Of dat de varkens gewoon in hokken worden gehouden.
Nee. Altijd de slechte beelden. En hierdoor denken veel mensen dat alle dieren op deze manier worden gehouden. Terwijl er ontzettend veel regels zijn. Denk maar aan de Europese richtlijnen, de nederlandse regelgeving (die strenger is dan de EU). En dat zijn niet de minste regels.
Ja, er zijn inderdaad regels, en waarschijnlijk nog veel ook. Maar waarborgen die het dierwelzijn, zoals we het graag zouden willen zien?
Media kun je als oorzaak aanwijzen, maar van de andere kant, het gebeurt ook wel zonder dat mensen er aandacht aan schenken. Is dat ergens niet veel erger?
peelemeisje schreef:Als iedereen nou eens op een boerderij gaat kijken, voordat hij/zij heel hard roept dat dit en dat beter moet... Want de beste stuurlui staan. tja. precies!
Ik hoef niet op een boerderij te gaan kijken om te weten hoe het in elkaar steekt. Ben er overigens meerdere malen geweest hoor, daar niet van.
Neem bijvoorbeeld melk. Wat is melk eigenlijk? Precies, voor kalfjes. Nergens ter wereld komt zoveel lactose-intolerantie voor als in het Westen (Kinderen bezitten een enzym genaamd lactase om lactose (de primaire suiker van de melk) uit hun moeders melk te kunnen verteren. Na het vijfde levensjaar verdwijnt dit enzym langzaam uit het lichaam. Melk wordt door de meeste bevolkingsgroepen op de wereld niet verteerd. Van de volwassen wereldbevolking mist 75 procent het enzym lactase. Zij krijgen van melk drinken een opgeblazen gevoel, krampen, winderigheid en diarree. Sommige mensen kunnen caseïne (eiwit in melk) niet verteren. Bij hen blijft het aan de darmwand kleven en houdt het zo de opname van voedingsstoffen tegen). Hetzelfde geldt voor botontkalking. Melk levert calcium? Juist niet, het onttrekt (bewezen) zelfs calcium. Door het consumeren van melk wordt de kans op bloedarmoede (ijzertekort), migraine en verschillende allergieën verhoogd. Hoe vreemd is het eigenlijk moedermelk te drinken, nota bene niet eens van je eigen soort?
Buiten dat; een koe moet ieder jaar een kalfje krijgen om melk te blijven geven. Van alle kalfjes bestaat de helft uit stiertjes, die na opmesting geslacht worden, en de andere helft uit vaarzen, die hun voorgangsters in de melkproductie vervangen (een koe haalt namelijk makkelijk 20 jaar, maar geeft na een jaar of zes 'niet voldoende melk meer' en krijgt en enkeltje slacht). Een groot aantal kalfjes werd bovendien snel na de geboorte geslacht voor een enzym in hun maag. Dit enzym wordt gebruikt om kaas te stollen.
Maarja, economie gaat blijkbaar voor dierwelzijn!
peelemeisje schreef: Een boer wil best investeren in dierwelzijn, maar hij moet ook het geld er voor hebben, en wanneer de mensen niet willen betalen voor een stukje gecontroleerd en waarvan het welzijn beter is, dan heeft zo'n boer echt geen prikkel van: laat ik mijn dieren eens zo gaan houden. Want als je in een winkel staat: de meeste mensen kiezen toch voor het stukje vlees wat goedkoop is, en waarvan je geneens weet wat er in zit. Het lijkt me geen prettig idee om vlees uit brazilie of uit de VS te eten. Wat ze daar allemaal niet instoppen....
Ja, helemaal waar, helaas... Maar! In verschillende mate worden praktijken als kunstmatige inseminatie, constante zwangerschap, onthoornen, castratie, ziekten, miskramen en de angst gedurende het transport en de slacht ook teruggevonden bij de biologische boer. De meest afschuwelijke verminkingen zijn verboden bij erkende biologische melkveehouderijen. De dieren krijgen iets meer leefruimte, mogen niet worden vastgebonden en kunnen naar buiten. Verder mogen kalfjes de eerste week bij hun moeder blijven. Maar ook een biologische boerderij is een commercieel bedrijf dat draait op de productie van melk en vlees. Een belangrijk deel van de kalfjes dat geboren wordt op een biologische boerderij, wordt vetgemest in de bio-industrie.