Jonge meiden lijden onder schoonheidsideaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Re: Jonge meiden lijden onder schoonheidsideaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:52

ik vind ook dat er heel erg geoordeeld word op uiterlijk. Mijn zusje vind zichzelf ook te dik, ze kan met haar 15 jaar in breedte maat 26.. maar ze vind zichzelf echt te dik..

ik had dat gevoel nooit echt. maar ik denk ook dat het ligt aan in wat voor een klas je zat en wat voor mensen er om je heen waren. meiden zijn tegenover elkaar veel 'kritischer' ik heb de laatste jaren alleen maar tussen de mannen gezeten (ook die kunnen hard zijn, maar gelukkig geen last van gehad) en heb mezelf daar nooit dik gevoeld.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:03

Als ze maar lang genoeg tegen je zeggen dat je lelijk bent en te dik. Dan ga je het vanzelf wel geloven. En dat draag je zowat je hele leven mee.
Complimentjes kan je jaren later nog steeds niet accepteren, en je blijft je uitsloven om er toch nog een beetje deftig uit te zien...
Niet alleen de videoclips van Beyonce, Jennifer Lopez en nu de Pussycat Dolls, maar ook vooral de kritieken van andere jongeren zijn heel belangrijk als je jong bent. Je hoeft maar een heel klein beetje anders te zijn dan alle anderen en hop daar zijn ze allemaal al om je te pesten en uit te lachen. Blijft dat lang genoeg duren, heb je helemaal geen zelfrespect en zelfvertrouwen meer over.
xxx

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:52

Mijn vriend zegt altijd dat hij wel wat moet hebben om van te houden en dat "ideaalbeeld" niet gezond is. Ik moet zeggen dat ik het daar zekers mee eens ben.schoonheid zit van binnen en niet van buiten. Klinkt afgezaagd maar het is wel waar.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:09

Dat is ook zo. Maar als je gevoelig bent voor kritieken en meningen van anderen, laat je je heel makkelijk overtuigen denk ik.
Om eerlijk te zijn, het is niet fair, maar bvb 'mooiere' mensen zullen bvb sneller een job hebben dan minder aantrekkelijke..
xxx

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:32

Ik denk ook dat het vooral de media is. Iedereen doet aan Sonja Bakker(moet het elke dag aanhoren hoe goed het wel niet is) en we moeten allemaal maatje 36.

Ik heb een bazin die ook heel erg op eten let...het is in mijn ogen gewoon een obsessie van haar.
Ik wordt er gewoon niet goed van en geef er ook geen aandacht meer aan.

Nog 2 maanden en dan begint die ellende weer: staan eerst alle blaadjes vol met lekkere dingen voor de kerst gaan ze je op 1 januarie helemaal gek maken dat je teveel olibollen hebt gegeten en wel 1 of 2 kg bent aangekomen.
De dieeten worden je weer om de oren gesmeten en de jeugd krijgt er trauma's van.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:56

Ik heb eerlijk gezegd wél wat moeite met mijn uiterlijk. Of dat door de media komt? Ik weet het niet.
Feit is dat ik ontzettend onzeker ben op allerlei gebieden. Soms kan ik heel 'spontaan' met iemand een gesprek beginnen, maar vaak heb ik er moeite mee om iemand aan te spreken etc.
Daarnaast dus het uiterlijk: ik ben lang (1,81 m) en hoewel ik weet dat dat niet extreem is, heb ik toch altijd het gevoel dat ik 'lomp' en 'enorm' ben.
Dik? Ik vóel me wel dik en ik let ook heel erg op mijn voeding. Maar aan de andere kant heb ik nog nooit van iemand gehoord dat ik het ook bén. (kan ook eigenlijk niet met 60kg). Het is gewoon een gevoel, zo van 'eigenlijk zou ik een klein en fijn meisje willen zijn'. Maar dat ben ik niet, en ik zal het nooit worden ook natuurlijk!

Accepteren hoe je bent is het enige wat je kunt en móet doen, maar ik ben zover nog niet.
Ik denk niet dat onzekerheid over je uiterlijk alleen vanuit de media komt. Wanneer je zelfvertrouwen goed is zal je er minder last van hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:05

Die fotomodellen uit de selectie in de krant, meisjes van 15, 16 jaar, zijn allemaal van jouw lengte Yinari, ook met dat gewicht. Misschien moet je eens proberen of je fotogeniek bent....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:31

Nee joh, da's niks voor mij! Daar moet je dus een 'modellengezicht' en -figuur voor hebben én zeker zijn van jezelf.

Het gaat wel beter hoor, de laatste tijd. Ik ben inmiddels bijna 21 dus dat mag ook wel een keer. Maar het is een beetje de aard van het beestje ben ik bang.
Jammer alleen dat het zoveel invloed op je dagelijks leven heeft. Je bent je er altijd van bewust dat je niet in het perfecte plaatje past. Ook verliefdheden draaien echt niet op iets uit en dat ligt en dat ligt echt niet alleen aan de jongens in kwestie. Ik merk gewoon dat ik de meeste mensen op afstand hou, ik vind het moeilijk om mijn echte karakter te laten zien omdat dat nogal saai is. Ook onzekerheden over mijn uiterlijk zijn een rem om een vriendje te krijgen.

Nogmaals, als ik het even reeel bekijk zie ik natuurlijk ook dat uiterlijk er niet toe doet, ik vind het bij andere mensen óók niet belangrijk. Ik denk daarom dat er achter ontevreden zijn met je uiterlijk een diepere oorzaak schuilgaat, al ben ik er nog niet helemaal uit wat dat bij mij is...

In de media zie je inderdaad wel veel tegenstrijdige boodschappen. Zo was er dit jaar een Viva waarin luid verkondigd werd dat dieten niets was en een maatje meer prima! De week daarop stond ie weer vol dieten. Tsja....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:45

en al ben je wel het perfecte plaatje, dan krijg je allemaal gasten achter je aan die alleen maar op je uiterlijk lopen te geilen Boos!

als er maar verzorgd uit ziet en vrolijkheid uitstraalt Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:42

Ja dat is helemaal waar natuurlijk!!

Ik weet dat je gelijk hebt hoor,absoluut

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 00:06

Tegenwoordig hoor je al kinderen van 11 die zichzelf te dik vinden, ik heb het echter al 2 x meegemaakt. Ze kijken programma's american next top model en zo krijgen die kinderen zo'n domme ideeën. Wanneer gaat iedereen zichzelf nou eens respecteren. Dik of dun whatever we zijn allemaal mensen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:18

Dennis v m schreef:
Tegenwoordig hoor je al kinderen van 11 die zichzelf te dik vinden, ik heb het echter al 2 x meegemaakt. Ze kijken programma's american next top model en zo krijgen die kinderen zo'n domme ideeën. Wanneer gaat iedereen zichzelf nou eens respecteren. Dik of dun whatever we zijn allemaal mensen.

dat soort programma's zijn Misselijk
wordt tijd dat die van de buis gaan Boos!

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:26

ja maar met dat soort programma's verdienen ze hun geld en het ergste is dat heel veel mensen er naar kijken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:53

Ik vraag me af hoe een karakter saai kan zijn. Je hebt verschillende persoonlijkheden en mensen die er op vallen en mensen die er niet op vallen. Dat is iets minder algemeen dan uiterlijk.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:54

het zijn de jongere zelf die het voor elkaar verpesten. als je om je heen kijkt zie je als gemiddelde kleding maat bijv maat 36 38 als je daar boven komt ben je al te dik. en dit wordt door de jongere zelf gecreeerd niet door de tv, er is maar een enkele die zich door dat soort dingen laat mee slepen... pesten is gebaseert op uiterlijk. zolang je er niet standaart uitziet wordt je gepest en tja wat is standaart? maatje 38 en dan je karakter zolang je beetje meeslepend bent en je hebt er wel zin in om iedere avond in weer en wind buiten te staan met een groepje ja dan hoor je erbij. zolang de jongens uit dat groepje ook nog eens een beloning krijgen omdat je bij hun mag staan dan zit je gebakken. het klinkt allemaal heel crue maar helaas gebeurd het wel, heb er zelf tussen gezeten (vooral hier in breda leeft dat wereldje heel erg) maar omdat ik niet de standaard looks had en karakter (te tegendraads) ben ik iedere keer bij wijze van spreke weg gepest. door iedere leer met een lange neus aangekeken te worden omdat ik maatje 44 heb terwijl er overal mensen rondlopen met vele maten groter ga je inderdaad minder in jezelf geloven en komt het zover dat je bijna geen vrienden meer hebt omdat je alleen maar denkt dat ze je toch al niet echt mogen vanwege je uiterlijk...

maar ja dat is hoe ik het zie andere kunnen het op hun manier zien

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:59

Doen ze ook Juline. MAar het zijn vaak jongeren ook juist die kortzichtig zijn en nog niet in staat zijn verder te kijken dan hun neus lang is. MEnsen worden pas genuanceerder als ze ouder worden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 08-09-06 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

R0cky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:09

Het is wel de waarheid wat daar staat.
Iedereen wil perfect zijn helaas lukt dat alleen de 'beroemdheden' en nog die vinden zichzelf niet perfect al zien sommige dat van wel.
Ik heb soms ook zoiets van dat ik mooier wil zijn en wat slanker...
Maar dat heeft iedereen wel ... Bloos

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:03

De media laten wel veel dunne meisjes zien, maar tegelijkertijd kan elk meisje bedenken dat lang niet iedereen zo is/zal zijn/hoeft te zijn. Je hoeft maar een kwartiertje de straat op te gaan... Lachen Dáár zie je meer te dikke mensen dan (te) dunne. Over de reclame van Dove: Opzich wel goed, maar vooral slim. Ze spelen mooi in op al die onzekere meisjes en verdienen er vast goed geld aan. Ik denk niet dat deze reclame door een paar jonge idealisten bedankt is, eerder door een paar doorgewinterde oude rotten die weten hoe je geld moet verdienen. Maar het brengt wel weer discussie los Lachen