Opvoeden taak voor school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Opvoeden taak voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:04

Desiree schreef:
Yvonnelind schreef:
Ik moet een beetje in mezelf lachen om de mensen die hier roepen dat school wel mee moet opvoeden, omdat de kinderen daar ook veel tijd doorbrengen...

Als je leerkracht bent, dan heb je niet 1 kind, niet 2, 3 of zelfs wel 5; nee, je hebt er zeker een stuk of twintig en soms wel 30!!
.

Och, vroeger nog wel meer in een klas, maar TOCH kregen kinderen er normen en waarden bij gebracht. Er werd meer discipline geëist en dan werkte het wel.

Maar je bent ook vast wel met mij eens dat de kinderen tegenwoordig thuis ook een andere opvoeding krijgen als vroeger. De kinderen hoeven thuis vaak niet veel meer te doen en zijn veel mondiger, omdat dat thuis ook 'gewoon' is. Een bepaalde mate van discipline is nog steeds belangrijk. Dat geeft kinderen structuur en een gevoel van veiligheid. Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:19

Helemaal eens. Maar breek me de bek niet open over die opvoeding van tegenwoordig. Zie topic over kinderen in supermarkten en over kindervrij, waar kindervrijen ook hun ergernissen uiten over het vreselijke misdragen van kinderen en hoe ouders daar op reageren.

Kinderen mogen gerust mondiger zijn, ze moeten immers voor zichzelf opkomen en je kunt het ze niet kwalijk nemen als ze dat doen. MAar nu zijn ze ronduit brutaal en egoistisch met 0,0 aan empathisch vermogen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:01

Ik studeer zelf om geschiedenis te geven - en geef het dus een aantal dagen in de week op mijn stageadressen.
Voor mij persoonlijk geldt het opvoedingsaspect eigenlijk zelfs nog zwaarwegender dan het vakinhoudelijke.
Nu heb ik daar ook een bijzonder geschikt vak voor natuurlijk Clown
Voor mij geldt dat ik liever zie terugkomen dat leerlingen nadenken over discriminatie dan dat ze weten wie de abolitionisten waren, dat ik liever heb dat ze lekker samen kunnen werken aan een werkstuk dan dat ze weten in welk jaar keizer Clovis gedoopt is.
Voor bepaalde kinderen is dat van huis uit gesneden koek, maar juist voor de kinderen die van huis uit minder meekrijgen wat respect voor een ander, kritisch nadenken, verantwoording voor jezelf nemen etc. betekent hoop ik toch wat te kunnen betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:51

Urielle, lees over tien, vijftien jaar je reply nog eens... Er klopt niets van.
Klinkt heel hard maar ik spreek als moeder van twee pubers die 'geschiedenis' krijgen op school. Het niveau is dermate laag dat ik noch de relevantie van geschiedenis tov de huidige maatschappij noch het leren(bevestigen) van normen en waarden zie.
Hard, maar waar. Opvoeden komt imo meer van de ouders dan van school.
Al zou de school imo een nuttige aanvulling moeten kunnen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:11

Marreke schreef:
Urielle, lees over tien, vijftien jaar je reply nog eens... Er klopt niets van.

Dan heeft de wereld er in elk geval 10 of 15 jaar een docent bij gehad met het hart op de juiste plaats en een goeie motivatie. Dat kan nooit verkeerd zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:28

Nee, Shadow0, die tien of vijftien jaar gaat enkel om de tijdspanne die 'het besef' nodig heeft om te ontdekken dat het om een utopie gaat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:36

Wat vind jij er precies zo onmogelijk aan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:38

Zaken als respect voor andere mensen, fatsoensnormen, eigen verantwoordelijkheid worden pas een utopie wanneer iedereen ze opgeeft. Ik doe in elk geval nog een poging om dat soort dingen in de verharding van de maatschappij in stand te houden. Het zou fijn zijn als de ouders daarop ook aan zouden sluiten.

Dankzij 'de utopie' van mijn moeder ben ik zelf opgegroeid tot sociaal denkend wezen. Ik merk aan de reacties van leerlingen dat ik mijn doel deels bereik en daar haal ik mijn voldoening uit. Als er maar 1 op de 32 leerlingen in een klas nog eens terugdenkt aan wat ik heb gezegd dan heb ik mijn werk daar goed staan doen.

Offtopic -
Over het niveau: mijn VMBO T/K-leerlingen kregen afgelopen jaar meer stof voor hun kiezen op een hoger niveau dan ik dat ooit op de HAVO gehad heb. Maar dat zal ook nog van docent tot docent verschillen. Mijn stagebegeleidster was gewoon een dijk van een wijf als docent en als mens, en ik hoop mijn lesgeven in haar lijn voort te kunnen zetten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:47

Mickey schreef:
Desiree, dat laatste wat jij daar zegt klopt helemaal.
Wat mijn ervaring is, is dat ouders menen heel veel in de pap te brokkelen hebben als het over school gaat. Er wordt even aan voorbij gegaan dat wij als leerkrachten er een studie voor hebben moeten volgen om leerkacht te kunnen zijn.
Sommige ouders stoten hun neus dan erg hard als blijkt dat ze een leerkracht treffen die aan zijn lijf geen polonaise wil. Vaak met gevolg de verhalen dat de leerkracht dan niet deugt en hier te breed en daar te lang.
Dan heb je nog ouders die "het probleemgedrag" niet willen zien en je eigenlijk zeggen dat het hen probleem niet is, want thuis doet hij of zij dat nooit.
Gelukkig zijn er ook nog ouders die blij zijn dat je het kind op school structuur aanbiedt en dat het daar positief op lijkt te reageren. Die ouders willen vaak ook tips hoe ze thuis hun kind kunnen aanpakken wanneer er weer een probleem komt.

Maar gelukkig zijn er ook nog veel kinderen in de klas die wel gewoon zich gedragen op af en toe wat kattekwaad na, maar dat moet kunnen vind ik.

Wanneer ouders een school kiezen moeten ze heel bewust kiezen. Dat gebeurt lang niet altijd. Hoe vaak wordt er niet een school gekozen omdat die het meest in de buurt ligt.
Wanneer je een school kiest, moet je er een kiezen die bij je kind past en bij je kijk op het leven of de wereld of hoe je het ook wil noemen. Wanneer jij dat een kind vrij wordt opgevoed, moet je het niet naar een school laten gaan waar de nadruk ligt op orde discipline etc.
Wanneer jij een kind hebt dat zeer veel behoefte heeft aan structuur en regelmaat en begeleiding, moet je het niet sturen naar een school waar veel zelfstandigheid van de leerling gevraagd wordt verwacht.
Niet welk onderwijstype past bij elk kind, en niet ieder kind past bij elk onderwijstype.

Toen ik dit las had ik al zoiets van 'dat is vast een echte juf' en inderdaad; na een profiel-check blijkt Mickey de juf te zijn van een groep 1/2.
Ik geef zelf les op een Protestant Christelijke school in een relatief rijke buurt waar veel ouders hoog opgeleid zijn. Ouders die niet veel tijd hebben voor hun kinderen omdat de carriere voorgaat zie ik vaak in mijn klas. Het zijn echter ook juist die ouders die zich met het onderwijs bemoeien en dan vaak alleen als het hun kind betreft. Het onderwijs moet anders; er moet (nog) meer structuur worden aangeboden, er moet meer individuele hulp gegeven worden, er moet... Ga zo maar door.
Jammer dat deze ouders vaak niet tot nauwelijks aan het verstand te peuteren is dat hun kind bij ons niet goed zit. Juist omdat het zoveel individuele aandacht nodig heeft, zou het betreffende kind het beter hebben op bijvoorbeeld het speciaal onderwijs. Sommige ouders denken echt dat je je als leerkracht in 30-en kan hakken; zodat je iedere leerling evenveel aandacht kan geven. Helaas kan dit niet en ontsnapt er dus wel eens wat aan je aandacht.
Gelukkig werken wij op school met goede methodes over normen en waarden en staan wij als team als 1 man voor wat wij als school uitdragen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:49

Hm, zie net dat mijn onderschrift wel heel mooi op dit topic aansluit!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:53

Yvonnelind schreef:
Ik moet een beetje in mezelf lachen om de mensen die hier roepen dat school wel mee moet opvoeden, omdat de kinderen daar ook veel tijd doorbrengen...

Als je leerkracht bent, dan heb je niet 1 kind, niet 2, 3 of zelfs wel 5; nee, je hebt er zeker een stuk of twintig en soms wel 30!!
.

Och, vroeger nog wel meer in een klas, maar TOCH kregen kinderen er normen en waarden bij gebracht. Er werd meer discipline geëist en dan werkte het wel.
[/quote]

Maar je bent ook vast wel met mij eens dat de kinderen tegenwoordig thuis ook een andere opvoeding krijgen als vroeger. De kinderen hoeven thuis vaak niet veel meer te doen en zijn veel mondiger, omdat dat thuis ook 'gewoon' is. Een bepaalde mate van discipline is nog steeds belangrijk. Dat geeft kinderen structuur en een gevoel van veiligheid. Lachen
[/quote]

Discipline wordt nog steeds van de kinderen verwacht, maar het zijn de ouders die hiertegen in protest komen. Als je een kind wijst op het feit dat zijn werk niet is gemaakt en het dus mee naar huis gaat of dat het kind komt met 'ik had geen tijd voor mijn huiswerk, want ik moest ook al naar voetbal', komen de ouders de volgende dag op hoge poten verhaal halen bij de juf. Wat leert het kind dan? Helemaal niets. Nou ja, het leert dat zijn problemen toch wel worden opgelost. Pa of ma regelt het wel en neemt dus het verantwoordelijksheidsgevoel van het kind volledig weg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:34

Daarom is het vaak als leerkracht wel vechten tegen de bierkaai want aan ouders heb je helemaal niets in het bijbrengen van normen en waarden. Die geven alleen maar toe aan hun lieverdjes en verwennen ze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:02

Jij weet het altijd zo genuanceerd te verwoorden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:24

Nou ja, wat Angelique zegt heb ik dus daadwerkelijk al meegemaakt. Ouders gaven een briefje mee 'onze Kevin (fictieve naam) heeft niet voor een proefwerk kunnen leren want hij had gisteren een voetbalwedstrijd.'
Dat werd dus door school niet geaccepteerd want
a) ze hebben een studiewijzer en weten sowieso minimaal 2 weken van te voren dat zo'n proefwerk eraan komt dus dan moet hij er van te voren maar voor leren.
b) sport is geen geldige reden om een proefwerk niet te kunnen leren.
Komen dus idd de ouders op hoge poten naar school, want ze hadden toch een briefje geschreven? Tja, zo werkt het dus niet...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:40

Urielle schreef:
Nou ja, wat Angelique zegt heb ik dus daadwerkelijk al meegemaakt. Ouders gaven een briefje mee 'onze Kevin (fictieve naam) heeft niet voor een proefwerk kunnen leren want hij had gisteren een voetbalwedstrijd.'

Oh ja, ik weet dat het voorkomt hoor Haha!
Hoorde ook weer een geweldig verhaal van een ouder die opbelde dat zoonlief niet naar school kwam 'want het regende zo hard'. Verward Rolleyes
Juist ja. Dat dachten wij dus mooi niet! Haha!

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:47

De school kan uiteraard wel iets betekenen qua opvoeding van een tiener, maar de hoofdtaak van de opvoeding ligt wat mij betreft toch echt bij de ouders. Als de tiener echt ontspoort en de school ziet dat kunnen ze het wel aangeven bij bijvoorbeeld de raad van de kinderbescherming. Maar goed dat zijn weer de extremen. Wat sociale vaardigheden betreft kan de school ze dat wel voor een deel meegeven. Van hoe gedraag je je in de klas en spreek iemand aan met 2 woorden etc. Dat ontbrak er in de tijd dat ik op het middelbaar zat ook al aan bij veel leerlingen. Met de meesten komt het overigens allemaal wel goed. De puberteit is er ook om je af te mogen zetten tegen je ouders/leraren enzovoort.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:56

De school betekent al veel qua opvoeding.. wat denk je van vakken waarin sociale vaardigheden in terug komen? is dat geen opvoeding? Verder vind ik dat voornamelijk ouders verantwoordeljk zijn over de opvoeding van hun kinderen. Ze leggen deze taak al veelte veel bij de school. (al is dit hier in Nederland nog niet zo erg als op Curacao! daar interesseert het ouders helemaal niet wat hun kinderen doen, en laten ze de school de hele opvoeding op zich nemen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:10

trutje schreef:
Urielle schreef:
Bij je positie als docent hoort ook een pedagogische rol. In mijn beperkte ervaring tot dusver zijn het wel altijd de ouders die onopgevoede rotjongen naar school sturen die erover klagen, de kinderen die van thuis uit een goede opvoeding hebben meegekregen maken het zelden zo bont op school dat ze opvallen. Ik heb de ouders in 3 soorten getypeerd tot dusver:
* Mijn Hendrik-Jan doet zoiets niet
* Als Sjonnie weer loopt te rotzakken dan geef je hem maar een klap voor zijn kop hoor, krijgt hij thuis ook!
* Ik snap niet waarom u hierover belt. Wat hij op school doet, is de zaak van de school. Daar ga ik me niet mee bemoeien.
Dan weet ik al hoe het thuis gaat Bloos

Ik ben het dus helemaal met je eens, ik werk ook in het onderwijs en deze voorbeelden kloppen precies.

Tjonge wat een goede typering! Heel herkenbaar... En daar sta je dan... Met lege handen en het gevoel tegen de bierkaai te moeten knokken met je beste wil en normen en waarden...
Ik vind groepsdynamiek heel moeilijk te doorbreken als het gaat om gedragsproblemen en pestgedrag.
We hebben straks ook een pestprotocol, maar hoe ik het pesten echt kan veranderen? Waar blijven echte cursussen? En helpen die ook echt? Alleen lukt het je vaak niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:28

hmzzz ik val wel onder ouder type twee met dien verstande dat mijn dochter Sanne heet Haha! en als er geslagen moet worden ik dat zelf wel doe Haha! Haha!

Ik zal nooit de leraar afvallen, als mijn Sanne straf krijgt... dan ondermijn je de leerkracht zijn gezag.... en dat is altijd uit den boze.

Als ik vind dat het onterecht is, dan doe ik de leerkracht zonder dochter erbij vragen van de hoed en de rand.

Sanneke is een lief kind op school, en dat wil ik graag zo houden.

hmzzz welk type ouder ben ik??? Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:44

Ik denk wel dat scholen een duidelijk standpunt en beleid moeten aannemen om zich in te dekken tegen ouders van kinderen die zich niet kunnen aanpassen. Volgens mij ontbreekt dat. En waarom? Vroeger was dat niet nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:58

KiWiKo schreef:
hmzzz ik val wel onder ouder type twee met dien verstande dat mijn dochter Sanne heet Haha! en als er geslagen moet worden ik dat zelf wel doe Haha! Haha!

Die typeringen zijn niet over alle ouders, maar over de ouders waar je als leerkracht een boel gedoe mee krijgt.
Gelukkig zijn er ook nog een heleboel leuke, normale ouders die hun eigen trekjes en bijzonderheden hebben, hun eigen fouten en gebreken ook, maar die vooral toch best redelijk zijn, hun kind het beste proberen te gunnen en bereid zijn om dan ook afentoe naar zichzelf te kijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:06

Pfieuw Haha! Haha! Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:57

Kim kan weer gerust gaan slapen Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:43

Klijn schreef:
De school betekent al veel qua opvoeding.. wat denk je van vakken waarin sociale vaardigheden in terug komen? is dat geen opvoeding? Verder vind ik dat voornamelijk ouders verantwoordeljk zijn over de opvoeding van hun kinderen. Ze leggen deze taak al veelte veel bij de school. (al is dit hier in Nederland nog niet zo erg als op Curacao! daar interesseert het ouders helemaal niet wat hun kinderen doen, en laten ze de school de hele opvoeding op zich nemen)

Het is toch eigenlijk te gek dat zo'n vak op school gegeven moet worden. DAt was eerst toch ook niet nodig? Want daar kregen de kinderen dat van huis mee. Nu kennelijk dus niet meer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:56

Sociale vaardigheden is altijd een onderdeel van het lesgeven geweest en zal het ook altijd blijven Bloos