Enquete EU proefdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Enquete EU proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:37

timokyana schreef:
Als ik het goed begrijp zijn jullie voor dierproeven maar waar ligt bij jullie de grens?wat verstaan jullie onder het wel goed zijn voor dieren?[...]
Ik verheug me erop te horen van waar jullie overtuigingskracht dat het allemaal goed verloopt hier in nl?Ben zeer benieuwd waar jullie dit op gebaseerd hebben?

Even voor de duidelijkheid: ik ben vooral neutraal. Ik vind dierproeven in principe acceptabel als het gaat om belangrijk onderzoek ivm gezondheid en medicijnen. Ik ben geen voorstander van dierenleed.
Verder ben ik zelf vooral erg onwetend op dit gebied. Ik weet niet wat de procedures zijn, ik weet niet hoe de dieren behandeld worden en ik weet niet in hoeverre die proeven noodzakelijk zijn of niet. Omdat ik vreselijk weinig kennis heb op dit gebied, vind ik het niet makkelijk om hier iets zinnigs over te zeggen.

Juist daarom vraag ik me af hoe anderen deze informatie wel gevonden hebben, en waar ze hun mening op gebaseerd hebben. Dat is niet bedoeld als aanval op iemands mening, maar als neutrale vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:49

Shadow0, om even aan te geven hoe ik mijn info gevonden heb: Google eens op "dierproeven" en kies de pagina's van de EU en de regelgeving over dierproeven, dan de Nederlandse wetgeving hierover, de pro-dierenrechtensite's, de site's van grote farmaceuten, van 'het nieuws' en van allerlei kleinere site's over dit onderwerp. Doorklikken op gegeven links op deze pagina's doe ik ook vaak.
Internet is een enorme bron van informatie, maar je moet wel selectief kunnen lezen. Ook de dingen die niet in je straatje passen moet je een plaats geven en meewegen in je persoonlijke conclusie.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:27

Marreke schreef:
Spetterlover, als ik mijn mening wil vormen kijk ik naar twee kanten van een zaak en dan ga ik verder zoeken dan alleen "de mening" van één kant.
Ben ik dan een uitzondering omdat ik wil weten hoe iets ineen steekt of is de rest van de wereld te gemakzuchtig om een beetje verder te kijken dan de mening van degene die het hardste roept?

Geef ik je ook gelijk in, alleen zal lang niet iedereen dat doen, en daardoor krijg je beelden die misschien niet passend zijn bij de situatie van proefdieren in Nederland.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:28

ikke schreef:
Op speciaal verzoek, bijgaand een foto van een paar proefdieren, zoals die in NL worden gehouden, inkl in gevangenschap geboeren jong!!

http://animalpicturesarchive.com/Arch03/1115151998.jpg

Zielig hè........

Nee hoor, mooi dat ze er zo bij staan ,al is die foto ondertussen al vaak zat langs gekomen in dit soort topics.
Maar een goede verzorging vind ik geen excuus voor de proeven die er op die dieren gedaan worden.
*edit* even link van de foto gemaakt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 04:14

Shadow, ik basseer mijn mening op mijn meeloopdag in een proefdierenlab en een vriendin die er n jaar stage gelopen heeft. Daarom weet ik dat er erg goed voor deze dieren gezorgd word. Dat ze ruimte hebben, goed gevoerd worden en aandacht krijgen!

Veel huisdieren hebben het slechter dan mening proefdier. Tuurlijk, die proeven zijn niet leuk, maar in sommige gevallen zijn er gewoon geen alternatieven. En moet de ontwikkeling maar stil staan omdat we niet willen dat er getest word op dieren?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:50

Machie schreef:
En moet de ontwikkeling maar stil staan omdat we niet willen dat er getest word op dieren?

Dan gaan ze maar hun best doen voor het ontwikkelen van alternatieven. Daar mogen ze best een beetje meer geld aan besteden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:51

Juist ja, maar dat willen ze niet want dat vinden ze te duur. Dieren zijn goedkoper. Het is dus een kwestie van dierenleed tengevolge van economie.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:40

imo van dat leed nog best wel mee.

Er word trouwens hard gewerkt aan alternatieven Lachen Nog mooier, er is zelfs een HBOstudie voor het ontwikkelen van alternatieven van dierproeven Haha!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:46

Machie, dat ze goed verzorgd worden, wil toch niet zeggen dat ze niet lijden onder die proeven?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:49

tuurlijk niet, maar sommige dingen moeten wel om de ontwikkeling niet stil te laten staan. Er word gewerkt aan alternatieven. Echt wel. Alleen gaat het niet zo snel. En das ook niet verwonderlijk.

Ik vind het gewoon hypocriet om te zeggen, proefdieren, mag niet! Maar wel je pijnstillers innemen als je ziek bent. Wel aan de chemo's als je kanker hebt, enz enz. Dat snap ik gewoon niet. Ik vind dat als je er echt principieel tegen bent je ook niks mag gebruiken wat getest is op dieren. En helaas, ongeveer alles is getest op dieren. mss niet nu, maar dan wel in het verleden.

Ik vind ook dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Maar soms vind ik wel dat mensen eens verder moeten kijken en niet bij voorbaat moeten zeggen. Het is schandalig dat er proeven gedaan worden op dieren!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:57

Nou goed, daarin zullen we het toch niet eens worden. Jij vind dat de ontwikkeling door moet gaan, ik vind van niet, omdat er gewoon dieren bij betrokken zijn die daar onder lijden. Ja die ontwikkeling moet wel doorgaan, maar met alternatieven, niet met dieren.

Dat het hypocriet is ben ik deels met je eens. We komen allemaal wel in aanraken met dingen die ooit op dieren getest zijn. Maar wat kun je daar aan doen, als ALLES op dieren getest wordt?
Daarom vind ik dat we naar de toekomst moeten kijken, we hebben nu de mogelijkheden en het geld (als de overheid dat er nou ook nog eens insteekt!) om alternatieven te ontwikkelen.
En jij zegt dat ze daarmee bezig zijn, geloof ik ook best, maar je maakt mij niet wijs dat ze daar alles aan doen wat ze maar kunnen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:00

er is een opleiding gestart hiervoor Lachen

Ik zou zeggen, volg hem en helpt mee met de ontwikkeling Lachen

trouwens, mogen vaccinaties dan wel? Daarbij worden genetisch gemanupileerde bacterien in je lichaam gespoten. En tsja... bacterien hebben ook leven Haha! Of het zijn virussen die nog voor een deel leven, enz enz...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:15

Machie schreef:
Shadow, ik basseer mijn mening op mijn meeloopdag in een proefdierenlab en een vriendin die er n jaar stage gelopen heeft. Daarom weet ik dat er erg goed voor deze dieren gezorgd word. Dat ze ruimte hebben, goed gevoerd worden en aandacht krijgen!

Veel huisdieren hebben het slechter dan mening proefdier. Tuurlijk, die proeven zijn niet leuk, maar in sommige gevallen zijn er gewoon geen alternatieven. En moet de ontwikkeling maar stil staan omdat we niet willen dat er getest word op dieren?

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ja

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:23

Spetterlover. als ik kan aannemen dat het witte paardje in je Ava jouw paardje is, vermoedelijk spetter genaamd, wat zou je er dan van vinden als hij/zij medicijnen nodig had om zijn leven te redden? En dat er maar 1 medicijn tegen is, die notabene op dieren zijn uitgeprobeert?

Aangezien je geen profiel heb ingevuld, gok ik even dat je een vrouw bent, heb je dan toevallig ook make-up, lippenstif oid, meeste cosmetica is ook op dieren getest.

Ik ben er geen voorstander van, maar ook geen tegenstander. Het moet strikt noodzakelijk zijn zonder dat er andere oplossingen mogelijk zijn en het moet onder de juiste condities gebeuren. Overigens zijn alternatieve methoden behoorlijk in de lift. Men heeft tegewoordig voor veel doeleinden al computersimulatieprogramma's. Met het krachtiger worden van PC is steeds meer mogelijk, maar ook hierbij moet uit veiligheid ook nog op leven worden getest, maar gelukkig lang niet zoveel als zonder de simu's

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:26

Ik moet bekennen dat ik vroeger ook fel tegenstander was.. totdat ik iemand leerde kennen die zelf een lab heeft. Daar heb ik een serieus gesprek mee gehad en ik weet nu hoe de dieren daar leven en hoe ze behandeld worden... met het resultaat dat ik mijn mening flink heb bijgesteld.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:45

Had vanochtend een heel verhaal ingetikt maar toen ik het wou plaatsen was ik ineens uitgelogd Boos! Nouja.

Ik ben het eigenlijk roerend met Machie eens. Ik heb mijn proefdieraantekening gehaald en met proefdieren gewerkt en sindsdien sta ik er heel anders tegenover. Het valt echt niet mee om een proef door de dierexperimentencomissie te krijgen, je moet echt aantonen dat de proef die jij doet opweegt tegen het ongerief dat het dier eventueel van de proef ondervindt. En degenen die de proef wel of niet goedkeuren hebben niks met de proef te maken en zijn echt heel kritisch (en terecht natuurlijk). Bovendien zit je er echt niet op de wachten dat je dieren pijn of stress hebben omdat dat je hele proef kan verkloten.
Ik ben over 3 maanden dierenarts en kan dus wel vol overtuiging zeggen dat ik gek ben op dieren. Toch heb ik nooit een slecht gevoel gehad bij een dierproef. Daarentegen ben ik meerdere malen zo boos geweest dat ik even moest weglopen en janken om hoe mensen hun huisdieren behandelen. Zoals al gezegd werd, de gemiddelde cavia, hamster of konijn heeft het als huisdier nou ook niet altijdbepaald fijn. De onwetendheid van mensen is echt verschrikkelijk soms, maar daar gaan die dierenrechtenorganisaties niet tegen protesteren want juist de goedbedoelende huisdierhouder is degene die het meeste geld in het laatje brengt voor zulke organisaties.
Ik vind het ook erg hypocriet om wel met je dier naar de dierenarts te gaan (die ook veel heeft geleerd van proefdieren) en hem medicijnen te laten geven (die op dieren getest moeten worden) maar ondertussen wel lopen schreeuwen om het hardst dat dierproeven niet mogen. En ik ben ook heel benieuwd wie er zo tegen dierproeven is dat ie geen medicijnen neemt als ie doodziek is. Of o wee als oma medicijnen neemt en er bijwerkingen optreden waardoor ze onder de groene zoden komt te liggen, want dat "mag toch niet gebeuren". Er is in de huidige samenleving steeds minder ruimte voor fouten (lang leve de claimcultuur) en dat geldt zeker ook voor de geneeskunde.
Gelukkig zijn de meeste mensen niet zo ongenuanceerd. Natuurlijk lijkt het mij ook geweldig om helemaal geen dierproeven meer nodig te hebben, maar helaas is het lang zo ver nog niet. Alternatieven zijn er soms, maar ik hoop dat het duidelijk is dat een echt dier niet iets dat je zomaar even nabouwt. Als we dat zouden kunnen had ik ook weinig werk meer. Het is gewoon zo dat een dier zo onvoorstelbaar geweldig, complex en efficient in elkaar zit dat we daar als mens niet eens in de buurt kunnen komen met een alternatief. Het zou gewoon arrogant zijn om te denken dat we dat "wel even nabouwen". Tot die tijd zullen we dus gewoon ervoor moeten zorgen dat onze proefdieren een zo goed mogelijk leven hebben. En volgens mij lukt dat hier aardig in Nederland.
Het is gewoon heel jammer dat laboratoria bijna nooit mensen toelaten om rond te kijken (en dat snap ik ook wel, voor je het weet staat de tent in de fik of worden je medewerkers bedreigd) want het is echt goed om een keer te zien hoe de dieren er echt bij zitten (dus niet op een filmpje van 10 jaar geleden uit een of ander oostblokland) en hoe zorgzaam er met ze omgesprongen wordt. Andersom is het ook jammer dat veel dierenrechtenorganisaties niet de dialoog aan willen gaan met proefdiercentra maar liever gewoon keihard blijven verkondigen dat dierproeven altijd dierenbeulerij zijn en dat ze gestopt moeten worden. Zo dragen ze ook weinig bij aan de discussie natuurlijk.

Pfff zo dat is mijn mening, ik ben niet altijd zo langdradig hoor Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:49

Dezelfde mening, alleen ik had een kortere versie Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:51

Ja sommige mensen hebben gewoon de gave van het samenvatten. Ik niet Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:53

Geeft niet.. je hebt het mooi verwoord Ja

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:33

idd Ellebel, je hebt het erg goed verwoord Ja

Ik heb zelf een opleiding in de medische microbiologie en vanuit daar het geluk gehad om eens te kijken in een proefdierlab. Heb ik erg veel van geleerd! ook ik was eerst tegen proefdieren. Dit komt grotendeels omdat dierenrechtenorganisaties vaak verkeerde informatie doorgeven..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:42

Ik ken proefdieren alleen vanuit laboratoriumwerk en ik heb er best veel moeite mee dat er bij muizen stukken staart worden afgeknipt of dat er op muizen wonden aangebracht worden of pootjes gebroken om te zien of medische hulpmiddelen aanslaan. En ook dat er dan regelmatig muizen afgemaakt worden omdat die beesten natuurlijk doorfokken en te duur worden (er moet worden betaald per muis). En dan heb ik weinig met muizen, ik neem aan dat het niet de enige diersoort is die zo wordt toegetakeld.

Eerlijk gezegd vind ik dat gewoon walgelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:45

Maar als die proeven dan allemaal zo meevallen, zouden jullie dan bereid zijn om ZELF die proeven te ondergaan? Ik als mens zou daar meer aan hebben als ik nog eens die medicijnen nodig zou hebben....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:08

Urielle.. met deze dingen ben ik niet bekend en daar heb ik nog niet eerder van gehoord Bloos

Desiree.. er zijn al diverse medicijnen die op mensen uitgetest worden en nee, ik zou er zelf geen moeite mee hebben als dit voor mij een bepaalde genezing zou kunnen betekenen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:18

TheSam schreef:
Urielle.. met deze dingen ben ik niet bekend en daar heb ik nog niet eerder van gehoord Bloos

Ik wel, mijn vriend is dr. in biochemie en heeft proeven op muizen moeten doen. Heeft hier thuis tot ernstige discussies geleid kan ik je vertellen Ja
Ik ben blij dat het nu alleen proeven op cellen zijn, maar ja, in een verder gevorderd stadium zullen er vast ooit wel weer beestjes aan te pas komen en dat vind ik echt altijd heel erg. Huilen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:24

staart afknippen is een erg antieke methode, ook niet meer geaccepteerd zonder anaesthesie. Ik weet niet waar en wanneer dat proefje was? Hier gebeurt dat iig niet meer of onder narcose. En wonden maken ed gebeurt wel eens, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er veel pijnstilling is. Is uit het oogpunt van de proef ook wel zo netjes, anders heb je dieren die er aan gaan zitten krabben en likken ed en is je proef waardeloos omdat er te veel individuele variatie is.