Krijgen mensen steeds minder fatsoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joel

Re: Krijgen mensen steeds minder fatsoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:49

als ze niet kunnen eten aan tafel dan kunnen ze dat ook niet naast tafel he Lachen, kunnen ze het wel is een beloning nadien nooit ver weg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:58

Als moeder kun je verdomde goed inschatten hoeveel je kind moet eten, dus dat bord wordt m.i. niet opgeschept voor een volwassene. Zo een kind kan aangeven dat hij genoeg heeft en dan idd lijkt het mij eerlijk om dat kind die gelegenheid te geven, maar als het dagelijks voorkomt?? Kinderen zijn vaak zat lastige eters, zeker als het nieuwe dingen zijn. Eten wat de pot schaft vind ik nog steeds normaal, een behoorlijke kinderportie opscheppen hoort daar dan vanzelfsprekend bij.

Ik vind het nl tegenwoordig heel vervelend aan te zien hoe kinderen alles, letterlijk alles zelf mogen bepalen, dat "ik wil" is er te veel bij. Ook mogen ze overal hun mening over geven, wordt hun mening gevraagd. Zij mogen kiezen, wij moeten aanvaarden. Schijnt goed voor het kind te zijn. M.i. is een kind van 5 daar niet aan toe, moet hij gewoon doen wat de ouder goed acht en vaak zijn dat dingen die ze niet leuk vinden, zoals je bord leeg eten.

Kinderen die alles mogen en alles mogen roepen, daar stoor ik mij aan en dat is de toekomstig hork. Mijn buren zijn zondag om 07.00 thuis gekomen. Met de auto naar Frankrijk geweest, een paasei herrie toen ze op onze gedeelde oprit thuis kwamen, de 5 jarige knul had weer eens het hoogste woord met zijn schreeuwstem. Mag, iedereen moet weten dat ze weer thuis zijn, kwestie van opvoeden lijkt mij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:41

Russel dat ben ik wel een heel groot gedeelte met je eens.

Wij wonen in Ommen, waar duizenden mensen op vakantie gaan, het is hier van ooorsprong streng gereformeerd, en in de rustige maanden heb je totaal geen last van kinderen.(Denk dat de kinderen hier dus met enige normen en waarden worden opgevoed)

Echter in de vakantieperiode lijkt het wel alsof de kinderen werkelijk losgeslagen zijn, in de supermarketen racen ze met de karren ook tegen je benen aan, in de restaurants bleren ze de hele boel bij elkaar en rennen om de tafels heen(waarom niet blijven zitten tot iedereen klaar is).

Nou kom ik zelf uit het westen 10 jaar geleden, maar heb nooit geaccepteert dat ze door een restaurant heen renden of schreewden, en met boodschappen doen gewoon bij mij blijven.

Echter met het eten hield ik er altijd rekening mee wat ze wel of niet lustten, voor mij hoeft een kind niet iets te eten wat ze beslist niet lustten.
En ook ik schepte wel eens teveel voor ze op en dan hoefden ze het niet op te eten.
Echter toen ze zelf gingen opscheppen moesten ze opeten wat ze hadden gepakt.
Dan maar liever 2 keer opscheppen dan één keer teveel was mijn motto.

Nu zijn er inmiddels 2 uit huis, en tot mijn verbazing eet mijn oudste alles en zie je dat de grondslag zo slecht niet was.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:05

Vreselijk, die mensen. Van dat soort mensen hoop ik altijd dat ze in een enorme geldcrisis komen, en niet eens de Aldi meer kunnen betalen Misselijk Kijken hoe ze dan piepen.

er is dus echt helemaal niks mis met de Aldi, ik haal aan het eind van de maand vaak bij de Aldi boodschappen Vork
En idd erg sneu voor die man, die bedoeld het alleen maar goed.
En die kinderen met die zeilvakantie hadden ze gewoon moeten overslaan met eten.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:46

Ik vind de voorbeelden die de ts geeft echt asociaal zeg. Geen enkele supermarkt in Nederland is slecht. Worden echt wel goed gecontroleerd.

En als die kinderen het eten niet lekker vinden gaan ze zelf toch even koken voor iedereen..

Ik vind dat de Nederlands mensen inderdaad minder fatsoen hebben, ook de ouderen hoor.
Heb bij een chocolaterie gewerkt. Soms sloegen de ouderen elkaar zowat de hersenen in omdat de 1 eerder was dan de ander en de ander vond van niet.

Ik heb echt een hekel aan jammerende verwende kinden. Ik ga mijn kinderen dus echt niet zo laten worden.

Ik vind wel dat Nederland ondankbaarder is geworden omdat we zo gewend zijn alles te bezitten. We staan er niet bij stil hoe dankbaar we mogen zijn dat we in zo'n goed land leven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:52

Jaja, alle ouders in wording hebben de beste voornemens. MAar als de kids er eenmaal zijn verdragen ze er ALLES van en geven ze geen grenzen aan. uitzonderingen daargelaten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:12

Ach Desiree, ik denk dat je goed en slecht opvoedende ouders hebt, net zo als je goed en slecht opvoedende hondenbezitters hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:16

het is inderdaad zo dat er steeds minder fatsoen is........ ik probeer mijn kind op te voeden met normen en waarden, en het lukt me redelijk Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:55

ook onder hondenbezitters heb je steeds meer aso's tegenwoordig. Mensen die het verrekken om rekening te houden met andere mensen en honden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:28

Dat klopt, maar dat zijn lang niet alle hondenbezitters op een enkele uitzondering na, netzo als niet alle ouders op een enkele uitzondering na hun kinderen niet of slecht opvoeden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:42

Zo te zien val ik dan nog wel mee. Maar ik snap wel wat jullie bedoelen, zat met ponykamp nog met zulke kinderen op de kamer. Meerdere keren ontzettend gezeik over eten, op ieder kamp wel. (Ja, ook ik zeur een enkele keer. Ik lust alleen echt geen macaroni, vanaf baby af aan al)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:29

Klijn schreef:
En dat is nou net de reden dat ik een half jaar op Curacao ben geweest en er misschien wel weer voor langer terug wil!

De mensen in Nederland zijn asosiaal en zeuren. Op Curacao zegt iedereen vriendelijk goededag en vraagt hoe het gaat ook al ken je die persoon helemaal niet. Iedereen is netjes tegen elkaar en heeft duidelijk respect. Dit is in Nederland erg ver te zoeken helaas.
Dat heb je in Zuid-Afrika ook nog gelukkig. Ja Vlak voor kerst even een winkelcentrum doorbaggeren.. vaste gesprek aan de kassa: "Hello sir/ma'am, how are you?" "I'm fine and you?" "Fine thanks." Hup spullen worden ingepakt, afgerekend. "Bye, merry Christmas!" "Same to you." Als ik hier een keer denk aardig te zijn door in een winkel netjes gedag en een prettig weekend te zeggen word je 9 van de 10 keer gewoon genegeerd (dan heb ik het niet over als het druk is oid).

Desiree schreef:
ook onder hondenbezitters heb je steeds meer aso's tegenwoordig. Mensen die het verrekken om rekening te houden met andere mensen en honden.
Daar heb ik zo'n rothekel aan. Er wonen best veel honden hier in de buurt en er is iig 1 iemand die denkt dat ze de dienst uitmaakt. Hun hond is behoorlijk agressief tegenover andere honden en dat zijn die van ons ook af en toe (Teckel hitst de boel op en Boxer vliegt ze wel aan), maar wij doen altijd nog ons best ze een beetje in toom te houden. Zo is er een herder in de buurt en Box en zij mogen elkaar écht niet. Die mensen houden die hond bij hun en wij ook.. gewoon doorlopen niets aan de hand. Alleen die mensen die ik hier net noemde doen dat niet en hebben inmiddels ook al ruzie gehad met andere hondeneigenaren hier in de wijk. Ze verwachten namelijk dat iedereen het veld ruimt voor hun hond, ja, best niets op tegen maar dan moeten zij het ook doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:55

Nog een leuk voorbeeldje: Ik moest vanmorgen naar de huisarts. Ik kom de wachtkamer binnen, er zitten ongeveer 5 mensen dus ik zeg vriendelijk 'Goedemorgen.' Denk je dat er IEMAND is die er iets terug zegt? Welnee.
En het was half 10 geweest, het kon niet meer liggen aan het vroege tijdstip Lachen
Met zulke kleinigheden verandert de hele sfeer Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:49

Het verhaal van de TS vind ik echt asociaal!

Als ik ergens iets krijg dan eet ik dat op. Al is het niet te eten, uit beleefdheid eet ik het toch op. Het gaat tenslotte om het gebaar!

Iemand had het ook over eten weggooien. Thuis gooi ik vaak eten weg. Als ik vol zit dan zit ik vol en gooi ik het weg.
Als kind aten we meestal wat mijn ouders aten, tenzij we het echt niet lustte. Ik lust bijvoorbeeld absoluut geen peultjes, alleen de geur al Misselijk. Als mijn ouders dat aten dan kreeg ik iets anders.
Mijn ouders schepte ook geen belachelijke grote porties voor ons kids op. Maar wat er opgeschept werdt moesten we wel opeten. Als je meer wou dan kon dat.
Maar ze hebben ons nooit gedwongen ons te over eten.
Ik snap ook niet dat ouders hun kind tot kotsen aan toe kunnen dwingen tot eten...

Wat betreft kids in supermarkten ed. Daar moeten ze een verbod op maken. Gewoon alla de Makro in betere tijden. Onder de 14 geen toegang Haha!
Wij hoefden als kind niet in onze hersens te halen om te gaan gillen en rennen in de supermarkt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:34

ik werk in de hema. daar maak ik ook verschillende dingen mee kinderen van een jaar of 7 die alle onderbroeken over hoop trekken. (doe ik altijd net of ik he tniet zie) maar ouders ruimen niet op hoor. dan loop ik er altijd gewoon naar toe van sorry, maar wij zouden erg op prijs stellen als er geholpen word met op ruimen. want de mensen lopen gewoon werkelijk weg.

zo ha dik ook mensen die een kadobon hadden voor 25 € maar ze wilde iets nemen van 0,50 ct. en waren ze boos dat ze die 25 € moesten besteden. dus hun uit eindelijk iets gevonden. staan ze ana de kassa. nouja die kaarsjes hebben we nu niet meer nodig. gooien ze bij het snoep. dus ze wasren aan de buurt zeg ik gewoon. meneer wilt u die kaarsjes even aangeven die u net daan neer gooiden. dan gaan ze zich toch wel schamen hoor als je het zo in hun gezicht zegt.

ook hebben wij worsten staan als die kinderen met hun tong er aan. ouders kijken er gewoon naar. ik spreek hier de mensen altijd gewoon op aan. ik vind dat te vies voor woorden. ook had er een keer een kindje een hap uit de worst genomen. ze hebben van ons (hema) gewoon de worst moeten kopen want ze keken er gewoon naar en moesten er om lache. mensen kennen het woord FATSOEN niet meer.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:01

Ieuw, dat laatste verhaal is echt gewoon te smerig voor woorden. Misselijk Ik moest het, toen ik met m'n mams af en toe meeging winkelen, echt niet in m'n hoofd halen om dat soort dingen uit te vreten.. dan had ik écht een probleem.

Mijn zusje is ook behoorlijk asociaal af en toe. Geen dankjewel zeggen, niet iemand aankijken als ze een hand geeft enz. Daar worden m'n ouders altijd zó pisnijdig om en dan is het standaard antwoord "Nou en, boeiend." -_-' Pas weer, ze was met een vriendinnetje mee eten en had niet bedankt, m'n moeder heeft d'r echt zowat met grof geweld daarheen gesleurd om nog te bedanken.

Of ook, we hadden eerst een soort van klassenfeestje bij een lerares gewoon thuis. Opeens komen er een aantal jongens uit een andere klas aangefietst en echt, bijna al die meiden in mijn klas zaten meteen achterop de fietsen enzo. Niemand maakte zich er druk over en ik stond samen met een andere jongen uit m'n klas echt zo van "Wat doen díe hier? Die waren toch niet uitgenodigd?" Blijkbaar waren wij zo'n beetje de enigen die dat dachten en die lerares was ook absoluut niet blij. Die had de klas en die jongens daarna ook nog even 'vriendelijk' (lees: pisnijdig) gezegd dat dit niet helemaal de bedoeling was.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:43

moyra schreef:
ik werk in de hema. daar maak ik ook verschillende dingen mee kinderen van een jaar of 7 die alle onderbroeken over hoop trekken. (doe ik altijd net of ik he tniet zie) maar ouders ruimen niet op hoor. dan loop ik er altijd gewoon naar toe van sorry, maar wij zouden erg op prijs stellen als er geholpen word met op ruimen. want de mensen lopen gewoon werkelijk weg.

zo ha dik ook mensen die een kadobon hadden voor 25 € maar ze wilde iets nemen van 0,50 ct. en waren ze boos dat ze die 25 € moesten besteden. dus hun uit eindelijk iets gevonden. staan ze ana de kassa. nouja die kaarsjes hebben we nu niet meer nodig. gooien ze bij het snoep. dus ze wasren aan de buurt zeg ik gewoon. meneer wilt u die kaarsjes even aangeven die u net daan neer gooiden. dan gaan ze zich toch wel schamen hoor als je het zo in hun gezicht zegt.

ook hebben wij worsten staan als die kinderen met hun tong er aan. ouders kijken er gewoon naar. ik spreek hier de mensen altijd gewoon op aan. ik vind dat te vies voor woorden. ook had er een keer een kindje een hap uit de worst genomen. ze hebben van ons (hema) gewoon de worst moeten kopen want ze keken er gewoon naar en moesten er om lache. mensen kennen het woord FATSOEN niet meer.

Dit gebeurt te vaak. Ik zou er zelfs als klant iets van zeggen, of heel geniepig: "Ik zou wel een worst willen maar niet die daar, want daar heeft net dat kind daar aan staan te likken". Lekker hardop zodat die mensen zich kapot schamen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:32

moyra schreef:
i
ook hebben wij worsten staan als die kinderen met hun tong er aan.

* koopt geen Hema worst meer voorlopig *

Nagelbijten / Gniffelen

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:15

hihi daarvoor koop ik bij ons dus geen hema worsten... raad ik iedereen ook aan. (de koude dan) uit de kleinere filialen. de warme worsten komen niet in aanraking met kinderen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:24

moyra schreef:
ik werk in de hema. daar maak ik ook verschillende dingen mee kinderen van een jaar of 7 die alle onderbroeken over hoop trekken. (doe ik altijd net of ik he tniet zie) maar ouders ruimen niet op hoor. dan loop ik er altijd gewoon naar toe van sorry, maar wij zouden erg op prijs stellen als er geholpen word met op ruimen. want de mensen lopen gewoon werkelijk weg. ik sommeer mijn kind om A uit de bakken te blijven...... en als ik niet oplet en ze zit er toch aan krijgt ze van huis uit een skup onder haar kont en moet ze het opruimen

naaaa daar moet ze maar helemaal niet aan gaan beginnen.......

maargoed, ik kan mijn handen in het vuur steken dat Sanne dat ook gewoon niet doet, komt niet eens in haar op. en mocht het wel in haar opkomen......... tja dan heeft ze een probleempje Haha!

ik heb ook nog nooit met Sanne een supermarkt drama gehad, soms mag ze iets wel, en vaak mag ze iets niet Haha! Haha! en ze heeft het tot nu toe (ze is nu 7) altijd zonder morren terug gelegd..... niet helemaal waar..... er is wel eens een nouhouhou uitgekomen terwijl ze naar het schap terugliep Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:36

Tja, Kim jij bent niet te beroerd om je kind op te voeden, desnoods met harde hand als ze echt zou ontsporen. En dat is ook iets wat voor mij geldt, ik roep ook regelmatig 'als ons ... dat flikt, dan is hij/zij voorlopig nog niet jarig!' Maar hoeveel mensen doen dat nog?
We kunnen wel zeggen dat 'de jeugd van tegenwoordig...' maar wie heeft die rotjongen opgevoed?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:49

precies Haha! Haha!

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:53

haha Urielle heeft het door Haha! en ik wil niets beweren ofzo,
maar heb een vaag vermoeden,
momenteel zijn het losgelaten "rotjong"
wij maken dit mee als beginnende volwassenen, en dan heb ik het vermoeden dat onze kinderen van onze generatie dat niet zouden doen, wij nemen terug de harde hand inplaats van alles geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:56

Als je maar consequent bent, dan heb je helemaal niet zo'n harde hand nodig. Als je kinderen leert dat nee uiteindelijk regelmatig ja wordt, dan moet je ook niet gek staan kijken dat ze er altijd een ja van proberen te maken.

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:09

uiteraard, eerst gewoon aanleren op kindvriendelijke mannier, dat is geen optie maar een plicht, maar als het kind niet luisteren wil dan zullen wij dan wel de harde hand durven nemen, tegenover (niet slecht bedoeld) vele jonge moeders gewoonweg toegeven aan hun kind om van het gezeur af te zijn.
heb er laatst mijn eigen nicht nog op betrapt met haar dochter, kind was azo verkeerd bezig, en tegen de zin in tegenstribbelen, en uiteindelijk kreeg ze haar zin ook nog, wat bij mij dus nooit door de beugel kon gaan. om eerlijk te zijn, had ik dat kind al lang een handje gegeven hoor...