2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Re: 2 wandelaars overleden, 4-daagse Nijmegen afgelast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:40

Ik hoorde vandaag dat een collega van mij bij de eerste hulp is beland vanwege uitdroging. Het is ook eigenlijk te gek voor woorden dat er mensen in die bloedhitte zo'n afstand moeten lopen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:40

netjes, dat van die 1 minuut. Lachen

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:48

Angeliekje schreef:
Ik hoorde vandaag dat een collega van mij bij de eerste hulp is beland vanwege uitdroging. Het is ook eigenlijk te gek voor woorden dat er mensen in die bloedhitte zo'n afstand moeten lopen.

Ze moeten niets. Maar het is idd wel zo dat mensen zich er op voorbereid hebben en zelf niet zo snel (vooraf) af zullen haken. Daarom hadden ze idd mischien beter de afstand van vandaag toch in kunnen korten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:51

natasja50 schreef:
Ben vandaag er ook geweest. Heb 7 koude komkommers versneden en 9 pakjes tuc en 8 zakken zoute drop aan de wandelaars uitgedeeld. Had het idee dat ik maar een heel klein drupje op een heel gloeiende plaat heb laten vallen.

Alle beetjes helpen Lachen

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:52

ik vond dat ze de afstand van vandaag zeker hadden kunnen inkorten. het was gister al bekend dat het zo warm zou worden. vind het wel jammer dat het afgelast is. ik kijk altijd uit naar de beelden vind het er altijd super gezellig uit zien.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:52

Het probleem is dat die hitte hier ineens is en wij ons lichaam hier slecht op kunnen voorbereiden. Waardeloos dat er mensen bezwijken maar dat hadden ze zelf ook niet verwacht anders hadden ze heus niet meegedaan sterkte voor de mensen die hun geliefde nu moeten missen

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:22

Ik kom net terug uit Nijmegen. Ik zou deze week de afstand van 40 km lopen.
Bij mij ging het vandaag eigenlijk best goed. Veel gedronken enzo, was ruim op tijd binnen.
Aan de ene kant ben ik blij dat Nijmegen is afgelast. Het is toch vrij zwaar, 4 dagen lang 40 km lopen. Aan de andere kant vind ik het jammer, ik vind Nijmeegse vierdaagse echt heel leuk (dit zou mijn derde jaar worden) en ook altijd supergezellig.

En over het MOETEN lopen wat hier af en toe in dit topic gezegd wordt, de wandelaars kiezen er zelf voor om te lopen. Sommige mensen verklaren je voor gek als je 30, 40 of 50 km loopt maar als je daar loopt tussen al die mensen die hetzelfde 'lot' ondergaan geeft dat toch wel een speciaal gevoel. En dat gevoel krijg je (tenminste ik dan) ieder jaar weer en dat misschien ook een reden waarom mensen de Nijmeegse vierdaagse blijven lopen.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:28

Ik heb zelf vorig jaar ook meegedaan. Het is echt heel zwaar en er gaat
heel veel training aan vooraf. Daarom begrijp ook wel waarom die mensen toch
zijn gaan lopen of het verstandig is tja ik vind ook van niet.
Zelf als ze de route in zouden korten is het niet verantwoord met deze hitte.
Voor de nabestaanden van de overleden mensen is dit natuurlijk heel erg.
Voor deze mensen heel veel sterkte toegewenst.

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:39

Klopt ja ik hoorde het net echt een minuut geleden van mijn tante!! me oom zou mee lopen ds ze zei het net Bloos echt ergg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:42

Ben vnaf vrijdag in nijmegen geweest, veel mensen gesproken die ook meeliepen. Veel van hen vonden het idd erg warm om te lopen, maar zouden het ook zonde vinden als verkort zou worden; zou toch de prestatie iets minder mooi maken.
Vanmorgen de mensen uitgezwaaid, en de eersten binnen zien komen. Toen was nog mooi voor de hitte. Echt vreselijk dat het zo heeft moeten aflopen voor een aantal mensen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:43

Ik hoorde dat ze 2 liter water per uur moesten drinken en dat ze de omwoners oproep hadden gedaan om hier voor te zorgen...is wel beter dat het afgelast is . Heel nederland zoekt verkoeling en doet zo min mogelijk inspannen en deze mensen gingen een paar uur lopen...petje af hoor! en sterkte aan de na bestaande
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 18-07-06 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:43

Ik vind het wel een akelig idee, van die 2 doden. Mijn pa doet ook mee aan de 50 en die vond het vandaag erg zwaar vergeleken met vorig jaar, toen het ook zo heet was.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:47

Ja echt naar dat dit zo moet lopen...Maar mensen kiezen er zelf voor. We hadden het er vanmorgen nog over op stal, dat het niet normaal is om met deze hitte 40 km te wandelen. Dan zou ik me wel bedenken (ik wandel zo-ie-zo niet graag Knipoog).
Het is wel goed dat het nu afgelast is, gezien de omstandigheden, maar het is voor niemand leuk zo Verdrietig

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:50

Triest hoor! Maar bij deze hitte moet je heel goed op je zouthuishouding en vochtintake letten!! Je moet die 2 dingen in evenwicht houden! Als je zweet verlies je veel vocht en zout en als je dan alleen het vocht aanvult dan kan je uit balans raken, dat zal ws ook wel bij een aantal gebeurd zijn! Ik vindt het goed dat ze het hebben afgelast, want dit is het echt niet waard!!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:52

Ik hoorde het van mijn 'schoonzus', die liep ook mee.

Het klinkt misschien hard, maar die mensen hebben er zelf voor gekozen om te lopen.
Daarbij heb je ook je eigen verantwoording om voor jezelf te zorgen.
De organisatie zelf kan hier niets aan doen, ze hebben gewaarschuwd en extra maatregelingen genomen.

Het is verschrikkelijk dat het voor twee mensen fataal is geworden. Het lijkt me schokkend om zo iemand te verliezen.
Sterkte aan de nabestaanden!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:55

Ik vind het eigenlijk wel een prettig idee dat het is afgelast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:03

Nou ik vind wel dat de organisatie het had moeten inkorten, ze wisten dat het boven de 30 graden zou komen. De vraag is alleen of er dan minder mensen neer gegaan zouden zijn. Maar ja dat is toch achteraf gepraat. Voor de nabestaanden is het iig vreselijk.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:06

ja jeetje ik hoor het ook net en ik woon in nijmegen> Ik loop niet mee, maar ik vindt het toch wel heel erg dat alles afgelast is (behalve de feesten). Ik snap het wel. Inderdaad heb ik erg veel ambulances gehoord vandaag.

Het is wel erg vreemd zo. Dit is toch wel het evenement waar ik ieder jaar naar toe kijk om bijv de intocht te zien. maar nu.....

Ik zal eens zien of ik nog ga feesten hier, want nu zal de stad wel helemaal overvol zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:13

Vriendin en ik hadden het er net over dat we blij zijn dat we vandaag naar huis zijn gegaan, niet meer hebben gewacht op de nog komende feesten. We hadden genoeg gehad, waren er vanaf vrijdagmiddag.
Heel de magische sfeer is denk ik verbroken, zal niet meer worden zoals het was.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:13

Vreselijk..
Vind sommige reacties wel erg hard hoor.. Heb wat respect voor de overledenen en hun nabestaande!

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:14

Het zal raar zijn dat zo'n groot evenement is afgelast, maar morgen wordt het nog warmer. Ik denk dat de organisatie maatregelen neemt voordat er meer incidenten gebeuren.

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:16

Tis erg mjaa wat wil je met zon warm weer. ik woon zelf 5km van nijmegen af. de vierdaagse is ook afgelast vanwege het warme weer want met zon weer is er natuurlijk risico dat je het niet meer trekt..logisch

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:18

Nou ik heb 3 jaar terug ook mee gelopen dat het was ingekort, toen was het warmer en hogere luchtvochtigheid (dus gevaarlijker, ivm benauwdheid en geen dorst) maar,
als je er voor traint stop je niet zomaar, dat er doden vallen is absoluut triest maar ik zou volgend jaar graag weer meelopen.(heb helaas geen betaalbare slaapplaats)

Voor iedereen die zegt dat je gek bent zo ver te lopen, eigenlijk hebben jullie gelijk maar ook met slecht weer of juist mooi wandelweer ben je gek( lees: je loopt hutje mutje op elkaar kunt niet je eigen tempo lopen en alles doet je zeer na 4 dagen)
De plaats waar veel mensen bevangen raakte van de warmte is op een dijk waar je uit de schaduw komt en zo de volle zon in gaat (3 jaar terug liepen we op het gras want het asfalt was gesmolten) en je ziet een brug (niet de brug waar je over moet die is namelijk nog verder)
verder is alles open, volle zon dus, weinig mensen en dus weinig water, zwaar.... toch jammer dat het afgelast is!

Maar met alle respect ook wel enigzins terecht!
Je kan geen 50 000 man controleren op het goed eten en drinken, en zelf heb je het vaak niet door.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:27

Mensen kiesen er inderdaad zelf voor om te gaan lopen. Dat ze het afgelast hebben kan ik me wel voorstellen, ondanks dat het ook niet leuk is om zo de 90ste vierdaagse te beeindigen!

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:41

Allereerst wil ik de nabestaanden van de twee overleden mensen veel sterkte wensen.

Wat betreft de reacties hier, vind ik dat sommigen iets te snel oordelen.
Vergeet niet dat er vaak mensen onverwacht sterven aan een hartaanval.
De kans dat dit gebeurd in zo'n hitte en met zo'n grote inspanning is natuurlijk wel groter.
Maar dat neemt nog niet weg dat deze mensen zich niet goed hebben voorbereid of
geen goede maatregelen hebben genomen deze dag. Wie weet hebben de overleden
mensen dit vandaag ook gedaan!

Ik vind het een goede keuze om het af te lasten, maar vind het ook jammer voor alle wandelaars.
Jammer dat het zo heet is, misschien voor de organisatie een gedachte om het volgend jaar wat later
of eerder in het jaar te laten plaatsvinden.
Petje af voor alle mensen die mee lopen! Dat is niet niks!