Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Desiree schreef:Schimmelig schreef:Maar wat zou 'jouw' schuld niet zijn dan?
Concrete voorbeelden?
OKe. voorbeeld:
Je hebt een eigen zaak zoals eh... aannemer! Je krijgt een opdracht en begint met bouwen. Intussen ben je al een aardig eind gevorderd met de bouw, je hebt stenen aangeschaft, hout en alles wat je nodig hebt voor het gebouw. De opdrachtgever stopt echter met het betalen van je rekeningen en het gaat om een groot gebouw. De manuren van je personeel moeten toch doorbetaald worden. MAar je ontvangt niets meer. Die dingen gebeuren. Zulke dingen jagen iemand over de kop. Mijn pa was makelaar en die hoorde wel eens zo'n verhaal. Hij wees dan zo'n gebouw aan en vertelde het verhaal er achter.
Ander voorbeeld: je moet een hele hoop belasting betalen over een inkomen wat je niet gehad hebt. Maar dat kan de belasting niet schelen. Je moet gewoon betalen. En achteraf blijkt dan dat het inderdaad onterecht gevorderd was. Intussen zit je op zwart zaad, maar als je het bedrag van de belasting terugkrijgt is het probleem voorbij. Maar de belasting is niet zo snel als dat jij moet zijn met betalen en je raakt dieper en dieper in de problemen....
Dat zijn zo van die dingen die gebeuren. En er kan nog veel meer narigheid gebeuren die je nooit op je af geroepen hebt.
Schimmelig schreef:Het minimale dat je kunt doen 'is je best' ...
Urielle schreef:Schimmelig schreef:Het minimale dat je kunt doen 'is je best' ...
En dat is precies het zure voor mensen die ergens een verkeerde keuze hebben gemaakt in hun leven. Je best doen en er slechter op worden. Dat is het risico van het leven en daar zit vast een leermoment in waar je weer sterker uitkomt en blablabla maar mensen die echt aan de grond komen daardoor worden er niet echt vrolijker van.
Hurrycane schreef:@Kimberley:
Ben ik met je eens hoor.
Het is heel belangrijk om een juiste balans te vinden.
Het leven draait niet alleen om geld verdienen.
Er zijn al teveel voorbeelden van mensen die zich het hele leven kapot werken in hun eigen zaak om er later van te kunnen genieten. Tuurlijk wonen ze als het goed gaat al eerder in een leuk huis en rijden in een leuke auto maar veel tijd om er van te genieten hebben ze meestal niet.
Als ze de zaak aan de kant kunnen doen en willen gaan genieten krijgen ze vervolgens een hartaanval o.i.d. en daar gaan de mooie vooruitzichten van een oude dag in luxe met mooie reizen etc..
En dat gebeurt niet alleen mensen met een eigen zaak natuurlijk.
Urielle schreef:Een mens moet de mogelijkheid hebben om in het leven fouten te maken om van te kunnen leren want je neemt nooit 100% goede beslissingen, maar sommige fouten zijn (blijkbaar) onherstelbaar.
Urielle schreef:Een aantal gemaakte fouten heb ik, of iemand anders al genoemd.
Tijdens dronkenschap een prullenbak in de fik steken leidde totaal onverwachts tot inhechtenisneming omdat er een voorbeeld gesteld moest worden en dientengevolge niet meer aan een baan kunnen komen want wie wil er iemand in zijn bedrijf die gezeten heeft voor brandstichting?
Een koppel krijgt kinderen en totaal onverwacht blijk je alleen te staan met vier kleine kinderen en je man is onvindbaar. Niet moeten trouwen? Geen kinderen moeten krijgen? Had je je vent vast moeten ketenen aan bed of die ruzie over de vuilnisbak buitenzetten niet moeten maken?
Een man begint een nieuwe relatie en exvrouw gaat door het lint met dramatische financiele gevolgen, oeps, foutje...
Een aannemer neemt de verkeerde opdracht aan en het betekent zijn faillissement. Hopen dat het geen eenmanszaak was zodat hij niet aansprakelijk was met zijn privevermogen want dan ben je zuur voor de komende jaren...
En wat werd er nog meer genoemd allemaal?
Schimmelig schreef:De bouw, wat je zegt.. Dat soort dingen 'kunnen' gebeuren. Ik ben zelf voor: alles duidelijk op papier. Kortom duidelijke afspraken die van te voren zijn vastgelegd (desnoods bij de notaris o.i.d.). Kun je je tegen dit soort zaken verzekeren (weet niet zeker)?
De Belastingdienst
Ik word boos als ik het woord hoor. Dat zijn nu echt de mensen die het ondernemerschap werkelijk vrijwel altijd vervelend kunnen maken. Ik heb gelukkig een goede boekhouder, die alle zaakjes netjes afhandelt...
Urielle schreef:En dat is precies het zure voor mensen die ergens een verkeerde keuze hebben gemaakt in hun leven. Je best doen en er slechter op worden. Dat is het risico van het leven en daar zit vast een leermoment in waar je weer sterker uitkomt en blablabla maar mensen die echt aan de grond komen daardoor worden er niet echt vrolijker van.
Schimmelig schreef:Over het bold gemaakte gedeelte: Ik neem aan dat zoiets te weerleggen is tijden bv. een sollicitatiegesprek o.i.d. ?
Urielle schreef:Dan heb jij nooit diepe financiele problemen gehad denk ik SchimmeligIk wel (door eigen schuld, ook een foute keuze maar wel die van mezelf en duidelijk aanwijsbaar) , en ik kan je vertellen dat je bij grote schulden net het geld hebt om de boetes van de deurwaarders te betalen, niet eens het bedrag zelf, laat staan de aflossingen van je grote schuld. Krijg je geen hulp uit de omgeving dan is je enige keuze om je failliet te laten verklaren en daar ben je ook niet in een paar jaar klaar mee.
Urielle schreef:Schimmelig schreef:Over het bold gemaakte gedeelte: Ik neem aan dat zoiets te weerleggen is tijden bv. een sollicitatiegesprek o.i.d. ?
Denk jij nu echt dat je nog op gesprek mag? Je brief verdwijnt linea recta in de vuilnisbak...
Schimmelig schreef:Nou Diep, diep. Wel enkele hoor. Ik mag dat denk ik wel overmacht noemen.
Even in het kort. Ik ben wees, zo'n twee jaar pas. Pats boem 'gedwongen' op eigen benen staan. De schulden die ik daardoor heb 'opgelopen' zijn nu afgelost.
polly2 schreef:Wat dacht je van oude mensen die moeten rondkomen van alleen een AOW-tje. Het was vroeger niet altijd vanzelfsprekend dat er een goed pensioen werd opgebouwd, al had je een baan..... Die mensen hebben wel hard gewerkt...maar nu heel weinig om van rond te komen.
Urielle schreef:Dank je wel. Alles wat ik had verkopen was echter de druppel op de gloeiende plaat, de echte bewondering mag gaan naar de mensen die zich echte vrienden hebben getoond en me een nieuwe kans hebben gegeven, waar ik ze nooit genoeg voor kan danken. Om terug te gaan naar het beginonderwerp: wat met de mensen die die kans niet van hun omgeving hebben gekregen?
Urielle schreef:Dat klopt, maar ik bedoelde het meer in financieel opzicht.
Over de bejaardjes: ja, dat zouden die kinderen moeten doen. Maar des te sneuer voor de oudjes die niet op hun kinderen kunnen rekenen.
Schimmelig schreef:polly2 schreef:Wat dacht je van oude mensen die moeten rondkomen van alleen een AOW-tje. Het was vroeger niet altijd vanzelfsprekend dat er een goed pensioen werd opgebouwd, al had je een baan..... Die mensen hebben wel hard gewerkt...maar nu heel weinig om van rond te komen.
Ik vind hier dat 'de kinderen' van die oudjes wel wat verantwoordelijkheid mogen nemen... (niet te omstreden toch)?