Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hurrycane

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:16

@Kimberley:

Ben ik met je eens hoor.
Het is heel belangrijk om een juiste balans te vinden.
Het leven draait niet alleen om geld verdienen.
Er zijn al teveel voorbeelden van mensen die zich het hele leven kapot werken in hun eigen zaak om er later van te kunnen genieten. Tuurlijk wonen ze als het goed gaat al eerder in een leuk huis en rijden in een leuke auto maar veel tijd om er van te genieten hebben ze meestal niet.
Als ze de zaak aan de kant kunnen doen en willen gaan genieten krijgen ze vervolgens een hartaanval o.i.d. en daar gaan de mooie vooruitzichten van een oude dag in luxe met mooie reizen etc..

En dat gebeurt niet alleen mensen met een eigen zaak natuurlijk.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:17

Desiree schreef:
Schimmelig schreef:
Maar wat zou 'jouw' schuld niet zijn dan? Lachen
Concrete voorbeelden? Bloos

OKe. voorbeeld:
Je hebt een eigen zaak zoals eh... aannemer! Je krijgt een opdracht en begint met bouwen. Intussen ben je al een aardig eind gevorderd met de bouw, je hebt stenen aangeschaft, hout en alles wat je nodig hebt voor het gebouw. De opdrachtgever stopt echter met het betalen van je rekeningen en het gaat om een groot gebouw. De manuren van je personeel moeten toch doorbetaald worden. MAar je ontvangt niets meer. Die dingen gebeuren. Zulke dingen jagen iemand over de kop. Mijn pa was makelaar en die hoorde wel eens zo'n verhaal. Hij wees dan zo'n gebouw aan en vertelde het verhaal er achter.

Ander voorbeeld: je moet een hele hoop belasting betalen over een inkomen wat je niet gehad hebt. Maar dat kan de belasting niet schelen. Je moet gewoon betalen. En achteraf blijkt dan dat het inderdaad onterecht gevorderd was. Intussen zit je op zwart zaad, maar als je het bedrag van de belasting terugkrijgt is het probleem voorbij. Maar de belasting is niet zo snel als dat jij moet zijn met betalen en je raakt dieper en dieper in de problemen....

Dat zijn zo van die dingen die gebeuren. En er kan nog veel meer narigheid gebeuren die je nooit op je af geroepen hebt.

De bouw, wat je zegt.. Dat soort dingen 'kunnen' gebeuren. Ik ben zelf voor: alles duidelijk op papier. Kortom duidelijke afspraken die van te voren zijn vastgelegd (desnoods bij de notaris o.i.d.). Kun je je tegen dit soort zaken verzekeren (weet niet zeker)?

De Belastingdienst Boos!
Ik word boos als ik het woord hoor. Dat zijn nu echt de mensen die het ondernemerschap werkelijk vrijwel altijd vervelend kunnen maken. Ik heb gelukkig een goede boekhouder, die alle zaakjes netjes afhandelt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:19

Schimmelig schreef:
Het minimale dat je kunt doen 'is je best' ...

En dat is precies het zure voor mensen die ergens een verkeerde keuze hebben gemaakt in hun leven. Je best doen en er slechter op worden. Dat is het risico van het leven en daar zit vast een leermoment in waar je weer sterker uitkomt en blablabla maar mensen die echt aan de grond komen daardoor worden er niet echt vrolijker van.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:24

Urielle schreef:
Schimmelig schreef:
Het minimale dat je kunt doen 'is je best' ...

En dat is precies het zure voor mensen die ergens een verkeerde keuze hebben gemaakt in hun leven. Je best doen en er slechter op worden. Dat is het risico van het leven en daar zit vast een leermoment in waar je weer sterker uitkomt en blablabla maar mensen die echt aan de grond komen daardoor worden er niet echt vrolijker van.

Je kunt dat toch weer herleiden naar: 'instelling van de mensen', 'vergeten verantwoordelijkheid', 'weten waar je aan begint', etc.
Het zijn prima leer momenten (houd even in het oog dat de gemiddelde miljonair 3 keer eerder failliet is gegaan Knipoog Statistieken uit de VS, daar woont 1/3 van de miljonairs). Da's toch weer een heel ander aspect, zo bekeken Slim Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:25

Hurrycane schreef:
@Kimberley:

Ben ik met je eens hoor.
Het is heel belangrijk om een juiste balans te vinden.
Het leven draait niet alleen om geld verdienen.
Er zijn al teveel voorbeelden van mensen die zich het hele leven kapot werken in hun eigen zaak om er later van te kunnen genieten. Tuurlijk wonen ze als het goed gaat al eerder in een leuk huis en rijden in een leuke auto maar veel tijd om er van te genieten hebben ze meestal niet.
Als ze de zaak aan de kant kunnen doen en willen gaan genieten krijgen ze vervolgens een hartaanval o.i.d. en daar gaan de mooie vooruitzichten van een oude dag in luxe met mooie reizen etc..

En dat gebeurt niet alleen mensen met een eigen zaak natuurlijk.

Nou idd..ik weet het uit eigen ervaring. ALs je van school af kwam, meteen aan het werk en dan wel zoveel mogelijk uren maken op een dag, want de angst was er dat ik anders niet rond zou kunnen komen, want dat voorbeeld heb ik van huis uit meegekregen, altijd elk dubbeltje omdraaien en dat wilde ik anders. Had mn MBO niet afgemaakt, dus deed lager geschoold werk, maar het was werk. Maakte ruim 12 uur per dag, zag haats niemand meer en de weekenden lag ik te slapen om bij te komen. NA 2 jaar werd ik ziek, zo ziek dat ik in de bijstand terecht kwam en zie daar maar weer uit te komen...net iets waar ik niet in wilde terecht komen, want ik wilde kunnen leven.
Nu heb ik wel geleerd enorm creatief te zijn en met een inkomen ver onder het minimum inkomen rond te komen, opleiding te kunnen doen, eigen huisje en autootje te hebben en zelfs een paard samen met mn zusje.
Het is elke maand een gevecht, kan niet meedoen met het sociale leven van leeftijdsgenoten, maar het is niet anders.
Ik weet wel als ik aan mn volledige uren straks kan komen dat ika lsnog niet meer dan 32 uur per week ga werken. Kan voor velen erg lui klinken, maar ik weet dat geestelijke balans en rust enorm belangrijk is en dan maar een minder luxe leven..hoor je mij niet klagen hoor Knipoog
maargoed, dit is even een vb vanuit eigen ervaring en waarom ik denk dat het geen keuze is, ben er keihard mee aan het werk gegaan (therapieen etc) om uit die bijstand zien te komen en geen aanvulling meer nodig heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:26

Een mens moet de mogelijkheid hebben om in het leven fouten te maken om van te kunnen leren want je neemt nooit 100% goede beslissingen, maar sommige fouten zijn (blijkbaar) onherstelbaar.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:29

Urielle schreef:
Een mens moet de mogelijkheid hebben om in het leven fouten te maken om van te kunnen leren want je neemt nooit 100% goede beslissingen, maar sommige fouten zijn (blijkbaar) onherstelbaar.

Dat ben ik niet met je eens Bloos
Waarom zou je sommige 'fouten' niet kunnen herstellen.
Misschien ligt het aan mijn motto hoor: ''elke dag een nieuwe kans'' Lachen Bloos

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:36

Hoeveel asielzoeker willen werken maar mogen gewoon niet! Wij betalen ze uiteindelijk.

Ik zelf zit nu al bijna een jaar thuis met de vraag of ik straks weer volledig mag werken (tuurlijk hoop ik het) maar stel dat het niet meer zal gaan dan zal het absoluut mijn keuze niet zijn. Hier komt dan wel bij kijken dat ik mijn carriere verlies/ hoger inkomen verlies. Nu ik thuis zit heb ik het erg krap met mn centen omdat ik van alles moet voorschieten. Verzekering (tegenpartij) betaalt nog niet uit maar ik zie mn rekening maandelijks lager gaan.

Als mensen NIET willen werken laat ze dan ook geen geld krijgen waar wij voor werken. Het is de keuze van die persoon.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:38

Een aantal gemaakte fouten heb ik, of iemand anders al genoemd.
Tijdens dronkenschap een prullenbak in de fik steken leidde totaal onverwachts tot inhechtenisneming omdat er een voorbeeld gesteld moest worden en dientengevolge niet meer aan een baan kunnen komen want wie wil er iemand in zijn bedrijf die gezeten heeft voor brandstichting?
Een koppel krijgt kinderen en totaal onverwacht blijk je alleen te staan met vier kleine kinderen en je man is onvindbaar. Niet moeten trouwen? Geen kinderen moeten krijgen? Had je je vent vast moeten ketenen aan bed of die ruzie over de vuilnisbak buitenzetten niet moeten maken?
Een man begint een nieuwe relatie en exvrouw gaat door het lint met dramatische financiele gevolgen, oeps, foutje...
Een aannemer neemt de verkeerde opdracht aan en het betekent zijn faillissement. Hopen dat het geen eenmanszaak was zodat hij niet aansprakelijk was met zijn privevermogen want dan ben je zuur voor de komende jaren...
En wat werd er nog meer genoemd allemaal?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:46

Urielle schreef:
Een aantal gemaakte fouten heb ik, of iemand anders al genoemd.
Tijdens dronkenschap een prullenbak in de fik steken leidde totaal onverwachts tot inhechtenisneming omdat er een voorbeeld gesteld moest worden en dientengevolge niet meer aan een baan kunnen komen want wie wil er iemand in zijn bedrijf die gezeten heeft voor brandstichting?
Een koppel krijgt kinderen en totaal onverwacht blijk je alleen te staan met vier kleine kinderen en je man is onvindbaar. Niet moeten trouwen? Geen kinderen moeten krijgen? Had je je vent vast moeten ketenen aan bed of die ruzie over de vuilnisbak buitenzetten niet moeten maken?
Een man begint een nieuwe relatie en exvrouw gaat door het lint met dramatische financiele gevolgen, oeps, foutje...
Een aannemer neemt de verkeerde opdracht aan en het betekent zijn faillissement. Hopen dat het geen eenmanszaak was zodat hij niet aansprakelijk was met zijn privevermogen want dan ben je zuur voor de komende jaren...
En wat werd er nog meer genoemd allemaal?

Het klinken mij allemaal fouten die wel te herstellen zijn juist Lachen

Over het bold gemaakte gedeelte: Ik neem aan dat zoiets te weerleggen is tijden bv. een sollicitatiegesprek o.i.d. ? Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:46

Schimmelig schreef:
De bouw, wat je zegt.. Dat soort dingen 'kunnen' gebeuren. Ik ben zelf voor: alles duidelijk op papier. Kortom duidelijke afspraken die van te voren zijn vastgelegd (desnoods bij de notaris o.i.d.). Kun je je tegen dit soort zaken verzekeren (weet niet zeker)?

De Belastingdienst Boos!
Ik word boos als ik het woord hoor. Dat zijn nu echt de mensen die het ondernemerschap werkelijk vrijwel altijd vervelend kunnen maken. Ik heb gelukkig een goede boekhouder, die alle zaakjes netjes afhandelt...

Ik denk het niet. Waar uiteindelijk geen geld blijkt te zijn, kun je het ook niet halen. Daar kan geen contractje tegenop. Ook de wet niet. En volgens mij kun je je er niet tegen verzekeren en als je dat wel zou kunnen, zou de premie weer onbetaalbaar zijn.

Die 2e opmerking van jou is zo waar he. Dat is algemeen bekend.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:48

Urielle schreef:

ja, dat is ook zoiets l.lligs. GEstraft blijven worden voor een foute keuze in het leven. JA, als je alles op de voorhand wist...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:54

Dan heb jij nooit diepe financiele problemen gehad denk ik Schimmelig Haha! Ik wel (door eigen schuld, ook een foute keuze maar wel die van mezelf en duidelijk aanwijsbaar) , en ik kan je vertellen dat je bij grote schulden net het geld hebt om de boetes van de deurwaarders te betalen, niet eens het bedrag zelf, laat staan de aflossingen van je grote schuld. Krijg je geen hulp uit de omgeving dan is je enige keuze om je failliet te laten verklaren en daar ben je ook niet in een paar jaar klaar mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:55

Schimmelig schreef:
Over het bold gemaakte gedeelte: Ik neem aan dat zoiets te weerleggen is tijden bv. een sollicitatiegesprek o.i.d. ? Lachen

Denk jij nu echt dat je nog op gesprek mag? Je brief verdwijnt linea recta in de vuilnisbak...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:57

Urielle schreef:
Dan heb jij nooit diepe financiele problemen gehad denk ik Schimmelig Haha! Ik wel (door eigen schuld, ook een foute keuze maar wel die van mezelf en duidelijk aanwijsbaar) , en ik kan je vertellen dat je bij grote schulden net het geld hebt om de boetes van de deurwaarders te betalen, niet eens het bedrag zelf, laat staan de aflossingen van je grote schuld. Krijg je geen hulp uit de omgeving dan is je enige keuze om je failliet te laten verklaren en daar ben je ook niet in een paar jaar klaar mee.

Nou Diep, diep. Wel enkele hoor. Ik mag dat denk ik wel overmacht noemen. Lachen
Even in het kort. Ik ben wees, zo'n twee jaar pas. Pats boem 'gedwongen' op eigen benen staan. De schulden die ik daardoor heb 'opgelopen' zijn nu afgelost.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 02-07-06 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:58

Urielle schreef:
Schimmelig schreef:

Denk jij nu echt dat je nog op gesprek mag? Je brief verdwijnt linea recta in de vuilnisbak...

Ik geloof niet dat dit overal het geval is. Zeker niet als je een nette brief tikt. Mensen hebben zo hun vooroordelen, maar vaak zijn ze toch wel anders te overtuigen *spreekt uit eigen ervaring* Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:04

Schimmelig schreef:
Nou Diep, diep. Wel enkele hoor. Ik mag dat denk ik wel overmacht noemen. Lachen
Even in het kort. Ik ben wees, zo'n twee jaar pas. Pats boem 'gedwongen' op eigen benen staan. De schulden die ik daardoor heb 'opgelopen' zijn nu afgelost.

Rot voor je Ja
Ik weet niet hoe hoog je schulden waren, mijn beginschuld was 20.000 Euro (zonder incassokosten) en ik was verbijsterd dat dit dus schijnbaar tot de kleinere bedragen hoort... er schijnen enorm veel mensen te zijn die meer dan een ton schuld hebben.
Ik ben van de mijne afgekomen op vier jaar tijd, door alles wat te verkopen was te verkopen en met veel hulp van hele lieve vrienden die kolossale bedragen voor me hebben afbetaald. Dankzij die mensen heb ik nu weer een goed leven.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:10

Sjah, wat is rot Lachen

Met 20.000 val je inderdaad onder 'de kleintjes'.
Dan heb je toch prima gehandeld? Alles weggedaan, opnieuw begonnen (als ik het zo hoor). Chapeau.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:14

Wat dacht je van oude mensen die moeten rondkomen van alleen een AOW-tje. Het was vroeger niet altijd vanzelfsprekend dat er een goed pensioen werd opgebouwd, al had je een baan..... Die mensen hebben wel hard gewerkt...maar nu heel weinig om van rond te komen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:15

polly2 schreef:
Wat dacht je van oude mensen die moeten rondkomen van alleen een AOW-tje. Het was vroeger niet altijd vanzelfsprekend dat er een goed pensioen werd opgebouwd, al had je een baan..... Die mensen hebben wel hard gewerkt...maar nu heel weinig om van rond te komen.

Ik vind hier dat 'de kinderen' van die oudjes wel wat verantwoordelijkheid mogen nemen... (niet te omstreden toch)?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:17

Dank je wel. Alles wat ik had verkopen was echter de druppel op de gloeiende plaat, de echte bewondering mag gaan naar de mensen die zich echte vrienden hebben getoond en me een nieuwe kans hebben gegeven, waar ik ze nooit genoeg voor kan danken. Om terug te gaan naar het beginonderwerp: wat met de mensen die die kans niet van hun omgeving hebben gekregen?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:19

Urielle schreef:
Dank je wel. Alles wat ik had verkopen was echter de druppel op de gloeiende plaat, de echte bewondering mag gaan naar de mensen die zich echte vrienden hebben getoond en me een nieuwe kans hebben gegeven, waar ik ze nooit genoeg voor kan danken. Om terug te gaan naar het beginonderwerp: wat met de mensen die die kans niet van hun omgeving hebben gekregen?

Ik heb zelf een compleet 'nieuwe omgeving' opgebouwd. Misschien een beetje gek, maar werkte voor mij perfect. Ik merkte toen mijn vader overleed bv. wat ik eigenlijk wel niet aan familie had Gestoord
Familie kun je helaas niet kiezen, je vrienden wel. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:24

Dat klopt, maar ik bedoelde het meer in financieel opzicht.

Over de bejaardjes: ja, dat zouden die kinderen moeten doen. Maar des te sneuer voor de oudjes die niet op hun kinderen kunnen rekenen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 23:26

Urielle schreef:
Dat klopt, maar ik bedoelde het meer in financieel opzicht.

Over de bejaardjes: ja, dat zouden die kinderen moeten doen. Maar des te sneuer voor de oudjes die niet op hun kinderen kunnen rekenen.

Ik bedoel het ook in 'financieel opzicht' Ja

De oudjes die geen kiddo's hebben, moeten in dat geval inderdaad op de staat kunnen rekenen Lachen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:33

Schimmelig schreef:
polly2 schreef:

Ik vind hier dat 'de kinderen' van die oudjes wel wat verantwoordelijkheid mogen nemen... (niet te omstreden toch)?

En als de kinderen van de oudjes zelf op zwart zaad zitten met 3 kinderen, geen contact meer hebben met de kinderen of wat voor reden dan ook?
Ik zie het al voor me: ik heb zelf geen cent meer te makken, hou met moeite de deurwaarder buiten de deur, en dan zal ik ook nog eens voor mijn moeder moeten gaan betalen?!?
Ik dacht dat Nederland een verzorgingsstaat was!

Overigens vind ik armoede (echte armoede) voor de meeste mensen absoluut geen keus.
Je hebt mensen die vrijwillig voor het zwervers bestaan hebben gekozen, maar die hoor je ook niet.
Het probleem ligt volgens mij echt in alle wetten en regeltjes die wij hier in Nederland hebben, je maakt per ongeluk ooit een verkeerde keuze, en zal al het tegen zit, de rest van je leven mee moeten leren leven.

Een gedetineerde krijgt echt niet zomaar een baan, geen enkele bank of andere verstrekker zal een gedetineerde geld willen lenen zodat ie wat voor zichzelf zou kunnen beginnen.
En je kunt wel degelijk in de bak belanden als je onschuldig bent.
Stomme fouten zijn zo gemaakt, maar probeer het maar eens goed te maken, je zult zien dat het echt niet gemakkelijk is.