[discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:19

Ik ben tegen de doodstraf. Zelf de trekker overhalen of een dodelijke injectie geven zal ik niet doen.
Hoewel, als een geliefde iets aangedaan is en ik sta dan voor de keus? Geen idee...

In andere situaties, euthanasie, heb ik totaal geen moeite met een dodelijke injectie of een dodelijke hoeveelheid medicijnen en heb ik daar ook actief aan meegewerkt. Ben ik dan nu een moordenaar?
En zo ja, welke Bokker die voor de doodstraf is heeft nu de moed om mij een nekschot te geven?

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:22

hoe bedoel je daar heb ik aan meegewerkt? heb jij iemand een dodelijke injectie gegeven met foute bedoelingen en ben je daardvoor opgepakt door de politie.. Ja dan verdien je een nekschot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:31

Een hoeveelheid morfine, waarvan je weet dat die hoeveelheid dodelijk is, in een infuus spuiten onder het mom van "pijnbestrijding" is imo actief meewerken.
Foute bedoelingen? Nee! Gevoel voor menswaardig laten sterven? Ja!
Volgens de toen geldende wet was ik 100% fout en 'dus' een moordenaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:31

Ik vind de ene moordernaar de andere niet. Het is geen vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:35

Desiree, volgens de wet is een moordenaar een moordenaar. Iedereen gelijk voor de wet, toch?
Daarom is dit zo'n moeilijke discussie. Aan elk verhaal kleeft een persoonlijk tintje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:36

Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:44

Ben tegen de doodstraf.

Om de volgende redenen;

- De doodstraf is onomkeerbaar ; uit statistieken is gebleken dat er relatief veel mensen onschuldig gedood zijn!

- Je straft iemand omdat moord niet mag. Waarom dan met moord straffen? Beetje hypocriet niet?! Rolleyes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:58

Nee vind ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:59

Leuk, zo'n onderbouwde mening, Desiree..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:06

Nou, ik had al eerder gezegd dat de ene moord de andere niet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:08

Desiree schreef:
Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.

In feite zou elke moordenaar dezelfde straf moeten krijgen. Hetzelfde delict levert dezelfde straf op = rechtsgelijkheid.
Gelukkig is er binnen het strafrecht voldoende mogelijkheid om nuances aan te brengen.

Maar wat dan met mij (als extreem voorbeeld)? Verschillende keren "moord" gepleegd en de intentie om het nogmaals te doen onder dezelfde omstandigheden is er nog steeds... De kans op herhaling is groot (in mijn geval "was groot" omdat ik tegenwoordig een ander vak uitoefen).
Ben ik, theoretisch, een groot risico en moet ik de doodstraf krijgen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:26

Theoretisch is iedereen een groot risico. Iedereen is tot doden in staat. Alleen de een gemakkelijk, de ander heel moeilijk. Het zijn omstandigheden die ze er toe kunnen drijven.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:28

Wildwings je begrijpt me niet goed.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:44

Asl iemand mijn zoontje dood of mijn zusje/moeder/vader ed dan zal ik met liefde de dader kunnen doden! Klinkt heel hard maar de dader heeft (zeker als ie mijn kind vermoord heeft) mijn leven kapot gemaakt, dan kan ik dat met zijn leven ook. Ook t idee dat de dader ooit n ander kind kan vermoorden als ie ooit weer vrij komt vind ik niet te verdragen. Dus indien een dader op een gruwelijke manier n moord heeft gepleegd: ja dan zou ik t ook kunnen, al ken ik t slachtoffer niet.
Maar ik zou ook de moordenaar van mijn dieren kunnen doden. Had ie maar af moeten blijven van dat wat me lief is!
En ik t geval dat iemand mijn zoontje vermoord en t mag (zoals nu t geval is) niet vd wet om de dader n spuitje te geven, dan nog kan ie beter emigreren want ik ga m zoeken en dan maak ik m evengoed af.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:51

Marreke schreef:

In mijn ogen niet hoor, eerder n held. Ik vind in bp gevallen het zeer wenselijk dat een leven wordt stopgezet. Euthanasie is een groot goed! Als het leven niet meer te dragen is door pijn oid dan is de dood de enige uitkomst.
Ik was blij voor mijn oma dat ze niet langer pijn had en daar er echt geen kans op genezing was heeft ze nu een heleboel pijn en verdriet niet hoeven hebben. Juist dankzij mensen als jij, Marreke geldt dit voor veel mensen. Een moordenaar? Nee dat ben je in mijn ogen zeker niet.

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:54

Marreke schreef:
Desiree schreef:

In feite zou elke moordenaar dezelfde straf moeten krijgen. Hetzelfde delict levert dezelfde straf op = rechtsgelijkheid.
Gelukkig is er binnen het strafrecht voldoende mogelijkheid om nuances aan te brengen.

Maar wat dan met mij (als extreem voorbeeld)? Verschillende keren "moord" gepleegd en de intentie om het nogmaals te doen onder dezelfde omstandigheden is er nog steeds... De kans op herhaling is groot (in mijn geval "was groot" omdat ik tegenwoordig een ander vak uitoefen).

Sorry, maar euthanasie is toch dat mensen zelf toestemming geven zodat ze dood gaan? of begrijp ik je verhaal nu verkeerd.. Jij hebt de wens van iemand vervuld. Ik denk niet dat de slachtoffers van een moordenaar gewenst hadden dat ze dood gingen.
*ja of de moordenaar is helderziend Vork *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:03

Maar dan ben je toch alsnog een moordenaar, ook al heb je iemands toestemming?

blackstar schreef:
Wildwings je begrijpt me niet goed.

Nuttige post, leuke one-liner. Misschien een idee om of gewoon niets te posten, of uit te leggen wat je dan wel bedoeld of wat er mis is aan mijn vraag nav jouw post die ik niet goed begrijp?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:13

WildWings schreef:
Maar dan ben je toch alsnog een moordenaar, ook al heb je iemands toestemming?

Waarom zie jij dat dan als n moordenaar? Iemand leven beeindigen is niet het zelfde als iemand vermoorden vind ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:55

Desiree schreef:

Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk?????
Leg uit! Ik niet namelijk!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:55

c_just_me1 schreef:

Sorry, maar euthanasie is toch dat mensen zelf toestemming geven zodat ze dood gaan? of begrijp ik je verhaal nu verkeerd.. Jij hebt de wens van iemand vervuld. Ik denk niet dat de slachtoffers van een moordenaar gewenst hadden dat ze dood gingen.
*ja of de moordenaar is helderziend Vork *

Weet je nog een tijd geleden? 2 kannibalen, de een had de ander toestemming gegeven om hem te vermoorden en vervolgens op te eten. Hij hád dus toestemming maar is wel degelijk gestraft... Was hij dan een moordenaar of voerde hij euthanasie uit? Waar ligt de grens? Of het volgens de doktoren gewenst is ja of nee? En welke dokter geeft dan de doorslag? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor euthanasie maar de grenzen zijn niet altijd even duidelijk...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:28

Gaby schreef:
Blokje, leef jij volgens het oude testament? Ik heb altijd geleerd dat God liefde was en dat gelovigen zeker niet hun medemensen doden, maar ik heb meer met de gedachtegang van het nieuwe testament.
En als je zo graag iemand wil laten boeten voor het leed wat jou is aangedaan door de dood van je familielid, waarom geef je dan het werk uit handen? je zegt dat je er geestelijk aan kapot zou gaan, maar denk je dat die beul geen last heeft van dat soort gevoelens?

Waarom zie je het niet als de ultieme wraak? Een soort van alternatief steningen? Daar hielp iedereen aan mee, dat staat in het oude testament. En in het oude testament heb ik bijna nooit iemand over schuldgevoelens horen praten. Blijkbaar verbind men nu toch meer waarden en normen aan het doden van iemand. Voor mij best gek, zeker gezien de toenemende vraag naar het herinvoeren van de doodstraf.

ik lees heel de bijbel nieuw en oude testament, God is liefde maar ook rechtvaardig...
in de bijbel staat, "zie jij dat er iemand vermoord woord, gooi dan als eerst de steen.."stenigt hem dus.. *het was ff in eigenwoorde geen idee waar het staat nammelijk*
dus officeel zou ik die man zelf moeten doden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:30

SuperPepeijn schreef:
@Blokje: Hoe kan een christen een moordenaar vergeven als hij hem de doodstraf gegeven heeft? Jezus, in zijn beroemde "zij zeiden, maar ik zeg-rede" op de Olijfberg, vertelde hoe het oude testament verkeerd begrepen wordt, lees die maar eens na.

2000 jaar later leven wij westerlingen niet meer in een oog-om-oog tand-om-tand maatschappij, gelukkig. De reden waarom ik tegen de doodstraf ben, is omdat hij onomkeerbaar is.

idd je moet die gene vergeven hoe moeilijk dat ook is..
maar er staat ook in de bijbel dat zo iemand gestenigt moet worde Bloos

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:46

Dus samenvattend; je vergeeft hem, nadat je hem om zeep hebt gebracht?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:11

Gaby schreef:
Stel, iemand vermoord jouw beste vriend/moeder/tante. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?

Als ik zeker weet dat hij/zij het gedaan heeft ben ik zeker in staat om zelf het werk te doen.
Gaby schreef:
Stel, iemand vermoord iemand die jij niet kent. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?

Zelfde, als ik zeker weet dat hij/zij het gedaan heeft, heb ik er geen enkele moeite mee.
Gaby schreef:
Vind je het doden van een moordenaar rechtvaardig of niet?

Ja, maar het probleem is dat er maar weinig gevallen zijn waarin men 100% zeker weet dat iemand het echt gedaan heeft. Vervolgens vind ik dat ze de straf onmiddelijk moeten uitvoeren en niet na jaren gevangenisstraf.
Ik vind ook dat het motief mee moet tellen. Als iemand de verkrachter van haar dochter doodschiet, vind ik haar geen moordenaar die de doodstraf waard is, bv. Of iemand die jarenlang mishandeld is en de mishandelaar dood bv, vind ik ook geen moordenaar. Het ligt niet zo simpel. Er zit vaak zoveel achter moord...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:17

Goof schreef:
Desiree schreef:

Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk?????
Leg uit! Ik niet namelijk!

Als iemand jouw kind of geliefde wat aandoet, wil je die heus wel vermoorden en dat is heel begrijpelijk.
Als je jarenlang mishandeld en bedreigd wordt, wil je de bedreiger ook wel vermoorden en dat is dan ook volkomen begrijpelijk.
Als je bang bent om zelf vermoord te worden, wil je ook wel moorden en dat is dan ook begrijpelijk.
Als iemand je diep kwetst, bijvoorbeeld door je paard in de fik te steken, wil je ook wel moorden en dat is dan begrijpelijk.
Als iemand jouw huis in de fik steekt en er bij staat te lachen, terwijl je alles verliest wat je bezit, wil je ook wel moorden en dat is dan ook begrijpelijk.
En zo kan ik wel even doorgaan.