Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Desiree schreef:Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.
Marreke schreef:Ben ik, theoretisch, een groot risico en moet ik de doodstraf krijgen?
Marreke schreef:Desiree schreef:Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.
In feite zou elke moordenaar dezelfde straf moeten krijgen. Hetzelfde delict levert dezelfde straf op = rechtsgelijkheid.
Gelukkig is er binnen het strafrecht voldoende mogelijkheid om nuances aan te brengen.
Maar wat dan met mij (als extreem voorbeeld)? Verschillende keren "moord" gepleegd en de intentie om het nogmaals te doen onder dezelfde omstandigheden is er nog steeds... De kans op herhaling is groot (in mijn geval "was groot" omdat ik tegenwoordig een ander vak uitoefen).
Ben ik, theoretisch, een groot risico en moet ik de doodstraf krijgen?
blackstar schreef:Wildwings je begrijpt me niet goed.
WildWings schreef:Maar dan ben je toch alsnog een moordenaar, ook al heb je iemands toestemming?
Desiree schreef:Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.
c_just_me1 schreef:
Sorry, maar euthanasie is toch dat mensen zelf toestemming geven zodat ze dood gaan? of begrijp ik je verhaal nu verkeerd.. Jij hebt de wens van iemand vervuld. Ik denk niet dat de slachtoffers van een moordenaar gewenst hadden dat ze dood gingen.
*ja of de moordenaar is helderziend*
Gaby schreef:Blokje, leef jij volgens het oude testament? Ik heb altijd geleerd dat God liefde was en dat gelovigen zeker niet hun medemensen doden, maar ik heb meer met de gedachtegang van het nieuwe testament.
En als je zo graag iemand wil laten boeten voor het leed wat jou is aangedaan door de dood van je familielid, waarom geef je dan het werk uit handen? je zegt dat je er geestelijk aan kapot zou gaan, maar denk je dat die beul geen last heeft van dat soort gevoelens?
Waarom zie je het niet als de ultieme wraak? Een soort van alternatief steningen? Daar hielp iedereen aan mee, dat staat in het oude testament. En in het oude testament heb ik bijna nooit iemand over schuldgevoelens horen praten. Blijkbaar verbind men nu toch meer waarden en normen aan het doden van iemand. Voor mij best gek, zeker gezien de toenemende vraag naar het herinvoeren van de doodstraf.
SuperPepeijn schreef:@Blokje: Hoe kan een christen een moordenaar vergeven als hij hem de doodstraf gegeven heeft? Jezus, in zijn beroemde "zij zeiden, maar ik zeg-rede" op de Olijfberg, vertelde hoe het oude testament verkeerd begrepen wordt, lees die maar eens na.
2000 jaar later leven wij westerlingen niet meer in een oog-om-oog tand-om-tand maatschappij, gelukkig. De reden waarom ik tegen de doodstraf ben, is omdat hij onomkeerbaar is.
Gaby schreef:Stel, iemand vermoord jouw beste vriend/moeder/tante. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?
Gaby schreef:Stel, iemand vermoord iemand die jij niet kent. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?
Gaby schreef:Vind je het doden van een moordenaar rechtvaardig of niet?
Goof schreef:Desiree schreef:Wil je nu beweren dat elke moordenaar dezelfde straf krijgt? Ik dacht toch van niet. Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk. MAar ja, dan weet je ook dat die persoon in kwestie niet in herhaling zal vallen.
Ik vind in veel gevallen moord begrijpelijk?????
Leg uit! Ik niet namelijk!