De jeugd van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:46

Urielle schreef:
Het erge vind ik dat de overheid er nog in mee gaat ook
Toen ik begon aan de lerarenopleiding werd erover gesproken om spelling en grammatica bij de taallessen eruit te halen 'want je hebt op de computer toch spellingscontrole'. Binnenkort weet niemand meer wanneer je een d of dt gebruikt of wanneer een voltooid deelwoord eindigt op een d of een t.

dat mogen ze van doen, maar dan wel op de dag dat niemand meer met de hand schrijft, en de spellingscontroles de d/t fouten eruit halen

linny2

Re: De jeugd van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:16

Ik vind het zelf irritant als mensen (kinderen) dat doen! Zelf doe ik het nooit en heb ik het eigenlijk ook nog nooit gedaan... Ik stoor me er behoorlijk aan..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:22

Yessy schreef:
Urielle schreef:
Het erge vind ik dat de overheid er nog in mee gaat ook
Toen ik begon aan de lerarenopleiding werd erover gesproken om spelling en grammatica bij de taallessen eruit te halen 'want je hebt op de computer toch spellingscontrole'. Binnenkort weet niemand meer wanneer je een d of dt gebruikt of wanneer een voltooid deelwoord eindigt op een d of een t.

dat mogen ze van doen, maar dan wel op de dag dat niemand meer met de hand schrijft, en de spellingscontroles de d/t fouten eruit halen

Ach, weet je wat het is, op het moment dat een computer crasht zijn sommige kinderen al totaal uit hun evenwicht, want hoe doe je iets zonder computer. Ik heb kinderen in de klas die zonder rekenmachine echt NIET kunnen rekenen (en dan bedoel ik gewoon optellen, aftrekken, staartdelingen maken, delen en daarbij nullen wegstrepen....). Ik vind dat basisvaardigheden die je moet kunnen.
Maar ja, ik ben met mijn 27 jaar al een ouderwetse muts

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:32

Urielle schreef:

Auw, een steek in mijn hart. Tenzij je alleen op jezelf afgeeft...Ik ga naar aanleiding van deze opmerking toch maar wat jeugdige taal aanleren.
les 1: Ik heb begrepen dat tegenwoordig niet meer alles 'cool' is, maar 'lauw', klopt dit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:35

Ik heb zo'n ontzettende hekel aan breezertaal Kan er dus echt niet tegen...

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:50

Ekkie schreef:
Urielle schreef:

Auw, een steek in mijn hart. Tenzij je alleen op jezelf afgeeft...Ik ga naar aanleiding van deze opmerking toch maar wat jeugdige taal aanleren.
les 1: Ik heb begrepen dat tegenwoordig niet meer alles 'cool' is, maar 'lauw', klopt dit?

ik geloof dat je het anders schrijft, maar zoiets iig.. ik heb me dagenlang afgevraagd of mensen me stom vonden, het klinkt nou niet echt positief vind ik Tot ik erachter kwam dat het iets heel anders betekende

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:53

BreEzaAahH tAall Iss veT iiriitaNt.. Ick kaN Dahh EgTt NiejJ uItstaann... dan denk ik praat normaal !!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:55

Ekkie schreef:
Urielle schreef:

Uiteraarrrrd alleen over mezelf he

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:04

Yessy schreef:
ik geloof dat je het anders schrijft, maar zoiets iig.. ik heb me dagenlang afgevraagd of mensen me stom vonden, het klinkt nou niet echt positief vind ik Tot ik erachter kwam dat het iets heel anders betekende

Hebben we het nou over het woordje lauw? Ik dacht mijn beperkingen nu wel duidelijk te hebben, maar ik geef nog niet op. Op HOEVEEL verschillende manieren kan je in GODSnaam lauw schrijven? Lauw..louw..l0uw...lhouw...lAuw..En heb ik de betekenis nu wel goed of zit ik hier met de staart in de Ezeltje-prik-je z'n oog? HELP

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:09

LCharlotte schreef:
Pfff, moet je dit nou eens lezen.. ( komt trouwens van een penny site )

eNNUH... ICK MAAK UM OOWK KLEINUR MAAR HIJ WIL UT NIEJ!! ... Ik wist eerst nie hoe ik desuh fotos kon makuh!! Maar kijk us ff:. Hoe vinduh jullie suh??

Ik vind dit ook heel vervelend lezen. Maar dat dit vreemde schrijven dus ook nog een naam heeft dat was mij dus onbekend.
Hmhmhm mischien ben ik dan ook wel wat te oud
Maar is afwachten wat mijn kinderen tegen die tijd verzinnen als ze
zo oud zijn als deze jeugd.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:10

Met de breezertaal weet je het maar nooit..... laauw misschien?

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:17

En tegenwoordig heeft men een programma welke je kan activeren wanneer je in dat taaltje wilt spreken, dus zelf typen is al teveel gevraagd

Overigens vind ik dat scholen ook best wat strenger mogen zijn als het gaat om de spelling.
Bij een toets Nederlands draait het er uiteraard om, maar wat mij betreft mogen bij andere vakken ook best punten afgetrokken worden wanneer de spelling verkeerd is.

Deerne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:19

sronnie schreef:
En tegenwoordig heeft men een programma welke je kan activeren wanneer je in dat taaltje wilt spreken, dus zelf typen is al teveel gevraagd ;

Dit meen je niet echt he?
Het wordt echt steeds gekker!

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:20

Vanessa24 schreef:
Met de breezertaal weet je het maar nooit..... laauw misschien?
"Om 't Eeuwig Erfdeel eens t'erlangen,
't Is lang genoeg dus laauw geweest
"
Gevonden in de openbaaringe III pag 169.
Kan me niet voorstellen dat we weer terug naar onze gelovige basis gaan met BrE3ZaH TaAl ...maar het zou wel lachen zijn ......Ik merk al dat ik ook zo'n programmaatje moet hebben.
Ik geef het op, ik ben officieel een ouderwetse muts

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:57

Ik heb weleens van dat mensen in mijn msn gehad, ik kon ze bijna niet begrijpen terwijl ik 20 ben.

Het was maar een puzzel dan een normale gesprek! Als ik op msn zit, dan wil ik me gaan ontspannen door te babbelen..euh..typen, maar niet gaan zitten ontcijferen en afvragen wat ie nou bedoelt!

Ik gebruik ook weleens afkortingen zoals brb, ff, nix, strax enz.. Maar die kun je wel begrijpen.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:03

Ekkie schreef:
Urielle schreef:

Tegenwoordig schijnt alles "Chill" te zijn...

Ik vind het ook maar niets dat hele ge-BrE3z4H-taal. Met "ff/even", "iig/in ieder geval" en "idd/inderdaad" draag ik daar wel genoeg aan bij. -d en -dt zijn niet mijn sterkste kans maar ik doe tenminste mijn best. Het is niet foutloos maar over het algemeen wel goed te lezen en daar gaat het om. Maar ik kan geen respect opbrengen voor mensen die geen fatsoenlijk woord Nederlands meer kunnen typen. Zeker aan IJ veranderen in Y heb ik een grúwelijke hekel.
Af en toe voel ik me met mijn bijna 17 ookal een ouderwetse muts

Waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb zijn mensen die op msn letters hebben vervangen door plaatjes... dat is ook níet te begrijpen. Prima als je 't met smileys aanvult, doe ik ook, maar typ wel in gewone letters, evenzo met leestekens. Allerlei hopsende uitroeptekens en mannen die met de vinger naar het hoofd wijzen als je "gek" typt, dat gaat me te ver.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:30

@ Ilsemarie: Ik heb dr ook zo'n vreselijke hekel aan als mensen in elke zin en elk woord zo'n smiley gebruiken! Echt vreselijk irritant!

Ik zal jullie even updaten:
Je hebt 'cool', dat is wel bekend neem ik aan?
Dan heb je nog 'lauw' dat is zeg maar wat cooler dan cool, snap je?
en 'chill' is als je gewoon kan relaxen zeg maar.

Ik vind de breezertaal ook vreselijk! Het is niet te lezen! En ik ken ook jongeren die onvoldoendes halen voor Nederlands, omdat ze alles in msntaal hebben geschreven! Maar als je trouwens gewoon kijkt naar t niveau van de spelling hier in Nederland! niet normaal! echt ik heb de domste fouten gezien! Er was laatst iemand in de klas die serieus niet wist dat n zin met n hoofdletter moet beginnen! en dat is dan Havo 4!

(ik voel me trouwens nou wel erg oud)

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:38

Ik praat ook bijna nooit meer met msn-taal. (en dat is 13 ) Sinds bokt.nl en een paar ABN-typende mensen ben ik ook ABN gaan typen.
Nu erger ik me vaak dood aan de mensen die 'hebben' als 'heben' schrijven enzo.
Breezahtaal is echt Is hier echt niet meer cool. (sorry, lauw of chill )
D en t kan ik niet, en ik gok altijd maar wat.

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:41

LCharlotte schreef:
Hoe taal???

haha die taal kan je leren bij ons op de penny curcus haha

een beetje dom gepraat over niks haha maar ik heb er echt lol in

edit: dit is het topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=586982&hilit=

haha je moet wel ffies helemaal doorleze voor je het een beetje snapt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:06

Ekkie schreef:
Hebben we het nou over het woordje
lauw
? Ik dacht mijn beperkingen nu wel duidelijk te hebben, maar ik geef nog niet op. Op HOEVEEL verschillende manieren kan je in GODSnaam lauw schrijven? Lauw..louw..l0uw...lhouw...lAuw..En heb ik de betekenis nu wel goed of zit ik hier met de staart in de Ezeltje-prik-je z'n oog? HELP

l4uww?

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:12

Ik heb echt een hekel aan breezertaal!
Ik snap niet waarom ze het doen Om mischien stoer te lijken
afkortingen vind ik nog kunnen, zoals idd en iig, maar verder moet het echt niet gaan.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:55

Wat vinden jullie van straat taal? Surinaams, marokaans, turks, engels en nederlands gemixt!!! Ik begrijp het behoorlijk maar toch...

ik zeg zelf vaak, heel multicultureel; ewa swa!

Manny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:58

Mijn papa zat dit weekeinde een documantaire over nederland te kijken in 1920/1930 snapte de volwassenen al niks van 'de jeugd van tegenwoordig' ik denk als jeugd zeinde dat jullie dat zlef ook zo'n piriode hebben gehad dat volwassenen niks van jullie taal snapte of van jullie doen en laten.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:01

Daphnezz schreef:
Wat vinden jullie van straat taal? Surinaams, marokaans, turks, engels en nederlands gemixt!!! Ik begrijp het behoorlijk maar toch...

Dat vind ik nou ook zo raar, soms doen mensen het expres en sommige mensen doen het, omdat ze nooit iets anders hebben geleerd. Maar toch vind ik dat iedereen beschaafd nederlands moet kunnen.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:06

yousra schreef:
Daphnezz schreef:

Dat vind ik nou ook zo raar, soms doen mensen het expres en sommige mensen doen het, omdat ze nooit iets anders hebben geleerd. Maar toch vind ik dat iedereen beschaafd nederlands moet kunnen.

Ja het scheint in daar in te zijn om met een aksent te praten (de buitenlandse buurten)

Ontopic vind het echt stom, die kinderen uit mijn klas beginnen er nu ook mee, denken dat het stoer is maar ik vind het zwaar irritant.
Snap niet waarom je in breezah taal zou moeten praaten want de helft van de mensen kan amper begrijpen wat erin staat.