Iemand overleden. Ga jij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:05

Bij mijn opa en mijn oma heb ik wel gekeken. Gewoon, als laatste afscheid. Ik vond het wel een raar gezicht, maar niet eng.
Ik ben een keer bij een begrafenis geweest van een jongen die een ongeluk heeft gehad, en als je ging condoleren liep je alngs de kist. Ik kan je vertellen: het was geen fijn gezicht en ik had het eigenlijk liever niet willen zien. Je kon ook langslopen zonder te kijken, maar op de een of andere manier ging mijn blik toch die kant op. Het was voor mij wel een beeld dat ik niet gauw kwijtraak, ik had het liever niet willen zien.

Livado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:39

Heb gelukkig nog maar 1 begravenis meegemaakt , dat was van mijn oma.
Ik was toen een jaar of 10 en ben toen wel gaan kijken.
Vond het toen niet eng maar denk niet dat ik het nu nog zou doen....

Mzz_emmatje

Re: Iemand overleden. Ga jij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:42

je moet het zelf weten, als jij er niet klaar voor bent dan moet je het niet doen.
Dan moet je diegene herinneren zoals die was.
Ik heb het zelf één keer gezien,
maar ben toen zo ontzettend geschrokken dat ik me voorgenomen heb dat niet meer te doen.
Vaak zijn herinneringen mooier dan een laatste aanzicht zeg maar..
Gecondoleert

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:05

ik ga altijd wel kijken, laatst was een klasgenoot overleden door een auto ongeluk. omdat dat zo plots gebeurt, kon ik bijna niet geloven dat hij er niet meer was. Toen was ik wel heel blij dat ik even was gaan kijken. ookal zag hij er niet uit, hij had z'n jukbeen gebroken dus hij had een enorme bult op z'n hoofd. ik schrok me toen eerst kapot, maar achteraf was ik blij dat ik geweest was.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:20

Ik heb ook 1x gehad dat de persoon bij de ingang al opgebaard lag en ik dus wel moest kijken. Als ik nu aan hem terugdenk herinner ik me vooral hoe hij in de kist lag. Als ik niet ga kijken is voor mijn gevoel die persoon niet echt overleden, maar gewoon heel lang weg. Ik vindt dat wel een prettige gedachte.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:27

ik heb het 2 keer gedaan en zo'n shick aan over gehouden dat ik nadat mijn oom (3e sterf geval in 3 jaar) ik niet eens naar de beravenis ben geweest, de familie was beledigd! maar ik bedoel dat moet toch je eigen keus zijn? ik kon het op dat moment gewoon niet aan.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:31

Ik heb (pas) twee begravenissen meegemaakt, de ene van mijn opa en de andere van de vader van een vriend van me.

Mijn opa heb ik wel dood gezien, hij lag er gelukkig redelijk mooi bij, het was echt gewoon mijn opa. Maar ik vond het afschuwelijk.. ik weet niet. Vond het écht niks. Heb hem ook niet aangeraakt om te voelen hoe koud hij was.. nee bah. Voor mij geen tweede keer meer, maar dat zeg ik nu.

Die vader van Joris was omgekomen bij een bedrijfsongeluk en die mocht je niet eens bekijken (was helemaal 'misvormd', doordat er een kist van 1000 kilo bovenop hem was gevallen). Ik was daarzelf best blij om, maar voor Joris (en familieleden) vond ik het zo sneu, Joris vat het nog steeds niet, omdat hij hem niet dood heeft gezien. Hij zegt: "Ik verwacht hem gewoon nog iedere ochtend bij het ontbijt.." Tja, dat is toch wel verwarrend denk ik.

Maar nogmaals: ieder zijn eigen keuze. En gecondoleerd!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:43

Allereerst gecondoleerd natuurlijk.

Verder heb ik jaren als verpleegkundige bij joodse ziekenhuizen en instellingen gewerkt en daar is het de gewoonte om zodra iemand overleden is een doek over het gezicht te leggen.
Ook familie kijkt niet meer ,met als achtergrond idee dat het erg onbeleefd is om iemand te bekijken die zelf niet terug kan kijken ,of het niet weet begluurd te worden.
Denk maar eens aan alle opmerkingen die erbij gemaakt worden (wat ligt hij/zij er vredig bij,wat is hij/zij mager geworden etc).
Ik ben het er helemaal mee eens,en wil dit later ook niet. Als ik overleden ben hebben mijn dochters al instructies hierover.

Zelf heb ik toen ik klein was 1x onder druk gekeken,en bij die persoon was sectie verricht en was men vergeten het zwarte draad waarmee zijn mond was dichtgemaakt eruit te halen.Geen prettig gezicht dus.
Eens maar nooit meer,het voegt niets toe.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:18

Bij mijn opa ben ik niet bij de crematie geweest. Ik was toen 9 jaar.

Toen mijn oma overleed ben ik wel gaan kijken. Maar aanraken doe ik absoluut niet.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:22

Ik vind juist dat het wel wat toeveoegd. Door te gaan kijken kan je afscheid nemen. Het is een laatste blik en daarnaast heb je nog gewoon de herinnering aan die persoon. Het maakt niet uit of iemand mager is of wat wit. Het blijft gewoon een mens wat daar ligt en dat is niet vies of eng! Mensen die om zijn gekomen bij een ongeluk etc. hebben vaak een gesloten kist of worden wel op een bepaalde manier "bewerkt" om het wat mooier te maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand er echt niet meer uitzag of heel eng.

De nabestaanden kijken toch ook naar de overledene? Die staan er dicht bij dus waarom zou jij dat niet kunnen?

Daarbij staan mensen vaak met condoleren naast of voor de kist. Je moet de rij wel af om mensen een hand te geven. Het is niet echt respectvol om niet te condoleren om dat je de overledene dan ziet (heb ik helaas ook meegemaakt).

Dit soort dingen zit meer in je hoofd.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:30

heyhey ik had het ook toen ik nog jong was.. niet dat ik nu oud ben hoor!!
maar dat beeld wat door je hoofd blijft ronddwalen...
echt heel eng!!
maar nu 3 begrafenissen verder ben ik er gelukkig overheen.. eigenlijk 4 incl afscheid genomen van mn hond in dec,

maar je hoeft natuurlijk niet te kijken...
(5) ben ook nog bij een cond. geweest van de tante van mn vriendin heb ik ook niet gekeken.

Groetjes en sterkte mariska

Ethelate

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:03

Ik ben bij mijn oma wel gaan kijken, die had een hartstilstand gehad en lag er heel vredig bij, maar toch, dat beeld onthoud je terwijl ik veel liever een leuk beeld onthoud. Bij mijn opa die een vreselijk ziektebed heeft gehad, had ik al spijt dat ik er ben geweest toen hij nog wel leefde dankzij de apparaten. Vreselijk beeld was dat en ben dus niet bij de kist gaan kijken. En sindsdien ook besloten dat ik wel naar een foto kijk.

Gecondoleerd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:09

Ik heb bij mijn grootouders wel gekeken dat ze in de aula opgebaard lagen, bij mijn beide Opa's moest de kist op een gegeven moment dicht omdat ze erg achteruit gingen. Bij de avondwake van Dorine heb ik ook afscheid van Dorine genomen.
Maar afgelopen week hebben we een hele goede vriend van mijn vader plotseling verloren en daar kon ik het toch echt niet aan om te gaan kijken bij de avondwake. Op de begravenis zelf was de kist dicht. Tegenwoordig zie je wel vaker dat er een mooie foto op de kist staat, maar dat is vroeger niet altijd het geval geweest.

Sterkte met het verwerken van het verlies...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:14

Ik heb tot nu toe afscheid genomen van mijn oma's en opa's, stiefvader en nu 8 maanden geleden mijn broer Menno;( Ik ben erg blij dat ik ze allemaal nog heb kunnen zien en afscheid heb kunnen nemen en ze nog even heb kunnen aanraken.

Het is erg belangrijk voor de rouwverwerking (vooral bij zelfdoding) om afscheid te kunnen nemen van je geliefde, om er echt van overtuigd te zijn dat ze echt zijn overleden.

Ik zou niet zo snel bij iemand gaan kijken waar ik niet echt close mee ben.

Bang was ik absoluut niet van mijn vader en broer en ik vond het heel fijn dat ik ze voor de allerlaatste keer nog kon zien. De deksel was ook van de kist en dat had ik nog nooit eerder meegemaakt want mijn opa's en oma's lagen achter glas (net als sneeuwwitje).

Af en te krijg ik wel hele erg huilbuien als ik denk aan het moment dat we de deksel op de kist van mijn broer moesten leggen en je wist dat je hem nooit meer zou zien het was ook wel weer heel plechtig want we mochten zelf helpen de 'schroeven' van de kist aan te draaien. Mijn broer wou ook geen 'poppenkast' dus echt alleen de hele naaste familie en 2 van zijn beste vrienden mochten afscheid van hem nemen. Op de crematie stonden er een aantal mooie foto's op de kist van mijn broer.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:28

Iedereen moet natuurlijk zelf bepalen of hij de overleden wil zien of niet. Ikzelf heb afscheid genomen van mijn vader. Ik moet zeggen dat ik het heel erg vond om hem daar zo te zien liggen, maar het scheelde dat ik wist dat het zo beter was. (Mijn vader heeft een scooterongeluk gehad, en is toen totaal verlamd geraakt. Vijf jaar later overleed hij.) Hij had altijd pijn, kon niks meer zelf doen.. Maar het feit dat hij daar zo rustig lag, zonder verkrampte handen, deed me juist ook weer heel veel pijn.
Zoals flowerxxx al eerder in dit topic zei; Het maakt niet uit of iemand mager is of wat wit. Het blijft gewoon een mens wat daar ligt en dat is niet vies of eng.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:18

Ik kijk eigenlijk altijd. Afgelopen zondag is een klasgenootje overleden en gister was de begravenis, ben gaan kijken ookal zeiden ze al dat hij er heel anders uit zag dan dat hij was. Het bleek ook zo, was wel een schok, maar blij dat ik gekeken heb.

Ghani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:28

ik ben wel gaan kijken toen mijn opa was overleden.
ook bij andere begrafenissen trouwens.
Bij mn opa was het deels omdat ik hem gewoon nog wilde zien. Het zou de laatste keer worden...
En ook voor een deel uit nieuwsgierigheid..

Maar je moet het zeker niet doen, als je je er niet goed bij voelt. Dan hou je er altijd een aparte herinnering aan over, wat dus niet hoeft! .

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:30

Ik ben bij zowel mijn opa als mijn oma gaan kijken toen ze dood waren. Mijn opa lag er heel mooi, vredig bij. Van mijn oma heb ik spijt dat ik ben gaan kijken. Ze was toen al een aantal dagen dood, letterlijk lijkbleek.. haar mond heel eng open. Nee, dat had ik niet moeten doen. Dat was mijn oma niet, ze leek er niet meer op.

Ik vind het dus totaal je eigen, vrije keuze. Ik denk dat ik niet meer snel bij een lijk ga kijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:45

ik vind het ook een persoonlijke keuze! en ook ik ga niet kijken!
vind het gewoon een naar iets!
flowerxxx schreef:
De nabestaanden kijken toch ook naar de overledene? Die staan er dicht bij dus waarom zou jij dat niet kunnen?

kijken die er ook naar? toen mijn vader overleed toen kwam die thuis om het zo maar te zeggen en toen heb ik 1 keer kort gekeken en daarna niet meer en heb ook besloten om het nooit meer te doen! dat lijf wat er in ligt leek totaal niet op mijn vader! en ik herriner hem nu zoals die gewoon in het leven stond vind ik een veel mooier iets!

Loje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:35

Idd, toen ik 'nabestaande' was wou ik ook niet kijken. Niet gedaan ook dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:38

Toen mijn nichtje is overleden heb ik wel gekeken. Ik wist niet dat de kist nog open was toen ik er langs liep, dus eerst schrok ik eigenlijk een beetje.
achteraf ben ik heel blij dat ik haar gezien heb. Ze zag er zo vredig en rustig uit en dat beeld heeft mij toch wel een goed gevoel gegeven. ( ze was 19 en is gestorven aan een stofwisselingsziekte. )

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:19

Ik durf wel te kijken, maar krijg daar een heel raar gevoel bij. Dode kalfjes/koeien is heel gewoon (thuis boerderij), maar mensen. Nee. Eng. Heb nachtmerries gehad toen mijn oma was overleden. Dacht dat de geest van haar in mijn slaapkamer ging ronddwalen. Sorry, ik was toen 9, en het werd nog erger toen 3 weken daarna m'n andere oma dood ging. Gelukkig heb ik al lang geen overleden mensen hoeven te kijken. Ik blijf ook liever uit de buurt van kisten vandaan. Condoleren wel ja, maar écht in een kist kijken van iemand die je niet zo heel goed kent, nee. Laat maar..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:51

Krijg meteen weer het beeld van mijn overleden opa voor me.
Ik wilde eerst niet kijken, heb het uiteindelijk wel gedaan. Fijn was wel dat mijn omgeving helemaal achter me stond. Ze vonden het fantastisch dat ik het niet deed omdat ik het eng vond, later vonden ze het knap dat ik het toch wel had gedaan.
Het leek niet op mijn opa, meer een pop. Zijn gezicht ingevallen, ik vond het echt eng. Ik schrok me gewoon kapot. En ooh die geur van die bloemen, zijn bloemen die je vaaak in het voorjaar ruikt/tegen komt. En ooh als ik dat ruik ..
Niemand kan jou helpen om de juiste keuze te maken. Wat de juiste keuze is, zul je achteraf pas weten, helaas.

Gecondoleerd en heel veel sterkte in elk geval.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:39

Gecondoleerd..

Ik ben bij de vader van een hele goede vriendin van mij wel gaan kijken op de begravenis zelf en alle dagen daarvoor thuis..Voor mijn gevoel was dat het juiste en heb nooit spijt gehad.Maar denk dat het er wel aan ligt hoe de situatie is..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:37

Als je er niet tegen kan dan kijk je gewoon niet, jij hoeft je tegenover niemand te verantwoorden.

Mijn ene oma overleed 4 jaar geleden en haar heb ik ook bewust niet willen zien. Haar hele ziektebed heb ik al nooit kunnen omvatten wat ze veranderde zo snel dat ik haar niet meer herkende vlak voor ze stierf, zo wilde ik haar ook niet herinneren.

Mijn andere oma is vorig jaar overleden en dat sterftebed heb ik van heel dichtbij mee gemaakt. Toen ze overleden was wilden mijn ouders haar graag zien en ik weet niet hoe of wat maar die "behoefte" had ik op de een of andere manier ook. Ze lag er heel vredig bij alsof ze sliep.

Mijn moeder raakte haar aan en dat vond ik op de een of andere manier wel raar. Dat zou ik niet kunnen...Of het geholpen heeft bij de verwerking? Ik denk dat het voor ieder opzich apart verwerkt wordt. En het wel of niet zien heeft daar niet altijd een toegevoegde waarde bij denk ik, dat is persoonlijk.