Zesjarig wonderkind wil naar universiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:56

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:59

je weet niet wat er in het koppie van dat kind omgaat, en dat vind ik moeilijk aan dit gevalletje.
Hij wil zelf studeren, mensen genezen.. maar toch vraag ik me af wat hij allemaal al meegemaakt heeft, als hij dit allemaal al weet.
Contacten leggen zal sowieso voor hem al moeilijk zijn, omdat zijn leeftijdsgenootjes zo anders denken! hoe kan hij spelen met iemand die voor zijn gevoel het verstand van een baby heeft, en hij van een volwassen man??

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:03

randie schreef:
laat hem eerst even op sociaal en emotioneel gebied ontwikkelen, want zo ontwikkel je denk ik wel een "contactgestoord" iemand. Hij moet gewoon ook vrienden van zijn leeftijd hebben, want ik neem aan dat ze op de universiteit hem niet meenemen om een biertje te drinken :p

Dan nog is de prikkel naar kennis zo groot dat deze hem niet ontnomen moet worden.

Dat maakt het zo moeilijk om de balans te vinden in wat je hem kunt aanbieden aan kennis en tegelijkertijd kunt stimuleren op sociaal en emotineel vlak zodat hij uitgroeit tot een stabiel persoon.

Iemand die hoogbegaafd is kennis ontnemen kan hem ook contactgestoord maken.

Veirl

Re: Zesjarig wonderkind wil naar universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:24

Jemig. Als ik hem was zou ik gewoon alle scholen doen en gewoon genieten. Goede cijfers halen doet ie toch wel.

Ik denk dat ze niet echt aan zn sociale contacten denken.

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:43

Ik heb laatst een boek gelezen over een meisje wat hoogbegaafd was. Datzelfde zal wel gelden voor dit jochie:

- ze kunnen wel de 'standaard' school blijven doorlopen, maar dit is voor hun onwijs saai omdat ze alles állang weten. Daarnaast hebben de meeste scholen niet het materiaal aanwezig om deze kinderen op een andere manier 'bezig' te houden met het leren van andere dingen. Al is het maar een cursus spaans. Ze kunnen wel alvast geschiedenis gaan leren, maar dat krijgen ze op de middelbare school al waardoor ze dán weer niks te leren hebben.
Belangrijk om alternatieven te zoeken.

- daar komt bij dat deze kinderen vaker al boven het 'gedrag' zitten van hun leeftijdsgenoten. Deze kids zien het leuke er niet in om te spelen met de blokkedoos; behoorlijk 'kinderachtig' voor deze slimme kinderen, hoewel het wel tot hun leeftijd zóu moeten horen

superfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:51

Ik heb zelf net de test op mensa.nl gemaakt. Had niet door dat het op tijd ging dus ben tussendoor rustig gaan eten. Score viel me niet tegen

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:56

superfries schreef:
Ik heb zelf net de test op mensa.nl gemaakt. Had niet door dat het op tijd ging dus ben tussendoor rustig gaan eten. Score viel me niet tegen

Hartstikke leuk, maar wat voegt dit toe aan dit topic

superfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:05

niets... Sorry, maar vond het wel grappig, omdat het op de vorige pagina over de test gin

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:07

ik heb het al gehoord lijkt me niet leuk om zo slim te zijn

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:13

mm ben even niet hier geweest omdat ik het te druk had zo 3 pagina's er bij (niet verwacht)

toch denk ik als een kind van 13 een fout maakt (tijdens een operatie of iets) zou ik er anders naar kijken dan dat iemand van 33 een fout maakt...
een kind moet spelen en niet werken... (mag het eigenlijk wel full-time werken op die leeftijd als hij de opleiding af heeft)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:37

Hmm alhoewel ik zéker wel wat zie in de al genoemde meningen, als het kind moet nog lekker kind kunnen zijn, moet over een paar jaar lekker gaan puberen, 'de foute dingen' uitproberen (een keertje stomdronken raken, jointje roken bij wijze van spreken dan he)...MAARRRRRR.....stel dat dit kind wel mag doorstuderen...wie weet vindt hij wel hét geneesmiddel uit voor kanker, aids, parkinson, nier aandoeningen, etc. etc.

Ik denk dat dit kind op jonge leeftijd is opgezadeld met een heel groot probleem, maar als hij écht zelf wil, waarom niet? waarom zou je hem een opleiding ontzeggen en wie weet wat hij nog voor de mensheid gaat betekenen?

Misschien is het wel 'zijn lot' en is het een en ander voorbestemd?
Ik zou in ieder geval dólgelukkig zijn als hij hét medicijn op bv. Parkinson zou vinden, waardoor mijn vader weer normaal een kopje kan vasthouden!!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:46

het is dubbel, als je de hersens hebt, waarom niet gebruiken...
aan de andere kant moet iedereen een middelbare school diploma hebben om toegelaten te worden aan de uni, dus hij ook.
Lijkt me niet meer dan normaal.

En verder: stuur zo'n kind lekker een jaartje naar het buitenland (ja, lastig als ze 6 zijn) en laat hem wereldkennis op doen...
Alleen kennis wat betreft je opleiding is niet genoeg als je wilt functioneren in deze maatschappij, hoe intelligent je ook bent.

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:51

oke het is vervelend voor het jongetje dat hij neit naar de universiteit mag.
Maar ik ben het wel met die directeur eens, ik zou me ook echt niet laten operen door een jongertje van 13.
Een jong kind zou denk ik ook niet de verantwoordelijkheid aan kunnen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:30

mandy101 schreef:
oke het is vervelend voor het jongetje dat hij neit naar de universiteit mag.
Maar ik ben het wel met die directeur eens, ik zou me ook echt niet laten operen door een jongertje van 13.
Een jong kind zou denk ik ook niet de verantwoordelijkheid aan kunnen.

daar ben ik het helemaal mee eens, hij heeft de verandwoording gewoon niet (denk ik) die een ouder iemand wel heeft.
en sommige dingen leer je neit in de boeken maar leer je door te leven en te zien..

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:04

Jeetje
Dit is wel erg extreem, volgens mij krijg je later zo'n persoon die alleen in een hutje op de hei woont en niet normaal met mensen om kan gaan.
Toch vraag ik me wat de rol van ouders hierin is geweest..

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:40

ik denk niet zo veel.. je hebt de hersenen of niet.. daar kunnen ouders niet zo veel aan doen..
je wilt ze gebruiken of niet kunne ouders wel iets meer aan doen maar volgens mij niet zo ver door dwingen dat het zo loopt

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:35

Ouders kunnen hun kind wel pushen om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen.

Juist ouders hebben vaak ongemerkt maar soms ook heel bewust een sterke invloed op hun kind.

Ik denk ook zeker dat de ouders in deze een rol hebben gespeeld. Een 6-jarige rijdt tenslotte niet zelf ergens naar toe om een lezing te geven. hoe begaafd dan ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:38

Ik heb ergens eens gelezen dat wonderkinderen op latere leeftijd gewoon ingehaald worden door leeftijdsgenootjes. Als zo'n vroegbegaafd kind 30 is dus niet echt bijzonder meer. En ja, dan heeft ie dus een jeugd gemist.... Ik vind het eigenlijk wel sneu en het lijkt me ook reuze vermoeiend. En ik vind die moeder vreemd. Wat dacht je van gewoon zwemles en voetballen ipv geneeskunde studeren!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:52

Iemand zei hier, laat hem een jaartje naar het buitenland gaan.

Dat lijkt me helemaal niet zo een gek idee. Als ouders samen met kind de wereld is gaan ontdekken. Hij kan zo vreemde talen leren, andere culturen leren, andere klimaten leren enz. Ik geloof dat dat voor zo een kind heel leerzaam en uitdagend is.
Na dat jaar (of langer) ligt eraan hoe lang het kind het uitdagend vind (en hoe lang de ouders het leug vinden ) kan hij kijken of hij dan nog steeds hetzelfde wil.

Ik denk dat hij dan nog te jong is voor de universiteit. Maar leerzaam is het wel voor hem. Ook op sociaal vlak zal dat leerzaam zijn.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 14:10

Freggel schreef:
Ouders kunnen hun kind wel pushen om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen.

Juist ouders hebben vaak ongemerkt maar soms ook heel bewust een sterke invloed op hun kind.

Ik denk ook zeker dat de ouders in deze een rol hebben gespeeld. Een 6-jarige rijdt tenslotte niet zelf ergens naar toe om een lezing te geven. hoe begaafd dan ook

ik ken een jongetje (kindje van vrienden van mijn ouders)
die zit nu in de 1e en is zelf ook met een project begonnen (iets met het binnenste van een celkern ) zijn ouders hebben zoiets jah je doet maar maar wat moet je er mee.. ga toch spelen..
hij wil dat egt niet hij wil dat werkstuk maken..

wil hiermee zeggen dat het dus niet altijd door de ouders komt

_Stampie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:21

Ik denk ook niet dat het bij de ouders vandaan komt.. De meeste kinderen die hoogbegaafd zijn hebben een sterke eigen wil en kunnen dat ook heel duidelijk verwoorden naar hun ouders. De ouders laten hun kind meestal hun gang gaan.. want dan zijn ze toch bezig.
Het heeft ook geen zin om een kind naar buiten te sturen met de boodschap ga maar spelen. Daar maak je z'n kind ook niet gelukkig mee.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:24

Dit is wel heel erg raar!
Het is inderdaad wel handig als je deze gave hebt, maar of het nog leuk is?

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:12

ZESJAAR ?! Wtf!
Die is wel heel intelligent dan.. Maar ik vind het aan de andere kant ook wel zielig,
zo'n kind moet toch ook 'kind' zijn,
spelen net als andere kinderen,
en geen lezingen geven of leren aan de universiteit..

Marjolein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:00

Wow!!
Ik zou ook niet door een 13 jarige willen worden geopereerd hoor! Maar meestal komt het ook door de ouders vandaan dat het kind eigenlijk gewoon slim "moet' zijn.. In ieder geval, ik vind dit nogal ongezond hij heeft waarschijnlijk nog nooit buiten gespeeld ofzo?

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:44

Ik denk er dubbel over. waarom niet naar de universiteit sturen als ie de hersens ervoor heeft? Mischien betekend hij wel wat voor de mensheid.

Maar aan de andere kant: Op de universiteit zal hij wel een buitenbeentje blijven.

Ik vind hem eigenlijk wel wat zielig, het kind heeft geen jeugd gehad, terwijl dat toch belangrijk is voor je ontwikkeling is. Ik ben benieuwd hoe het met hem is over 20 jaar is.