jongen van 17 gedood voor MP3 speler

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:44

De dader is daarstraks opgepakt in het noord-oosten van Polen, bij de grens met Lithouwen!

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:59

joel schreef:
het waren idd 2 polen, 2 broers, en ik meende dat ze zelfs iligaal in ons land waren.

De daders zijn geen broers
De broer van degene die de jongen heeft neergestoken is wel ook opgepakt, omdat die de opdracht zou gegeven hebben een mp3-speler te gaan stelen en deze ook heeft doorverkocht.

Goed dat de andere dader ook is opgepakt!
Ik hoop dat ze een gepaste straf krijgen (en in de eerste plaats doorverwezen worden naar volwassenen-rechtbank)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:05

reininglover schreef:
Citaat:
om een mp³ ! lijkt me toch we dat dat opvalt ofniet? ik denk dat het mij wel zou opvallen als iemand neergestoken word op klaarlichte dag
vreselijk !

veel mensen hebben het gezien maar niemand heeft geholpen. Als ik eerlijk mag zijn dan zou ik , als ik er alleen was, mij er ook niet in gemoeid hebben. Als meisje van 15 ga je je niet mengen als er 1 iemand doodgestoken wordt door 2 noord-afrikanen. Ik vind dat iedereen er eerlijk in moet zijn maar als je bv met een grote groep was dan had ik me er wel in gemengd.

Nou, dat ben ik ten dele met je eens. Ik begrijp dat je er niet zelf tussen springt maar hard roepen en omstanders erbij halen helpt allicht. Lekker als je zelf neergestoken wordt en iedereen is te bang om te helpen en doet dan maar niets. Daar moet je toch niet aan denken brrr.

Kyle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:25

wizewo schreef:
Hoewel ik het goed vind dat er zo fel op gereageerd wordt, moet ik er wel een vraagteken bij zetten.

Er vallen zoveel slachtoffers van zinloos geweld... waarom heeft Joe dit wel verdiend en de zwarte jongen van een paar weken terug niet? Beetje dubbel.

Ik vind het triest. Hoe kun je nu iemands leven nemen voor een iets, los van het feit of het duur is of niet?

Ik denk niet dat het iets van "verdienen" is. Ik zit zelf in Brussel op kot, en ken wel meer zulke verhalen (gelukkig met minder erge gevolgen tot nu toe), maar wel veel handtastelijkheden, diefstal met verwonding (gevolgd door enkele weken ziekenhuis), zinloos geweld, van vrienden of gewoon uit eigen ervaring.
Dit is gewoon iets wat moet stoppen, en nu er zoiets gruwelijks is gebeurd met een blanke, brave Belgische jongen met zeer tolerante ouders, wat nu eenmaal het beeld is van de perfecte persoon waar iedereen zichzelf wel mee kan identificeren, kan dit perfect uitgebuit worden door de media en de politiek. Wie heeft er nu geen medelijden met hen? Moesten het slachtoffer buitenlander geweest zijn, ws er warschijnlijk toch iets geopperd in de zin van: 'allemaal dezelfde', 'waarschijnlijk toch zijn eigen schuld', '...'
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat dit nu zo uitgebuit wordt, zeker niet als (1) er nu wat meer gaat toegezien worden op de veiligheid en (2) de kloof tussen Noord-Afrikanen en blanke Belgen kleiner wordt, dankzij het feit dat het dan toch geen Noord-Afrikanen blijken en dankzij de waardige houding van de ouders.

Voila, da was mijn mening
gr Kyle

Kyle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:50

joel schreef:
het waren idd 2 polen, 2 broers, en ik meende dat ze zelfs iligaal in ons land waren.

Ik dacht dat Polen in de EU ligt en dat ze dus niet illegaal in ons land KUNNEN zijn, kwestie van vrij verkeer van mensen en goederen (of zoiets).

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:57

Whiz schreef:
ponyzotje schreef:
echt een schande

En als ze met deze mediadruk de daders nóg niet kunnen vinden... de beelden zijn duidelijk genoeg!! Iemand die hen kent, herkent hen ook.

Goh, beeld je eens in, dat het nu twee blanken zouden zijn, die een marokkaan doodden... Ik denk dat al onze grootsteden platgebrand zouden zijn (Racisme, racisme)

Jaja, waar gaat het naartoe

Het waren Polen. *zucht*

Goed, dat ik dat toen al wist he? Niet dus

En het waren 'hoogstwaarschijnlijk mensen van NoordAfrikaanse afkomst', en ik vind het goed dat ze hen op die manier proberen te typeren.

Overigens blijf ik natuurlijk bij mijn standpunt Dat mocht het omgekeerd zijn geweest met hen, het erg fout ging bij ons. Respecteer enorm de familieleden.

Excuses zijn werkelijk compléét ongepast, het waren veronderstellingen afgaande op beelden, pogingen tot hulp met identificatie, als je je daarvoor al moet verontschuldigen...

't Is precies niet zo dat ze zegden, 't zullen N-Afr zijn, even checken op de video, jawel, het zijn ze!
Nee, ze zijn objectief gestart en de beelden 'spraken voor zich'

Maar, goed dat ze zijn gepakt!!!

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:03

m'n papa had die nacht dienst op intensieve in het Sint-Pieter ziekenhuis in Brussel,, Hij heeft naar huis gebeld om te zeggen dat hij mss wat later thuis zou kunnen komen want dat er een ern-stig geval was binnengekomen, een jongen die neergestoken was voor z'n Ipod...

Maar hij is gestorven tijdens de operatie (ze hebben geprobeerd om hem een openhartmassage te geven, maar hij was dood...)

Ik vind het gewoon schandalig dat het zover kan gaan ...

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:05

ponyzotje schreef:
Excuses zijn werkelijk compléét ongepast, het waren veronderstellingen afgaande op beelden, pogingen tot hulp met identificatie, als je je daarvoor al moet verontschuldigen...

't Is precies niet zo dat ze zegden, 't zullen N-Afr zijn, even checken op de video, jawel, het zijn ze!

Hier ben ik het niet mee eens
Ze kunnen beter gewoon zeggen: ze hadden donker haar, donkere ogen, ... in plaats van een bepaalde bevolkingsgroep te stigmatiseren, zonder dat men dat zeker weet.

Volgens mij ging het wel zo hoor: "ze hebben donker haar, zijn donker getint en doen iets fout, het zullen wel Marokanen zijn"
Hoe kun je in godsnaam op zo'n beelden (zeker met die kwaliteit) zien of het marokanen, italianen, spanjaarden, zigeuners, ... zijn?

Maar het belangrijkste is idd dat ze opgepakt zijn!
Ik hoop dat de familie nu rust krijgt en dat ze alles kunnen verwerken

SDE

Re: jongen van 17 gedood voor MP3 speler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:45

En onder wat vallen zigeuners?
De beelden spreken voor zich, vind ik.

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:48

waar gaat de wereld heen:S

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:47

Gelukkig zijn die polen opgepakt

ik snap niet waar het op slaat om iemand dood te steken voor een mp3 speler..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:30

Pff jeetje, wat een gedoe. En dat voor een mp3 speler !!
Ik hoop dat ze een terechte straf krijgen .

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:43

ik had het ook gehoord (ben zelf belg)
er zijn genoeg mensen die het hebben gezien maar jammer genoeg leven we nu in een maatschappij waar we elkaar nog amper helpen
ik moet toegeven dat ik ook doorgelopen zou zijn want wat kan je nu als 15-jarig meisje doen?
als ik een man was geweest van 30 ofzo was ik er wel opafgegaan maarja...

heel jammer naturlijk

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:50

jessje schreef:
ponyzotje schreef:

Hier ben ik het niet mee eens
Ze kunnen beter gewoon zeggen: ze hadden donker haar, donkere ogen, ... in plaats van een bepaalde bevolkingsgroep te stigmatiseren, zonder dat men dat zeker weet.

Volgens mij ging het wel zo hoor: "ze hebben donker haar, zijn donker getint en doen iets fout, het zullen wel Marokanen zijn"
Hoe kun je in godsnaam op zo'n beelden (zeker met die kwaliteit) zien of het marokanen, italianen, spanjaarden, zigeuners, ... zijn?

Maar het belangrijkste is idd dat ze opgepakt zijn!
Ik hoop dat de familie nu rust krijgt en dat ze alles kunnen verwerken

"waarschijnlijk van Noord-Afrikaanse afkomst heb ik gehoord.
maar je hebt wel gelijk hoor

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:26

Weet je jessje, wat dan nog het leukste is?

De Noord-Afrikanen hadden hen óók als dusdanig herkend
Iedereen eigenlijk, ook de bevolkingsgroep die de belgen dachten Ze liepen mee in de stoet (de imams) etc..

Eigenlijk zouden zij zich moeten schamen en niet wij ons verontschuldigen Ze hebben het zelf ook nooit in twijfel getrokken, dus kan je nagaan hoe sterk het erop leek...

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:13

als er in Belgie iets voorvalt zoals dit, waarvan we zeker zijn dat het géén belg is is het 75% kans op een marokaan, een turk komt al minder voor, daarom dat er ook onmiddelijk "noord afrikanen" werd geroepen.

nu de moordenaar is gevat enzow, en nu blijkt dat hij al eerder voor het gerecht is geweest, maar hij was nog voor de uitspraak al gevlucht naar Polen, helaas voor hem zal dat ditkeer nietmeer zo zijn. wat zijn vorige daad was weten ze nog niet.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:11

Die jongen wordt hier berecht en in Polen moet hij zijn straf uitzitten. Wat dus echt veel erger is: in belgie komen ze sowieso vervroegd vrij, maar in polen niet. En daar zijn de omstandigheden en gevangenissen niet van de poes...

Ergens vind ik het niet fair.. Die jongen heeft 1 iemand vermoord, en moet daarvoor veel zwaarder boeten dan meningeen hier, die bv een REEKS verkrachtingen heeft gedaan (imo 'erger', veel bewuster kwaad doen), of zelfs een REEKS moorden. Zelfs die personen komen hier vroeger vrij.

Een moord is een moord, maar ik vind het cru dat deze jongen meer moet boeten dan diegene die ik hierboven noemde.
Hier doen ze echt iets om de bak in te mógen bed, eten, alles wat je wilt, als je in het echte leven op straat leeft.

Deze jongen heeft zich echter misrekend, Polen is anders...

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:09

ja, als je het zo bekijkt, klopt het idd niet. Neemt natuurlijk niet weg dat die moord nooit had mogen gebeuren, maar het is zoals je zegt, dat moet weer in ons apenland gebeuren natuurlijk. Seriemoordenaars of serieverkrachters zouden gewoon nooit meer mogen vrijkomen.
Blijkbaar speelt media-aandacht hier erg mee in het bepalen van de straf.

Als die jongen hier zijn straf had moeten uitzitten, stond hij na 2 jaar terug buiten.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:22

jokari schreef:
Blijkbaar speelt media-aandacht hier erg mee in het bepalen van de straf.

Wat mij opvalt is dat de media-aandacht vooral meespeelt in hoe hard men op zoek gaat naar de daders
Pas op, chapeau voor het speurwerk enzo he, maar (zoals de vader van de jongen al zei) dit zou altijd zo moeten zijn en niet alleen nu, als de media er met z'n neus bovenop staat en onder druk van massale marsen...

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:25

ponyzotje schreef:
Ergens vind ik het niet fair.. Die jongen heeft 1 iemand vermoord, en moet daarvoor veel zwaarder boeten dan meningeen hier, die bv een REEKS verkrachtingen heeft gedaan (imo 'erger', veel bewuster kwaad doen), of zelfs een REEKS moorden. Zelfs die personen komen hier vroeger vrij.

Een moord is een moord, maar ik vind het cru dat deze jongen meer moet boeten dan diegene die ik hierboven noemde.
Hier doen ze echt iets om de bak in te mógen bed, eten, alles wat je wilt, als je in het echte leven op straat leeft.

Deze jongen heeft zich echter misrekend, Polen is anders...

het is fair dat hij zulke straf krijgt, wat niet fair is is dat ze hier in ons landje zo'n kleine straf krijgen voor zware daden, en dan nog eens vervroegd vrij kunnen komen, dat is pas schande

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:29

Lunas schreef:
En onder wat vallen zigeuners?
De beelden spreken voor zich, vind ik.

De beelden spreken voor zich????? Hoe bedoel je??

EN dan nog??

KUnnen jullie het verschil zien tussen turken, marokanen, irakezen, iraniers, algerijnen, afganen, syriers???? Ga zo maar door...

ik weet zeker dat meer dan de helft van jullie het verschil hier tussen niet kunnen zien.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:08

Lieve mensen, maak je nou niet druk over die afkomst! Er is een jongen vermoord en dáár gaat het om. Sommige hier maken zich drukker om verdedigen van de afkomst dan om de daad... en dat vind ik triest.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:12

Whiz schreef:
KUnnen jullie het verschil zien tussen turken, marokanen, irakezen, iraniers, algerijnen, afganen, syriers???? Ga zo maar door...

ik weet zeker dat meer dan de helft van jullie het verschil hier tussen niet kunnen zien.

Voor mij één grote pot nat.
Het gaat erom dat het niet had moeten gebeuren en dat de cijfers er niet om liegen wanneer het over allochtonen gaat.
Laatst bijgewerkt door SDE op 28-04-06 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

steffie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:13

ja zeg, dat is toch te erg voor woorden!! waar gaan we heen zeg!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:06

joel jij kan niet lezen 'k zeg nergens dat het niet fair is voor hem, moord is moord. En de rest is hetzelfde als jij zegt

Lunas zeker gelijk, cijfers liegen niet. Maar dat verandert niets aan de situatie. Behalve dat wij door objectieve feiten merken dat we best wat meer op onze hoede zijn. En niet alleen door objectieve feiten, ook door ervaring natuurlijk. En gezien jouw woonplaats Lunas, alleen maar meer.

Whiz... niemand heeft een bepaalde groep genoemd... Noord-Afrikaans is alles ja, tuurlijk kunnen wij het verschil niet zien, dat kan niemand.

Ze kunnen niet eens zichzelf herkennen, want ze dachten toch echt dat de daders hun origine hadden.